Μουσικη

Nana Simopoulos: Ζούμε μία από τις πιο σκοτεινές στιγμές στη σύγχρονη αμερικανική ιστορία

Η διεθνής Ελληνίδα της world jazz μιλά στην ATHENS VOICE λίγο πριν τη συναυλία της στο Half Note

4169-207182.JPG
Γιώργος Δημητρακόπουλος
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Nana Simopoulos
© Eυτυχία Βλάχου

Η Nana Simopoulos μιλά για την πολιτική κατάσταση στην Αμερική, το κίνημα #metoo και την επιρροή του Bobby McFerrin λίγο πριν την εμφάνισή της στο Half Note

H Νάνα Σιμόπουλος ζει μόνιμα στη Νέα Υόρκη και θεωρείται μία από τις σημαντικότερες εκπροσώπους της world fusion μουσικής. Η μουσική της συνδυάζει ήχους του κόσμου, δημιουργώντας ένα μίγμα από διαφορετικές κουλτούρες του πλανήτη αλλά και από την ελληνική παράδοση. Η ίδια τραγουδάει, παίζει κιθάρα, μπουζούκι και σιτάρ. Ως συνθέτρια έχει γράψει μουσική για θέατρο και ταινίες, για κινησιολογία και χορό αλλά και για κλασικό μπαλέτο. Έχει συνεργαστεί με ονόματα όπως οι Don Cherry, Charlie Haden, Nana Vasconcelos και μουσικά σύνολα όπως το New York City Opera. 

Επιστρέφει στην Αθήνα με το μουσικό της σύνολο World Jazz Quintet στη σκηνή του Half Note την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου, όπου θα παρουσιάσει για πρώτη φορά νέο υλικό, εμπνευσμένο από τα Circlesongs του σπουδαίου Bobby McFerrin. Προσκαλώντας το κονό να συμμετέχει στο μουσικό αποτέλεσμα. Στον φωνητικό κύκλο, οι τραγουδιστές έχουν την ευκαιρία να εξερευνήσουν την φωνή τους ενώ ακούνε τις φωνές των άλλων γύρω τους. Ο συντονιστής δημιουργεί μοναδικά μοτίβα, ρυθμούς και μελωδίες και καθοδηγεί τους υπόλοιπους να αυτοσχεδιάζουν γύρω απ΄ αυτά. 

Nana Simopoulos
© Eυτυχία Βλάχου

Τι σας οδήγησε στην εξερεύνηση των δυνατοτήτων της φωνής;
Τραγουδάω με την κιθάρα μου από τότε που ήμουν παιδί. Με τράβηξε η αμερικανική folk μουσική, λόγω της ποιητικής αφήγησης των στίχων. Όσο προχωρούσα στην κιθάρα  μελετούσα παράλληλα το τραγούδι. Όταν έφτασα στη Νέα Υόρκη ξεκίνησα φωνητικά μαθήματα και σπούδαζα για αρκετά χρόνια με έναν δάσκαλο της Όπερας. Τραγουδούσα Jazz αλλά μελετούσα Όπερα. Μέχρι τη στιγμή που γνώρισα τον Bobby McFerrin και συμμετείχα στα εργαστήριά του, τραγουδούσα τα δικά μου τραγούδια και κλασικά τζαζ. Αυτοσχεδίαζα μόνο με την κιθάρα. Xάρη σε εκείνον προέκυψε η αγάπη για τους φωνητικούς αυτοσχεδιασμούς.  

