1821 Digital Gallery
Made in Greece

Made in Greece

Στους αβέβαιους καιρούς μας το βλέμμα στρέφεται στην εγχώρια παραγωγή

Oι αμερικάνικες εταιρείες επαναπατρίζονται, σύμφωνα με το Reuters. Μετά από τρεις δεκαετίες κατά τις οποίες έστελναν την παραγωγή στις επαρχίες της μακρινής Κίνας, οι Αμερικανοί έμειναν με ένα κενό στην οικονομία τους αλλά και στην εθνική τους ταυτότητα. Σαν απάντηση αναγορεύουν το Made in USA σαν το νέο σικ και δείχνουν ανανεωμένο ενδιαφέρον για οτιδήποτε εγχώριο. Η αμερικανική αισθητική με τα σύμβολά της –από το σκαμπό του σαλούν ως την κουνιστή πολυθρόνα ή το πάτσγουορκ κάλυμμα– γνωρίζει στη χώρα της νέα, μεγάλη απήχηση.

Ωστόσο, το φαινόμενο δεν είναι μεμονωμένο. Μία ακόμη διαχρονική τάση είναι το British Style – με ίσες δόσεις συντηρητισμού και εκζήτησης, δέρμα, τουίντ και pewter, ταπετσαρίες τοίχου με φίνα ντεσέν ή υφάσματα επίπλωσης που μοιάζουν βγαλμένα από τη Saville Row. Με τη σειρά της, η Γαλλία προτείνει για φέτος το στιλ του Παρισιού του ’30, με βελούδο, κρύσταλλο και χάντρες.

Φαίνεται ότι, στους αβέβαιους καιρούς μας, κάθε χώρα εστιάζει στο δικό της πολιτισμικό πλούτο. Πρόκειται για ένα νέο τοπικισμό, ο οποίος δεν είναι στενόμυαλος, στείρος και εθνικιστικός. Αλλά αλληλέγγυος και δημιουργικός. Ο αντίκτυπός του έχει φτάσει στην Ελλάδα, αναδεικνύοντας σε τάση το Made in Greece και προβάλλοντάς το διεθνώς. Ενδεικτικό παράδειγμα ήταν η συμμετοχή μας, για πρώτη φορά, στη διεθνή έκθεση επίπλου Imm στην Κολωνία. Στο πλαίσιο του ομαδικού εγχειρήματος Furniture from Greece, εφτά εταιρείες –Candia Strom, Corpus, De-Code, Elite Strom, Lattas και Morphos–, σε συνεργασία με αναγνωρισμένους Έλληνες σχεδιαστές, δημιούργησαν έπιπλα ποιοτικά και καινοτόμα. Σύστησαν στην Ευρώπη το ελληνικό design αποδεικνύοντας ότι η χώρα, ακόμη και εν μέσω κρίσης, μπορεί να είναι παραγωγική και ανταγωνιστική.

Συγχρόνως, ο Έλληνας καταναλωτής, μετά από δεκαετίες κατά τις οποίες συστηματικά προτιμούσε οτιδήποτε εισαγόμενο –αποζητώντας την ποιότητα και το status–, αρχίζει τώρα να επανεκτιμά την εγχώρια παραγωγή. Συνειδητοποιεί ότι κάθε μέρα ψηφίζει – με το πορτοφόλι του. Και επιλέγει την ετικέτα που γράφει Μade in Greece.


Σχετικα
Ναρκωτικά: ΟΚΑΝΑ και ΚΕΘΕΑ πρέπει να παλέψουν μαζί
Ναρκωτικά: ΟΚΑΝΑ και ΚΕΘΕΑ πρέπει να παλέψουν μαζί

