Visual Browsing

Πότε και πού μπορεί η Τροχαία να κόψει κλήση σε πεζό

Πεζοί στην Αθήνα
Πεζοί στην Αθήνα/ © INTIMENEWS/ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ
Τι προβλέπει το Άρθρο 38 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας
  • A-
  • A+
0
Πρόστιμα σε πεζούς: Κι όμως το λέει ο Κ.Ο.Κ. - Σε ποιες περιπτώσεις

Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.) δεν αφορά μόνο τους οδηγούς οχημάτων αλλά και τους πεζούς. Το άρθρο 38 είναι ξεκάθαρο για το τι ΠΡΕΠΕΙ και τι ΔΕΝ ΠΡΕΠΕΙ να κάνει ο πεζός, όταν κινείται μέσα στην πόλη. Για όσους δεν συμμορφώνονται και θεωρούν ότι δεν υπάρχει κάποιος περιορισμός, όπως ισχύει για τους οδηγούς, τιμωρούνται με διοικητικό πρόστιμο 20 ευρώ. Αρκετές από τις διατάξεις στο Άρθρο 38 δεν εφαρμόζονται στην πράξη, ωστόσο ισχύουν κανονικά, γι’ αυτό και ο κίνδυνος του προστίμου καραδοκεί.

Χαρακτηριστική περίπτωση παραβίασης του Κ.Ο.Κ. από τους πεζούς είναι η υπερπήδηση εμποδίων που έχουν τοποθετηθεί από τις αρμόδιες αρχές για συγκεκριμένο σκοπό. Σύμφωνα με το Άρθρο 38 η ύπαρξη τέτοιων εμποδίων σημαίνει απαγόρευση εισόδου του πεζού στην αποκλεισμένη επιφάνεια της οδού. Η περιφρόνηση των διαβάσεων είναι μία ακόμη παράβαση που κάνει ο πεζός, θεωρώντας ότι δεν κάνει κάτι παράνομο.

«Κανόνες Κυκλοφορίας Πεζών» - Τι λέει το Άρθρο 38

1) Οι πεζοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν τα πεζοδρόμια ή τα ειδικό για αυτούς ερείσματα. Κατ' εξαίρεση, μπορούν να χρησιμοποιούν το οδόστρωμα, αφού λάβουν τις αναγκαίες προφυλάξεις:

  • Πεζοί που ωθούν, σύρουν ή μεταφέρουν ογκώδη αντικείμενα, οι οποίοι αν βάδιζαν στο πεζοδρόμιο ή το έρεισμα, θα προκαλούσαν σοβαρή δυσχέρεια στην κίνηση των άλλων πεζών.
  • Ομάδες πεζών, όταν οδηγούνται από ειδικό για το σκοπό αυτόν επιφορτισμένο πρόσωπο ή σχηματίζουν πομπή.
  • Άτομα με μειωμένη κινητικότητα, τα οποία κινούνται σε αναπηρικά καθίσματα.
Σχετικα
Κορωνοϊός: Πρόστιμα 174.000 € σε 112.562 ελέγχους- 507 παραβάσεις
Κορωνοϊός: Πρόστιμα 174.000 € σε 112.562 ελέγχους- 507 παραβάσεις

2) Αν είναι αδύνατη η χρησιμοποίηση των πεζοδρομίων ή των ερεισμάτων, που προορίζονται για τους πεζούς, ή δεν υπάρχουν πεζοδρόμια ή ερείσματα οι πεζοί μπορούν να βαδίζουν στο οδόστρωμα, κατά τρόπον ώστε να μην παρεμποδίζουν την κυκλοφορία. Αν το οδόστρωμα διαθέτει λωρίδα για ποδήλατα ή μοτοποδήλατα, μπορούν να βαδίζουν σ' αυτήν, αν το επιτρέπει η πυκνότητα της κυκλοφορίας και δεν παρεμποδίζουν την κίνηση των μοτοποδηλάτων ή ποδηλάτων. Οι πεζοί δεν επιτρέπεται να υπερπηδούν εμπόδια π.χ. δοκούς, αλυσίδες, νησίδες, στηθαία, κιγκλιδώματα, που έχουν τοποθετηθεί από τις αρμόδιες αρχές για ειδικούς λόγους. Η ύπαρξη τέτοιων εμποδίων σημαίνει απαγόρευση εισόδου του πεζού στην αποκλεισμένη επιφάνεια της οδού.

