Μουσικη

InMute ‘14

Ο Μιχάλης Μοσχούτης, επιμελητής του Φεστιβάλ μιλάει στην A.V.

4169-207182.JPG
Γιώργος Δημητρακόπουλος
ΤΕΥΧΟΣ 501
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
79438-177670.jpg

Το φεστιβάλ InMute γίνεται φέτος τριήμερο επεκτείνοντας το πρόγραμμά του σε έργα της αμερικανικής μεταπολεμικής αβάν γκαρντ και βωβές ταινίες του 21ου αιώνα. Συννενόντας ήχο και κινούμενη εικόνας, εξερευνώντας νέα σημεία συνάντησής τους. Πάντα με στόχο τον πειραματισμό και την αναζήτηση του αναπάντεχου σε μια ζωντανή οπτικοακουστική σειρά παραστάσεων. Στο φετινό ΙnMute η πρώτη μέρα αφορά στον πειραματικό κινηματογράφο, η δεύτερη σε σύγχρονες ταινίες και η τρίτη σε δύο λογοκριμένες ταινίες από την εποχή του βωβού κινηματογράφου. Κινηματογραφιστές όπως οι Σταν Μπρέκχατζ, Μαν Ρέι, Χάρι Έβερετ Σμιθ, Γουάλας Μπέρμαν και Χανς Ρίχτερ συνοδεύονται από τους ηλεκτρονικούς και ακουστικούς ήχους των Μάικ Κούπερ, Γιώργη Σακελλαρίου, Balinese Beast και Γιώργου Κατσάνου, ενώ το φεστιβάλ κλείνει με την ταινία «The Passion of Joan» Of Arc του Καρλ Ντράιερ, για την οποία συνέθεσε νέα μουσική ο Δανός καλλιτέχνης Γιάκομπ Κίρκεγκορ.

Ο Μιχάλης Μοσχούτης, επιμελητής του Φεστιβάλ μιλάει για το φετινό πρόγραμμα:

Τι προκλήσεις αντιμετωπίσατε προσωπικά στη μουσική επένδυση των ταινιών του Βίκτορ Σγιόστρομ; Σε κάθε ταινία που προσεγγίζω ηχητικά βρίσκω κάτι στο οποίο και βασίζομαι. Στο «The Wind» του Σγιόστρομ ήταν η ψυχική αναταραχή της ηρωίδας και το φαινόμενο του ανέμου. Δύο φαινομενικά άσχετα μεταξύ τους στοιχεία που στην ταινία παρουσιάζονταν ως ένα. Αυτό ακριβώς προσπάθησα να αναδείξω και με τη μουσική μου.

Τι καινούργιο υπάρχει στο φετινό In Mute; Φέτος πέρα από feature length ταινίες έχουμε και πολλές μικρού μήκους πειραματικές ταινίες, αλλά και μια οπτικοακουστική περφόρμανς βασισμένη σε μια παλιά ελληνική ταινία, την Κοινωνική Σαπίλα του 1932. Οπότε θα μπορούσαμε να πούμε ότι το πρόγραμμα φέτος έχει ανοίξει προς διάφορες κατευθύνσεις, εστιασμένο πάντα στη βωβά κινούμενη εικόνα.

image

Jacob Kirkegaard

To 2003 oι Cinematic Orchestra συνέθεσαν νέα μουσική για την ταινία του Βερτόφ «Man With A Movie Camera», ενώ το 2005 o DJ Spooky είχε παρουσιάσει στο Ηρώδειο την ταινία D.W. Griffith «Η γέννηση ενός έθνους». Πότε ξεκινήσατε τη μουσική για τις ταινίες του Σγιόστρομ και πώς διαμορφώθηκε η ιδέα για τη δημιουργία του In Mute; Προσωπικά άρχισα να ασχολούμαι με το βωβό κινηματογράφο ύστερα από μια πρόσκληση των Silent Move να συμμετάσχω σε ένα φεστιβάλ που διοργάνωναν στο Τριανόν, όπου έπαιξαν ο Μπάμπης Παπαδόπουλος, ο Γιώργος Κατσάνος (παίζει και φέτος στο InMute), οι Silent Move (παίξαν πέρσι στο InMute) και εγώ. Δεν υπήρξε καμία σχέση ή επιρροή από Cinematic Orchestra και DJ Spooky.

Πώς δημιουργηθηκαν τα ζευγάρια των ταινιών και των μουσικών που τις συνοδεύουν και ποια από αυτά έγιναν ειδικά για τη Στέγη; Όλα τα ζευγάρια προεκύψαν ύστερα από συζητήσεις με τους καλλιτέχνες. Όλα εκτός του συνδυασμού Mike Cooper - «Early Abstractions», που είχε τύχει να το έχει συνοδεύσει στο παρελθόν, θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στο InMute.

image

Mike Cooper

Σχετίζεται το όλο εγχείρημα με μια διάθεση επαναπροσδιορισμού της ιστορίας γενικότερα αλλάζοντας την οπτική γωνία με την οποία ξανα-βλέπουμε τα γεγονότα; Το InMute δεν έχει ιδιαίτερα ιστορικό χαρακτήρα. Προσωπικά δεν με ενδιαφέρει η ιστορικότητα της κάθε ταινίας. Σαν θεατής προσεγγίζω το «The Passion of Joan of Arc» του 1928, όπως και το «Cowards Bend The Knee» του 2003. Θα το θεωρούσα μεγάλη επιτυχία αν το κοινό του InMute μπερδευτεί λιγάκι με τις χρονολογίες και δεν γνωρίζει τι είναι παλιό και τι καινούργιο. Ελπίζω η ζωντανή μουσική να βοηθήσει προς αυτήν την κατεύθυνση.

Πώς θα συστήνατε τους τρεις καλεσμένους του Φεστιβάλ; Η Vicki Bennett ή αλλιώς People Like Us θα παρουσιάσει μια οπτικοακουστική περφόρμανς στα πλαίσια των παράλληλων δράσεων του φεστιβάλ και πριν θα κάνει απλά μια μικρή εισαγωγή στην περφόρμανς. Η πορεία του Mike Cooper ξεκινάει από την αγγλική σκηνή blues των 60s και συνεχίζει στη free improv αλλά και στο προσωπικό του ιδίωμα, που θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε ως tropical-ambient. Το βασικό του όργανο είναι η steel guitar και είναι λάτρης των χαβανέζικων πουκάμισων. Ο Jacob Kirkegaard είναι ένας σημαντικός Δανός sound-artist. Πρόσφατα συμμετείχε στην έκθεση Soundings στο MoMA.

image

Vicki Bennett

Πώς βλέπετε την εγχώρια σκηνή της αυτοσχεδιαστικής και πειραματικής σκηνής; Η εγχώρια σκηνή είναι πραγματικά πολύ ζωντανή. Έχω την αίσθηση ότι αφορά όλο και περισσότερο κόσμο.

Info: Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, Συγγρού 107-109, 210 9005800. Μικρή Σκηνή, €18, 10 «μειωμ.), 5 (ανέργων), €28 (διημέρου), €40 (τριημέρου). Από τα εκδοτήρια της Στέγης ή στο 213 0178036. 24-26/10

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