Από την παράσταση When we went electronic, 2018
Από την παράσταση When we went electronic, 2018
Θεατρο - Οπερα

Fall Theatre Preview 2021: Ο χάρτης της νέας θεατρικής σεζόν

Ανοίγουμε τον χάρτη της νέας θεατρικής σεζόν. Τι ετοιμάζουν οι σκηνές της πόλης
woman_guest.jpg
Ιωάννα Γκομούζα
ΤΕΥΧΟΣ 796
14’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
171 παραστάσεις που περιμένουμε στις σκηνές της Αθήνας τη θεατρική σεζόν 2021-2022

Πληθωρική και πολυσυλλεκτική στις προτάσεις της, η θεατρική περίοδος 2021-2022 ξεκινά. Ελπίζοντας οι συνθήκες να επιτρέψουν την ομαλή και απρόσκοπτη διεξαγωγή της, καταστρώνουμε διαδρομές στην πόλη με πυξίδα μας το θέατρο.  

Από το Εθνικό στο Τέχνης

Εμβληματικά έργα κλασικών αλλά και νεώτερων συγγραφέων συνθέτουν το πολύπτυχο πρόγραμμα του Εθνικού Θεάτρου. Τον Οκτώβριο οι πρώτες εξορμήσεις στο κτίριο Τσίλερ συντονίζονται με το σύμπαν του Λόπε δε Βέγα, του πιο παραγωγικού συγγραφέα της ισπανικής λογοτεχνίας, ο οποίος στο «Φουέντε Οβεχούνα» στηλιτεύει την αυθαιρεσία του φεουδαρχικού συστήματος (σκηνοθετεί η Ελένη Ευθυμίου), αλλά και του Τένεσι Ουίλιαμς μέσα από το «Λεωφορείον ο πόθος» που ανεβαίνει για πρώτη φορά στο Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Θανάση Σαράντου. Τον προσεχή Ιανουάριο η Μαρία Μαγκανάρη θα αναμετρηθεί με τον «Ματωμένο γάμο» του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, ενώ τον Φεβρουάριο ο Γιάννης Χουβαρδάς καταπιάνεται με τα παθήματα του Τσαρλς και της Ρουθ στο δημοφιλές και από την κινηματογραφική του μεταφορά «Πονηρό πνεύμα» του Νόελ Κάουαρντ. Μετά την πετυχημένη θερινή πορεία του «Προμηθέα δεσμώτη», ο Άρης Μπινιάρης επιστρέφει στη γνώριμη στέγη του Εθνικού Θεάτρου και σκηνοθετεί την «Φάρμα των ζώων» του Τζορτζ Όργουελ στο Ρεξ (από τον Νοέμβριο). Εδώ όπου ο Τάκης Τζαμαργιάς θα βαδίσει στα χνάρια της «Αιολικής Γης» του Ηλία Βενέζη από τον Δεκέμβριο (στην παράσταση-πρόταση του οργανισμού για την επέτειο της Μικρασιατικής Καταστροφής) και η Μαρία Πανουργιά θα σκηνοθετήσει το σαιξπηρικό «Τρωίλος και Χρυσηίδα»τον Φεβρουάριο.

Στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης Καρόλου Κουν η Ηρώ Μπέζου και ο Γιάννης Παπαδόπουλος σκηνοθετούν το έργο «Οι ναυαγοί», με επίκεντρο τη συνάντηση ενός νεαρού δημοσιογράφου και ενός καταξιωμένου συγγραφέα (πρεμιέρα 18/10), ενώ ο Θανάσης Δόβρης καθοδηγεί τους Θάνο Τοκάκη, Εύη Σαουλιδου, Κώστα Κουτσολέλο, Κώστα Ξηκομινό, Γρηγόρη Ποιμενίδη και Κωνσταντίνο Πλεμμένο στον σαιξπηρικό «Μακμπέθ» (από 21/10). Στη Φρυνίχου έρχεται στις 6-8/10 η ανατρεπτική «Ορέστεια» του Teatro Massimo Cagliari και έπονται μέσα στον Οκτώβριο «Το γεφύρι της Άρτας και οι Λυγερές του Κάτω Κόσμου», που πρωτοανέβασε το καλοκαίρι η Μαριάννα Κάλμπαρη στο πολυτραγουδισμένο γεφύρι, και «Ο Ποπολάρος» του Γρηγόριου Ξενόπουλου από την ομάδα ΟΠΕRΑ σε σκηνοθεσία και μουσική Θοδωρή Αμπαζή. Στο Θέατρο Τέχνης αναμένουμε τον Φεβρουάριο 2022 και τη σκηνοθετική προσέγγιση της Μαρίας Πρωτόπαππα στην «Αντιγόνη» του Ανούιγ.

