1821 Digital Gallery
Photometria Festival: Τι είδαμε την εποχή του κορωνοϊού

Photometria Festival: Τι είδαμε την εποχή του κορωνοϊού

Όλα όσα είδαμε στο Photometria Festival, στα Γιάννενα
Σπύρος Στλαβερης, The best of those times
Το Photometria Festival, στα Γιάννενα, ολοκληρώθηκε, αφήνοντας τους θεατές με ένα αίσθημα ομοψυχίας, σεβασμού, ατομικής ευθύνης.

Η πανδημία εδώ και καιρό δημιουργεί ένα πλαίσιο περιορισμών το οποίο κανείς δεν μπορούσε όχι μόνο να είχε προβλέψει, ούτε καν θα μπορούσε να είχε φανταστεί. Κυρίως προκαλεί φόβο και ένα παλλόμενο κύμα έντονης ανησυχίας, απόγνωσης αλλά και ισχυρού διχασμού. Η επιδημία στερεί εδώ και καιρό, με μεγάλη επιτυχία από τις κοινωνίες και τους ανθρώπους, μια σειρά από κεκτημένα αγαθά.

Η τέχνη και η κοινωνία βιώνουν μια βαθιά εξαρτώμενη σχέση, ίσως καλύτερα μια σχέση αντικατοπτρισμού. Η τέχνη αντανακλά τις συναισθηματικές, οικονομικές, πολιτικές ή οποιεσδήποτε αλλαγές μιας οργανωμένης κοινωνίας.     

Εάν φωτογράφιζα την κοινωνία σήμερα, θα εμφάνιζα εικόνες ρευστότητας, απορρύθμισης, έντασης, αύξησης ανισοτήτων. Και όχι μόνο.

Θα εστίαζα το φακό μου και σε εικόνες ψυχραιμίας, γιατί όχι ομοψυχίας, σεβασμού για τις νέες συνθήκες, για τους περιορισμούς, και κυρίως στην ανάδειξη της ατομικής ευθύνης. Τέτοιες εικόνες αναδείχθηκαν στο φεστιβάλ, το οποίο παρέμεινε και τη φετινή χρονιά ο γνώριμος τόπος δια-πολιτιστικής συνάντησης.

Σχετικα
Ο Βόλος του 20ού αιώνα σε ανέκδοτες φωτογραφίες του Κώστα Ζημέρη
Ο Βόλος του 20ού αιώνα σε ανέκδοτες φωτογραφίες του Κώστα Ζημέρη

Κύριος στόχος του ήταν όπως κάθε χρόνο η ανταλλαγή αντιλήψεων, θεωριών, μορφών έκφρασης. Καταξιωμένοι φωτογράφοι, επαγγελματίες και ερασιτέχνες πήραν μέρος με μοναδική έγνοια την έκφραση και τη δημιουργικότητα μέσα από την τέχνη της φωτογραφίας. Και φέτος το είχαμε ανάγκη. Ήταν απαραίτητο για να προχωρήσουμε. Ποτέ ξανά το φθινόπωρο δεν ήταν βαμμένο με τόση έντονη αβεβαιότητα όσο το φετινό. Και μόνο η τέχνη και οι άνθρωποι που την υπηρετούν, σε όλα και σε κάθε επίπεδο, μπορούν να ξορκίσουν το αβέβαιο. Οι καλλιτέχνες δημιουργούν και απευθύνονται σε ένα λαίμαργο για την εποχή κοινό που έχει μείνει πεινασμένο πολιτιστικά εξαιτίας του ιού.     

Το Photometria Festival έριξε αυλαία με επιτυχία παρ\ όλες τις αντιξοότητες που συνάντησε τη φετινή χρονιά. 

