Ελλαδα

Προβλήματα και ευτράπελα με το νέο σύστημα εισιτηρίων του ΟΑΣΑ

Με τα χαρτονομίσματα, τις ουρές στα εκδοτήρια και τις μπάρες εισόδου-εξόδου

327786-677549.jpg
Αντώνης Χρυσουλάκης
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Προβλήματα και ευτράπελα με το νέο σύστημα εισιτηρίων του ΟΑΣΑ

Δεν έχει πολύ καιρό που το νέο σύστημα εισιτηρίων σε όλες τις συγκοινωνίες της Αθήνας έχει εφαρμοστεί και έχουν αρχίσει να εμφανίζονται πολλά προβλήματα. Παρά τις διαβεβαιώσεις για επίλυσή τους από τον ΟΑΣΑ, δεν διαφαίνεται φως στο βάθος του τούνελ. Μέρα με την ημέρα η κατάσταση γίνεται χειρότερη και η ταλαιπωρία των επιβατών αυξάνεται.

Ένα αξιοπερίεργο θέμα που έχει παρατηρηθεί με τα καινούργια μηχανήματα είναι ο προγραμματισμός τους για τη διαχείριση των χαρτονομισμάτων. Για να γίνουμε πιο σαφείς, τα καινούργια μηχανήματα είναι προγραμματισμένα να δέχονται πάντα το χαρτονόμισμα που είναι πιο κοντά στην τιμή της εκάστοτε αγοροπωλησίας. Δηλαδή εάν κάποιος θέλει να αγοράσει ένα εισιτήριο, το μηχάνημα θα αποδέχεται μόνο το χαρτονόμισμα των πέντε ευρώ και κανένα άλλο. Ειδικότερα σε σταθμούς που τα εκδοτήρια δεν δουλεύουν, εάν κάποιος δεν διαθέτει ψιλά ούτε 5 ευρώ θα πρέπει να ψάξει κάποιο περίπτερο ή κάποιο κοντινό κατάστημα να κάνει ψιλά. Αυτό το πράγμα ξέρουμε πως δεν μπορεί να είναι πάντα εφικτό. Γιατί γίνεται όμως αυτό;

1.jpg

Σύμφωνα και με πληροφορίες από τον ΟΑΣΑ, με αυτόν τρόπο επιτυγχάνεται η βέλτιστη διαχείριση του στοκ των κερμάτων, ώστε να μπορούν να διατεθούν ρέστα. Συνεπώς, τα αποδεκτά χαρτονομίσματα είναι συνάρτηση της αξίας της αγοράς και η ονομαστική αξία των αποδεκτών χαρτονομισμάτων αυξάνεται αναλογικά με την αξία της αγοράς.

Παρόλο που τα παλαιά μηχανήματα δεν διέθεταν τέτοιους περιορισμούς, η καινοτομία που προσπαθεί να επιτευχθεί έχει ως αποτέλεσμα την ταλαιπωρία πολλών συμπολιτών καθώς επίσης και τουριστών.

Ένα ακόμα μειονέκτημα είναι ότι τα καινούργια μηχανήματα καθυστερούν πάρα πολύ για την έκδοση ενός εισιτηρίου και δεν επαρκούν σε αριθμό με αποτέλεσμα να σχηματίζονται τεράστιες ουρές ειδικότερα στους πολυσύχναστους σταθμούς. Παρόλα αυτά οι πηγές μας μάς ενημέρωσαν πως σύντομα θα υπάρξει διευθέτηση και θα επαναλειτουργήσουν τα παλιά μηχανήματα. Βέβαια το μόνο που μένει είναι να διαπιστωθεί το συγκεκριμένο γεγονός. Όπως μας τόνισαν, υπάρχει και η έξυπνη εφαρμογή που μέσα από το κινητό σου μπορείς να αποκτήσεις ένα εισιτήριο, αλλά όπως είναι πασιφανές οι πιο μεγάλες ηλικίες δυσκολεύονται να κάνουν χρήση της εφαρμογής αυτής. Επιπροσθέτως ο ΟΑΣΑ έχει δημιουργήσει ένα δίκτυο επιλεγμένων σημείων, όπως περίπτερα, μίνι μάρκετ, καταστήματα ψιλικών πού διαθέτουν ATH.ENA Ticket. Ήδη ο αριθμός αγγίζει τα 1.500 σημεία, αλλά αν συλλογιστούμε το μέγεθος της πόλης και την έκταση του δικτύου συγκοινωνιών υπολογίζοντας και τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, εύκολα μπορούμε να συμπεράνουμε ότι αυτός ο αριθμός δεν είναι επαρκής. Ο οργανισμός έχει σχέδιο για αύξηση των σημείων, όμως χωρίς χρονικό ορίζοντα.

3.jpg

Συνεχίζοντας την έρευνα, διαπιστώθηκε ότι το νέο σύστημα με τις μπάρες λειτουργεί πρόχειρα και μερικές φορές χωρίς υποδομή. Θα πρέπει να αναφέρουμε ότι, σύμφωνα με τις πηγές μας, η έμπνευση του νέου συστήματος προήλθε από τα μέσα μαζικής μεταφοράς των άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Όμως απ’ ό,τι φαίνεται δεν πλησιάσαμε τα στάνταρ των ευρωπαϊκών συγκοινωνιών. Υπάρχει συνωστισμός μπροστά από τις μπάρες λόγω σύγχυσης του επιβατικού κοινού για το ποιες απ’ αυτές είναι είσοδος και ποιες έξοδος. Δυστυχώς η ειδική σήμανση δεν είναι ευδιάκριτη και ο οργανισμός με πρόχειρο τρόπο και εκτυπωμένα χαρτιά αντί πινακίδων προσπαθεί να υποδείξει στο κοινό τη σωστή κατεύθυνση (κάτι όμως που και πάλι δεν υπάρχει σε όλους τους σταθμούς). Ας αναφέρουμε για παράδειγμα ότι στον σταθμό Αττική και στη γραμμή 1 του ΗΣΑΠ επικρατεί το αδιαχώρητο και ασυνεννοησία μεταξύ των επιβατών κατά τη διάρκεια της αποβίβασης κάθε νέου συρμού. Αυτό γίνεται επειδή δεν υπάρχει καμία ένδειξη στις μπάρες για την έξοδο και την είσοδο. Έτσι πολλοί επιβάτες κάνουν ταυτόχρονη χρήση των μπαρών με αποτέλεσμα αυτές να μπλοκάρουν.

Μέσα σε όλο αυτό το αλαλούμ υπάρχει και κάτι θετικό, το οποίο δεν είναι άλλο από τη μεγάλη αύξηση των εσόδων του οργανισμού. Από τις ίδιες πηγές μάθαμε ότι τον Μάιο παρουσιάστηκε αύξηση εσόδων κατά 8% σε εβδομαδιαία βάση. Ακόμα υπήρξε αύξηση στις μηνιαίες κάρτες, η οποία άγγιξε τις 746.000 προσωποποιημένες κάρτες ATHENA CARD και 350.000 απρόσωπες, αριθμός πολλαπλάσιος των 250.000 που διατίθονταν ανά μήνα την εποχή του χάρτινου εισιτηρίου.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