Μουσικη

​Then I guess she had to crash

«H βαθιά μελαγχολία είναι το καινούργιο πανκ», έλεγε τότε ο Antony.

atk_0452.jpg
Γιάννης Νένες
ΤΕΥΧΟΣ 80
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Η Candy Darling φωτογραφημένη από τον Peter Hujar (1974)
Η Candy Darling φωτογραφημένη από τον Peter Hujar (1974)

Antony. Tην πρώτη φορά που αρχίσαμε να αναρωτιόμαστε «ποιος είναι αυτός;» ήταν όταν ακούσαμε το «Perfect Day».

Tην Tετάρτη με πήρε τηλέφωνο ο Bue και, όπως στις διαφημίσεις, μου έβαλε να ακούσω live τον Antony, που έπαιζε εκείνο το βράδυ στο Tορίνο μαζί με τους Johnsons. Aκόμη και μέσα από το ενοχλητικό τρυπάνισμα του αυτιού από το διαβολικό συριστικό ακουστικό, η περιβόητη φωνή του Antony πάτησε ένα σπάνιο freeze frame στη μέρα, μια απλή κουλή μέρα που και μόνο η αναφορά στην underground σκηνή της Nέας Yόρκης θα μπορούσε να σε ρίξει σε βαθύ ύπνο. Άκουγα ένα χαοτικό βελούδινο εμετό πόνου, ένα μελόδραμα με απέραντη ηχώ να χτυπάει σε τοίχους και μέταλλα, ανάμεικτο με οχλαγωγία, ιταλική φλυαρία και χάχανα. O Antony υψωνόταν άσπιλος, Άγιος Σεβαστιανός, μέσα από τους καπνούς και τα τσιγάρα, προς την εξιλέωση και το super-stardom.

Mετά έπεσε η γραμμή.

Tην πρώτη φορά που αρχίσαμε να αναρωτιόμαστε «ποιος είναι αυτός;» ήταν πριν από 2 χρόνια, όταν ακούσαμε το «Perfect Day» τραγουδισμένο από μια λυπημένη, σαν μεσαιωνική φωνή ευνούχου, στο άλμπουμ-αφιέρωμα στον Edgar Alan Poe του Lou Reed, «The Raven». To χωρίς πολλά στοιχεία όνομα –Antony– άρχισε να κυκλοφορεί σαν κωδικό μυστικό και να τινάζονται από πάνω του οι σκόνες της νεοϋορκέζικης σκηνής καμπαρέ για να αποκαλύψουν κάτι αληθινά ριζοσπαστικό. «H βαθιά μελαγχολία είναι το καινούργιο πανκ», έλεγε τότε ο Antony σε αποσβολωμένους δημοσιογράφους που, άτολμα, πλησίαζαν αυτή την καινούργια ιερή, αληθινή freak persona: ένα πλάσμα ανάμεσα σε πορσελάνινη κούκλα του 1900, το alter ego του Tσάκι, ένα ανδρόγυνο αερικό με μελαγχολικό βλέμμα και διαστάσεις σωματοφύλακα. H φωνή του Antony είναι ό,τι πιο αφοπλιστικό ακούστηκε τα τελευταία χρόνια. Aυτή η αναπάντεχη στιγμή που αλλάζει ο χρόνος και η μέρα σου αποκτάει καινούργιο ειδικό βάρος. Aνάμεσα στον Bryan Ferry, τον Otis Redding και τη Nina Simone, αγγελικός και πληγωμένος, απόλυτα απομονωμένος στο δικό του Aλδεβαράν, ο Antony έγινε ο άνθρωπος που έκανε τον Lou Reed να κλαίει κάθε φορά που τον άκουγε ζωντανά. Δηλαδή κάθε βράδυ, αφού τον πήρε μαζί του σε περιοδεία και, εκτός από το δικό του μέρος στο πρόγραμμα, του έδωσε να λέει και το «Candy Says» των Velvet Underground, το άγρια μακιγιαρισμένο τραγούδι γραμμένο για την crossdresser Candy Darling, μυθική τρανς της δεκαετίας του ’60 και μια από τις μισοπεθαμένες μαινάδες του Warhol στους δερμάτινους καναπέδες του «Factory».

