Ελλαδα

Έκκληση του πρώην πρύτανη Ι. Γρυσπολάκη προς τον Πρωθυπουργό

«Κρατήστε το εκπαιδευτικό μας σύστημα στους ευρωπαϊκούς θεσμούς» 

62224-137655.jpg
Newsroom
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
104974-208378.jpg

Έκκληση για μη κατάργηση του νόμου και των μεταρρυθμίσεων της πρώην υπουργού Παιδείας, Α. Διαμαντοπούλου, απηύθυνε ο πρώην πρύτανης του Πανεπιστημίου Κρήτης, Ι. Γρυσπολάκης με επιστολή του προς τον Πρωθυπουργό. Σύμφωνα με τον πρώην πρύτανη μόνο με τις μεταρρυθμίσεις Διαμαντοπούλου θα κρατηθεί σε ευρωπαϊκή τροχιά η ελληνική ακαδημαϊκή κοινότητα.

Αναλυτικά η επιστολή Γρυσπολάκη:

Κύριε Πρωθυπουργέ,

Με κομμένη την ανάσα παρακολουθούμε τις εξελίξεις στην οικονομία, στην εξωτερική και μεταναστευτική πολιτική και, κυρίως, στην Παιδεία. Σας ομολογώ ότι οι προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησής σας για την Παιδεία, οι επιλογές του αρμόδιου υπουργού κ. Α. Μπαλτά και οι σχεδιασμοί του, οι οποίοι είτε έγιναν ήδη νόμοι του Κράτους είτε αποτελούν προθέσεις του, απέχουν παρασάγγας από την πρόσφατη επιλογή σας να διατηρήσετε την Ελλάδα εντός των Ευρωπαϊκών Θεσμών. Επιλογή, που αποτελεί τη βούληση της πολύ μεγάλης πλειοψηφίας των Ελλήνων πολιτών.

Με αγανάκτηση και θλίψη σας ακούσαμε να δηλώνετε ότι ο νόμος Διαμαντοπούλου είναι αντιδημοκρατικός, επειδή δεν ψηφίζουν οι φοιτητές για εκλογή των πανεπιστημιακών οργάνων, και πρέπει να καταργηθεί. Ελπίζω ήδη να έχετε αναθεωρήσει αυτή την άποψη, αφού οι φοιτητές είναι μεν πολίτες που ψηφίζουν για ανάδειξη τοπικών και εθνικών αρχών, όμως δεν είναι σε θέση να ψηφίζουν για την ανάδειξη των οργάνων και την λήψη αποφάσεων για τα Προγράμματα Σπουδών, τον τρόπο οργάνωσης των εργαστηρίων, της έρευνας και των ακαδημαϊκών στόχων. Είμαι βέβαιος ότι συμφωνείτε πως δεν μπορούν να ψηφίζουν οι ασθενείς για τους διευθυντές κλινικών ενός νοσοκομείου και οι πελάτες της ΔΕΗ για τον Διοικητή της.

Το νομοσχέδιο είναι έτοιμο προς κατάθεση, όπως πολύ συχνά δηλώνει δημοσίως ο κ. Μπαλτάς. Έτσι, με την κατάργηση των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων, της αξιολόγησης και της τράπεζας θεμάτων, την προαγωγή του μαθητή με μέσο όρο 9,5/20 (π.χ. Μαθηματικά, Φυσική, Ελληνικά 2 και Γυμναστική, Τεχνικά, Μουσική 17) και την επαναφορά των αιωνίων φοιτητών (παγκόσμια πρωτοτυπία),που ψηφίσατε τον Μάιο 2015, θα ολοκληρώσετε την αποκοπή του εκπαιδευτικού μας συστήματος από τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Χώρο Εκπαίδευσης. Το τελευταίο είχε εξ άλλου εξαγγελθεί, ως στόχος της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, από τον Γεράσιμο Σπαθή, καθηγητή ΕΜΠ και πρώην συνδικαλιστή της ΠΟΣΔΕΠ και νυν Γενικό Γραμματέα Δια Βίου Μάθησης, με το άρθρο του στην ΑΥΓΗ στις 7/12/2015. Στόχος, όπως αναφέρει, πρέπει να είναι « . . . κατάργηση όλων εκείνων των θεσμικών ρυθμίσεων που απορρέουν από τις Ευρωπαϊκές συμφωνίες. Συγκεκριμένα, την ακύρωση των δυο κύκλων σπουδών, των πιστωτικών μονάδων, την πιστοποίηση προγραμμάτων, την κατηγοριοποίηση προσόντων, την ισοτίμηση τίτλων σπουδών, . . . ».

