Φωτογραφια

Είναι η Αθήνα μια «Αόρατη Πόλη»;

Ανακαλύψτε την έκθεση φωτογραφίας του εικαστικού καλλιτέχνη Αθανάσιου Μπίρλη στο Μουσείο Herakleidon

42700073_562246877585728_3324353125745164288_n.jpg
Ελένη Μπεζιριάνογλου
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
kentriki.jpg

Από τις 12 Δεκεμβρίου έως και τις 13 Ιανουαρίου, το Μουσείο των Ηρακλειδών φιλοξενεί την έκθεση φωτογραφίας του εικαστικού – καλλιτέχνη Αθανάσιου Μπίρλη με τίτλο «Αόρατη Πόλη». Ο Θανάσης Μπίρλης, είτε στήνει τα περίφημα μικρογλυπτά του, τα έντομά του, χρησιμοποιώντας υλικά από χρησιμοποιημένα γυαλιά οράσεως και ηλίου, είτε τους χρωστήρες και τους ιδιαίτερους καμβάδες του, είτε οδοιπορεί με τις φωτογραφικές του μηχανές σαν μια προέκταση των ματιών του, καταφέρνει πάντα να συλλαμβάνει και να μεταφέρει την πραγματικότητα γύρω του με μοναδικό τρόπο. Μιλήσαμε μαζί του για να μάθουμε περισσότερα.

Πότε αρχίσατε να ασχολείστε με τη φωτογραφία;
Από τα εφηβικά μου χρόνια ασχολούμουν με την φωτογραφία, με την μαγεία του ασπρόμαυρου φιλμ, με αυτοσχέδια εργαστήρια και με ένα εκτυπωτή ασπρόμαυρων φωτογραφιών της δεκαετίας του ΄80, «krokus» που ακόμα τον βλέπω με νοσταλγία. Τα τελευταία χρόνια κυκλοφορώ πάντα με μία φωτογραφική μηχανή μαζί μου.

Στην νέα σας έκθεση «Αόρατη Πόλη» πρωταγωνιστούν «παραμελημένα» κτίρια. Τι ακριβώς σας εμπνέει σε αυτά;
Αυτά τα εγκαταλειμμένα ή παραμελημένα κτίρια δηλώνουν μια εγκατάλειψη και έναν προβληματισμό για μια ολόκληρη γενιά ακινήτων που χάνεται αλλά έχει πολλά πράγματα να πει. Πολλά από αυτά κρύβουν ανθρώπινες ιστορίες όπως το κτίριο πίσω από την πλατεία Κοραή και η υπόγεια ταβέρνα στην πλατεία Θεάτρου. Όπως το δημοτικό σχολείο που εγκαταλείφθηκε από δασκάλους και μαθητές ή τα κτίρια στο Βοτανικό, οι παλιές αποθήκες, τώρα ασφυκτιούν μέσα στην εγκατάλειψη αλλά παραμένουν επιβλητικά σαν κτίρια.

s-s.jpg

Τι ιστορίες μπορεί να αφηγηθεί ένα εγκαταλειμμένο κτίριο μέσα από μια φωτογραφία;
Τα περισσότερα κτίρια βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας και η αρχιτεκτονική τους έχει πολλά να διηγηθεί για την εποχή που χτίστηκαν, για τη ζωή της πόλης, για το ύφος της. Μιλάμε για κτίρια εξαιρετικών και εκπληκτικών κατασκευών, τα οποία σε γοητεύουν ακόμα και μέσα στην εγκατάλειψη τους, δημιουργήματα μιας πιο δύσκολης εποχής που όμως έδινε έμφαση στα ποιοτικά χαρακτηριστικά. Κτίρια που από δικά μας λάθη αφέθηκαν να ερημώνουν και αυτοκαταστρέφονται αντί να αναδεικνύουν την κουλτούρα και τον πολιτισμό μας.

Γιατί επιλέγετε φύλλα αλουμινίου ως τεχνική εκτύπωσης;
Η εκτύπωση της συγκεκριμένης δουλειάς είναι σε χαρτί ματ το οποίο γίνεται σάντουιτς πάνω στο αλουμίνιο. Σαν υλικό είναι ανθεκτικό, τοποθετείται απευθείας σε όποια επιφάνεια, είναι ελαφρύ και δεν αλλοιώνεται.