Τι ανακαλύψατε μέσα από τον φωνητικό κύκλο του McFerrin;
Ανακάλυψα αρκετά πράγματα για τη φωνή μελετώντας μαζί με τον Bobby McFerrin και τους άλλους τραγουδιστές στο Voicestra, το σύνολό του. Είναι τέσσερις ή περισσότεροι τραγουδιστές που χρησιμοποιούν τη φωνή τους για να μιμηθούν όργανα όπως το μπάσο και τα κρουστά και να αυτοσχεδιάσουν, δημιουργώντας ένα μικρό ορχηστρικό σύνολο μόνο με τη χρήση φωνών. Κάποιος δημιουργεί ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο και οι υπόλοιποι τραγουδιστές συμμετέχουν με τμήματα που διασυνδέουν και ενισχύουν τα άλλα μοτίβα. Αυτό δημιουργεί ένα πλαίσιο που ένας άλλος τραγουδιστής μπορεί να πάρει εύκολα τη σκυτάλη στα σόλο κομμάτια. Η πρακτική αυτή όχι μόνο με βοήθησε να αναπτύξω τον δικό μου αυτοσχεδιασμό και τη σύνθεση των φωνητικών κομματιών, αλλά και να βελτιώσω και να επεκταθώ στη σύνθεσή μου γενικά.

Πώς ήταν αυτή η δεκαετία για σας;
Το να είσαι freelance μουσικός δεν είναι ποτέ εύκολο αλλά αυτή την τελευταία δεκαετία είχα μερικές σημαντικές ευκαιρίες. Το 2011, προσκλήθηκα να επιμεληθώ ένα σύνολο spiritual μουσικών από 6 διαφορετικές χώρες στον καθεδρικό ναό του Αγίου Ιωάννου στη Νέα Υόρκη, που όλοι έκαναν κομμάτια από το θρησκευτικό τους υπόβαθρο. Μουσικοί από το Θιβέτ, το Ισραήλ, την Ανατολική Ινδία, σούφι και βυζαντινοί μουσικοί έπαιξαν την πνευματική τους μουσική. Σαν φινάλε, έγραψα ένα κομμάτι στα ελληνικά με την αρχαία ελληνική πεντατονική κλίμακα που οι 40 μουσικοί τραγουδούσαν μαζί. Σε μια τελετή μνήμης για τα 10 χρόνια από την 11η Σεπτεμβρίου. Αυτή η εκδήλωση αποτέλεσε μια μοναδική ευκαιρία να έρθουν κοντά άνθρωποι από διαφορετικές χώρες. Ανακάλυψα τα Circle Songs και ταξίδεψα μέχρι τη Δύση και τη Νότια Αφρική για να φτιάξω μουσικούς κύκλους. Σε κάθε συναυλία, έχω ενσωματώσει το τραγούδι με το κοινό. Σε αυτή τη δεκαετία έφερα τους ανθρώπους μαζί τραγουδώντας σε μεγάλες ομάδες και αυτό ήταν υπέροχο.

Nana Simopoulos

Πώς είναι η πολιτική κατάσταση των πραγμάτων στην Αμερική αυτή τη στιγμή;
Πιστεύω ότι ζούμε μια από τις πιο σκοτεινές στιγμές στη σύγχρονη αμερικανική ιστορία. Ο αμερικανικός λαός χωρίζεται στα δύο με ευθύνη της σημερινής προεδρίας. Δεν μπορώ να θυμηθώ παρόμοια στιγμή διχασμού στην ιστορία. Ο σημερινός πρόεδρος ενισχύει το μίσος των ανθρώπων κάτι που είναι πολύ, πολύ τρομακτικό για μένα και επικίνδυνο για τον αμερικανικό λαό.

