1821 Digital Gallery
ΤΕΥΧΟΣ 500

Το νέο πρόσωπο της Αθήνας

Το νέο πρόσωπο της Αθήνας
Η πόλη θα φορέσει τα καλά της
  • A-
  • A+
0
Πώς θα γίνει η μετακίνηση στην Αθήνα του μέλλοντος

Εθνική Πινακοθήκη

Ένα νέο γυάλινο μουσείο στην Αθήνα

Ντύνοντας με γυάλινα πετάσματα σχεδόν όλη την πρόσοψη του αρχικού κτιρίου και προσθέτοντας ένα δεύτερο κτίριο –την «Πτέρυγα Σταύρος Νιάρχος», που πραγματοποιείται με δωρεά του Ιδρύματος Σ. Νιάρχος–, η νέα αρχιτεκτονική μελέτη των Πάνου Γραμματόπουλου, Χρήστου Πανουσάκη και Διονύση Βασιλόπουλου κάνει πιο εξωστρεφή, φωτεινή και μοντέρνα την Εθνική Πινακοθήκη. Θα τη συνδέσουν με το αστικό τοπίο, θα φέρουν τον Λυκαβηττό «μέσα» και το κυριότερο θα λύσουν τα χρόνια προβλήματα στέγασης των έργων της, αφού θα προστεθούν 20.760 τ.μ. λειτουργικών χώρων. Δ.Μ.


Η μετακίνηση στην Αθήνα του μέλλοντος

Σχετικα
Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός, ο απολογισμός και τι φέρνει το 2022
Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός, ο απολογισμός και τι φέρνει το 2022

Mια αρχιτεκτονική πρόταση του Νίκου Μανάφη

«Η ιδέα είναι να δοθεί το κέντρο της Αθήνας πίσω στους πολίτες. Ο δρόμος παραχωρείται ουσιαστικά στους πεζούς και τους ποδηλάτες. Τα παραδοσιακά μέσα μεταφοράς (λεωφορεία, τρόλεϊ) δεν έχουν λόγο ύπαρξης στο κέντρο αφού τα κρεμαστά αμαξίδια (pods) καλύπτουν την ανάγκη για μαζική μεταφορά. Η ιδέα του personal mobility system σχεδιάζεται χρόνια κι εφαρμόζεται ήδη στο αεροδρόμιο Χίθροου: αμαξίδια σταθερής τροχιάς χωρίς οδηγό. Τα πεζοδρόμια λειτουργούν πια ως dedicated λωρίδες για αυτοματοποιημένα οχήματα υπηρεσιών (ασθενοφόρα, απορριμματοφόρα, πυροσβεστικά), τα οποία επίσης δεν έχουν οδηγό. Θεωρείται δεδομένο ότι τα αυτοκίνητα δεν χρειάζονται κι έτσι οι δρόμοι είναι ελεύθεροι για τους πολίτες».

*Ο Νίκος Μανάφης είναι αρχιτέκτονας και βιομηχανικός σχεδιαστής. Η διπλωματική εργασία που παρουσίασε για το μεταπτυχιακό του στο Ντελφτ της Ολλανδίας ως Μηχανικός Βιομηχανικού Σχεδιασμού, πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την Piaggio κι αφορούσε το σχεδιασμό ενός φουτουριστικού οχήματος. Το Concept U.I. «αποτελεί μια πρόταση μετακίνησης και διαφοροποίησης: προάγει την ατομικότητα, καθένας το οδηγεί σύμφωνα με τις ανάγκες του».


Σχετικα
Διαθήκη Θεοδωράκη: Μουσείο το σπίτι του με ευθύνη του κράτους
Διαθήκη Θεοδωράκη: Μουσείο το σπίτι του με ευθύνη του κράτους

Rethink athens

Μια νέα καρδιά για το κέντρο της Αθήνας

Θέλουμε να περπατάμε στο κέντρο και να νομίζουμε ότι είμαστε σε πάρκο. Δέντρα, παγκάκια, ευκαιρία για χαζολόγημα. Εδώ ήρθε το Rethink και μας έκανε να ονειρευτούμε. Δεν μιλάμε για λίφτινγκ αλλά για ριζική ανασυγκρότηση, η οποία δεν θα εξαφανίσει την αρχιτεκτονική ταυτότητα του κέντρου αλλά θα αναδείξει την αρχιτεκτονική του φυσιογνωμία και το κυριότερο θα αλλάξει τη σχέση μας μαζί του. Μετά το διεθνή διαγωνισμό που εκπόνησε το Ίδρυμα Ωνάση, η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ έχει στα χέρια της τη βραβευμένη μελέτη του ολλανδικού γραφείου ΟΚRA με στόχο την υλοποίησή της και πιθανή παράδοση το 2017. Η ημιπεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου, οι φυτεύσεις δένδρων που θα αλλάξουν τις κλιματολογικές συνθήκες, η πλατεία της Ομόνοιας που θα ανακτήσει το τετράγωνο του νεοκλασσικού της σχεδιασμού είναι μόνο μερικές από τις παρεμβάσεις για ένα σύγχρονο κέντρο μιας ευρωπαϊκής πόλης που απευθύνεται στους πολίτες του αύριο. Δ.Μ.


