Εμφάνιση φίλτρων
Τίτλος

Άνοιξη στην Κοιλάδα των Ναών του Ακράγαντα. Οι υδατογραφίες του Πάβλου Χαμπίδη

Άνοιξη στην Κοιλάδα των Ναών του Ακράγαντα. Οι υδατογραφίες του Πάβλου Χαμπίδη

Την Άνοιξη του 2015 ο Πάβλος Χαμπίδης φιλοξενήθηκε στην "Κοιλάδα των Ναών" για να δημιουργήσει μιά σειρά σχεδίων με στόχο την έκδοση ενός ταξειδιωτικού σημειωματαρίου.

Αποτέλεσμα αυτής της δουλειάς ήταν το λεύκωμα "Spring in the Valley" , το οποίο εκδόθηκε σε συνεργασία με τις εκδόσεις "DeAgostini" και παρουσιάστηκε στα πλαίσια της όμωνυμης έκθεσης στην Villa Aurea, στην Κοιλάδα των Ναών, το 2016."

Παράλληλα θα εκτεθεί εποπτικό υλικό με εικόνες και πληροφοριακό υλικό από το Αρχαιολογικό και Περιβαλλοντικό Πάρκο της Κοιλάδας των Ναών του Ακράγαντα.

Το σύγχρονο ημερολόγιο του Πάβλου Χαμπίδη / Agata Polizzi

Με την αίσθηση ενός χρόνου που μεταβάλλεται συνεχώς, κοινωνοί σεναρίων ολοένα και πιο τεχνολογικών και ασφυκτικών με τις εικόνες να τρέχουν με γοργούς ρυθμούς, αφηνόμαστε στη γοητεία της εξαιρετικής αφηγηματικής ηρεμίας του Πάβλου Χαμπίδη: μικρές σκηνές σπάνιας πνοής, ανάλαφρες και φωτεινές, διαπνεόμενες από μια ατμόσφαιρα μαγευτικού δέους όπου η «ιστορία της αρχιτεκτονικής» μεταλλάσσεται σε αιθέριο σκηνικό, παρόν ενός ένδοξου και μυθικού παρελθόντος.

Ο Έλληνας καλλιτέχνης Χαμπίδης, κοινωνός ενός τοπίου παρόμοιου με εκείνο της Σικελίας και συνδεόμενος στενά με αυτό με αδιάψευστη πολιτισμική συνάφεια, συλλαμβάνει εκείνη την ουσία που μόνο τα καθαρά και ενθουσιώδη μάτια μπορούν ακόμα να διαβλέψουν: εκείνη την ουσία που, σε ένα μακρινό Grand Tour, τροφοδότησε το τολμηρό πνεύμα παθιασμένων και ατρόμητων ταξιδευτών, πρωτοπόρων μιας παγκοσμιοποίησης που είχε το άρωμα της ανακάλυψης.

Στα έργα του Χαμπίδη, η Κοιλάδα των Ναών στον Ακράγαντα με την Ιερά Οδό της, προασπιστής μιας ενέργειας που λίγα μέρη στον κόσμο μπορούν ακόμα να επιδείξουν, μετουσιώνεται σε σκηνικό μιας ιστορίας όπου κάθε στοιχείο είναι προσοχή στη λεπτομέρεια, είναι μινιατούρα, είναι μεταφορά αισθήσεων. Χάρη στο σχέδιο που ζωντανεύει από το χρώμα, το ανθρώπινο τοπίο διαπλέκεται με το γεωγραφικό σε απαλές σκηνές, διάσπαρτες με δέντρα, ζώα, ανθρώπους, κτίσματα, αγέρωχη θάλασσα και ουρανό, έντονο φως. Σκηνές στις οποίες ανά στιγμές φαίνεται σαν να μπορούμε ακόμα και ν’ αδράξουμε τις μυρωδιές μιας ηλιόλουστης σικελικής υπαίθρου, όπου όλα έχουν αποκρυσταλλωθεί σε έναν άχρονο χρόνο.

Η αναμέτρηση με τον ορίζοντα ενός τόσο φημισμένου αρχαιολογικού χώρου αποτελεί αναμφισβήτητα όχι εύκολο εγχείρημα για οποιονδήποτε καλλιτέχνη. Αυτό όμως που καθιστά το έργο του Χαμπίδη ξεχωριστό είναι ακριβώς η απλότητα με την οποία αποτυπώνει, με γοργή κίνηση, τη ζωή που κυλάει γύρω από τις αρχαιότητες, ανανεώνοντας την αξία τους.

Το Πάρκο και η ιστορία του

Το Αρχαιολογικό και Περιβαλλοντικό Πάρκο της Κοιλάδας των Ναών του Ακράγαντα διαφυλάσσει τις μνημειώδεις αρχαιότητες του Ακράγαντα, μιας από τις σημαντικότερες ελληνικές αποικίες στη Μεσόγειο. Το 1997 εντάχθηκε στον κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, ενώ το 2015 έλαβε τη Δήλωση Εξέχουσας Οικουμενικής Αξίας, που συντάσσεται για μνημεία που διακρίνονται όχι μόνο για τη διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς, αλλά και για την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών προς τους επισκέπτες και για το επίπεδο προσβασιμότητας.Κάθε χρόνο η μνημειακή και περιβαλλοντική κληρονομιά του Πάρκου προσελκύει πάνω από εξακόσιες χιλιάδες επισκέπτες, με έντονη ανοδική τάση, που το καθιστά ένα από τα πιο επισκέψιμα αξιοθέατα του νησιού. Χάρη στην επιστημονική, οργανωτική, διοικητική και οικονομική αυτονομία του, το Πάρκο έχει διευρύνει τα τελευταία χρόνια την πολιτιστική του προσφορά, ανοίγοντας νέους αρχαιολογικούς χώρους, βελτιώνοντας και διαφοροποιώντας τις διαδρομές των επισκεπτών και εξασφαλίζοντας την πρόσβαση σε όσο το δυνατό περισσότερους επισκέπτες. Σε σταθερή βάση διοργανώνονται επίσης εκπαιδευτικές δραστηριότητες που σχετίζονται με την πολιτιστική κληρονομιά και τη δημόσια αρχαιολογία. Αυτές απευθύνονται σε νέους και ενήλικες, σε ειδικούς ή απλούς λάτρεις, αποσκοπώντας στην ανάπτυξη μιας συνεχούς και συνειδητής σχέσης μεταξύ της κοινότητας και της κληρονομιάς της (Maria Concetta Parello).