Πώς βλέπετε τον αντίκτυπο του κινήματος #metoo; 
Ενδιαφέρον που με ρωτάτε. Πρόσφατα δύο από τους φοιτητές μου στη Σχολή Εικαστικών Τεχνών, όπου διδάσκω στη Νέα Υόρκη, με πλησίασαν και μου ζήτησαν να τους βοηθήσω με μια κατάσταση. Τις παρενοχλούσε ένας συνάδελφός μου, τον οποίο γνώριζα πάνω από 20 χρόνια. Δεν είχα ιδέα ότι το έκανε αυτό. Ήταν μια πολύ δύσκολη και οδυνηρή εμπειρία για μένα. Το να βλέπω τι πέρασαν αυτές οι νέες γυναίκες μου θύμισε την εποχή που μεγάλωνα ως έφηβη στην Αθήνα και τη συνεχή, αμείλικτη παρενόχληση στους δρόμους. Τουλάχιστον μέχρι τις αρχές του 80 όταν οι γυναίκες μπόρεσαν να αλλάξουν την κατάσταση.  Ανακάλυψα ότι ο καθηγητής αυτός κατηγορήθηκε στο παρελθόν, είχε τεθεί σε διαθεσιμότητα  και στη συνέχεια επέστρεψε για να διδάξει. Συνέχισε να παρενοχλεί τις μαθήτριες για άλλα 18 χρόνια. Αυτό που συνέβη στο Κολέγιο ήταν ότι απομακρύναμε αυτόν τον καθηγητή επιτυχώς, αφότου οι New York Times έμαθαν για την ιστορία και έγραψαν ένα άρθρο γι'αυτό. Ήταν εξαιτίας του κινήματος #MeToo που οι New York Times ενδιαφέρθηκαν για την ιστορία των κοριτσιών που τελικά οδήγησε στην οριστική του απομάκρυνση. Ανησυχούσα μήπως αναφέρουν το όνομα μου στο άρθρο, αλλά ευτυχώς δε συνέβη τίποτα. Αυτός είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους οι γυναίκες δεν μιλούν. Ανησυχούσα ότι η δουλειά μου θα μπορούσε να τεθεί σε κίνδυνο, αλλά είχα την τύχη να έχω έναν υποστηρικτικό διευθυντή στη Σχολή.

Τι νέο φέρνει η επερχόμενη συναυλία στο Half Note;
Έχω προσπαθήσει εδώ και αρκετό καιρό να φέρω τον φωνητικούς κύκλους στην Ελλάδα. Σε αυτήν την παράσταση θα συνεχίσω να σπάω τα όρια των θεατών και των μουσικών επί σκηνής, καλώντας σε συμμετοχή εθελοντές από το  κοινό. Με αυτό τον τρόπο μπορούμε να συνδημιουργήσουμε αυθόρμητες μουσικές στιγμές, να επεκτείνουμε την δημιουργία πέρα από τους έξι μουσικούς στη σκηνή με περισσότερες φωνές και να δημιουργήσουμε μία νέα κοινή εμπειρία.

Τι σας αρέσει περισσότερο στην Αθήνα;
Μετά την παγωνιά στη Νέα Υόρκη, απολαμβάνω τον ήλιο και τις συναντήσεις με φίλους και  την οικογένειά μου. Μου αρέσει το τοπίο και το φως που αντανακλά στο νερό στις αθηναικές ακτές. Μου αρέσει να περπατάω μέσα από τα ερείπια και να απορροφώ την ενέργεια από τις αρχαίες μαρμάρινες κατασκευές, τη διαδρομή μέχρι τον Λυκαβηττό και γύρω από το Στάδιο. Η Αθήνα έχει επίσης μια υπέροχη νυχτερινή ζωή με καλό φαγητό και πολλές συναυλίες.

Ποια είναι τα μελλοντικά σχέδια για το 2020;
Έχω προγραμματίσει αρκετές συνεργασίες με video artists, χορογράφους και σκηνοθέτες. Θα παίξω επίσης με το συγκρότημά μου στην Ιταλία, την Ελλάδα και τις ΗΠΑ. Τα υπόλοιπα θα προκύπτουν μέσα στη χρονιά.


Η Nana Simopoulos και το World Jazz Quintet εμφανίζονται στο Half Note, Τριβωνιανού 17, Μετς, 2109213310 στις 18/12. (21.30, € 10, 15 , 20, προπώληση viva.gr). 

Nana Simopoulos: φωνή, σιτάρ, κιθάρα, μπουζούκι
Caryn Heilman:φωνή, κρουστά, πλήκτρα
Solis Barkis: φωνή, κρουστά
Samuel Marlieri: σαξόφωνο
Ronen Itzik: ντραμς

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