Περιβαλλον

Η ηλεκτρική κουλτούρα και ο Ιούνιος των μεταρρυθμίσεων

Η κυβέρνηση κατεβάζει το πλαίσιο για τη ηλεκτροκίνηση των ΙΧ με στόχο το 2030 να κυκλοφορούν 350.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα

62222-137653.jpg
A.V. Team
ΤΕΥΧΟΣ 743
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Big Game για την Ενέργεια: Ηλεκτροκίνηση των ΙΧ

Big Game για την Ενέργεια: Ηλεκτροκίνηση των ΙΧ, ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, διασύνδεση της Κρήτης και τιτλοποιήσεις των απαιτήσεων της ΔΕΗ

Αν τις προηγούμενες εβδομάδες οι ρυθμίσεις για τις fast track αδειοδοτήσεις των επενδύσεων στις ΑΠΕ διαμόρφωσαν «υψηλή τάση» στο ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων για την ανάπτυξη projects «πράσινης ενέργειας» στη χώρα, οι ημέρες που «τρέχουν» ανεβάζουν ακόμη περισσότερο το θερμόμετρο, με τη θερινή περίοδο να αναδεικνύεται σε κομβικό σημείο για τις μεταρρυθμίσεις αλλά και τις επενδύσεις.

Τις ημέρες αυτές ξεκινά άλλη μια «πράσινη επανάσταση», η οποία μάλιστα αφορά «όλους μας», καθώς η κυβέρνηση παρουσιάζει το πακέτο μέτρων για την ηλεκτροκίνηση. Ο στόχος που έχει τεθεί για το 2030, προβλέπει ότι ένα στα τρία οχήματα τα οποία θα κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους (δηλαδή περίπου 350.000) θα είναι ηλεκτρικά. Στην κατεύθυνση αυτή, το σχετικό νομοσχέδιο προβλέπει επιδοτήσεις της τάξης των 5.000 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικών ΙΧ. Επίσης περιλαμβάνει ρυθμίσεις για τη δωρεάν στάθμευσή τους, όπως επίσης και φορολογικά κίνητρα για εταιρίες που θέλουν να διαμορφώσουν εταιρικούς στόλους ηλεκτρικών οχημάτων. Ακόμη προβλέπει ειδικές ελαφρύνσεις για τις επιχειρήσεις που θα επενδύσουν στην Ελλάδα σε γραμμές παραγωγής εξοπλισμού ηλεκτροκίνησης.

Σήμερα, τα αμιγώς ηλεκτρικά (επαναφορτιζόμενα) αυτοκίνητα καταλαμβάνουν το 0,70% της αγοράς, με τάση να κινηθούν προς το 1%, και μέχρι τώρα παρέμεναν ένα «σπορ» για λίγους. Η «τάση» ανόδου όμως είναι υπαρκτή, αν συνεκτιμηθεί ότι πέρυσι βρίσκονταν μόλις στο 0,40% και αναμένεται να ενισχυθεί από την υιοθέτηση των μέτρων για την ηλεκτροκίνηση. Έτσι, παρά τα αρχικά δειλά βήματα, το ελληνικό κοινό έχει αρχίσει να στέφεται δυναμικά προς την υβριδική τεχνολογία και να αποβάλλει τους φόβους του για την ηλεκτροκίνηση η οποία γίνεται ολοένα και πιο προσιτή, ενώ για τους αναλυτές της αγοράς θα γίνει το στοίχημα της επόμενης πενταετίας.

Τα στατιστικά επιβεβαιώνουν ότι το ελληνικό κοινό είναι «έτοιμο» για την πράσινη μετάβαση και στον τομέα της αυτοκίνησης. Οι πωλήσεις του πρώτου διμήνου της χρονιάς (πριν το lockdown) συνεχίζουν να καταγράφουν την πτώση πωλήσεων στα αυτοκίνητα με καύσιμο τη βενζίνη, αλλά για πρώτη φορά καταγράφουν και ένα σημαντικό φρενάρισμα στις πωλήσεις με καύσιμο το πετρέλαιο. Δεν είναι τυχαίο ότι οι πωλήσεις αυτοκινήτων diesel, που βρίσκονταν στο 31,3% της αγοράς το πρώτο δίμηνο του 2019, έπεσαν στο 27,40% το πρώτο δίμηνο του 2020 (-3,9%). Αντίστοιχα, τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα που διαμόρφωναν το 63,3% της αγοράς το πρώτο δίμηνο του 2019, βρίσκονται πλέον στο 58,6%, σε μια πτωτική τάση που διατηρείται την τελευταία διετία.