Σαρίδης: Ένα Ρομάντσο από Ξύλο

Η ιστορία του οίκου Σαρίδη είναι ένα κοσμοπολίτικο ρομάντσο που δεν βρίσκεται γραμμένο στους στατιστικούς πίνακες και τα βιβλία εσόδων-εξόδων, αλλά στις διεθνείς εκθέσεις, τους διάσημους πελάτες, τις τιμητικές μνείες σε δημοσιεύματα του παγκόσμιου Τύπου. Η εταιρεία με την επωνυμία Σαρίδης Α.Ε. άρχισε τη λειτουργία της το 1927. Έκτοτε, προβάλλει την Ελλάδα παγκοσμίως. Το μεγαλύτερο επίτευγμά της ήταν η αναβίωση του αρχαίου ελληνικού επίπλου, μέσα από πληροφορίες που πήρε από σπασμένα αγγεία και μάρμαρα. Ποτέ άλλοτε δεν είχε γίνει τέτοια σχολαστική ανακατασκευή των κλασικών ελληνικών επίπλων σαν αυτή που πραγματοποιήθηκε από τον Ελευθέριο και τη Σουζάνα Σαρίδη, σε συνεργασία με τον Νεοϋορκέζο designer Terence Robsjohn - Gibbins.

Η συλλογή που προέκυψε ονομάστηκε Κλισμός, ταξίδεψε σε όλο τον κόσμο, φιλοξενήθηκε από έντυπα όπως «Life», «Time», «Vogue», «Domus» και μπήκε στους πολυτελέστερους χώρους – από τα καταστήματα Lord & Taylor στην Αμερική μέχρι το παλάτι του πρίγκιπα Sand στη Jidda. Και όχι μόνο. Δεκάδες πρεσβείες σε όλο τον κόσμο και άλλες τόσες τράπεζες ήταν επιπλωμένες από τον οίκο Σαρίδη, καθώς και οι σουίτες των ξενοδοχείων Hilton, King George, Intercontinental κ.ά.

Σχετικα
Κορωνοϊός: Πώς θα είναι η νέα πραγματικότητα;
Κορωνοϊός: Πώς θα είναι η νέα πραγματικότητα;

Η λίστα με τους επώνυμους πελάτες είναι εξίσου μακριά: Ωνάσης, John Kennedy, Carl Lagerfeld, Μαρία Κάλλας, Versace, Madonna, η ελληνική βασιλική οικογένεια μερικοί από αυτούς. Μέγαρα, ανάκτορα, μεγαλοαστικές κατοικίες θεωρείτο επιβεβλημένο να έχουν έπιπλα του οίκου. Η ζήτηση από συλλέκτες εξακολουθεί μέχρι σήμερα, ενώ η καρέκλα Κλισμός είναι μόνιμο έκθεμα του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης.


Στηρίζω τον τόπο μου

Η στροφή στην εγχώρια παραγωγή είναι τάση σε όλο το δυτικό κόσμο και έχει λίγο πολύ παντού τις ίδιες αιτίες – οικονομικές, οικολογικές, πολιτισμικές. Η αγορά ενός εγχώριου προϊόντος κάνει το μέσο Έλληνα –ή Ισπανό ή Αμερικανό– να νιώθει καλά με τον εαυτό του. Αντίθετα, το να στέλνει τα χρήματά του στην Κίνα, το Βιετνάμ ή τη Γαλλία τού προξενεί ενοχές, ειδικά όταν στη χώρα του η οικονομία ψυχορραγεί. Επενδύοντας σε τοπικά προϊόντα, επενδύεις ουσιαστικά στο σπίτι σου. Νιώθεις ότι στηρίζεις τον τόπο σου. Νιώθεις κυρίως ότι είσαι συνεπής σ’ αυτό το –πρωτόγνωρο ίσως– αίσθημα κοινωνικής ευθύνης που αφυπνίζεται όταν η χώρα σου δοκιμάζεται. Ειδικά οι Έλληνες συνειδητοποιούμε βαθύτερα την ανάγκη να δώσουμε ώθηση στην ανάπτυξη. Καμία άλλωστε οικονομία –ή επιχείρηση– δεν εξυγιαίνεται με δάνεια, παρά μόνο με παραγωγικές επενδύσεις. Στους χαλεπούς καιρούς μας, η προτίμηση του Μade in Greece και η προβολή του δεν είναι καν πατριωτισμός – είναι μονόδρομος για την έξοδο από την κρίση.

