Μουσικη

Multi-culti Αθηναίοι Dj's

Καλτ μπουρίνι ή σκηνή ήχου ξεχειλισμένη από αυθεντικότητα;

62076-137231.jpg
Γιάννης Παναγόπουλος
ΤΕΥΧΟΣ 464
7’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
58035-126707.jpg

Η world μουσική ακούγεται όλο και περισσότερο σε κλαμπ και μπαρ της Αθήνας. Δίνει την εντύπωση πως ο κόσμος την αναζητά περισσότερο από ποτέ. Τέσσερις dj που «τρίφτηκαν» με το είδος μάς μιλούν για τη ζωή τους εντός της dj κονσόλας, αλλά και την ανάγκη των Αθηναίων να διασκεδάσει με ήχους και ρυθμούς που γεννήθηκαν και εξελίχθησαν σε ετερόκλητες γωνίες του πλανήτη


Super Mario

n

Τα χρόνια της αθωότητας. «Αγόρασα τον πρώτο μου μείκτη το 1995. Τρία χρόνια αργότερα, στα 18 μου, έπαιξα για πρώτη φορά επαγγελματικά ως dj στην καφετέρια Prestize (ναι, αντί για g υπήρχε z στο Prestige) στην Αγία Παρασκευή. Για εκείνο το σετ δανείστηκα cd του αδελφού μου. Ήταν κάτι άλμπουμ συλλογές house μουσικής σαν αυτές που κυκλοφορεί το κλαμπ Ministry of Sound».

O Super Mario μάς μιλά από το μαγαζί που διατηρεί –ανάμεσα στα Εξάρχεια και το Κολωνάκι– με παραδοσιακά όργανα απ’ όλο τον κόσμο. Σήμερα, η ζωή του εντός μουσικής δεν σταματά στα djλίκια και το εμπόριο αντιεμπορικών οργάνων. Παίζει πλήκτρα και κρουστά. Το 2010 έφτιαξε την μπάντα Super Mario and the Exotic Watermelons, που αργότερα μετεξελίχθηκαν στους Super Mario Eastern Experiment. Η μουσική που βγαίνει από το στούντιό του κυκλοφορεί από τη δισκογραφική του φίρμα Αmola Kalimba.

Το παρόν. «Κάθε Τετάρτη παίζω μουσική στην Αμπάριζα. Ένα κοκτεϊλάδικο στο Σύνταγμα. Στο συγκεκριμένο μαγαζί παίζω acid-jazz, blues, library, κινηματογραφική μουσική, σκόρπια κομμάτια από Ιταλία και Αγγλία. Στάνταρ μια φορά το μήνα παίζω και στο μπαρ-εστιατόριο Bollywood, στο Γκάζι. Εκεί τα σετ μου “παντρεύουν” τη world μουσική με τον ψυχεδελικό ήχο. Μιξάρω μουσικές που έρχονται από την Τουρκία, τις χώρες των Βαλκανίων, τη Σλοβακία, τη Συρία, το Μαρόκο και την υπόλοιπη Αφρική. Μπορεί να μιξάρω ένα κομμάτι από το ρεπερτόριο του διεθνούς καλαματιανού σκυλά Aris Sun (o Sun έκανε καριέρα τις δεκαετίες ’50 και ’60 σε μαγαζιά της Μέσης Ανατολής και αργότερα της Νέας Υόρκης. Έφυγε από η ζωή κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες στην Ουγγαρία το 1992) μ’ ένα παραδοσιακό τραγούδι των Βαλκανίων».

Super DJ. «Στα σετ μου προτιμώ το βινύλιο και κάποια cd. Δεν μ’ ενδιαφέρει αν οι αλλαγές των κομματιών είναι ρυθμικά άψογες. Με νοιάζουν περισσότερο οι μελωδίες. Μ’ ενδιαφέρει τα κομμάτια που διαλέγω να τρυπούν στην καρδιά του εκείνου που θα τα χορέψει. Οι σημαντικότερες στιγμές που ένιωσα ως dj θεωρώ πως συνέβησαν το 2005, αν δεν κάνω λάθος, όταν μετά από σετ μου άνοιξε η συναυλία των James Taylor Quartet σ’ ένα ασφυκτικά γεμάτο Ρόδον, αλλά και την πρώτη φορά που φίλος ήρθε και με βρήκε σε κλαμπ που έπαιζα στα Εξάρχεια, λέγοντας πως άκουσε το όνομά μου στο ραδιόφωνο. Αισθάνθηκα πως απ’ εκείνη τη στιγμή και μετά για κάποιους υπήρχα ως dj».