Πεζοί στο κέντρο της Αθήνας
Πεζοί στο κέντρο της Αθήνας/ © INTIMENEWS/ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ

3) Οι πεζοί που χρησιμοποιούν το οδόστρωμα, υποχρεούνται να βαδίζουν αντίθετα με την κατεύθυνση της κυκλοφορίας και όσο το δυνατόν πλησιέστερα στο άκρο του οδοστρώματος, εκτός αν κατ' αυτόν τον τρόπο κινδυνεύουν ή δεν το επιτρέπουν ειδικές περιστάσεις. Κατ' εξαίρεση, πρόσωπα που ωθούν ή σύρουν χειράμαξες, ωθούν ποδήλατο, μοτοποδήλατο ή μοτοσυκλέτα, άτομα με μειωμένη κινητικότητα, που κινούνται σε αναπηρικά καθίσματα ως και ομάδες πεζών, όταν σχηματίζουν πομπή ή οδηγούνται από ειδικά επιφορτισμένο πρόσωπο, υποχρεούνται να βαδίζουν πλησίον του δεξιού άκρου του οδοστρώματος. Οι πεζοί που βαδίζουν στο οδόστρωμα, αν δεν σχηματίζουν πομπή, υποχρεούνται να βαδίζουν σε απλό στοίχο, όταν το απαιτεί η ασφάλεια της κυκλοφορίας, εξαιτίας των συνθηκών ορατότητας, της πυκνότητας ή άλλων λόγων. Ομάδες πεζών που κινούνται στις οδούς υποχρεούνται να αφήνουν ελεύθερη στα δεξιά της οδού επαρκή επιφάνεια του οδοστρώματος, ώστε να μπορεί να διέρχεται ένα όχημα.

Σχετικα
Πρόστιμο 1.500 ευρώ σε ιερέα και 300 ευρώ σε δεκαπέντε πιστούς
Πρόστιμο 1.500 ευρώ σε ιερέα και 300 ευρώ σε δεκαπέντε πιστούς

4) Οι πεζοί προκειμένου να διασχίσουν το οδόστρωμα, υποχρεούνται:

  • Αν υπάρχουν στο οδόστρωμα διαβάσεις πεζών, να τις χρησιμοποιούν.
  • Αν στη διάβαση πεζών την οποία πρόκειται να χρησιμοποιήσουν, υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες πεζών, να συμμορφώνονται στα σήματά τους.
  • Αν στη διάβαση δεν υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες πεζών, αλλά η κυκλοφορία ρυθμίζεται με φωτεινούς σηματοδότες οχημάτων ή από τροχονόμους και δίνεται σήμα για να προχωρήσουν τα οχήματα, να μην κατέρχονται στο οδόστρωμα.

© Pixabay
  • Σε διαβάσεις που η κυκλοφορία τόσο των πεζών όσο και των οχημάτων δεν ρυθμίζεται με φωτεινούς σηματοδότες, να μην κατεβαίνουν στο οδόστρωμα πριν λάβουν υπ' όψη τους την απόσταση και την ταχύτητα των οχημάτων τα οποία πλησιάζουν.
  • Αν δεν υπάρχουν στο οδόστρωμα διαβάσεις πεζών, να μην κατεβαίνουν σε αυτό, αν δεν βεβαιωθούν ότι δεν θα παρεμποδίσουν την κυκλοφορία των οχημάτων, στη συνέχεια δε να διασχίζουν το οδόστρωμα κάθετα προς τον άξονά του.
  • Σε ισόπεδους οδικούς κόμβους, στους οποίους η κυκλοφορία ρυθμίζεται με φωτεινούς σηματοδότες οχημάτων ή τροχονόμους, να διασχίζουν το οδόστρωμα βαδίζοντας παράλληλα με τα κινούμενα οχήματα.
  • Να διασχίζουν το οδόστρωμα κάθετα χωρίς να βραδυπορούν ή να σταματούν σε αυτό αδικαιολόγητα.

Δειτε επισης

Back to top
Το Soundtrack της Πόλης
Athens Voice 102.5