Πολιτικη & Οικονομια

Ο «άγνωστος πόλεμος» για τα ναυπηγεία Ελευσίνας

Οι ενστάσεις και τα παράδοξα ενός επίμαχου διαγωνισμού και οι πιθανές λύσεις

62222-137653.jpg
A.V. Team
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
34607_1_1.jpg
© ΓΙΑΝΝΗΣ ΛΙΑΚΟΣ / INTIME NEWS

Η στάση του χαρακτηρίστηκε από ορισμένους ως… Ελευσίνια μυστήρια. Η αλήθεια όμως είναι ότι ο Πάνος Ξενοκώστας, των ναυπηγείων Νεωρίου Σύρου και της ΟΝΕΧ, δεν έχει βγάλει ούτε στιγμή από το «σκόπευτρό» του τα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Αντίθετα, παρακολουθεί στενά την υπόθεση της εξυγίανσης και της πώλησής τους και σκοπεύει να επανέλθει.

Τις προθέσεις του έδειξε με ιδιαίτερη διακριτικότητα σε μια συνέντευξη που παραχώρησε πριν μερικές ώρες στο ΑΠΕ:

«Θα μου επιτρέψετε να πω απλά πως εμένα το όραμά μου για ανάσταση των ναυπηγείων της χώρας είναι αληθινό, με απτά αποτελέσματα και βασισμένο στην αλήθεια και τον υγιή εργαζόμενο. Ό,τι λέω με λόγια, το αποδεικνύω με πράξεις και πάντα κρατώ τον λόγο μου. Να έχουν όλοι υπομονή και να κάνουν πάντα καλά την δουλειά τους. Για τις δυνάμεις αδρανείας που βασανίζουν δεκαετίες τον συγκεκριμένο χώρο, θα το δούμε άλλη στιγμή».

Τι εννοούσε ο Ξενοκώστας για τις δυνάμεις αδρανείας και γιατί απείχε από τη διαδικασία του υπουργείου Οικονομίας για την πώληση του ναυπηγείου;

Επισήμως, η Onex του Πάνου Ξενοκώστα απείχε, καθώς είχε ενστάσεις σχετικά με την διαδικασία που επέλεξε ο (μέχρι τώρα ιδιοκτήτης των ναυπηγείων) Νίκος Ταβουλάρης, θεωρώντας την «μη ενδεδειγμένη», και έχοντας εκφράσει έγκαιρα και πολύ αναλυτικά τις ενστάσεις της από τον προηγούμενο Οκτώβριο.

Άνθρωποι που γνωρίζουν τη διαδικασία και το “who is who” της αγοράς μπαίνουν πιο βαθιά στην υπόθεση και επισημαίνουν ότι η διαδικασία που έχει ακολουθηθεί φαίνεται να έχει κολλήσει στην πραγματική ταυτότητα των μετόχων πίσω από τη βιτρίνα των συμμετεχόντων και την τελική αφερεγγυότητα του μοναδικού σχήματος που προσήλθε στον διαγωνισμό. Το Πέραμα και η Ελευσίνα βόα πως πίσω από το σχήμα κρύβονται συγκεκριμένοι εργολάβοι με διασυνδέσεις και δεσμούς αίματος ετών με συγκεκριμένους συνδικαλιστικούς κύκλους που υπονομεύουν όποια θετική αλλαγή τα τελευταία χρόνια στα ναυπηγεία. Ακόμα και ο ίδιος ο κ. Ταβουλάρης, που επέλεξε εν τελεί τη σημερινή διαδικασία, φαίνεται να έχει καταλάβει τον λάθος δρόμο, αφού πλέον αναφέρεται επανειλημμένα σε αυτά τα συμφέροντα τόσο για τον Σκαραμαγκά όσο και για την Ελευσίνα. Μάλιστα τελευταία φορά το έπραξε, σύμφωνα με κύκλους της Ελευσίνας, σε ενημέρωση που έκανε προ ολίγων ημερών σε εργαζόμενους της Ελευσίνας. Πάντως το μοναδικό «σχήμα» που συμμετείχε στον διαγωνισμό, κατά δηλώσεις εργαζομένων της Ελευσίνας, φαίνεται να έχει τη στήριξη της άτυπης ηγετικής «τριάδας» του ναυπηγείου, - του κ. Ταβουλάρη, ενός σημαίνοντος ηγετικού στελέχους δίπλα στον κ. Ταβουλάρη  (στελέχους με στενές σχέσεις με την Κυβέρνηση στην Ελευσίνα) και ενός πρώην στελέχους της ΠΑΣΚΕ και νυν της ΓΣΕΕ-, που φορτίζει το βαρύ κλίμα στο δεύτερο μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας» 

Κατά τους ίδιους, η τακτική που ακολουθήθηκε και ο διαγωνισμός που «δεν βγαίνει» έχει σαν αποτέλεσμα τα ναυπηγεία Ελευσίνας να έχουν πνιγεί στα χρέη, η μονάδα πρακτικά να μην λειτουργεί, και οι εργαζόμενοι είναι για χρόνια απλήρωτοι, λαμβάνοντας μόνο «έναντι», και αυτό χάρη στο συμβόλαιο του Πολεμικού Ναυτικού για τις πυραυλάκατους, που «χορηγεί» μέρος των αμοιβών. Έτσι, περιμένουν τη… λύτρωση, που εδώ και χρόνια δεν έρχεται.