«Όσοι μελέτησαν την τέχνη της διοίκησης, έχουν πεισθεί ότι η τύχη των κρατών εξαρτάται κυρίως από την εκπαίδευση των νέων» μας λέει ο Αριστοτέλης στην πραγματεία του «Πολιτικά». «Αἰὲν ἀριστεύειν καὶ ὑπείροχον ἔμμεναι ἄλλων», μας προτρέπει στην Ιλιάδα ο Όμηρος, ενώ μετά τη νομιμοποίηση του ΚΚΕ το 1974, ο Γρηγόρης Φαράκος παρακινούσε τους νέους να είναι πρώτοι στα μαθήματα και πρώτοι στους αγώνες για την κατάκτηση της γνώσης, της δημοκρατίας και του Κράτους Δικαίου. Πρωτιά, που επιτυγχάνεται με τη στόχευση στην αριστεία, η οποία χαρακτηρίστηκε από τον κ. Μπαλτά ως ρετσινιά. Ο τελευταίος τόνισε ότι τα Πρότυπα Σχολεία είναι «χιτλερικής επινόησης». Όποιος έχει περάσει από τη δοκιμασία της ανακάλυψης και τεκμηρίωσης της επιστημονικής πρωτότυπης αλήθειας, γνωρίζει ότι αυτό επιτυγχάνεται αποκλειστικά και μόνο με τη στόχευση στην αριστεία και τη ευγενή άμιλλα στο πλαίσιο της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας.

Στα «Ηθικά Νικομάχεια», ο Αριστοτέλης αποδεικνύει, χρησιμοποιώντας τη διαλεκτική, ότι «δεν υπάρχει μεγαλύτερη αδικία από το να νέμονται και κατέχουν είτε ίσοι άνισα είτε άνισοι ίσα αγαθά». Η μη ισοπέδωση των προσπαθειών και των επιδιώξεων για την αριστεία αποτελεί την κινητήριο δύναμη για την πρόοδο στις επιστήμες, στην τεχνολογία, στις τέχνες και στα γράμματα. Αρκεί η Πολιτεία να παρέχει ίσες ευκαιρίες στους πολίτες της.

Η Τράπεζα Θεμάτων, που εισήχθη το 2011 από την τότε υπουργό παιδείας, είχε ως προϋπόθεση εφαρμογής της την κάλυψη της διδακτέας ύλης από τους καθηγητές όλων των σχολείων. Η κλήρωση θεμάτων στις εξετάσεις από την Τράπεζα Θεμάτων ήταν ένα εμπόδιο στη συνέχιση της τακτικής των αποχών και απεργιών, που εφάρμοζαν οι συνδικαλιστές της ΟΛΜΕ, αφού ήταν πολύ πιθανό να κληρωθούν θέματα, που δεν είχαν διδαχθεί. Τα αποτέλεσμα της μη κάλυψης της διδακτέας ύλης ήταν να έρχονται στα πανεπιστήμια φοιτητές κατά κανόνα ημιμαθείς και με πολλά κενά στις απαιτούμενες γνώσεις για την παρακολούθηση πανεπιστημιακού επιπέδου προγραμμάτων σπουδών.