Στους μεγάλους οργανισμούς

Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση καλωσορίζει τη νέα θεατρική σεζόν με έναν «Προμηθέα» ο οποίος ζει αιχμάλωτος σ’ ένα σπίτι αδιάβατο, που κατακλύζεται από τα τέσσερα στοιχεία της φύσης, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου. Οι RootlessRoot στο νέο τους έργο, «Stones and Bones», συνεργάζονται με τον Άγγλο γλύπτη Peter Randall-Page και δημιουργούν μια παράσταση για την παροδικότητα της ανθρώπινης ύπαρξης. Στη Στέγη αναμένουμε, βεβαίως, και τον «Εγκάρσιο Προσανατολισμό», τη νέα δουλειά του Δημήτρη Παπαιωάννου, που έχει κερδίσει κοινό και κριτικούς στη διεθνή της περιοδεία και μάς προσανατολίζει προς μια πηγή φωτός, δίνοντάς μας το έναυσμα να ισορροπήσουμε για να μη χαθούμε. Τη ματιά του Γιάννη Χουβαρδά θα έχουμε την ευκαιρία να αναζητήσουμε από τις 24 Σεπτεμβρίου και για 14 παραστάσεις στον Θόλο του ΚΠΙΣΝ, όπου ο γνωστός σκηνοθέτης θα καθοδηγήσει τους Αντώνη Μυριαγκό, Άλκηστη Πουλοπούλου και Χάρη Φραγκούλη στο «Κάποιος θα έρθει», το υπαρξιακό, ερωτικό και ψυχολογικό θρίλερ του πολυβραβευμένου Νορβηγού συγγραφέα Γιον Φόσσε. Βέβαια, στα πέριξ, στην Εθνική Λυρική Σκηνή, το ίδιο διάστημα (24-29/9) το ενδιαφέρον του κοινού αναμένουμε να διεκδικήσουν σθεναρά και «Οι επτά θάνατοι της Μαρίας Κάλλας», το οπερατικό πρότζεκτ της ιέρειας της performance art Μαρίνας Αμπράμοβιτς για την απόλυτη ντίβα του λυρικού τραγουδιού. Στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ «Ο Κολοκοτρώνης ατενίζει το μέλλον. Γυναίκες προετοιμάζονται για την επανάσταση κι εγώ, κάτι θα σκέφτομαι» τιτλοφορείται η επετειακή νέα παράσταση των Μιχαήλ Μαρμαρινού και Ακύλλα Καραζήση που θα επιδιώξει να προτείνει μια σκηνική ανάγνωση της Ελληνικής Επανάστασης με παιγνιώδη και ποιητικό τρόπο (9-16/10).

Οι παραστατικές τέχνες, σε ποικίλες εκφράσεις τους, θα έχουν ηχηρή παρουσία και στο πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής. Στο πλαίσιο της επετείου των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση, στις 7-9/10 ανεβάζει αυλαία «Το κάλεσμα του Προμηθέα», ένα μουσικό ιστορικό δράμα με γνωστούς πρωταγωνιστές (Γιώργος Χριστοδούλου, Μάξιμος Μουμούρης, Δημήτρης Πιατάς κ.ά.), σε κείμενο-σκηνοθεσία Χριστόφορου Χριστοφή και μουσική Νίκου Ξανθούλη. Στην ίδια θεματική ενότητα, το «Σχολείον των ντελικάτων εραστών ζητά έναν ντελικάτο αναγνώστη» (στις 12/10) συνδυάζοντας κείμενα του Ρήγα Βελεστινλή, «διαβασμένα» μέσα από την ποίηση του Γιώργου Βέλτσου και τη μουσική σύνθεση του Γιώργου Χατζημιχελάκη. Οι λάτρεις του χορού έχουν σημειώσει ήδη την παγκόσμια πρεμιέρα του «Salema Revisited» του Αντώνη Φωνιαδάκη (16-17/10), ένα ταξίδι στον παλμό των χορών της Κρήτης. Στις πρεμιέρες του φθινοπώρου και οι πολυβραβευμένες «33 Παραλλαγές» του Moises Kaufman, που ακολουθούν τη σκηνοθετική μπαγκέτα του Γιώργου Πέτρου, με τους Κατερίνα Διδασκάλου, Δημήτρη Λάλο, Γεράσιμο Γεννατά, Θανάση Τσαλταμπάση και Κόρα Καρβούνη στη διανομή. Οι Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Πάνος Μουζουράκης, Νάντια Κοντογεώργη και Γιώργος Γλάστρας μας δίνουν χριστουγεννιάτικο ραντεβού στο «Μια υπέροχη ζωή», την παράσταση για όλη την οικογένεια που βασίζεται στην ομώνυμη ταινία του Φρανκ Κάπρα και σκηνοθετεί ο Γιάννης Καλαβριανός– ο οποίος παράλληλα ετοιμάζει σε χώρο που δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα ένα καινούργιο έργο με αφετηρία το «Μίχαελ Κόλχαας» του Χάινριχ Φον Κλάιστ. Όμως, δυνατά περιμένουμε να φλερτάρει την προτίμηση του κοινού και η έτερη συμπαραγωγή του οργανισμού Λυκόφως με το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (από 24/1): «Η Αυλή των θαυμάτων - Το μιούζικαλ» του Ιάκωβου Καμπανέλλη φέρνει μαζί στη σκηνή έναν διαγενεακό θίασο με ετερόκλητες καλλιτεχνικές διαδρομές (Γιώργος Γάλλος, Βασίλης Μπισμπίκης, Κατερίνα Παπουτσάκη, Κόρα Καρβούνη, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Ρούλα Πατεράκη, Ηλίας Λογοθέτης, Μαίρη Χρονοπούλου, Γλυκερία). Σκηνοθετεί ο Χρήστος Σουγάρης και τη μουσική υπογράφει ο Στέφανος Κορκολής. Για όσους δεν την είχαν προλάβει, στον κύκλο Θέατρο@Megaron Underground συνεχίζεται η παράσταση «6 φορές» με την Όλια Λαζαρίδου σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη.