Σχετικα
«Ρινόκερος»: Η πρώτη φωτογραφία με Αιμιλιανό Σταματάκη στην πρόβα
«Ρινόκερος»: Η πρώτη φωτογραφία με Αιμιλιανό Σταματάκη στην πρόβα

Συναντήσαμε τον Αχιλλέα Τζιάκο και τον Παναγιώτη Παπουτσή, τους δυο ανθρώπους που δημιούργησαν και γιγάντωσαν το Photometria Festival, και μιλήσαμε για την επόμενη μέρα  

Το 12ο φεστιβάλ Φωτομετρίας έριξε αυλαία με επιτυχία παρόλες τις αντιξοότητες που είχε να αντιμετωπίσει. Και τώρα τι; Τι ακριβώς μπορεί να ονειρεύεστε αφού έχετε ήδη κατορθώσει το ακατόρθωτο; (Γελάμε γοερά εδώ! Όλα όσα έχουν τολμήσει να ονειρευτούν έχουν πραγματοποιηθεί!)
Ήταν μια περίεργη χρονιά με πολλές ανησυχίες και δυσκολίες στον προγραμματισμό της φετινής διοργάνωσης. Πεισμώσαμε όμως και αποφασίσαμε να τη διοργανώσουμε και παρόλες τις αντιξοότητες και τους περιορισμούς και θεωρούμε πως η φετινή Photometria ήταν ένα στολίδι για τα Ιωάννινα, τουλάχιστον εμείς έτσι το βλέπουμε ως γονείς της. Η Photometria μεγάλωσε έγινε 12 ετών και πλέον ήρθε η ώρα να βρει το δικό της σπίτι, έναν εκθεσιακό χώρο πρότυπο που να εξειδικεύεται στην φωτογραφία, σε συνεργασία με τον Δήμο Ιωαννιτών, του οποίου η υποστήριξη είναι πολύτιμη. Είναι ένα όνειρο πολλών ετών και νομίζω ήρθε η ώρα να υλοποιηθεί. Ένα άλλο όνειρο πιο μακροπρόθεσμο είναι να αξιοποιηθούν όλες οι στοές του κάστρου για την οργάνωση εκθέσεων φωτογραφίας μέσα στα τείχη, ένα εγχείρημα που χρειάζεται όραμα και συντονισμό πολλών φορέων της πόλης και του υπουργείου πολιτισμού. Θα βάλουμε τα δυνατά μας να το πετύχουμε!

Το φεστιβάλ έγινε Σεπτέμβρη κι όχι Μάιο όπως είχαμε συνηθίσει. Άνοιξη ή φθινόπωρο λοιπόν; Πότε ήταν καλύτερα;
Εδώ και χρόνια έχει καθιερωθεί η Photometria να φέρνει την άνοιξη στα Ιωάννινα. Φέτος λόγω της πανδημίας αναγκαστήκαμε να μεταφέρουμε το φεστιβάλ τον Σεπτέμβρη. Η αλλαγή της ημερομηνίας δεν μπορούμε να πούμε ότι μας δυσαρέστησε, αντιθέτως ήταν μια έκπληξη για εμάς και σκεφτόμαστε μήπως  καθιερώσουμε το φθινόπωρο ως μήνα διοργάνωσης του. Το φθινόπωρο όπως και η άνοιξη είναι οι εποχές που αγαπάμε πολύ και ταιριάζουν φωτογραφικά πολύ στην πόλη.

Σπύρος Στλαβερης, The best of those times

Μιλήστε μου για τα βραβεία; Και η συμμετοχή στο φεστιβάλ; Πόσοι καλλιτέχνες έστειλαν έργα;
Η φετινή  Photometria δεν στερείται της αίγλης και της ποιότητας των φωτογράφων και των εκθέσεων άλλων ετών. Φέτος είχαμε συμμετοχή 43 καλλιτεχνών με συνολικά 16 εκθέσεις σε 8 εκθεσιακούς χώρους, 32 προβολές ταινιών μικρού μήκους, animation και video art. Οι φωτογράφοι και οι δημιουργοί που συμμετείχαν ήταν από όλον τον κόσμο και η ανταπόκριση του κόσμου απρόσμενα θετική και μεγάλη. Τα φετινά βραβεία του διαγωνιστικού μας τμήματος δόθηκαν σε 3 φωτογράφους: 1ο βραβείο: “Isaac and the Game”, Martina Cemin από την Ιταλία, 2ο βραβείο “Metamorfosis”, του Βασίλη Κωνσταντίνου από την Ελλάδα, 3ο βραβείο, Horchata”, Erik Herrera από τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Συνολικά οι συμμετοχές για φέτος έφτασαν τις 363. (Δείτε όλες τις συμμετοχές εδώ)