Κι από την άλλη η τάση του made in… δεν ευνοεί μόνο την οικονομία, αλλά και την υγεία του πλανήτη. Τώρα που όλοι μιλούμε για το ανθρακικό αποτύπωμα, οι καταναλωτές θέλουν να γνωρίζουν την προέλευση του χαλιού ή της μπερζέρας τους. Πού κατασκευάστηκε; Από ποιον; Πώς έφτασε ως εδώ; Αυτή η διαφάνεια ευνοεί τα τοπικά προϊόντα που μολύνουν λιγότερο και σπαταλούν λιγότερη ενέργεια, αφού δεν χρειάζεται να διασχίσουν ένα ημισφαίριο για να φτάσουν στην πόρτα μας.

Και φτάνουμε στο πολιτισμικό προφίλ της νέας τάσης. Σε έναν κόσμο που κυριαρχεί η παγκοσμιοποίηση και η μαζική παραγωγή, ένας αυξανόμενος αριθμός καταναλωτών στρέφεται στο τοπικό, αναζητώντας το αυθεντικό και λιγότερο τυποποιημένο. Η στάση αυτή δεν είναι εθνικιστική. Αφορά την αίσθηση ότι αγοράζεις κάτι αυθεντικό και οικείο – σε αντίθεση με τα απρόσωπα προϊόντα της παγκοσμιοποιημένης αγοράς, που δεν έχουν εθνικά χαρακτηριστικά και ταυτότητα.


Μαθήματα Νεοελληνικής Ιστορίας

Τα ελληνικά έπιπλα έχουν να διηγηθούν τη δική τους εκδοχή για την ιστορία της Ελλάδας. Στις ταινίες της Φίνος Φιλμ, τα αστικά σπίτια έχουν έπιπλα από τον Συρίγο. Ενώ για πολλά χρόνια σε πολυθρόνα του Εγγλεζάκη ενθρονίζονται οι Σταρ Ελλάς των καλλιστείων. Και η καλή κοινωνία των Αθηνών δίνει ραντεβού στη Μεγάλη Βρεττανία, το King George, το Zonar’s και το Acropol, που είναι όλα τους επιπλωμένα από το εργαστήριο των Δημ. Αθηναίου και Θεμ. Βαράγκη – το εργαστήριο που πριν από κάποιες δεκαετίες, επί βασιλείας Γεωργίου Α’, είχε αναλάβει την επίπλωση των ανακτόρων του Τατοΐου.

Ωστόσο, η ιστορία του ελληνικού επίπλου αρχίζει πολύ νωρίτερα, από την ίδρυση ακόμη του ελληνικού κράτους, καθώς εισάγονται στη χώρα νέα εργαλεία, υλικά και τεχνογνωσία, ενώ συγχρόνως δημιουργείται ένας τρόπος ζωής όπου το αστικό έπιπλο έχει κοινωνική και πρακτική αξία.

Μέχρι τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο, ο κλάδος έχει εδραιωθεί και έχει αποκτήσει χαρακτήρα συντεχνιακό, με όλα τα εργαστήρια συγκεντρωμένα σε μία περιοχή της πόλης. Από το 1895 ως το 1914, τα εργαστήρια επίπλου στην Αθήνα έφτασαν τα 530, σημειώνοντας αύξηση 555%. Τεχνίτες απ’ όλη την Ελλάδα έφταναν στην Αθήνα και ο κλάδος εύκολα τους απορροφούσε. Το ποσοστό ανεργίας ήταν ελάχιστο. Μέσα σ’ αυτό το κλίμα αισιοδοξίας, τρεις επιχειρήσεις (των Γ. Πατούχα, Χρ. Ηλιόπουλου και Γεωργιάδη-Σέκερη) ξεπέρασαν τα σύνορα και συμμετείχαν στην Παγκόσμια Έκθεση του Παρισιού το 1900. Και οι τρεις απέσπασαν έπαινο.