Έξυπνες Παιδικές Χαρές

Το παιχνίδι στην πόλη γίνεται ταξίδι ανακάλυψης

 

Τα πιτσιρίκια της Αθήνας αποκτούν νέους χώρους παιχνιδιού που θα τα απεγκλωβίσουν από τις «τσίγκινες» παιδικές χαρές και τους τσιμεντένιους ακάλυπτους. Νέοι χώροι παιχνιδιού έχουν ανακαινισθεί και παραδοθεί στου Μακρυγιάννη (επί των οδών Καλλισπέρη-Μητσαίων-Καρυάτιδων) και στο Νέο Κόσμο (επί των Ραφτοπούλου-Σουλιωτών-Σουλιέ), με χορηγία του Ιδρύματος Νιάρχου.

Παράλληλα προχωρούν οι μελέτες ενός ευρύτερου δικτύου 4 συν 8 χώρων παιχνιδιού σε όλη την Αθήνα, η κατασκευή των οποίων θα αναληφθεί από τον Δήμο Αθηναίων.

Οι Buerger Katsota Architects, συνιδρυτές της ΜΚΟ «Παραδείγματος Χάριν» που «ευθύνονται» γι’ αυτήν τη μεταμόρφωση μας λένε: «Το παιχνίδι στην πόλη πρέπει να είναι ένα ταξίδι ανακάλυψης. Ένας χώρος παιχνιδιού πρέπει να προκαλεί το ενδιαφέρον, την αναζήτηση, να ενεργοποιεί τη φαντασία, να προωθεί την αυτογνωσία, την εμπιστοσύνη, την ασφάλεια και την ομαδικότητα. Κάθε χώρος παιχνιδιού πρέπει να προσφέρει τη δυνατότητα για υπαίθριες δραστηριότητες προκειμένου να υποστηριχθεί η διαδικασία βιωματικής μάθησης». Ν.Γ.


Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Β.&Ε. Γουλανδρή 

Βαν Γκογκ, Καντίνσκι, Πικάσο στο Παγκράτι

Και όχι μόνο... Η συλλογή τους περιλαμβάνει και έργα Σαγκάλ, Φράνσις Μπέικον, Τζάκσον Πόλοκ, Κλεέ, Τζιακομέτι... Κρατώντας το κέλυφος του νεοκλασικίζοντος κτιρίου επί της οδού Ερατοσθένους στο Παγκράτι, μέσα στο οποίο θα αναγερθεί το μουσείο, και με μια επέκταση στο διπλανό πεζόδρομο (αρχιτεκτονική μελέτη Αλέξης Βικέλας), στα 7.000 τ.μ. θα στεγαστούν τα έργα της μόνιμης συλλογής του Ιδρύματος Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή, περιοδικές εκθέσεις, αλλά και χώρος πολλαπλών εκδηλώσεων, βιβλιοθήκη κ.ά. Δ.Μ.


ΕΜΣΤ

Η αρχή του νέου πολιτιστικού άξονα

Οκτώ διαφορετικά επίπεδα, 20.000 τμ., 7.000 τ.μ. εκθεσιακών χώρων που περιμένουν να στεγάσουν τα έργα της μόνιμης συλλογής και των περιοδικών εκθέσεων και ένα μοναδικό υπαίθριο Δώμα 1.000 τ.μ. για εκθέσεις γλυπτικής, προβολές και εκδηλώσεις, με εκπληκτική θέα που ατενίζει και τον καινούργιο πολιτιστικό άξονα που περνάει από τη Στέγη και φτάνει στο Πολιτιστικό Πάρκο του Ιδρύματος «Σταύρος Νιάρχος». Είναι ήδη έτοιμο και περιμένει τα… εγκαίνια μιας νέας εποχής. Δ.Μ.