Top-5_Super Mario

➊ JEAN JACQUES PERREY - E.V.A.

➋ KURTIS SCOTT - If you feel it (Get up and dance)

➌ TANDY LOVE - Bear ham

➍ SUPER MARIO - Moog Rebetis (Drum machine version)

➎ AKBABA IKILISI - Seker oglan

Για περισσότερες πληροφορίες www.amolakalimba.gr


Dj Spery

n

Τα χρόνια της αθωότητας. «Μέχρι το 2006 δεν είχα ιδέα για το πού βρίσκονταν το κουμπί “play” σε cd player. Δεν είχε περάσει από το μυαλό μου πως δύο χρόνια αργότερα θα έκανα το πρώτο μου επαγγελματικό dj σετ. Και ίσως να μη μάθαινα ποτέ αν το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς, στην Πρέβεζα, δεν έβλεπα λάιβ τον Γκόραν Μπρέγκοβιτς. Ήταν μαγευτικά. Από εκείνη τη συναυλία και μετά βούτηξα στη μουσική κουλτούρα των Βαλκανίων με απίστευτη μανία. Κάποια στιγμή έφτασα να έχω μεγάλη γνώση και ποικιλία μουσικής. Τότε είπα πως όλο αυτό το πράγμα που ζούσε μέσα μου έπρεπε να βγει προς τα έξω. Έμαθα τα βασικά της μίξης κομματιών στο μπαρ φίλου στην Ηλιούπολη. Όταν αισθάνθηκα έτοιμη να δουλέψω ως dj, άρχισα να ψάχνω κλαμπ στην Αθήνα που θα μπορούσαν να χωρέσουν τα σετ μου. Με κοίταζαν περίεργα όταν τους έλεγα πως ήμουν μια dj που ειδικευόταν στα Balkan Beats.

Σήμερα έχω την αίσθηση πως τα πράγματα μ’ εμένα μάλλον πήγαν “ανάποδα”. Το λέω αυτό γιατί πολύ γρήγορα έπαιξα μουσική στο εξωτερικό. Από μικρά μπαρ στο Κολωνάκι και το Γκάζι μέσα σε μια βραδιά βρέθηκα να παίζω μουσική στη Μέκκα των Balkan Beats, το κλαμπ Lido στο Βερολίνο, χωρητικότητας 1.500 ατόμων. Αυτό έγινε τον Μάρτη του 2011 μετά από πρόσκληση του Robert Soko. Τύπου γνωστού στο κύκλωμα των Balkan Beats παγκοσμίως. Γνωριστήκαμε το 2010 στο Six Dogs, μετά το gig που έκανε με τον Florian Mikuta. Του είχε κάνει εντύπωση πώς εγώ, μια μικρόσωμη Ελληνίδα, γνώριζα τους στίχους από κάθε κομμάτι που είχαν παίξει. Θυμάμαι πως του είπα ότι θα μπορούσε να πάρει μια ιδέα από τα σετ μου στο Soundcloud. Το έκανε. Λίγους μήνες αργότερα με κάλεσε να παίξω στο Βερολίνο και τις επόμενες βραδιές στη Στουτγάρδη, το Μόναχο και το Παρίσι. Μετά απ’ όλα αυτά όταν επέστρεψα στην Αθήνα αισθάνθηκα πως άρχισε να υπάρχει ανταπόκριση στη μουσική που επιλέγω».

Το παρόν. «Είμαι με το ένα πόδι στην Ελλάδα και το άλλο στην Ευρώπη. Από τα τέλη του Οκτώβρη τουράρω σε Ελβετία, Γερμανία, Γαλλία και Ισπανία. Στην Αθήνα θα εμφανίζομαι σταθερά κάθε Τετάρτη στην Karamuza στο Μαρούσι και κάθε Πέμπτη στο BarOmetro στον Άγιο Δημήτριο. Από τις αρχές του 2012 τρέχω και το μηνιαίο Balkan Extravaganza Show, όπου προσκαλώ να μοιραστούμε τα decks που εμφανίζομαι με djs από το εξωτερικό».