Από τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι το 1930, η εξέλιξη της ελληνικής κοινωνίας συνέβαλε στην ανάπτυξη, αλλά και στην αστικοποίηση του επαγγέλματος του επιπλοποιού. Η κοινωνία εκείνη την εποχή υποδεχόταν τις νέες τάσεις και το νέο τρόπο ζωής από την Ευρώπη. Ο επιπλοποιός προσαρμόζεται στα δεδομένα με περισσότερη εξειδίκευση ενώ μέχρι χθες αποκτούσε τις γνώσεις του εμπειρικά, μαθητεύοντας σε κάποιο εργαστήριο. Παύει πλέον να βασίζεται στις παραδόσεις της ιδιαίτερης πατρίδας του κι αρχίζει να λειτουργεί σύμφωνα με τις επιταγές της αστικής κοινωνίας. Με την εξέλιξη της τεχνολογίας, αρχίζει να στρέφεται στο «έτοιμο», τυποποιημένο έπιπλο. Μια κεφαλαιοκρατική αντίληψη αρχίζει να εδραιώνεται, που ανοίγει το δρόμο στη βιομηχανική παραγωγή.


Sofa Company

Η Sofa Company είναι μια εξειδικευμένη εταιρεία σχεδιασμού και κατασκευής καναπέδων που δημιουργήθηκε από μια ομάδα ανθρώπων με εμπειρία 30 χρόνων στο χώρο του επίπλου. Η φιλοσοφία της, όπως μας αναλύει ο Κυριάκος Γεωργάκης, Μέλος της ομάδας Sofa Company, είναι απλή: «Θέλουμε να προσφέρουμε προϊόντα με υψηλή αισθητική και ποιότητα, καθώς και άριστη εξυπηρέτηση, σε ανταγωνιστικές τιμές. Στην προσπάθεια αυτή μας βοηθάει σημαντικά το γεγονός ότι τα προϊόντα μας σχεδιάζονται και κατασκευάζονται στην Ελλάδα, στο μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο εργοστάσιο καναπέδων της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα πανελλαδικό δίκτυο εξειδικευμένων καταστημάτων Sofa Company, που θα αποτελούν την πρώτη επιλογή των καταναλωτών που ενδιαφέρονται να αγοράσουν καναπέ ή συμπληρωματικά έπιπλα για το σαλόνι τους».

image

Sofa Company. Καναπές Leonardo

n

Sofa Company. Coffe table Pierro


Nef Nef

Αξιοποιώντας τη μακρά παράδοση, την αναγνωρισιμότητα και την πείρα 61 χρόνων, η Nef Nef πρωταγωνιστεί στο χώρο των λευκών ειδών με 300 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα και 32 shops-in-shop. Επίσης διαθέτει Τμήμα Ξενοδοχειακό, Τμήμα Private Label και Τμήμα Εξαγωγών, που δραστηριοποιείται σε Κύπρο, Βαλκάνια, Αφρική και Μέση Ανατολή. Διαθέτει έναν εντυπωσιακό κατάλογο που καλύπτει τον εξοπλισμό του σπιτιού. Η επιλογή των καλύτερων νημάτων και βαφών και ο συστηματικός έλεγχος διατηρούν υψηλό το επίπεδο των προϊόντων της, τα οποία φροντίζει να προσφέρει στην καλύτερη σχέση τιμής και ποιότητας.

image

Nef Nef. Κουβρ-λι, σειρά Cotton


Δυναμικά στην κρίση

Μετά την επιτυχημένη παρουσία στην έκθεση Imm Cologne, το Furniture from Greece ταξιδεύει στην Ιταλία για το Salone Internazionale del Mobile του Μιλάνου – την έκθεση που έθεσε τα θεμέλια αυτού που λέμε σήμερα design. Μπορεί στο άκουσμα design Μade in Greece κάποιος να περιμένει μια αντανάκλαση της φθίνουσας πορείας της χώρας. Όμως –ευτυχώς–συμβαίνει το αντίθετο. Τη στιγμή που η χώρα θυμίζει τον πύργο της Πίζας, κάποιοι επιχειρηματίες της περνούν την πιο δημιουργική τους περίοδο και αποσκοπούν να ταυτίσουν το ελληνικό έπιπλο με το κύρος, την ποιότητα και την αισθητική. Τη στιγμή που πολλές εταιρείες κλείνουν ή εγκαταλείπουν την παραγωγή, κάποιες άλλες απαντούν δυναμικά. Eπενδύοντας στην καινοτομία, την αειφορία, την ανάπτυξη. Επιμένοντας, πάνω απ’ όλα, να επενδύουν στην Ελλάδα.