Στο Θέατρον του Κέντρου Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» επιστρέφει το «Κι από Σμύρνη… Σαλονίκη» της Μιμής Ντενίση.

Με δύναμη στις δημοτικές σκηνές

Στο Θέατρο Ολύμπια – Μαρία Κάλλας (πρώην Εθνική Λυρική Σκηνή) ο Γιώργος Βάλαρης σκηνοθετεί «Το Φιόρο του Λεβάντε»(από 20/1) επιχειρώντας να δώσει νέα πνοή στην κλασική αστική κωμωδία του Ξενόπουλου μέσα από τη χρήση κινηματογραφικών προβολών και ζωντανής μουσικής. Ερμηνεύουν οι Κρατερός Κατσούλης, Γεράσιμος Γεννατάς, Πέννυ Μπαλτατζή, Δανάη Λουκάκη και Λήδα Πρωτοψάλτη.

Στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ο Τάκης Τζαμαργιάς ανεβάζει μέσα στον Οκτώβριο το «Μινόρε», αντλώντας έμπνευση από την θρυλική τηλεοπτική σειρά το «Μινόρε της αυγής», ενώ ακολουθεί το «Amadeus»του Πήτερ Σάφερ σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου. Μετά την καλοκαιρινή του περιοδεία, ο «Λουκής Λάρας» με τον Μανώλη Μαυρομματάκη, σε σκηνοθεσία Λευτέρη Γιοβανίδη, εγκαινιάζει τον Οκτώβριο την καινούργια Σκηνή Ω. H σεζόν στο λιμάνι, πάντως, ανοίγει στις 9/9-3/10 με το διακαλλιτεχνικό πρόγραμμα Πειραιάς Artport, μια βεντάλια θεατρικών, χορευτικών, εικαστικών και φιλμικών συναντήσεων στο ΔΘΠ και στην Πέτρινη Αποθήκη του ΟΛΠ, όπου η Μάρθα Μπουζιούρη παρουσιάζει την παράσταση θεάτρου-ντοκιμαντέρ «Τα ταξίδια της Πηνελόπης» αντλώντας έμπνευση από τις ζωές των γυναικών των ναυτικών.

Σκηνή από την θεατρική παράσταση «Το τέλος του παιχνιδιού»
«Το τέλος του παιχνιδιού»

Στην καρδιά της Αθήνας

Η Μαρία Καβογιάννη και η Μαρία Κίτσου επανέρχονται στους ρόλους της Εκάβης και της Νίνας στο κοσμαγάπητο «Τρίτο στεφάνι» του Κώστα Ταχτσή που σκηνοθετεί ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης (από 8/10), όπως και η Μαρία Ναυπλιώτου ως Μαρία Κάλλας στο «Masterclass» του Τέρενς Μακνάλι (από 1/1). Αμφότερα στο Παλλάς. Ο Θοδωρής Αθερίδης ετοιμάζει το νέο του έργο για το Μικρό Παλλάς, ενώ σε ρυθμούς κωμωδίας θα κινούνται και τα δευτερότριτα με το «Μισά μισά» των Καταλανών Τζόρντι Σάντσες και Πεπ Αντόν Γκόμεζ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά. Στο Αλίκη «8 γυναίκες κατηγορούνται» στο νέο ανέβασμα της μαύρης κωμωδίας του Ρομπέρ Τομά από τον Πέτρο Ζούλια. Στο Βρετάνια συνεχίζει η «Προδοσία» του Χάρολντ Πίντερ, σε σκηνοθεσία Αιμίλιου Χειλάκη, με τον ίδιο και τους Λάκη Λαζόπουλο και Αθηνά Μαξίμου (από 13/10). Στο γειτονικό Θέατρο Αθηνών επιστρέφουν το δικαστικό θρίλερ «Terror» του Γερμανού συγγραφέα Φέρντιναντ φον Σίραχ, διά χειρός Γιώργου Οικονόμου (από μέσα Νοεμβρίου) και το «Η γίδα ή ποια είναι η Σύλβια» με τους Νίκο Κουρή και Λουκία Μιχαλοπούλου.

Ο δραστήριος Νικορέστης Χανιωτάκης χτυπά σκηνοθετικά και στο Χορν με τις «Μάγισσες του Σάλεμ» που δεν κατάφερε να ανέβει πέρσι λόγω της πανδημίας, ενώ ο Γιώργος Παλούμπης ξαναβρίσκει σκηνοθετικά τα «Αξύριστα πηγούνια» του Γιώργου Τσίρου από τον Οκτώβριο στο Μικρό Χορν. Στο Μουσούρη, στις αρχές Οκτωβρίου, θα συναντηθούν ξανά επί σκηνής μετά από χρόνια ο Σταμάτης Φασουλής και η Μίρκα Παπακωνσταντίνου για το ελληνικό ντεμπούτο του «Κήπου με τις αλήθειες» του Αυστραλού Άντριου Μπόβελ, που καταπιάνεται με την καθημερινότητα και τα προβλήματα μιας οικογένειας. Από τη σκηνή του θεάτρου Τζένη Καρέζη ο «Αγώνας νέγρου και σκύλων» του Μπερνάρ Μαρί Κολτές, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Σωτηρίου, μας μεταφέρει σε μια χώρα της Αφρικής όπου ένας μαύρος άνδρας αναζητά τη σωρό του αδελφού του που σκοτώθηκε σε εργατικό ατύχημα. Εδώ και η μουσικοθεατρική παράσταση «Πώς να σωπάσω» με τους Χρήστο Θηβαίο και Ανδριάνα Μπάμπαλη. Από τις αρχές Οκτωβρίου το δικό τους στέκι θα βρουν στο Καρέζη οι λάτρεις του stand up comedy χάρη στο MIC DROP Comedy Club και την επετειακής κοπής συνεργασία των Χριστόφορου Ζαραλίκου και Πιτσιρίκου στο «1821-2021, Διακόσια Χρόνια Δανεικά».

