Πολιτικη & Οικονομια

Ολοένα ακριβότερα φρούτα, λαχανικά και ψωμί

Μηνιαία έρευνα του ΙΕΛΚΑ

62224-137655.jpg
Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
46610-96800.jpg

Ακριβότερα πληρώσαμε φρούτα, λαχανικά και ψωμί φέτος τον Ιούνιο σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, σύμφωνα με τα στοιχεία που προέκυψαν από τη μηνιαία έρευνα που διεξάγει το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) σε 1.000 σημεία πώλησης των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ σε όλη την Ελλάδα. Μειωμένες εμφανίστηκαν οι τιμές σε γαλακτοκομικά και αυγά. Στα ράφια των μεγάλων σούπερ μάρκετ, οι τιμές σε φρούτα και λαχανικά, είδη καθαρισμού, κρέατα, προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, δημητριακά και κατεψυγμένα προϊόντα τον Ιούνιο παρουσίασαν αύξηση, ενώ αντίθετα κατά το ίδιο διάστημα παρατηρήθηκε μείωση των τιμών σε γαλακτοκομικά και αυγά, γλυκά και σνακ, προϊόντα υγείας και ομορφιάς αλλά και σε παρασκευάσματα και είδη μαγειρικής. Σύμφωνα με την έκθεση του ΙΕΛΚΑ που δημοσιεύει η Ημερησία, ο δείκτης τιμών στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας το πρώτο εξάμηνο του 2013 υποχώρησε συνολικά κατά 1,47% σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2012. Παρόμοια μείωση καταγράφει και το πρώτο δίμηνο του 2013 (2,06%) και το δεύτερο δίμηνο του 2013 (2,01%) δείχνοντας σταθεροποίηση τιμών το 2013, σε ποσοστό περίπου 2% χαμηλότερο από το 2012.

Παρά τις αυξήσεις του ΦΠΑ, το ΙΕΛΚΑ σημειώνει πως η αποκλιμάκωση των τιμών που παρατηρήθηκε την άνοιξη του 2012 συνεχίστηκε καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, δείχνοντας σαφώς πλέον πως οι τιμές σταθεροποιούνται σε επίπεδα του 2009 και με μικρή πτωτική τάση.

Ειδικά τον Ιούνιο, οι τιμές μειώθηκαν κατά 0,27% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα το 2012 και κατά 2,41% σε σχέση με το 2011, ενώ στα στοιχεία αυτά δεν περιλαμβάνεται η επίδραση των προσφορών και εκπτώσεων οι οποίες το τελευταίο διάστημα γίνονται ολοένα και περισσότερες επιφέροντας επιπλέον όφελος στους καταναλωτές.

Αξιοσημείωτη είναι και η εξέλιξη του δείκτη τιμών όταν αφαιρεθούν οι επιδράσεις των συνεχών αυξήσεων του ΦΠΑ (από τον Μάρτιο του 2010 έως τον Σεπτέμβριο του 2011). Εδώ, ο δείκτης τιμών στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ εμφανίζεται μειωμένος κατά 4,5% τα τελευταία 3,5 χρόνια 1/2010-6/2013 και κινείται στα επίπεδα της προηγούμενης δεκαετίας. Εάν λάβει κανείς υπόψη τις αυξήσεις στις τιμές πρώτων υλών και ενέργειας – καύσιμα, ηλεκτρική ενέργεια – η εξέλιξη αυτή θεωρείται ιδιαίτερα θετική.

Οι μειώσεις γενικότερα, είναι αποτέλεσμα της προσαρμογής της στις συνθήκες της κρίσης, στον ανταγωνισμό που εντείνεται, στην μείωση συγκεκριμένων συντελεστών κόστους και στη σχετική σταθεροποίηση των διεθνών τιμών των πρώτων υλών.

Γ.Σ. 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