Οι ελληνικές εταιρείες αναγνωρίζουν ότι η δύναμή τους βρίσκεται στο ανθρώπινο δυναμικό τους και φροντίζουν να το αξιοποιήσουν.

Σήμερα που οι καταναλωτές ενδιαφέρονται για την προστασία του περιβάλλοντος, οι εταιρείες επιλέγουν να παράγουν προϊόντα που θα είναι μέρος όχι του προβλήματος αλλά της λύσης. Με στόχο τη διαμόρφωση ενός σπιτιού απαλλαγμένου από τοξίνες και χημικές ουσίες, που δεν θα επιβαρύνει το συλλογικό μας σπίτι, τον πλανήτη. Π.χ., η εταιρεία Morphos χρησιμοποιεί υλικά αειφόρα και βιώσιμα για να δημιουργήσει προϊόντα υγιεινά και περιβαλλοντολογικά ορθά. Όπως λέει ο Βασίλης Οικονόμου, «οι καναπέδες μας δεν έχουν σκελετούς ξύλινους αλλά ατσάλινους, που είναι πιο οικολογικοί – ανακυκλώσιμοι και επαναχρησιμοποιήσιμοι. Το μέταλλο έχει πολύ μεγαλύτερη στατικότητα, ελαστικότητα και διάρκεια ζωής».

Στο ίδιο πνεύμα, η εταιρεία Laro παράγει παιδικά έπιπλα βαμμένα με οικολογικά χρώματα και βερνίκια, με βάση το νερό. Αναζητά τα καλύτερα φυσικά υλικά και μέσω πιστοποιημένων διαδικασιών δημιουργεί συστήματα επίπλωσης υγιεινά και ανθεκτικά – που δεν θα πεταχτούν σύντομα, καθώς με κάποιες αλλαγές μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μια ζωή. Όσο για την Cocomat, η προστασία του περιβάλλοντος είναι προτεραιότητα και χρησιμοποιεί αποκλειστικά φυσικές πρώτες ύλες, ενώ αποφεύγει συστηματικά τη χρήση χημικών.


Laro

n

«Η Laro ξεκίνησε τη λειτουργία της το 1977, με την κατασκευή ξύλινων παιχνιδιών, ενώ το 1989 βγήκαν στην παραγωγή οι σειρές παιδικών και νεανικών επίπλων που την έκαναν ευρέως γνωστή. Από το 1990 έως σήμερα σημειώνουμε συνεχή ανάπτυξη με 4 ομώνυμα καταστήματα, δύο συνεργαζόμενα, αλλά και σχέδια για ανάπτυξη του δικτύου χονδρικής εντός και εκτός της χώρας. Με επιμονή διατηρούμε ζωντανή την παραγωγική μας βάση κατασκευάζοντας αξιόπιστα και ποιοτικά ελληνικά έπιπλα, χωρίς να στρεφόμαστε στην εύκολη λύση των εισαγόμενων προϊόντων χαμηλού κόστους από την Ασία. Συνεχίζουμε παράλληλα να επενδύουμε στις καλύτερες πρώτες ύλες, στη σχεδιαστική καινοτομία και στην ειλικρίνεια που διέπει τη σχέση μας με τους καταναλωτές εδώ και 34 χρόνια». Χριστίνα Πορή, Υπεύθυνη Διαφήμισης και Δημοσίων Σχέσεων

