Ελλαδα

Ανωτατοποίηση των ΤΕΙ: Έξι σοβαρές διαφωνίες και από τους καθηγητές των Πανεπιστημίων

Επιστημονικές, διοικητικές, θεσμικές, διαδικαστικές και άλλες

1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
gavroglu_zuraris_tsipras_-_bolari.jpg
EUROKINISSI/ ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Μετά τους πρυτάνεις, και οι καθηγητές των Πανεπιστημίων εκφράζουν πλήρη και έντονη διαφωνία προς την επιχειρούμενη ανωτατοποίηση των ΤΕΙ της Αττικής που προωθεί ο υπουργός Παιδείας κ. Κώστας Γαβρόγλου και συνολικά η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ.

Λεπτομερέστερα, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού Επιστημονικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ) των ΑΕΙ διαφωνεί με την ίδρυση «Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής», το οποίο σχεδιάζεται από την ανωτατοποίηση και  συγχώνευση των ΤΕΙ Αθήνας – Πειραιά. Καταγγέλλοντας λαϊκίστικες και ψηφοθηρικές πρακτικές, η ΠΟΣΔΕΠ ανακοίνωσε τις εξής έξι μείζονες διαφωνίες της:

  • «Καμία σχετική συζήτηση δεν έγινε στα πλαίσια του 'Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία' που διεξήχθη μόλις πριν ένα χρόνο. Αυτό είναι ένα σοβαρό θέμα το οποίο θα έπρεπε να είχε αναλυθεί συντεταγμένα. Και αφού δεν έγινε στο πλαίσιο του 'Εθνικού Διαλόγου' θα έπρεπε να είχε γίνει αργότερα και πάντως να είχε προηγηθεί κάθε σχετικής δράσης.
  • Το κείμενο που ανακοινώθηκε στηρίζεται σε σκέψεις και προτάσεις αποσπασματικές, χωρίς σχέδιο, όραμα και διάλογο και κυρίως χωρίς ακαδημαϊκά και επιστημονικά κριτήρια, ενισχύοντας μα την πεποίθηση που είχαμε από την έναρξη αυτής της διαδικασίας, ότι ο Υπουργός Παιδείας, ο Πρωθυπουργός και η Κυβέρνηση συνολικά ενδιαφέρονται μάλλον για μια λαϊκίστικη, ψηφοθηρική και όχι ουσιαστική διαδικασία.
  • Ο μετασχηματισμός των ΤΕΙ σε Πανεπιστήμια θα μπορούσε να εξεταστεί στις περιπτώσεις τμημάτων τα οποία τόσο σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού όσο και σε επίπεδο υποδομών, εξελίχθηκαν τα τελευταία χρόνια σε πολύ ψηλά επίπεδα ποιότητας και για τα οποία έχουν ωριμάσει οι συνθήκες να αναβαθμιστούν. Εδώ και χρόνια όμως (που βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία αναβάθμισης των ΤΕΙ) τείνει να δημιουργηθεί ένα σημαντικό κενό στον τεχνολογικό τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης και στις εφαρμογές των επιστημών και της τεχνολογίας στα αντίστοιχα επαγγελματικά πεδία, το οποίο δεν αντιμετωπίζεται από το Υπουργείο Παιδείας, ωσάν να μην υπάρχει ως πρόβλημα.
  • Δημιουργεί ένα διεθνώς πρωτόγνωρο καθεστώς με τα γνωστικά αντικείμενα πανεπιστημιακών τμημάτων. Ιδρύονται πανεπιστημιακά τμήματα σε γνωστικά αντικείμενα τα οποία δεν αντιστοιχούν σε διεθνώς αναγνωρισμένα γνωστικά αντικείμενα πανεπιστημιακού επιπέδου (π.χ. Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας) ή δεν έχουν διακριτό και αυτόνομο χαρακτήρα και αποτελούν απλά εφαρμογή μιας επιστήμης σε κάποιο επαγγελματικό πεδίο (π.χ. Τμήμα Μαιευτικής, Τμήμα Γραφιστικής και Οπτικής Επικοινωνίας). Δημιουργούνται επίσης πολλά τμήματα τετραετούς φοίτησης με γνωστικά αντικείμενα τα οποία υπάρχουν σε πολλά άλλα τμήματα υφιστάμενων ιδρυμάτων (ΕΜΠ ή Πολυτεχνικές Σχολές των Πανεπιστημίων) πενταετούς φοίτησης. Τέλος, κάποια τμήματα εντάσσονται σε σχολές που καλύπτουν εντελώς διαφορετικά ευρύτερα γνωστικά αντικείμενα (π.χ. Τμήμα Προσχολικής αγωγής με μια Σχολή Επιστημών Υγείας).
  • Επίσης δημιουργεί ένα πρωτόγνωρο και απίστευτα ασαφές πεδίο με τα επαγγελματικά δικαιώματα. Συστήνονται τετραετή τμήματα στη Σχολή Μηχανικών γνωστικά αντικείμενα ομοειδή με αυτά αντίστοιχων τμημάτων πενταετούς φοίτησης των Πολυτεχνικών Σχολών των Πανεπιστημίων και των Σχολών του ΕΜΠ, οι απόφοιτοι των οποίων δεν έχουν διακριτά επαγγελματικά δικαιώματα.
  • Το εκπαιδευτικό προσωπικό (Ε.Π.) των Τ.Ε.Ι. εντάσσεται σε βαθμίδες καθηγητών Πανεπιστημίου χωρίς ουσιαστική αξιολόγηση των προσόντων τους. Η ένταξη σε θέσεις καθηγητών Παν/μίου θα πρέπει να γίνει για όλες τις βαθμίδες μετά από διαδικασία αξιολόγησης από επιτροπές κρίσης με τη διαδικασία αλλά και με τα κριτήρια που κρίνονται οι Καθηγητές Παν/μίου».

(Στη φωτογραφία, από αριστερά: ο υφυπουργός παιδείας κ. Ζουράρις, ο υπουργός κ. Γαβρόγλου και ο πρωθυπουργός κ. Τσίπρας). 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