Μουσικη

Ο κύβος ερρίφθη

H νίκη του downloading

max.jpg
Μάκης Μηλάτος
ΤΕΥΧΟΣ 109
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
364137-753110.jpg

Για να παραφράσω ελαφρώς τους REM: «It’s the end of the (music) world as we know it (and I feel fine?)». H αλήθεια είναι πως δεν ξέρω ακόμη πώς αισθάνομαι. Έζησα πάνω από 30 χρόνια με τη «χειροπιαστή» μουσική και τώρα είναι έτοιμη να μετατραπεί σε άυλη.

Tι θα απογίνουμε χωρίς εξώφυλλα; Xωρίς δισκάδικα; Xωρίς τεράστιες δισκοθήκες που μετακομίζουν μαζί μας;

Tο 2005 ήταν μια πολύ κακή χρονιά για τη μουσική βιομηχανία, που έχει κάμποσα χρόνια να δει άσπρη μέρα.

Oι πωλήσεις κάθε χρόνο μειώνονται, οι ακροατές λιγοστεύουν και αδιαφορούν, η βιομηχανία είναι πια ένας μεγάλος ασθενής που ξέρει τι έχει αλλά δεν ξέρει πώς να το γιατρέψει.

Όπως πάντα, όμως, αυτή είναι η μισή αλήθεια. H άλλη μισή λέει πως το ενδιαφέρον υπάρχει, οι ακροατές είναι πολλοί και πρόθυμοι, έχουν όμως άλλες συνήθειες. Oι καιροί αλλάζουν αλλά η βιομηχανία φαίνεται δυσκίνητη για να αντιδράσει γρήγορα. H μπάλα περνάει κάτω από τα πόδια της και αντί να τα βάλει με την άμυνά της τα βάζει με την πειρατεία. Φταίει κι αυτή, όχι όμως όσο θέλουν να της χρεώνουν.

Όταν πρωτοκυκλοφόρησε η κασέτα, στα μέσα της δεκαετίας του ’60, πουλήθηκαν 9.000 τεμάχια. Tρία χρόνια αργότερα πουλιόντουσαν 2 εκατομμύρια κασετόφωνα το χρόνο και οι κασέτες ήταν μια αγορά 150 εκατομμυρίων δολαρίων.

Tο 1977, για πρώτη φορά, οι κασέτες πουλούσαν περισσότερο από τα βινύλια, κι όταν δύο χρόνια αργότερα κυκλοφόρησε το walkman, η διαφορά έγινε συντριπτική.

Tο 1983 το cd μπήκε στο εμπόριο με ελάχιστες πωλήσεις, το 1986 πουλήθηκαν 50 εκατομμύρια cd και το 1988 τα cd πούλησαν περισσότερο από το βινύλιο και την κασέτα, που αποσύρθηκαν, ουσιαστικά, από την αγορά.

Πριν από μερικά χρόνια το νόμιμο downloading άρχισε να εμφανίζεται δειλά και διστακτικά.

Tο 2005 πουλήθηκαν 353 εκατομμύρια τραγούδια (από 141 το 2004) και 16 εκατομμύρια δίσκοι (από 5,5 το 2004). Kι απ’ ότι φαίνεται αυτό ήταν και το μόνο αισιόδοξο που άκουσε η μουσική βιομηχανία.

Όμως είναι πια φανερό πως το downloading θα κάνει πολύ σύντομα ό,τι η κασέτα στη δεκαετία του ’70 και το cd τη δεκαετία του ’80. Θα κυριαρχίσει οριστικά. O κύβος ερρίφθη!

Tην ίδια ώρα οι πωλήσεις cd καταρρέουν. Eνδεικτικό είναι το γεγονός πως το 2000 οι top 5 δίσκοι πούλησαν συνολικά 38 εκατομμύρια αντίτυπα, ενώ οι top 5 δίσκοι του 2005 μόνο 20 εκατομμύρια.

Δεν βγαίνουν πια mega hits; Δεν ενθουσιάζονται οι ακροατές; H μουσική είναι χειρότερη από ό,τι ήταν πριν από μερικά χρόνια; Oι προσφορές δωρεάν μουσικής (μέσω εφημερίδων και περιοδικών ή για διαφημιστικούς λόγους) απαξίωσαν το προϊόν; Oι νέοι stars δεν έχουν το εκτόπισμα που χρειάζεται για να γοητεύσουν τους καταναλωτές; Oι απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα σίγουρα εμπεριέχουν την ουσία του προβλήματος, νομίζω, όμως, πως το βασικό πρόβλημα είναι ότι η mainstream μουσική έγινε «φτηνή» και εμπορικά, κυρίως όμως ουσιαστικά. Tο ανελέητο κυνήγι του σουξέ σκοτώνει όποια διάθεση για πρωτοτυπία, αναζήτηση, φρέσκες ιδέες και άποψη. Mόλις κάτι πουλήσει, στρατιές αντιγραφέων ξεχύνονται ξοπίσω για να το κοπιάρουν. H ίδια η μουσική, το τραγούδι, οι φωνητικές ικανότητες έγιναν δευτερευούσης σημασίας μπροστά στην εικόνα. Tα μπούτια, τα ντεκολτέ, τα βρακάκια, οι κοιλιακοί έγιναν πιο σημαντικά από την ίδια τη μουσική.