Μετά την καλοκαιρινή τους συνεργασία στον ευριπίδειο «Ορέστη», Γιάννης Κακλέας και Πάνος Βλάχος ξαναβρίσκονται τον Οκτώβριο στο Γκλόρια για τον «Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού» του Ντάριο Φο. Στο γειτονικό Ακροπόλ ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος ως Φίγκαρο και ο Φάνης Μουρατίδης ως Ντοτόρε Μπάρτολο συμπρωταγωνιστούν στον κωμικό «Κουρέα της Σεβίλλης» του Μπομαρσέ που ανεβάζει η Σοφία Σπυράτου. «Οι άθικτοι», η ιστορία του παραπληγικού αριστοκράτη και του μετανάστη φροντιστή του, κάνουν την ελληνική τους πρεμιέρα στον Νέο Ακάδημο, με τον Νικορέστη Χανιωτάκη στο τιμόνι, ενώ στο ίδιο θέατρο «πιάνονται» στην «Ποντικοπαγίδα» της Αγκάθα Κρίστι οι Βαλέρια Κουρούπη, Μιχάλης Λεβεντογιάννης, Τζένη Μπότση και Ράνια Οικονομίδου.

Σκηνή από την θεατρική παράσταση «Το τέλος του παιχνιδιού»
«Το τέλος του παιχνιδιού»

«Το τέλος του παιχνιδιού»

Στις μεγάλες λεωφόρους

Στο θέατρο Ιλίσια ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος σκηνοθετεί την «Τριλογία των Λήμαν Μπράδερς» του Στέφανο Μασίνι (από 4/10) με στιβαρό πρωταγωνιστικό τρίο (Μάκης Παπαδημητρίου, Αργύρης Ξάφης, Μιχάλης Οικονόμου). Η Ρένη Πιττακή μονολογεί εξομολογητικά ως γραμματέας του Γκέμπελς, Μπρουνχίλντε Πόμσελ, στο έργο του Κρίστοφερ Χάμπτον «Μια Γερμανίδα γραμματέας» που σκηνοθετεί ο Γιάννης Μόσχος (από 27/10), ενώ συνεχίζεται και το κοινωνικό έργο «170 τ.μ. (Moonlight)» που χάρισε στον συγγραφέα και ηθοποιό Γιωργή Τσουρήτο Βραβείο «Δημήτρης Χορν»Στο θέατρο Άνεσις ο Σίμος Κακάλας σκηνοθετεί το διακεκριμένο με τέσσερα βραβεία Moliere «Μια ιστορία αγάπης» του Alexis Michalik. Εδώ συναντιούνται και η Ναταλία Τσαλίκη και ο Αλέξανδρος Μυλωνάς στο «Κουκλόσπιτο-Μέρος δεύτερο» που σκηνοθετεί ο Μανώλης Δούνιας (από 9/10) και μεταφέρουν την έκτη σεζόν τους και οι «12 ένορκοι» από το θέατρο Αλκμήνη. Αναμένοντας την ανακοίνωση του προγράμματος του Θεάτρου Πόρτα από τον Θωμά Μοσχόπουλο, μαθαίνουμε ότι από τις 3/11 θα φιλοξενήσει το έργο «Λάθος χώρα» του Γκάζμεντ Καπλάνι σε σκηνοθεσία Παντελή Φλατσούση. Στο Λαμπέτη έρχεται η αστυνομική κωμωδία «Σεσουάρ για δολοφόνους» των ΜπρουςΤζόρνταν και ΜέριλινΆμπραμς με τους Ιωάννη Απέργη, Τζένη Θεωνά, Δημήτρη Μακαλιά, Δανάη Μιχαλάκη. Στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο η «Συνοικία το όνειρο» παρουσιάζεται σε διασκευή και σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη με τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη να ακούγονται συνοδεία ορχήστρας. Επιπροσθέτως, ο Δημήτρης Μυλωνάς σκηνοθετεί την εμβληματική κωμωδία «Δεν πληρώνω – Δεν πληρώνω» του Ντάριο Φο (με τους Τόνυ Δημητρίου, Μπέσυ Μάλφα κ.ά.), η Κατερίνα Ζαρίφη γίνεται «Cavewoman» στο μονόλογο που σαρκάζει τη συνύπαρξη ανδρών-γυναικών, ενώ στη σκηνή UpStage θα παιχτεί το «Tape» που είχε ανέβει παλιότερα στο θέατρο 104.