s-s-3.jpg

Η καλλιτεχνική σας φύση δεν περιορίζεται όμως στη φωτογραφία. Ασχολείστε και με τα εικαστικά. Πώς προέκυψαν τα διάσημα έντομα μικρογλυπτά από χρησιμοποιημένα γυαλιά;
Τα μικρογλυπτά μου είναι ενασχόληση 10ετίας! Είναι όλα κατασκευασμένα από υλικά γυαλιών ηλίου και οράσεως, πρόκειται κυρίως για έντομα, αλλά κατά καιρούς φτιάχνω και φωτιστικά, παραβάν ή άλλα χρηστικά αντικείμενα. Πρώτη φορά εκτέθηκαν στο πωλητήριο του μουσείου Μπενακη πριν από 4-5 χρόνια, το 2017 παρουσιάστηκαν στην ατομική μου έκθεση στην γκαλερί Marina Keas Gallery και τώρα στο πωλητήριο του μουσείου Ηρακλειδών. Πίσω τους κρύβεται η ιστορία ενός φίλου που όταν έσπασαν τα συναισθηματικής αξίας γυαλιά του, μου ζήτησε να τα αξιοποιήσω σε κάτι και έτσι προέκυψε το πρώτο έντομο. Στη συνέχεια εξελίχθηκε και εξελίσσεται διαρκώς, τώρα πειραματίζομαι να συνδυάσω υλικά από γυαλιά με μικροτσίπ από κινητά τηλέφωνα και ανταλλακτικά από ρολόγια.

Το πιο περίεργο υλικό που έχετε χρησιμοποιήσει ποτέ σε έργο σας;
Το πιο περίεργο υλικό που έχω χρησιμοποιήσει πριν από 12 χρόνια και θα έλεγα για την εποχή του πρωτοπόρο, ήταν αντί για χρώμα κουτάκια αναψυκτικών και αντί για καμβά ψαροκασέλες!

s-s-4.jpg

Ετοιμάζετε κάτι άλλο αυτή την περίοδο;
Έχω ένα τεράστιο αρχείο φωτογραφικών περιπλανήσεων σε όλη την Ελλάδα και όχι μόνο (Κούβα) και μία πρόταση για έκθεση σε κτίριο του Ο.Λ.Π. όπου θα είναι ζωγραφική με στίχους Καββαδία και θέματα λιμάνια και ιχθυόσκαλα, σε συνδυασμό με την «Αόρατη πόλη» του Πειραιά (Δραπετσώνα, Ρέντης, Μανιάτικα και η γειτονιά του Αγίου Διονυσίου).

600x400.jpg

Η Athens Voice είναι χορηγός επικοινωνίας. Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων, στην οδό Ηρακλειδών 16. Ώρες λειτουργίας, Τετάρτη έως Κυριακή 10:00 έως 18:00. Ισχύει το εισιτήριο εισόδου στη μόνιμη έκθεση του Μουσείου. Παράλληλα με την έκθεση, θα παρουσιαστεί μια νέα σειρά «εντόμων», που ο καλλιτέχνης φιλοτέχνησε ειδικά για το πωλητήριο του Μουσείου. 


Ο Θανάσης ΜΠΙΡΛΗΣ γεννήθηκε στην Καισαριανή τον Γενάρη του 1959. Τελείωσε το λύκειο αρρένων Υμηττού κ σπούδασε την οπτική επιστήμη στα ΚΑΤΕΕ. Με την ίδρυση των ΤΕΙ για οκτώ χρόνια διδάσκει στο ίδρυμα στο τμήμα οπτικής οπτομετρίας. Ασχολείται με τις επιχειρήσεις οπτικών και είναι ιδρυτής της αλυσίδας οπτικών καταστημάτων Οφθαλμός.  Το 1996 εφαρμόζει πρώτος το σύστημα δίκαιο χρήσης στον χώρο της οπτικής. Παράλληλα ασχολείται με την τέχνη ζωγραφίζοντας η κάμνοντας μικρογλύπτα κ όχι μόνον. Εκθέτει δουλειά του με θέμα την ανακύκλωση το 2006 στο Ψυχικό στην γκαλερί Μονόχωρο. Ακολουθούν εκθέσεις Το 2007 στον χώρο canto στην Γλυφάδα, το 2008 στην Κέα, στην γκαλερί ARTSA, το 2010 με το Οφθαλμοφανές, στο Γκάζι, το 2011στην γκαλερί Genesisμε τα Ωρόσημα,το 2017 στην γκαλερί MarinaKeasμε την έκθεση ARToclock όπου εκθέτει για πρώτη φορά συλλογή μικρογλυπτών παράλληλα με δημιουργίες ζωγραφικής. Παράλληλα συμμετέχει σε ομαδικές εκθέσεις.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