n

                                                      Laro. Κρεβάτι Όνειρο

n

Laro. Ξύλινο παιδικό ποδήλατο


Μοrphos

n

«Η διεθνής αγορά είναι πάρα πολύ μεγάλη. Αρκεί να τολμήσει κανείς να κοιτάξει πέρα από τα ελληνικά σύνορα και να οπλιστεί με υπομονή και επιμονή, αφού στην ουσία ξεκινάει καινούργιες σχέσεις οι οποίες θα χρειαστούν χρόνο για να ωριμάσουν και να αποδώσουν. Εμείς ποντάρουμε σε μια αισθητική πρόταση η οποία είναι σύγχρονη και φρέσκια. Δεν διεκδικούμε τις δάφνες του πιο νεωτεριστικού σχεδιασμού. Απευθυνόμαστε σε μια αγορά με άποψη και αισθητική, προσπαθώντας μέσω των τιμών μας να γίνουμε δελεαστικοί. Τον τελευταίο καιρό η εταιρεία συμμετείχε σε δύο εκθέσεις design –στο Λονδίνο και στην Κολωνία– που την έφεραν σε επαφή με τη διεθνή αγορά». Βασίλης Οικονόμου

n

Morphos. Καναπές Portobello

n

Morphos. Πολυθρόνα-πουφ Okladon


Coco-Mat

Ξεκίνησε το 1989 από ένα κατάστημα 200 τ.μ. που λειτουργούσε συγχρόνως σαν εργαστήριο και αποθήκη. Σήμερα στα στρώματά της κοιμούνται πολλοί επώνυμοι – από τον Μπιλ Κλιντον μέχρι τον Ντέιβιντ Μπέκαμ. Ενώ τα υποκαταστήματά της βρίσκονται στις πιο σικ εμπορικές γειτονιές των μεγαλουπόλεων σε όλο τον κόσμο – στο Βέλγιο, την Ολλανδία, την Ισπανία, την Κίνα, τις ΗΠΑ και πέντε ακόμη χώρες. Η Coco-mat, η ελληνική πολυεθνική, είχε εξαρχής στόχο τη βελτίωση της λειτουργίας του ύπνου και την κατάκτηση της κορυφής στην κατασκευή στρωμάτων και προϊόντων ύπνου από φυσικά υλικά. Το κατόρθωσε, συλλέγοντας στην πορεία κάθε ευρωπαϊκό βραβείο που αφορά το αντικείμενό της.

n

Coco-Mat. Μαξιλάρες Takis σε διάφορα μεγέθη και χρώματα


Το ελληνικό ντιζάιν

Μέχρι πρόσφατα, ο ρόλος του designer δεν θεωρείτο στην Ελλάδα αναπόσπαστο μέρος της παραγωγικής διαδικασίας. Σήμερα όμως οι Έλληνες καταναλωτές είναι πιο «εκπαιδευμένοι», μαθαίνουν να αναγνωρίζουν το design και διατίθενται –εφόσον μπορούν– να το πληρώνουν. Κάποιες εταιρείες ανταποκρίνονται επανεκτιμώντας τη σπουδαιότητα του σχεδιασμού και επιστρατεύοντας διακεκριμένους designers για τα προϊόντα τους.

Μέχρι χθες είχαμε συνηθίσει να ακούμε για Έλληνες σχεδιαστές που, μην μπορώντας να δημιουργήσουν στην Ελλάδα, διέπρεπαν στο εξωτερικό. Αυτό αλλάζει, καθώς οι σύγχρονες εταιρείες απορροφούν ένα μεγάλο μέρος από το εγχώριο ταλέντο και έχουν να επιδείξουν επιτυχημένες συνεργασίες. Χαρακτηριστική είναι η συλλογή Schemata του οίκου Βαράγκη, που περιλαμβάνει δημιουργίες, μεταξύ άλλων, του Σωτήρη Λάζου, του Ανδρέα Βαρώτσου και της Χριστίνας Σκουλούδη.

Ωστόσο, η πιο δυναμική αντιμετώπιση της κρίσης γίνεται με όπλο την ίδια την ανάπτυξη. H Media Strom, πάλι εν μέσω κρίσης, άνοιξε το νέο της υπερσύγχρονο εργοστάσιο –πρότυπο για τα διεθνή δεδομένα. Ο Βασίλης Οικονόμου μάς λέει για τις δύο εκθέσεις design που συμμετείχε η Morphos στο εξωτερικό: «Είχαμε πολλούς επισκέπτες και κάναμε καλές επαφές. Το περίπτερό μας στην Κολωνία ψηφίστηκε από την Architonic σαν ένα από τα 100 που θα ’πρεπε να επισκεφτεί κανείς οπωσδήποτε στην έκθεση».