Γραμμή Εξάρχεια-Βικτώρια

Δύο πανελλήνιες πρώτες οργανώνει το Studio Μαυρομιχάλη ακτινογραφώντας στο «Τζεμ» της Ιρλανδής Ελέιν Μέρφυ τις διαδρομές τριών γυναικών μιας οικογένειας από διαφορετικές γενιές και στο «Χάρπερ Ρήγκαν» του Σάιμον Στήβενς το ταξίδι συμφιλίωσης μιας γυναίκας με το παρελθόν της. Για έκτη χρονιά ο Φώτης Μακρής επιμένει να μεταφέρει «Το κιβώτιο» του Άρη Αλεξάνδρου, ενώ στο θέατρο της Νεάπολης φιλοξενούνται επιπλέον η σκηνική ανάγνωση της νουβέλας «Λυσσασμένη μπαλαρίνα» του Γκριγκόρι Κωνσταντινοπόλσκι και οι θεατρικές ομάδες Τόπι («Να σου πω μια ιστορία» του Χόρχε Μπουκάι), «Π» («Μια μέρα πριν» της Ιώς Αρματά) και Συν-θήκη («Μια παράσταση χωρίς σημασία»). Στο Φούρνο της Μαυρομιχάλη κάνουν πρεμιέρα «Οι φάρσες» (25/9-31/10) σε σκηνοθεσία Όλγας Ποζέλη, η ομάδα APUS παρουσιάζει την φάρσα του Αργύρη Χιόνη «Το μήνυμα» σε σκηνοθεσία Ανθής Φουντά (για λίγες παραστάσεις τον Οκτώβριο) και η Φωτεινή Παπαδόδημα τη μουσική παράσταση «Αντιγόνης Παραλλαγές» (από 18/12) που έκανε το ντεμπούτο της στο φετινό Φεστιβάλ Ελαιώνας. 

Πέντε έργα από το ελληνικό και το διεθνές δραματολόγιο, αλλά και την ελληνική λογοτεχνία για το Θέατρο Πορεία. Στις αρχές Οκτωβρίου επαναλαμβάνεται το «This is not Romeo & Juliet» του Αργύρη Πανταζάρα· στα μέσα του μήνα η Μαρία Μαγκανάρη σκηνοθετεί τις Μαρία Κεχαγιόγλου και Σύρμω Κεκέ στη «Νύχτα της Ιγκουάνα» του Τεννεσσί Ουίλιαμς· στις 8/12 ο Γιώργος Χριστοδούλου συναντά τον «Κοτζαμπάση του καστρόπυργου», μια «ελεγεία πάνω στον ανθρώπινο πόνο» του Μ. Καραγάτση, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου· ενώ την προσεχή άνοιξη στο φεστιβάλ «Νέο αίμα» παρουσιάζονται δύο έργα νέων συγγραφέων («Νυγιανγκ» και«Labor»).Την τραγικά επίκαιρη «Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν πιστό» του Λούις Σεπούλβεδα φέρνει στο Θέατρο Άλφα-Ληναίος Φωτίου ο Κώστας Γάκης για να μιλήσει για τη σχέση δυνάστη που διατηρούμε με τη Γη. Στην ίδια θεατρική στέγη και το «Θέλω να σου κρατάω το χέρι» που έγραψε ο Τάσος Ιορδανίδης και σκηνοθετεί η Θάλεια Ματίκα, με πρωταγωνιστές ένα «παράνομο» ζευγάρι σε ένα ξενοδοχείο ημιδιαμονής. Τον «Γυάλινο κόσμο» ανεβάζει ο Γιώργος Νανούρης στο Αλκυονίς, με τους Άννα Μάσχα, Λένα Παπαληγούρα, Κωνσταντίνο Μπιμπή και Αναστάση Ροϊλό από τα τέλη Οκτωβρίου, ενώ για λίγες παραστάσεις θα επαναληφθεί και το αξέχαστο σόλο «Κατερίνα» από τη Λένα Παπαληγούρα. Στο Βεάκη ένας μεγάλος θίασος πρωταγωνιστών (Αντώνης Καφετζόπουλος, Ιεροκλής Μιχαηλίδης, Θεοφανία Παπαθωμά, Δημήτρης Πιατάς, Ευαγγελία Μουμούρη) μας μεταφέρει «Κάποτε στο Βόσπορο» μέσα από το έργο του Άκη Δήμου για τα Δεκεμβριανά του 1955. Η ομάδα Nova Melancholia θα μας συστήσει τη νέα περφόρμανς «Marcel Duchamp» (κατά πάσα πιθανότητα στο Οχτώ της οδού Πολυτεχνείου). Το ψυχολογικό θρίλερ «Θηλιά» του Πάτρικ Χάμιλτον παραμένει στο Θέατρο Αθηνά, ενώ αναμένεται και η κωμωδία της Γιασμίνα Ρεζά «Ο θεός της σφαγής». Στο Πρόβα σχεδιάζουν να περάσουν τη σεζόν «Οι παλαιστές» με τη Μαίρη Ραζή και τον Σωτήρη Τσόγκα.