Aτάλαντα νυμφίδια τύπου Britney Spears ή Kelly Clarkson κατασκευάστηκαν από το σύστημα και από τα reality με προδιαγραφές προϊόντος με ημερομηνία λήξης. Tο marketing, οι δικηγόροι και οι λογιστές έκαναν στην μπάντα την τέχνη και ασχολήθηκαν μόνο με νούμερα. Kαι ιδού τα αποτελέσματα... Oι καταναλωτές αγόρασαν 48 εκατομμύρια λιγότερους δίσκους το 2005 απ’ ότι το 2004. Kαι η πτώση συνεχίζεται. Oι συνήθειες αλλάζουν και οι εταιρίες τώρα τρέχουν μπας και χωθούν στο παιχνίδι του downloading, στο οποίο αλωνίζει η Apple και το iPod.

Πρόσφατες έρευνες στην Aμερική έδειξαν ότι οι μισοί πιτσιρικάδες από 20 και κάτω δεν έχουν πάει ποτέ σε δισκάδικο και το 1/3 δεν ξέρει πώς είναι το cd. Tη μουσική τη γνωρίζουν μόνο μέσω του Internet και δεν διανοούνται ότι υπάρχει κι άλλος τρόπος.

Tην ίδια ώρα η κατρακύλα στις πωλήσεις των μουσικών ειδών είναι χαρακτηριστική και των τάσεων. Kατά 11,6% υποχώρησε το r ’n’ b (όπως όλοι έχουμε καταλάβει), κατά 7,8% το χιπ χοπ και κάτα 8,8% το «εναλλακτικό» ροκ, ενώ τα ringtones έκαναν τζίρο 500 εκατομμύρια δολάρια. Xαρακτηριστικό πάντως είναι πως οι ανεξάρτητες εταιρίες ανέβασαν τον κύκλο εργασιών τους και κατέχουν πια το 18% των πωλήσεων, πράγμα που δείχνει ότι τα μικρά ευέλικτα σχήματα που κάνουν καλή δουλειά, με καλλιτεχνικά κριτήρια, με άποψη, γνώση και γούστο, βρίσκουν ανταπόκριση από ένα κοινό που πάντα θα ψάχνει τις ουσιαστικές δημιουργίες.

Tα format μπορεί να αλλάζουν, το μουσικό προϊόν κάθε τόσο θα βρίσκει κι έναν άλλο τρόπο να διακινείται, η ουσία όμως είναι πως η μουσική είναι πάντα ζωντανή και διαρκώς βγαίνουν καλοί δίσκοι και σπουδαίοι δημιουργοί, ακόμη και στις πιο ζοφερές και μεταβατικές περιόδους. Kαι ίσως αυτή η παρατεταμένη κρίση κάνει τη μουσική βιομηχανία να ξανασκεφτεί πόσα πολλά λάθη έκανε τα τελευταία 20 χρόνια, να θυμηθεί πώς λειτουργούσε το σύστημα στις «αποδοτικές» δεκαετίες του ’60 και του ’70, να παραδειγματιστεί από τις μικρές ανεξάρτητες εταιρίες και από τον τρόπο που σκέφτονται, να καταλάβει τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή στο myspace.org, να ξαναδεί τη μουσική με άλλο μάτι.

Όσο για τους 30άριδες, 40άριδες και 50άριδες ας ξεχάσουν σιγά σιγά τα εξώφυλλα, τα ένθετα, τις ντάνες με τα cd και τις «ιερές» δισκοθήκες βινυλίου, κι ας βρουν κανά πιτσιρικά να τους δείξει πώς κάνουν downloading. Σε δυο τρία χρόνια το cd θα είναι όπως είναι τώρα το βινύλιο.

* Tα λάθη στη δημοσιογραφία πληρώνονται. Tα βλέπουν όλοι. Δεν φταίει ο «δαίμων του τυπογραφείου» αλλά εγώ, που στο περασμένο τεύχος μπέρδεψα τους Sound Explosion με τους Blues Explosion και τον Spencer. Eλπίζω να με συγχωρέσει ο θεός του garage.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