Ούτε η Βιοκαρπέτ ανέκοψε την ανάπτυξή της λόγω κρίσης. Αντίθετα, αύξησε τη συμμετοχή της σε διεθνείς εκθέσεις (Heimtextil στη Γερμανία και τη Ρωσία, Bife στη Ρουμανία, Homedeco στο Καζακστάν κ.ά.), που τη βοήθησαν στην περαιτέρω επέκταση του δικτύου καταστημάτων της ανά τον κόσμο. Πιο πρόσφατη είναι η συμμετοχή της σε μεγάλο εμπορικό κατάστημα που άνοιξε το 2011 στην Αλβανία. Τέλος, η Ιωνία καινοτομεί με τη νέα, ανατρεπτική σειρά Illusions – μια συλλογή από χρηστικά αντικείμενα σχεδιασμένα από τον Νίκο Κουρνιάτη, αρχιτέκτονα εξειδικευμένο σε οπτικές τεχνικές και αναμορφώσεις, που καταργούν τα όρια ανάμεσα στην πραγματικότητα και την ψευδαίσθηση.


Αslanis Home

Η Tόγκας Α.Ε. ιδρύθηκε το 2007 από τους Ηλία, Κώστα και Κατερίνα Τόγκα. Με στόχο την εξέλιξη της τριαντάχρονης ιστορίας της, η εταιρεία αγόρασε το όνομα Αslanis Home για την κατασκευή και εμπορία λευκών ειδών μοναδικού σχεδιασμού και ποιότητας. Οι δημιουργίες του αγαπητού και διεθνώς αναγνωρισμένου σχεδιαστή συνιστούν ολοκληρωμένες διακοσμητικές προτάσεις και απολαμβάνουν την αποδοχή του ελληνικού καταναλωτικού κοινού. Η εταιρεία διαθέτει ήδη 8 σημεία πώλησης σε όλη τη χώρα. Πρωταρχικός στρατηγικός στόχος της είναι η δημιουργία εξαιρετικά ποιοτικών προϊόντων και η καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του καταναλωτή με αξιοπιστία και συνέπεια.

n

Aslanis Home. Ριγέ βαμβακερά σεντόνια


Papadatos

Η Papadatos SA είναι μια σχεδιαστική και παραγωγική ομάδα που ξεκίνησε το 1990 από τον Γιώργο και τον Νάσο Παπαδάτο, με αντικείμενο την κατασκευή μαλακών καθιστικών επίπλων – καναπέδες, ντυμένα κρεβάτια κ.ά. Η φιλοσοφία της βασίζεται στην απλότητα και την ειλικρίνεια, ώστε τα σχέδιά της να παραμένουν επίκαιρα στο σημερινό, συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο. Με αίσθημα κοινωνικής ευθύνης, η εταιρεία δραστηριοποιείται σε δύο προγράμματα κοινωνικής και περιβαλλοντικής δράσης. Σέβεται τις αρχές του fair trade και φροντίζει η ξυλεία της να μην προέρχεται από προστατευόμενα, τροπικά δάση. Την τελευταία δεκαετία έχει αντικαταστήσει κάθε μη οικολογική πρώτη ύλη.

n

Papadatos. Καναπές Prado


Βιοκαρπέτ

n

«Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1950 από τον Ιωάννη Καντώνια, παράγοντας αρχικά μαλλί και κατόπιν φλοκάτες. Μετέπειτα μεταφέρθηκε στη Λάρισα. Από το 1972 άρχισε η παραγωγή χαλιών και συνεχίζεται μέχρι σήμερα. Ωστόσο, η παραγωγή της εταιρείας εξακολουθεί να επικεντρώνεται στο πρώτο προϊόν της, τη φλοκάτη. Η Βιοκαρπέτ εξάγει σήμερα φλοκάτες παγκοσμίως, φέρνοντάς τις στο προσκήνιο της μόδας. Από τους πιο γνωστούς πελάτες της είναι η ΙΚΕΑ, που διαθέτει τις φλοκάτες μας σε όλα τα καταστήματά της ανά τον κόσμο. Σε σχέση με την κρίση έχουμε επενδύσει στο εύρος της γκάμας μας, που περιλαμβάνει από το πιο σπάνιο, μεταξωτό χαλί μέχρι το πιο απλό και οικονομικό». Εύη Καντώνια, Διεύθυνση Σχεδιασμού & Διαφήμισης.

