Πώς τα Zara ανέκαμψαν και ξεπέρασαν τις προ-πανδημικές πωλήσεις 

Τα Zara αναπληρώνουν τις απώλειές τους, καθώς οι πωλήσεις ενδυμάτων ανακάμπτουν.Αφού δέχθηκε πλήγμα κατά τη διάρκεια του 2020 λόγω του Covid-19, τα έσοδα της εταιρείας λιανικής πώλησης γρήγορης μόδας έχουν επιστρέψει στα προ-πανδημικά επίπεδα.  

Η Inditex -η μητρική εταιρεία των Zara στην οποία ανήκουν επίσης οι μάρκες ρούχων Pull&Bear και Massimo Dutti και άλλες- ανέφερε ότι τα έσοδά της έφτασαν τα 6,99 δισεκατομμύρια ευρώ  μεταξύ Μαΐου και Ιουλίου, σημειώνοντας αύξηση 7% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019. Ως εκ τούτου, η Inditex ανέκτησε τη θέση της ως η μεγαλύτερη εταιρεία λιανικής πώλησης ενδυμάτων στον κόσμο. Η δυνατότητα των Zara να προσφέρουν παραλαβή στο κατάστημα και ταχύτητα στο ηλεκτρονικό εμπόριο τους επέτρεψε να ανακτήσουν τις πωλήσεις της ταχύτερα από τους ομολόγους της στον τομέα της γρήγορης μόδας, όπως η H&M, οι οποίοι προσφέρουν πιο περιορισμένες επιλογές εκπλήρωσης παραγγελιών. 

Τα καταστήματα της Zara αποδεικνύεται ότι εξακολουθούν να αποτελούν σημαντικό μέρος της επιχείρησής της, με την αυξανόμενη επισκεψιμότητά τους να συμβάλλει στην ενίσχυση των πωλήσεων. Η Inditex επιβεβαίωσε ότι το 99% των καταστημάτων της έχει πλέον επαναλειτουργήσει. Εν τω μεταξύ, οι πωλήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου συνεχίζουν να αυξάνονται- η εταιρεία προέβλεψε ότι η ηλεκτρονική επιχείρηση θα ξεπεράσει το 25% των συνολικών πωλήσεων μέχρι το τέλος του οικονομικού έτους 2021, δύο χρόνια νωρίτερα από τον αρχικό της στόχο. Το 2018, η Inditex δήλωσε ότι το 12% των συνολικών πωλήσεών της προήλθε από ηλεκτρονικές παραγγελίες.  

Αντίθετα, η ανταγωνίστρια H&M ανακάμπτει με πολύ πιο αργούς ρυθμούς αφού οι πωλήσεις της εξακολουθούν να είναι μειωμένες κατά 11% σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019.  

Ένα από τα πράγματα που βοήθησαν τα Zara να ανακτήσουν τις πωλήσεις της πιο γρήγορα ήταν η έγκαιρη επένδυσή τους στην ηλεκτρονική εκπλήρωση παραγγελιών. Ακόμα και πριν από τα lockdowns του Covid-19, η μάρκα προσέφερε εδώ και χρόνια παραλαβή στο κατάστημα. Το 2018, η εταιρεία εισήγαγε τις τοποθεσίες “click and collect” που ήταν αφιερωμένες στην παραλαβή online παραγγελιών. Αυτά τα pop-ups είναι ξεχωριστά από τα τυπικά καταστήματα των Zara, τα οποία τείνουν να είναι γεμάτα με μεγάλες αίθουσες δοκιμής και ταμεία. Το 2020, η Inditex ανακοίνωσε επίσης τα σχέδιά της να δαπανήσει 3 δισεκατομμύρια δολάρια σε τεχνολογικά εργαλεία που θα ενσωματώνουν περαιτέρω τις εμπειρίες αγορών της στο διαδίκτυο και στα καταστήματά της.  

Αυτού του είδους οι επιλογές εκπλήρωσης εξακολουθούν να λείπουν από την H&M. Ο λιανοπωλητής επιτρέπει επί του παρόντος στους πελάτες να ελέγχουν τα αποθέματα των τοπικών καταστημάτων, αλλά εξακολουθεί να μην διαθέτει υπηρεσία παραλαβής εντός του καταστήματος σε πολλές χώρες. 

Η ανάκαμψη των Zara αποδεικνύει ότι η έγκαιρη επένδυση στην τεχνολογική ενσωμάτωση είναι μια αποτελεσματική μακροπρόθεσμη στρατηγική, παρά τις διακυμάνσεις της συμπεριφοράς των καταναλωτών. Για παραδοσιακά offline μάρκες όπως τα Zara, αυτό δεν σημαίνει μόνο αυξημένες επενδύσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο, αλλά και ανανέωση των σχεδιασμών σε φυσικά καταστήματα, όπως νεότερες μορφές καταστημάτων και ενσωματωμένη ψηφιακή σήμανση. 

Ωστόσο, τα Zara έχουν ακόμη δρόμο να διανύσουν για να δημιουργήσουν μια προηγμένη και ολοκληρωμένη εμπειρία ηλεκτρονικού εμπορίου. Ενώ τα Zara έχουν λανσάρει μια εφαρμογή για κινητά τα τελευταία χρόνια, ο ιστότοπός τους για υπολογιστές εξακολουθεί να είναι δύσκολος στην πλοήγηση και εξακολουθεί να μην επιτρέπει στους αγοραστές να φιλτράρουν αντικείμενα με βάση ορισμένα κριτήρια, όπως η τιμή. 

Ένα άλλο κρίσιμο μέρος της επιτυχίας των Zara είναι η γρήγορη προσέγγιση τους στην αγορά της γρήγορης μόδας. Καθώς όλοι οι καταναλωτέςς έβγαιναν από τη λογική του loungewear, ήθελαν να αγοράσουν πιο μοντέρνα ρούχα. Ιστορικά, τα Zara έχουν εντοπίσει τις τάσεις της υψηλής μόδας καλύτερα από τους ανταγωνιστές τους, συμπεριλαμβανομένης της H&M, η οποία προσφέρει ένα μείγμα από μοντέρνα και basic κομμάτια. Για παράδειγμα, οι πρόσφατες συλλογές των Zara περιείχαν δημοφιλή καλοκαιρινά στυλ ενώ η αρχική σελίδα της H&M εξακολουθεί να διαθέτει σε περίοπτη θέση κομμάτια που μοιάζουν με loungewear, όπως υπερμεγέθη t-shirts και κολάν. 

Ενώ οι πωλήσεις των Zara ανακάμπτουν και πλησιάζουν τα προ-πανδημικά επίπεδα, η εταιρεία έχει ακόμη δουλειά να κάνει για να αποκρούσει τον αυξανόμενο ανταγωνισμό, δηλαδή τις διαδικτυακές λιανεμπορικές επιχειρήσεις γρήγορης μόδας, όπως η Shein και η Blushmark. 

Ενώ η ζήτηση για πιο μοντέρνα ρούχα βοήθησε στην άμεση ενίσχυση των πωλήσεων των Zara, η μάρκα επωφελείται επίσης από την επιστροφή των πιο “επίσημων” ρούχων. Για παράδειγμα, οι μεγαλύτερες ηλικίες που επιστρέφουν στα γραφεία αναζητούν και πάλι αντίστοιχα ρούχα.