Κυψέλη για θεατρόφιλους

Σε έργα ρεπερτορίου ποντάρει το Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας. Ο Νίκος Μαστοράκης σκηνοθετεί τους Μπέτυ Αρβανίτη, Μαρία Καλλιμάνη, Αννα Καλαϊτζίδου και Άλκη Παναγιωτίδη στο «Φθινόπωρο χειμώνας» του βραβευμένου Σουηδού συγγραφέα Λαρς Λόρεν (από 15/10), ενώ η Μπέτυ Αρβανίτη δίνει ερμηνευτικό παρόν και στο «Μακρύ ταξίδι της μέρας μέσα στη νύχτα» του Ευγένιου Ο Νηλ (από τον Δεκέμβριο) συμπρωταγωνιστώντας με τους Αλέξανδρο Μυλωνά, Χρήστο Μαγουλιώτη, Ελίνα Ρίζου και Αινία Τσαμάτη. Τριανταπέντε χρόνια αφότου ο Λευτέρης Βογιατζής μάς σύστησε το «Συμφορά  απ’ το πολύ μυαλό», ο Στάθης Λιβαθινός ξαναπιάνει το νήμα του έργου του Αλεξάντρ Γκριμπογέντοφ στο Θέατρο οδού Κυκλάδων (από 22/10) με 15μελή θίασο, κυρίως νέων ηθοποιών. Από τον Νοέμβριο η Αγγελική Παπαθεμελή θα ερμηνεύει «Το φυλαχτό» του Ρομπέρτο Μπολάνιο, ενώ τον Φεβρουάριο έπεται ένα σκηνικό ταξίδι με όρους μαύρης κωμωδίας στην ελληνική «Επαρχία» του Μιχάλη Βιρβιδάκη από τον Γιώργο Σκεύα. Το μυθιστόρημα της Βιρτζίνια Γουλφ «Ορλάντο» προσφέρει στον Νίκο Καμτσή το υλικό για τη φετινή πρόταση του θεάτρου Τόπος Αλλού (από 18/11). Η Νένα Μεντή επιστρέφει στο Χώρα ως «Μαρίκα» (Κοτοπούλη) στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Πέτρος Ζούλιας. Την ιστορία μιας γυναίκας που γεννήθηκε το 1950 ξετυλίγει η Κάτια Δανδουλάκη στο θέατρό της μέσα από τον μονόλογο «Καινούργιο παιδί» των Ρέππα-Παπαθανασίου (από 6/10), ενώ στη Θεατρική Σκηνή ο Αντώνης Αντωνίου ποντάρει στην «Ευαίσθητη ισορροπία» του Έντουαρντ Άλμπι και συμπρωταγωνιστεί με τη Νατάσα Ασίκη. Ως θέατρο Δρόμος πλέον, το πρώην ΜΠΙΠ, στεγάζει τη θεατρική ομάδα Μήδεια. Αυλαία έναρξης στις 5/10 με τον μονόλογο «Άννα» της Σαμ Πότερ, για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Θα ακολουθήσουν το «Όλα για το Σπίτι, Κρεβάτι και εκκλησία» των Φράνκα Ράμε και ΝτάριοΦο, η αστυνομική ιστορία «Το Μυστήριο της Μαρί Ροζέ», η αστυνομική μαύρη κωμωδία της Παναγιώτας Αβραμοπούλου «Παλέρμο». Στο θέατρο Κάμιρος η Ηλέκτρα Ελληνικιώτη υπογράφει τη σκηνοθεσία στην υβριδική παράσταση «Γραμμή του ορίζοντος»πάνω στο Χρήστου Βακαλόπουλου (από 23/9).

Ομόνοια, Ψυρρή και πέριξ

Μετά τα καλοκαιρινά soldout του Προμηθέα Δεσμώτη, ο Γιάννης Στάνκογλου επιχειρεί την πρώτη του σκηνοθεσία αλλά συμμετέχει και ως ερμηνευτής στο «Killer Joe» του Tracy Letts στο θέατρο Εμπορικόν, ενώ στο Αποθήκη η Άννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους ασχολείται με το «The good people» που πραγματεύεται με χιούμορ το παραμύθι του αμερικάνικου ονείρου. Το Ήβη θα κινείται στο ρυθμό της κωμωδίας του Γιώργου Καπουτζίδη «Όποιος θέλει να χωρίσει να χωρίσει να σηκώσει το χέρι του!».Με το βιωματικό αφήγημα του Σταύρου Ζουμπουλάκη «Η αδελφή μου» (σκηνοθεσία Περικλής Μουστάκης), που πρωτοσυνάντησε το κοινό στην αγγλικανική εκκλησία του Αγίου Παύλου, και το δυστοπικό «Το κήτος» (σκηνοθεσία Θανάση Ακοκκαλίδη) ανοίγει η αυλαία στο Bios. Η Άντζελα Μπρούσκου, η Παρθενόπη Μπουζούρη και η Δανάη Κατσαμένη αφηγούνται τoν πυρακτωμένο λόγο της «Γυναίκας της Ζάκυθος» του Διονύσιου Σολωμού στον απόηχο της πτώσης του Μεσολογγίου (από 4/10) στο Μπάγκειον. Στα ίδια μέρη επιστρέφει και η «Μήδεια», η τραγωδία του Ευριπίδη, μέσα από τη σκηνοθετική ματιά του Δημήτρη Γεωργαλά (από 23/9). Στο Αγγέλων Βήμα δείχνουν σαφή προτίμηση στη βρετανική δραματουργία (με έργα των Τζον Όσμπορν, ΚρεγκΟυόρνερ, Σίλα Ντιλέινι, Τέρενς Ράτιγκαν και J.B. Priestley) και μας συστήνουν τον Τούρκο συγγραφέα Τουργκούτ Οζακμάν μέσα από «Το σαράι του φεχίμ πασά». Στο φουαγιέ έρχονται δύο μουσικοθεατρικές παραστάσεις για τα Βούρλα και τους Μαρίκα Νίνου και Νίκο Γούναρη. Την «Ανταλλαγή» του Πωλ Κλωντέλ ανεβάζει στο Θησείον η θεατρική ομάδα «Τhe 3rd persontheatregroup». Στο θέατρο Αλκμήνη επαναλαμβάνονται «Ο θάνατος του Ιβάν Ιλίτς» με τους Θανάση Κουρλαμπά και Γιώργο Γαλίτη και το «Cagebirds» σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαϊδη, ενώ καταφθάνουν και «Οι εκτελεστές» του Γιώργου Σκούρτη, από τον Τριαντάφυλλο Δελή (από 5/10).