Όμως, σύμφωνα με πληροφορίες σε συνάντηση με τους εργαζόμενους της Ελευσίνας, που θεωρούν πως μοναδική λύση είναι ο ίδιος, ο Πάνος Ξενοκώστας τους καθησύχασε, επανέλαβε πως «είναι παρών», ενώ συγχρόνως τους κάλεσε να κάνουν τη δουλειά τους. Παράλληλα, τους διαβεβαίωσε πως δεν θα αφήσει ποτέ να κλείσει το ναυπηγείο, καθώς ο ίδιος αποτελεί πυλώνα σταθερότητας έχοντας ως δείγμα γραφής το Νεώριο.

Στο ερώτημα ποιος εν τελεί μπορεί να σώσει την Ελευσίνα, που εδώ και δεκαετίες καρκινοβατεί, με μοναδική πνοή αμυντικά συμβόλαια, η απάντηση έρχεται μέσα από τον ίδιο τον κ. Ξενοκώστα και τις δηλώσεις του για το Νεώριο και τις επενδύσεις του στο Νεώριο της Σύρου:

«Η επένδυση είναι ήδη βιώσιμη και η κερδοφορία που ήδη υπάρχει είναι σε πλήρη αντιστοιχία με την πρόβλεψη των οικονομικών αναλυτών στο πλάνο εξυγίανσης. Η κερδοφορία αυτή τη στιγμή επαναεπενδύεται στην αναβάθμιση, συντηρήσεις και εκσυγχρονισμό του ναυπηγείου μαζί με ιδία κεφαλαία του Ομίλου μας, ενώ με την ολοκλήρωση θα καλύπτει πλήρως όλους τους πιστωτές προς όφελος πλέον των εργαζομένων και των φορολογουμένων», είπε ο επιχειρηματίας στο ΑΠΕ.

Και προχώρησε περισσότερο, μιλώντας για τα 55 πλοία που επισκευάστηκαν στο ναυπηγείο τους τελευταίους 9 μήνες: «Τα επισκευάσαμε έχοντας σε λειτουργία μόνο την μικρή πλωτή δεξαμενή του ναυπηγείου μας, διότι την μεγαλύτερη την επισκευάζαμε. Τώρα που δόθηκε σε λειτουργία, είμαστε στα 110-120 πλοία ανά έτος. Αυτό σημαίνει απασχόληση περίπου 500 ατόμων και εισπράξεις περί τα 30 εκατομμύρια δολάρια. Αυτά όπως είμαστε. Σε αυτά δεν έχουν συνυπολογιστεί η προσθήκη μιας νέας δεξαμενής AFRAMAX που ευελπιστούμε να εντάξουμε στο ναυπηγείο τους προσεχείς μήνες ούτε οι νέες κατασκευές. Το 2020 βλέπουμε, με τις παραπάνω παραμέτρους, τις εισπράξεις να φθάνουν τα 55-60 εκατομμύρια δολάρια ενώ τις θέσεις εργασίας στις περίπου 1000 έως 1200».

Στο Νεώριο, ο κ. Ξενοκώστας, ούτε λίγο ούτε πολύ, έσωσε περί τις 240 θέσεις εργασίας, ανέλαβε να εξοφλήσει δυσθεώρητα χρέη της εποχής Ταβουλάρη, δεν πήρε προίκες και αντισταθμιστικά και υπέγραψε το πρώτο deal ναυπηγείου στην ιστορία της Ελλάδας για το οποίο το παιχνίδι παίχτηκε στα ίσια. Σε χρόνο ρεκόρ έχει δημιουργήσει 500 θέσεις εργασίας, έχει ρίξει 7 εκατομμύρια στην ντόπια αγορά και στους εργαζομένους μέσα από την επαναλειτουργία της επιχείρησης και έχει σχέδια να κάνει το Νεώριο το κορυφαίο ναυπηγείο της Μεσογείου.

Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, που οι Αμερικανοί εμπιστεύτηκαν τον συγκεκριμένο επιχειρηματία, που έχει, πέραν των διεθνών επιχειρηματικών επιτυχιών του, απόλυτη γνώση της αμερικανικής αγοράς, των γεωπολιτικών εξελίξεων και διασυνδέσεις ικανές να «σπάσουν» κατεστημένα ετών που κρατούσαν δέσμιο το Ναυπηγείου του Νεωρίου.

Μένει να αποδειχθεί και πώς θα κινηθεί στην επόμενη φάση για την Ελευσίνα…

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