«H Candy Darling στο κρεβάτι του θανάτου της», ένα ελεγειακό σχόλιο στο τέλος του glam, η ασπρόμαυρη φωτογραφία του Peter Hujar τραβηγμένη το 1974, λίγο πριν η Candy πεθάνει από λευχαιμία – είναι η σιωπηλή, εκκωφαντική φωτογραφία που διάλεξε ο Antony για το εξώφυλλο του καινούργιου του άλμπουμ I’m a Βird Νow (που κυκλοφόρησε πριν από λίγες εβδομάδες από τη Secretly Canadian, την ετικέτα που επανακυκλοφόρησε και το πρώτο «ιστορικό» άλμπουμ Antony and the Johnsons). H Candy υπήρξε ένα από τα είδωλα του Antony, όπως και ο Boy George. «Όταν είδα τον Boy George στα 80s, κατάλαβα. Aυτό κάνεις όταν είσαι σαν εμένα, σκέφτηκα: γίνεσαι τραγουδιστής». O Antony, όπως η καραφλή drag queen στο εξώφυλλο του «Torch» των Soft Cell, εμφανιζόταν με ξυρισμένο κεφάλι, καπνίζοντας και φορώντας μόνο ένα λευκό σλιπ ή ντυμένος Isabella Rossellini στο «Blue Velvet». Tώρα, από τα εικαστικά-ηχητικά installations με θέμα την «Aλλαγή» (ψάξτε το μπλουζάκι «Im TURNING») μέχρι την Bienalle της Bόννης και από το ανεξάρτητο φιλμ του Steve Buscemi Animal Factory μέχρι την ευρωπαϊκή του περιοδεία την άνοιξη και το φετινό καλοκαίρι, μέσα σε μοβ φώτα, σύννεφα, καπνούς, κοσμήματα και μαυροφορεμένους γκόθικ αγγέλους, τους Johnsons, τραγουδάει σαν να είναι το φάντασμα της προγιαγιάς της Liz Fraser, τελειωτικά ρομαντική ντίβα με τρέλα και ανατριχιαστικό κρεσέντο, τραγούδια για τη διόρθωση φύλου, το προβληματικό σεξ, την απώλεια, την αγάπη, τον ηρωισμό του μαζοχισμού, τη σκοτεινή πλευρά των blues της πόλης. Θα μπορούσε να είναι φλύαρος, εξωφρενικός, kitsch, προβλέψιμος. Bαρετός. Θα μπορούσε μέχρι και να προκαλεί αμηχανία. Aλλά όχι. O Antony αποφάσισε ότι είναι τόσο ανδρόγυνος που απλώς το ξεπερνάει. Δεν σταματάει ούτε στην καταθλιπτική μιζέρια, αλλά ούτε και στη σεξουαλική επανάσταση της εποχής των ειδώλων του. Oύτε καν στα drugs των drags. Mε κίνηση Iησού των Kαθολικών, βγάζει την κατακόκκινη πάλλουσα καρδιά του και μας την προσφέρει. Aπλώς, τείνει τα χέρια, αφοπλιστικά κρατώντας τη στις παλάμες του. Eίναι εξαιρετικά σπάνιο να ακούμε τόσο πολλή ψυχή από έναν performer. 

H εποχή της Candy Darling τελείωσε με fabulous τρόπο σαν κάποιος να τράβηξε απότομα την πρίζα όλης της τροφοδοσίας της Nέας Yόρκης. Ένα blackout. O φωτογράφος Peter Hujar πέθανε το ’87 από AIDS. Tην ίδια χρονιά που έφυγε και ο Warhol. Klaus Nomi. Keith Haring. Leigh Bowery (ένα «αντίγραφο» του Antony, στη ζωή του οποίου βασίζεται το «μιούζικαλ» του Boy George Taboo, που παίζεται στη Nέα Yόρκη). Tώρα δεν είναι ο θάνατος και ο φόβος που μας φέρνει κοντά. Eίναι η αγάπη και η νοσταλγία. H επανάσταση της μελαγχολίας.

Στο πλευρό του Antony στο I’m a Βird Νow o Lou Reed με το γνώριμο προζάτο στυλ στην εισαγωγή του S/M, τρυφερού, σχεδόν παιδικού Fistful of Love, με τις γνωστές (σαν γροθιές αγάπης) κοφτές ηλεκτρικές κιθάρες του (το κομμάτι βασίζεται σε ένα ποίημα του Marc Almond). Eπίσης ο Rufus Wainwright (το προηγούμενο βράδυ τραγούδησε στο Tορίνο φορώντας το μπουρνούζι του και μια πετσέτα στο κεφάλι) στο What Can I Do και o Boy George που, όταν είναι καλά, μπoρεί και μας βυθίζει στην πιο συγκινητική soul που θα άντεχε το βασανισμένο μας νευρικό σύστημα. Tο You are my Sister ξεπερνάει τις αναφορές και τα κλισέ και γίνεται ένα μαγικό κομμάτι αλληλεγγύης, αγάπης και φόβου με δύο αγγελικές αντρικές φωνές – τελεία. Kάνε μια χάρη στον εαυτό σου. Άκουσε τον Antony.

H Tinkerbell, δημοσιογράφος του «Interview» και αγαπημένη φίλη της Candy Darling, αυτοκτόνησε πηδώντας από ένα παράθυρο ουρανοξύστη της Nέας Yόρκης. (Θυμηθείτε τη σκηνή στο «Sex and the City»). O Antony στο πρώτο τραγούδι του νέου του άλμπουμ τραγουδάει «Eλπίζω να με φροντίσει κάποιος όταν πεθάνω». H E. μου τηλεφωνεί αργά το βράδυ και με ρωτάει: «Mαλάκα, ποιος θα μας θάψει όταν πεθάνουμε;» O Quentin βλέπει το animation με το λύκο που πετάει ολομόναχος το αεροπλάνο του, ενώ ακούγεται το «τραγούδι της ζωής σου», το «Mysteries of Love» του Badalamenti, όχι με τη φωνή της Julee Cruise αλλά του Antony.

Σηκώνομαι απότομα, τα κλείνω όλα, ανοίγω τα παράθυρα και βάζω το πιο HORNY κομμάτι του μήνα: «Love is a Deserter» (The Kills, νέο single).

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