Η πραγματοποίηση μιας ιδέας έχει κόπο μεγάλο. Η διοργάνωση του φεστιβάλ έχει πολύ τρέξιμο. Μιλήστε μου για τους υπέροχους εθελοντές του φεστιβάλ και κατά πόσο συμβάλλει η σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Η ομάδα του φεστιβάλ, Photometria μεγαλώνει κάθε χρόνο, αργά αλλά σταθερά. Σε αυτό έχει παίξει καθοριστικό ρόλο το τμήμα της σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, από το οποίο προέρχεται το μεγαλύτερο μέρος των εθελοντών καθώς και των στελεχών της ομάδας της διοργάνωσης. Πρέπει να αναφερθούμε στην ομάδα της Photometria η οποία αποτελείται από νέα παιδιά με όρεξη και γνώσεις στο αντικείμενο. Ο Παναγιώτης Παππάς πριν κάποια χρόνια συμμετείχε ως εθελοντής, το πάθος του όμως για το φεστιβάλ και η όρεξη να το φτάσει ψηλά τον έκανε να αφοσιωθεί και να γίνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ. Η Δανάη Αγναντή ως υπεύθυνη προβολών, κάνοντας εξαιρετική δουλειά στην οργάνωση των προβολών και φιλτράροντας τον πολύ μεγάλο αριθμό ταινιών που δεχόμαστε κάθε χρόνο. Η Mαριλένα Γκόνη, ο «ελβετικός σουγιάς» όπως την αποκαλούμε στην ομάδα, έχει αναλάβει και έχει φέρει εις πέρας δύσκολες αποστολές, στην επικοινωνία το marketing και το οπτικοακουστικό υλικό του φεστιβάλ. Η Άννα Τσερνένκο  ως υπεύθυνη του δικτύου “Entefxis”, των πολλών φωτογραφικών ομάδων όπου ο συντονισμός είναι απαιτητικός, η Ευαγγελία Φλεριανού ως υπεύθυνη των δράσεων. Πολύτιμη είναι η υποστήριξη και η συνεργασία μας με τον Κωστή Mουσελίμη, ο οποίος επιμελείται τις εκτυπώσεις των φωτογραφικών μας εκθέσεων. Όλοι μαζί λοιπόν συντονισμένα και εθελοντικά (το τονίζουμε αυτό) δουλεύουμε καθ’ όλη την διάρκεια της χρονιάς για το αποτέλεσμα που βλέπετε κάθε χρόνο στο Διεθνές Φεστιβάλ Φωτογραφίας Photometria.

Τι άλλο μπορεί θα μπορούσε να δώσει το φεστιβάλ στο κοινό του και στους συμμετέχοντες; Έχετε σκεφτεί εναλλακτικούς τρόπους έκφρασης; Έχετε σκεφτεί ένα συνέδριο φωτογραφίας;
Οι ιδέες είναι πολλές και θα πρέπει να βρεθεί ένας κοινός τόπος, τρόπος σύμπραξης και παντρέματος με άλλα είδη κυρίως των παραστατικών τεχνών. Έχουμε κάνει κάποιες επαφές με δημιουργικές ομάδες της πόλης ώστε να παρουσιάσουμε κοινές δράσεις και να τολμήσουμε νέα εγχειρήματα. Ένα μεγάλο στοίχημα είναι να καταφέρουμε να οργανώσουμε ένα μεγάλο συνέδριο φωτογραφίας, με καλεσμένους καταξιωμένους φωτογράφους και θεωρητικούς από τους σημαντικότερους οργανισμούς/μουσεία και φεστιβάλ του εξωτερικού.

Σας ευχαριστώ πολύ.
Ευτυχείτε, αγαπητοί!

Back to top

Προσεχως

Το Soundtrack της Πόλης
Athens Voice 102.5