Αντίθετα, ο μεγάλος κερδισμένος είναι τα υβριδικά, που από το 4,7% των πωλήσεων το πρώτο δίμηνο του 2019 έχουν εκτιναχθεί σε ένα εντυπωσιακό 11,8% του συνόλου της αγοράς. Στοιχείο ενδεικτικό του γεγονότος ότι το κοινό «δεν φοβάται» πλέον τις αντιρρυπαντικές τεχνολογίες, δείχνει μάλιστα να διαμορφώνει «τάση» και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, αν αναλογιστούμε ότι στην ΕΕ τα υβριδικά είχαν για το 2019 μερίδιο 5,8% της αγοράς!

Για φέτος, λοιπόν, το στοίχημα των ηλεκτρικών αυτοκίνητων συνδυάζεται και με το αντίστοιχο στοίχημα της ανάπτυξης των υποδομών, αλλά και το πέρασμα στην κοινή γνώμη της κουλτούρας της ηλεκτροκίνησης. Άλλωστε, τα περισσότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν να φορτίζονται και στο σπίτι. Και από την έναρξη της χρονιάς τα επίσημα δίκτυα αντιπροσωπειών προσφέρουν εννέα συνολικά μοντέλα ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων, με την προοπτική ως το τέλος του χρόνου ο αριθμός να έχει τουλάχιστον διπλασιαστεί.

Οι μεγάλες αλλαγές

Στο μεταξύ, την επόμενη εβδομάδα έρχεται η υπογραφή των συμβάσεων μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και των ανάδοχων εταιρειών για τα έργα του προγράμματος της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική. Πρόκειται για τον σχεδιασμό, ύψους 1 δισ. ευρώ, που σε 36 μήνες προβλέπεται να έχει ολοκληρώσει τις καλωδιακές συνδέσεις και τους σταθμούς μετατροπής για τη φόρτιση των δύο μεγάλων «καλωδίων» συνολικής ισχύος 1.000 MW που θα συνδέσουν τη Μεγαλόνησο με την ηπειρωτική χώρα.

Την περίοδο Ιουνίου και Ιουλίου (το αργότερο), το ΤΑΙΠΕΔ υπολογίζει να παρουσιάσει και τις τελικές υποψηφιότητες για τους διαγωνισμούς ιδιωτικοποίησης των ΔΕΠΑ Υποδομών και Εμπορίας. Η πρώτη (με 6 υποψηφίους στη short list που ανακοινώθηκαν την Τρίτη) συγκεντρώνει κυρίως το ενδιαφέρον ξένων επενδυτών, ενώ η δεύτερη περιλαμβάνει σημαντικούς Έλληνες διεκδικητές. Η πώληση των δύο επιχειρήσεων (και μάλιστα κατά ποσοστό 100%) θα φέρει τα πάνω κάτω στην αγορά φυσικού αερίου της χώρας, αλλάζοντας άρδην τον επιχειρηματικό χάρτη.

Παράλληλα, έρχεται το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο για τα έσοδα των δικτύων διανομής ρεύματος που ανοίγει τον δρόμο για την ιδιωτικοποίηση (πώληση 49%) του ΔΕΔΔΗΕ, ενώ μέσα στην ίδια περίοδο υπολογίζεται πως η ΔΕΗ θα προχωρήσει στην πρώτη (από τις δύο) υλοποιήσεις ληξιπρόθεσμων απαιτήσεων (συνολικού ύψους 1,5 δισ. ευρώ).

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