Super DJ. «Το καλοκαίρι του 2012 με το dj σετ μου “άνοιξα” τη συναυλία που έδωσε στην Αθήνα, στην Τεχνόπολη, ο Γκόραν Μπρέγκοβιτς. Ήταν η μεγαλύτερη και ευτυχέστερη στιγμή της έως τώρα πορείας μου. Στη βαλκανική μουσική δεν υπάρχουν στάνταρ τονικότητες και ρυθμοί. Για να παίξει κάποιος έχοντας ως βάση τα bpm πρέπει να διαλέξει ρεμίξ κομματιών. Αυτό στο δικό μου πρόγραμμα το κάνω μέχρι ένα βαθμό. Από εκεί και πέρα, όταν το κοινό έρχεται σε ντελίριο, δεν έχει σημασία η ακρίβεια μιας αλλαγής από το ένα κομμάτι στο άλλο, αλλά η ένταση που βγάζει το κάθε κομμάτι ξεχωριστά. Τα σετ μου έχουν δύο μέρη. Το πρώτο είναι αυστηρά επαγγελματικό. Οι αλλαγές των κομματιών είναι μετρημένες. Το δεύτερο απλά ακολουθεί το ρυθμό του πάρτι. Στις παραστάσεις μου, εκτός από τις μουσικές που διαλέγω, παίζω λάιβ ταμπουρίνο και γκραν-κάσα. Έως σήμερα έχω κυκλοφορήσει τρία επίσημα remix για τους !Deladap, τον Κροάτη Tonci Huljic και τους Melios Balkana Mama».

Top-5_ dj Spery

➊ ZORITA - Dance me to the end of love (cover)

➋ BOBAN I MARKO MARKOVIC ORKESTAR - Zvizduk

➌ LA CARAVANE PASSE feat. ERIKA SERRE - Gypsy for one day

➍ PALOV and PANAMA CARDOON - Basmati Rice

➎ BxP SOUNDSISTEMA feat. PACO MENDOZA - Bouzouki Criminal

Για περισσότερα εδώ 


Globalista

n

Τα χρόνια της αθωότητας. «Έπαιξα ως dj για πρώτη φορά κάποια στιγμή ανάμεσα στο 1990 και το 1995. Τότε ζούσα στην Καλιφόρνια. Σπούδαζα στην πόλη του Φρέζνο. Είχα τη διεύθυνση προγράμματος του ραδιοφωνικού σταθμού του πανεπιστημίου. Εκεί κάποια στιγμή εμφανίστηκα σε κλαμπ της πόλης για να παίξω μουσική. Το πρώτο dj σετ μου στην Αθήνα έγινε το 1995 στο Καφέ Ασάντε, στο Παγκράτι. Το 1996 άνοιξα για τους Transglobal Underground στο κλαμπ Ρόδον, ενώ παράλληλα ξεκίνησα να οργανώνω συναυλίες ξένων world συγκροτημάτων στην Ελλάδα. Το djλίκι συστηματικά το άρχισα στις αρχές του 2000. Για δύο καλοκαιρινές σεζόν έπαιξα στη Χαλκιδική στο κλαμπ Ethnik. Το 2001 έστησα το ραδιοφωνικό σταθμό Κosmos στην ΕΡΤ. Παραιτήθηκα λίγα χρόνια αργότερα, όταν μου πρότειναν να κάνω πράγμα που δεν ήθελα. Ήθελα ένα παγκόσμιο ραδιόφωνο. Διαφώνησα όταν έπρεπε να ακούσω εντολές που ήθελαν να επιβάλουν το ελληνικό “έντεχνο” ρεπερτόριο στο πρόγραμμά μας. Το 2004 έπαιξα μουσική σε αθλήματα των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών αγώνων. Από το 2005 έως το 2006 έπαιξα μουσική στο κλαμπ Barrio. Ενώ όλο αυτό το διάσημα έκανα και gigs στο Λονδίνο και στην Ιταλία».

Το Παρόν. «Έχω τη δική μου εκπομπή στο ραδιόφωνο “Στο Κόκκινο”. Παίζω μουσική στο κλαμπ-ρεστοράν Bollywood κάθε πρώτη και τρίτη Παρασκευή και κάθε δεύτερο Σάββατο του μήνα. Ενώ μια φορά το μήνα εμφανίζομαι στο Beton 7 στον Βοτανικό. Στα set μου έχουν χώρο οι πάντες. Από τον Σύριο ψυχεδελοσκυλά έως τον τελειωμένο Κουβανό χιπ-χοπά. Το εμπνευσμένο κίτς με εξιτάρει τρελά. Το υποστηρίζω με τη μουσική μου».