ΝΕΟΝ

Το χθες κοιτάζει το αύριο μέσω της τέχνης

Μια ευκαιρία να συνειδητοποιήσουμε πως η πολιτιστική κληρονομιά δεν είναι ένα σάβανο, αλλά κάτι ζωντανό και, γιατί όχι, σε εξέλιξη. Τα πρώτα δείγματα είναι ήδη παρόντα: η Ρωμαϊκή Αγορά και η Αρχαία Αγορά, μέσω των δύο εκθέσεων εντός τους, συνομιλούν με το σήμερα της τέχνης. Ο Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ ιδρύθηκε το 2013 από το συλλέκτη και επιχειρηματία Δημήτρη Δασκαλόπουλο στοχεύοντας (μεταξύ άλλων) να «μπολιάσει» το αστικό τοπίο και την καθημερινότητά μας με έργα σύγχρονης τέχνης, να καταστήσει την τέχνη προσιτή και δημόσια. Το έργο του Tino Sehgal «This progress» εκτυλίσσεται στο χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς, θέτοντας ως αρχή το βασικό ερώτημα «Τι είναι πρόοδος;», προ(σ)καλώντας τους επισκέπτες να ανοίξουν διάλογο για την κοινωνία, την ιστορία, τους στόχους των ανθρώπων. Η Αιμιλία Παπαφιλίππου έστησε τα «Παλμικά πεδία» της (εκτίθεται εντός του χώρου της Αρχαίας Αγοράς της Αθήνας και παράλληλα λειτουργεί και ως βιντεοπροβολή στη Στοά Αττάλου, ορατή από τον πεζόδρομο της Αδριανού), δείχνοντας πως το χθες μπορεί να κοιτάζει το αύριο χωρίς το ένα να ανταγωνίζεται το άλλο. Δ.Μ.


ART ATHINA

Ο Αλέξης Κανιάρης ανανέωσε το θεσμό

«Συλλέκτες και φιλότεχνοι από το εξωτερικό να αγοράσουν ελληνική τέχνη». Αυτή είναι η φιλοσοφία και η φιλοδοξία του γενικού διευθυντή της Αλέξη Κανιάρη για αυτή τη γιορτή της τέχνης, που από το 1993 φέρνει κοντά ελληνικές και ξένες αίθουσες τέχνης, πολιτιστικούς φορείς, επιμελητές, συλλέκτες, κριτικούς τέχνης και το φιλότεχνο κοινό. Το επόμενο ραντεβού είναι για τις 4-7/6 στο γήπεδο TaeKwonDo. Δ.Μ.


Athens Video Art Festival

Tο φεστιβάλ που έρχεται από το μέλλον

Προ ημερών γιόρτασε τα 10 του χρόνια και, έχοντας στο τιμόνι τον Ηλία Χατζηχριστοδούλου, συνεχίζει ακάθεκτο να μας «καλωδιώνει» με τις πιο σύγχρονες μορφές ψηφιακών τεχνών και νέων μέσων: video art, animation, applications, installations, digital images, web art, μουσική… Άνοιξε τις αισθήσεις σου για να νιώσεις αυτό που φέρνει το αύριο. Δ.Μ.


Άλισον Δαμιανού

Η Ελληνοαγγλίδα που μας χάρισε το αθηναϊκό Portobello

Ξεκίνησε το Meet Market το 2007 και με τη σύμπραξη του Γιάννη Μελίκογλου διαμορφώθηκε το brand «τακτοποιημένο» σε διαφορετικούς χώρους της πόλης σε τακτική μηνιαία βάση. Από τότε δεν έχει σταματήσει να μεγαλώνει και να βοηθά νέους δημιουργούς να δείξουν τη δουλειά τους σε μια περίοδο κρίσης που γεννά έντονη δημιουργικότητα στην πόλη. Η Άλισον δεν σταματά να διευρύνει την ποικιλία των συμμετεχόντων αλλά και το κοινό, πιστεύοντας ότι μόνοι μας πρέπει να προστατεύσουμε το μέλλον μας. Γ.Δ


metamatic:taf

Τώρα κοντά σου με ένα κλικ

Ένας χώρος τέχνης στο πολυσύχναστο Μοναστηράκι; Εγχείρημα δύσκολο που όμως από τον Μάιο του 2009 κατέστησε το TAF σημείο συνάντησης, συνεύρεσης και διαλόγου ανθρώπων που φέρουν μια σύγχρονη αθηναϊκή ταυτότητα. Μένοντας ανοιχτό σε δράσεις εξελίχθηκε στο metamatic:taf με τη σύμπραξη των ομάδων του TAF και του metamatic: επεκτείνοντας το φυσικό του χώρο στο διαδικτυακό περιβάλλον σε μια online πλατφόρμα διακίνησης σύγχρονων ιδεών και πρακτικών, που προσφέρει τη δυνατότητα σε νέους ανθρώπους να πραγματοποιήσουν και να παρουσιάσουν τις δημιουργικές ιδέες τους. Γ.Δ.

Back to top

Προσεχως

Το Soundtrack της Πόλης
Athens Voice 102.5