n

Περσικά. Χαλί Select Color

n

Βιοκαρπέτ. Χαλί Iris


Candia Strom

Η Candia Strom ιδρύθηκε το 1973 και μέχρι σήμερα αναπτύσσεται δυναμικά στον χώρο, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Φέτος, η εταιρεία συμμετείχε σε δύο διεθνείς εκθέσεις design & επίπλου, στην Κολωνία και στο Μιλάνο και άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις. Με την εμπειρία 40 χρόνων, την βαθιά γνώση παραδοσιακών τεχνικών κατασκευής χειροποίητων στρωμάτων αλλά και την τεχνογνωσία σύγχρονων μεθόδων, καθώς και την χρήση υψηλής ποιότητας πρώτων υλών, η Candia Strom αποτελεί μία απο τις ελάχιστες εταιρείες παγκοσμίως και η μοναδική στην Ελλάδα που κατασκευάζει χειροποίητα στρώματα απο φυσικά υλικά.

n

n


Greek Style

Κόντρα στην αισθητική ομοιογένεια που επιφέρει η παγκοσμιοποίηση, η τοπική παραγωγή έχει βαθύτερη συνάφεια με την ιστορία και την κουλτούρα μιας χώρας. Πάνω σ’ αυτήν αναδεικνύει τη διαφορετικότητά της και χτίζει την αισθητική της συνέχεια – όχι στη στείρα αντιγραφή των διεθνών τάσεων κάθε σεζόν, οι οποίες συχνά καθορίζονται από απρόσωπες πολυεθνικές.

Ωστόσο το ελληνικό design δεν έχει μπορέσει να συνθέσει –μέσα από την πλούσια παράδοσή μας– μια χαρακτηριστικά ελληνική, αναγνωρίσιμη σχεδιαστική κουλτούρα. Στην παγκοσμιοποιημένη αγορά, ένας δημιουργικός τοπικισμός είναι ωφέλιμος. Για να αποκτήσουν οι σχεδιαστές μια ταυτότητα μέσα από την ελληνικότητά τους. Να συνθέσουν ένα σχεδιαστικό σκεπτικό που θα αντλεί από την ιστορία και την κοσμοθεωρία μας.

Όταν οι Αμερικανοί κάνουν τάση το Made in USA επιστρατεύουν όλο το οπλοστάσιο της αμερικανικής κουλτούρας, από το ξεβαμμένο Levi’s μέχρι τα χρώματα της αστερόεσσας. Οι Έλληνες σχεδιαστές, όπως ίσως είναι αναμενόμενο, φοβούνται και αποφεύγουν τα κλισέ που μας ακολουθούν διεθνώς. Δεν θέλουν να ταυτίζονται –αυτόματα και αποκλειστικά– με το μεσογειακό στιλ και το λευκό, κυκλαδίτικο ξωκλήσι, όπως δεν θέλουν να τους ταυτίζουν με τους μαίανδρους και οτιδήποτε αρχαιοπρεπές.

Κάποιοι, όπως οι Greece is for Lovers, θεμελιώνουν την αισθητική τους ταυτότητα πάνω στο χιουμοριστικό σαρκασμό των ελληνικών κλισέ – με βαράκια Δωρικού ρυθμού και θήκες για κινητά από βελονάκι, με φούντα. Και το κάνουν πολύ πετυχημένα. Είναι και αυτό μια αρχή.


n

Homad. Φωτιστικά Clit, σχ. Αλεξάνδρα Τσουκαλά

n

Homad. Βιβλιοθήκη Cube, σχ. Παύλος Μήτσιος


n

Latas. Καλόγηρος Okto

n

Latas. Τραπέζι Strovilos


Athens Voice Newsletter
Back to top
Το Soundtrack της Πόλης
Athens Voice 102.5