Κύριε Πρωθυπουργέ,

Από τη στιγμή, που αποφασίσατε να διαβείτε τον Ρουβίκωνα και να κρατήσετε πάση θυσία τη χώρα εντός της Ευρωζώνης και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θα είστε ανακόλουθος στην περίπτωση, που ολοκληρώσετε την καταστροφική αποκοπή του εκπαιδευτικού μας συστήματος από τους Ευρωπαϊκούς Θεσμούς. Η κατάργηση των πιστωτικών μονάδων, που καθορίστηκαν βάσει του European Credit Transfer System, η κατάργηση της αξιολόγησης κάθε ακαδημαϊκής μονάδας, που οδηγεί στη διασφάλιση της ποιότητας της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, η επαναφορά των φοιτητών και των υπαλλήλων στα εκλεκτορικά σώματα ανάδειξης πρυτάνεων, κοσμητόρων και προέδρων, η κατάργηση των Συμβουλίων Ιδρυμάτων, τα οποία προσήλκυσαν επιφανείς επιστήμονες του εξωτερικού άνευ αμοιβής και στα οποία διαβιβάστηκε μεγάλο μέρος των ελεγκτικών αρμοδιοτήτων του υπουργού παιδείας, βοηθώντας περαιτέρω το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ, η κατάργηση του συστήματος ηλεκτρονικής ψήφου εκλογής μονομελών οργάνων, με το οποίο διασφαλίζεται η συμμετοχή όλων όσοι έχουν αυξημένη κινητικότητα ή απουσίαζαν την ημέρα της ψηφοφορίας, και πολλές ακόμη προβλέψεις του πολυνομοσχεδίου Μπαλτά, αποκόπτουν το ελληνικό πανεπιστημιακό σύστημα από το Ευρωπαϊκό γίγνεσθαι και από τη χρηματοδότηση υποδομών και έρευνας. Σημειωτέον, ότι οι τρεις κύκλοι σπουδών καθιερώθηκαν στην Ελλάδα το 1992 με τον νόμο 2083/92, και ακολούθησε η Σύνοδος της Μπολώνια το 1999, στην οποία συμμετείχαν οι 15 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι οποίες αποφάσισαν την καθιέρωση του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης με τη συμμετοχή 47 χωρών.

Κύριε Πρωθυπουργέ,

Έστω και την ύστατη ώρα, υπερβείτε τις αδυναμίες και ιδεοληψίες του παρελθόντος και κρατήστε το εκπαιδευτικό μας σύστημα στους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Είναι ίδιον των ώριμων και ανώτερων ανθρώπων να παραδέχονται τα λάθη τους και την πρότερη πλάνη τους. Μην επιτρέψετε την περαιτέρω απομόνωση της χώρας μας από τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Χώρο Εκπαίδευσης και επανορθώστε το ατόπημα της κατάργησης όλων εκείνων των μεταρρυθμίσεων, που έγιναν στο Εκπαιδευτικό Σύστημα τα τελευταία χρόνια. Εξ άλλου, θα πρέπει να αναγνωρίσετε ότι ηγέτης δεν γίνεται κάποιος, που ακολουθεί τον συρμό και τις φωνές του πλήθους. Ως ηγέτης χαρακτηρίζεται εκείνος, που ανοίγει μεταρρυθμιστικούς δρόμους, που δέχεται τα θετικά των πολιτικών αντιπάλων του και, τέλος, πείθει τους πολίτες για το σωστό της απόφασής του.

Με τιμή στον θεσμό που εκπροσωπείτε

Ιωακείμ Γρυσπολάκης

Ομότιμος Καθηγητής, π. πρύτανης

Πολυτεχνείου Κρήτης


ΦΩΤΟ: ΑΠΕ ΜΠΕ/ΑΠΕ ΜΠΕ/ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΣΑΪΤΑΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