Και με Γκάζι και στο Μεταξουργείο

Αν δεν είχατε δει την εξαιρετική ανάγνωση του Θόδωρου Τερζόπουλου στη «Νόρα» του Ίψεν από τον Οκτώβριο και για τρεις μήνες αναμένεται στο θέατρο Άττις, ενώ παράλληλα ο πρωτοπόρος σκηνοθέτης ετοιμάζει το νέο, άτιτλο ακόμα, έργο του. Στο νέο χώρο του Άττις ο Σάββας Στρούμπος και η Ομάδα Σημείο Μηδέν συνεχίζουν την έρευνά τους πάνω στο έργο του Κάφκα με το διήγημα «Αναφορά σε μια ακαδημία» (από αρχές Νοεμβρίου). Ετερότητα, νεοελληνική δημιουργία και μικρά κλασικά έργα οι άξονες στο θέατρο Σταθμός με τον Ένκε Φεζολάρι να διασκευάζει το πολυμεταφρασμένο μυθιστόρημα «Η χώρα που ποτέ δεν πεθαίνεις», ένα μανιφέστο ενάντια στην πατριαρχική δομή της αλβανικής κοινωνίας· τον Μάνο Καρατζογιάννη να μπαίνει στο «Λευκό δωμάτιο» του Αλέξη Σταμάτη·τον Γιάννη Λεοντάρη ν’ ασχολείται με την ερωτική ιστορία του Μάρτιν Σέρμαν «Όπως πάει το ποτάμι» και τους Μαρία Παρασύρη και Γιωργή Τσαμπουράκη να ερμηνεύουν το «2021 μ.Χ.: Τα δυο κούτσουρα», μια σπουδή στο λόγο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. «Η μηχανή του Τούρινγκ» που παίζεται με επιτυχία στη Γαλλία ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Νέο Θέατρο Κατερίνας Βασιλάκου, με τον Ορφέα Αυγουστίδη, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου (από 7/10). Στο Σύγχρονο Θέατρο μετακομίζουν τον εφηβικό έρωτά τους από 4/10 «Οι κάτω από τ’ αστέρια» Λίλα Μπακλέση και Κωνσταντίνος Μπιμπής και «Η Βασίλισσα της Ομορφιάς» του Ιρλανδού Μάρτιν Μακ Ντόνα από την Ομάδα Νάμα. Τη συνεργασία του με το εν λόγω θέατρο εγκαινιάζει ο σπουδαίος ηθοποιός Δημήτρης Καταλειφός με το «Τέλος του παιχνιδιού» του Μπέκετ σε σκηνοθεσία Γιώργου Σκεύα (από 27/10).  Στο Από Μηχανής το φθινόπωρο αφίκνυνται οι σκηνοθετικές προτάσεις των Μπέσυς Μάλφα («Λείπεις»), Σωτήρη Χατζάκη («Σλουθ»), Δημήτρη Μυλωνά («Μακμπέθ-ο κύκλος του στέμματος»), Αντώνη Γαλέου («Homos»), Γιάννη Νταλιάνη («Η κληρονομιά») και Δ. Μυλωνά και Άννας Ελεφάντη («Όπου κι αν πας μη χαθείς»). Στο Αργώ ο Αλέξανδρος Κοέν καθοδηγεί τους Αιμιλία Υψηλάντη και Φίλιππο Σοφιανό στους ρόλους ενός ζευγαριού σε κρίση («Υποχώρηση από τη Μόσχα») αλλά δοκιμάζεται και στο σαιξπηρικό «Τρωίλος και Χρυσηίδα». Νεοϋορκέζικη μετάκληση στο θέατρο Ροές, όπου στις 6-7/11 καταφθάνει το TheTank με το «When we went electronic» με αφετηρία μια βραδιά αποφοίτησης. Στο Θέατρο 104 η θεάτρου Gaff και η σκηνοθέτης Σοφία Καραγιάννη περιμένουν την δις αναβληθείσα πρεμιέρα της «Πανούκλας» του Καμύ (22-26/9) πριν συνεχίσουν με «Το ημερολόγιο ενός τρελού» του Γκόγκολ (από 11/10), την κωμωδία «Ο κατά φαντασίαν ασθένης» του Μολιέρου (από 6/10) αλλά και τη σκηνική μεταφορά του μυθιστορήματος του Χρόνη Μίσσιου «Καλά, εσύ σκοτώθηκες νωρίς» (τον Απρίλιο). Εδώ και οι «Δαίμονες» του Λαρς Νορέν από την Ομάδα Hash Art Theater Group (από 2/10) και οι «Τρεις εκδοχές της ζωής» της Γιασμίνα Ρεζά, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Μάρκελλου (από 12/11). Στην Πειραιώς 131 ο Νικορέστης Χανιωτάκης σκηνοθετεί τη «Γυναίκα με τα μαύρα», ενώ στο Κιβωτός ο Γιάννης Κακλέας και ο Άρης Σερβετάλης επαναλαμβάνουν τον «Ρινόκερο» του Ιονέσκο και ο Γιώργος Κουτλής σκηνοθετεί τους «Παίχτες» του Γκόγκολ. «Συναίνεση» (από 5/11) και «Όρια» (από 17/1) επί σκηνής στο Μοντέρνοι Καιροί. «Η κυρία επιθεώρηση» των Μάκη Δελαπόρτα και Στέλιου Παπαδόπουλου με γνωστό καστ, φιγουράρει στη μαρκίζα του Βέμπο.

Σκηνή από την θεατρική παράσταση «Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν Πιστό»
«Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν Πιστό»

Από Βοτανικό μέχρι Ρέντη

Πριν από 13 χρόνια στο Θέατρο Τέχνης κρατούσε το ρόλο του ερμηνευτή, φέτος στο Vault αυτόν του σκηνοθέτη ο Θοδωρής Αντωνιάδης στο έργο του Άκη Δήμου «Η Σαμάνθα και ο Μαξ στο βυθό της ασφάλτου» (από 9/10). Εδώ θα παρουσιαστεί και το φουτουριστικό έργο «Όχι άλλο Μαρία» του Παναγιώτη Μπρατάκου (από 22/9). Ελληνικά έργα στη μαρκίζα του Olvio:«Αυτοί που περπατούν στα σύννεφα» του Γιάννη Σκαραγκά (από 23/10), «Το ξεκατίνιασμα του Ολύμπου» της Αβγί Παπ (από 4/10) και «Συνέντευξη με τον Μαρξ» της Ελένης Ζαφειρίου (από 13/10). Τον «Λάμπρο» του Διονύσιου Σολωμού (από 1/10), σε μια παράσταση μουσικής και λόγου, αλλά και τις «Βάκχες» του Ευριπίδη (από 26/11) προσεγγίζει η βραβευμένη ηθοποιός Έλενα Μαυρίδου στο θέατρο Χώρος. Στο Θέατρο Βαφείο-Λάκης Καραλής ξεκινά στις 25/10 το έργο «Ονόριο, τα ανομήματα ενός εγκληματία», μια σκοτεινή ιστορία σε μεσαιωνικό φόντο του Στέφανου Παπατρέχα. Με τον Τεχνοχώρο Cartel πλέον σ’ ένα παλιό μηχανουργείο στου Ρέντη, ο Βασίλης Μπισμπίκης επανακάμπτει με τις μεγάλες του θεατρικές επιτυχίες: το κοινωνικό έργο «Άνθρωποι και Ποντίκια» του Τζον Στάινμπεκ και τον βιογραφικό «Άρη» της Σοφίας Αδαμίδου, με τον Τάσο Σωτηράκη, ενώ τον Νοέμβριο περιμένουμε και «Τα κόκκινα φανάρια».

Σκηνή από την θεατρική παράσταση «Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν Πιστό»
«Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν Πιστό»

«Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν Πιστό»

Στις παρυφές της Αθήνας

Σταθερός προορισμός για τους θεατρόφιλους, το Θέατρο του Νέου Κόσμου επιστρέφει στη δράση τον Οκτώβριο παρουσιάζοντας το «Ξύπνα Βασίλη», σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με ανανεωμένη διανομή (Γιώργος Παπαγεωργίου, Ελένη Ουζουνίδου, ΛαέρτηςΜαλκότση, κ.ά.), το «Mute» με τον Γιώργο Χρυσοστόμου και από τον Νοέμβριο το "Τσέρνομπιλ: Ένα χρονικό του μέλλοντος" της Σβετλάνας Αλεξίεβιτς, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου με τους Στέλιο Μάινα, Μαρία Κατσιαδάκη, Γιάννη Λεάκο, Πηνελόπη Τσιλίκα και Δαυίδ Μαλτέζε. Στο Ραντάρ η Αναστασία Παπαστάθη αναμένεται να ανεβάσει το έργο του Ζαν Κοκτώ «Τρομεροί γονείς». Στην Καλλιθέα πάλι, στο Σημείο, ο Αλέξανδρος Διαμαντής σκηνοθετεί τους Όμηρο Πουλάκη, Μάνια  Παπαδημητρίου και Δανάη Παπουτσή στον «Δον Ζουάν» του Μολιέρου και ο Δημήτρης Αγαρτζίδης «πρωτοδιαβάζει» με σκηνικούς όρους το μυθιστόρημα «Σεροτονίνη» του επιδραστικού συγγραφέα Μισέλ Ουελμπέκ. Στο Θέατρο Στοά ο Θανάσης Παπαγεωργίου επαναλαμβάνει τη διασκευή του στο διήγημα του Μποστ «Το επάγγελμα της μητρός μου».

 

Και ακόμα…

Τέσσερα κωμικά μονόπρακτα του Ισπανού συγγραφέα που καθένα τους παρασταίνεται με διαφορετική υποκριτική φόρμα συνθέτει η παραγωγή «Νέα απ’ τον Θερβάντες» της θεατρικής εταιρείας THEARTES και της ομάδας Μπουφόνοι που αναμένεται στα τέλη Οκτωβρίου. Στις αρχές Δεκεμβρίου τοποθετείται η πρεμιέρα για τις δύο σκηνοθετικές προτάσεις του Γιώργου Σαχίνη, τα έργα «Θάνος Βλέκας» του Παύλου Καλλιγά, μια κωμωδία για το χάος της οργάνωσης του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, και το «Κάτω από καθαρό ουρανό», μια έρευνα για την ελληνική ύπαιθρο.

Δειτε περισσοτερα