Super dj. «Δεν έχω ιδιαίτερη σχέση με την τεχνολογία. Ένα dj σετ μου σημαίνει πως πρέπει να κουβαλήσω καμιά 600αριά cd από το σπίτι στο μαγαζί που θα παίξω. Κανένα απ’ αυτά δεν είναι αντιγραμμένο. Είναι όλα original. Η πιο τρελή βραδιά που έχω περάσει στη ζωή μου νομίζω πως συνέβη τον Αύγουστο του 2008 στο μπαρ Greco στη Φολέγανδρο. Το μαγαζί ήταν γεμάτο από Έλληνες, Ιταλούς και Ισπανούς. Έπαιζα μεσογειακή μουσική. Κάποια στιγμή αποφάσισα πως πρέπει να κάνω κάτι περισσότερο από το να διαλέγω τραγούδια. Ανέβηκα στο μπαρ και βούτηξα στον κόσμο που χόρευε. Τέλεια. Το πάρτι τελείωσε με ένα ποτήρι τεκίλα στο κεφάλι μου, προσπαθώντας να χορέψω αμανέδες χωρίς να πέσει».

Top-5 _Globalista

➊ FANFARA TIRANA meets TRANSGLOBAL UNDERGROUND - No Guns To The Wedding

➋ MERCAN DEDE - Nar-i Ney

➌ PALOV & PANAMA CARDOON - Basmati Rice 

➍ QUANTIC y SU COMBO BARBARO -

Un Canto A Mi Tierra

➎) SIERRA LEONE’S REFUGEE ALL STARS - Kali

Για περισσότερα εδώ 


Ευδοκία Πρέκα

n

Τα χρόνια της αθωότητας. «Είμαι παιδί του κλασικού ροκ. Κάποτε πίστευα πως η παραγωγή μουσικής σταματούσε κάπου στο 1977. Η τζαζ, η φανκ, η σόουλ και η μουσική του κόσμου προσγειώθηκαν στο αυτί μου αργότερα. Η πρώτη φορά που έπαιξα δημόσια μουσική ήταν κάπου στα μέσα του 2000, σε πάρτι στο Πάντειο. Γοητεύτηκα. Γενικώς είμαι ντροπαλός άνθρωπος. Για χρόνια δεν μπορούσα να κοιτάξω τους άλλους στα μάτια. Τώρα το κάνω, αλλά με δυσκολία. Όπως κι αν έχει, για να επιστρέψουμε στα εγκόσμια, πάντα έκανα παρέα με ανθρώπους που είχαν σχέση με τη μουσική. Είτε σαν dJ είτε σαν μουσικοί επιμελητές. Το πρώτο μαγαζί που έπαιξα μουσική επαγγελματικά, κάποια στιγμή το 2004, λέγονταν Φαεινόν. Ήταν απέναντι από το Α.Τ. Εξαρχείων. Τι άλλο; Από τότε που άρχισα να παίζω επαγγελματικά μουσική με “κυνηγά” το μότο: Ευδοκία η “Γκριζοκροταφοπαγίδα”. Η μουσική που παίζω προσελκύει άνδρες μεγάλης ηλικίας, με γκρι κροτάφους, που αγαπούν το ποτό».

Το Παρόν. Στα dj σετ μου παίζω πολύ μπλουζ, πολύ αφρικανική σόουλ, μουσική του κόσμου, τζαζ, σόουλ. Ακούγομαι δύο Σάββατα το μήνα, μεσημέρι, και κάθε Δευτέρα στο Σκουφάκι. Δύο Πέμπτες το μήνα παίζω στο Box στα Εξάρχεια. Στο “Σκουφάκι” είμαι περισσότερο τζαζ. Στο Box ο ήχος μου είναι πιο σκληρός. Εκεί, αν η στιγμή το θέλει, θα παίξω και γκαράζ ή σέρφ κομμάτια».

n

Super DJ. «Παίζω με cd. Στις αλλαγές των κομματιών δεν τσεκάρω τα bpm του ενός ή του άλλου τραγουδιού. Πιλότος στις μίξεις μου είναι οι άνθρωποι που με ακούν. Είμαι dj εδώ και δέκα χρόνια. Πλέον καταλαβαίνω, όταν κάποιος κουνά το κεφάλι του έτσι ή αλλιώς, αν του αρέσουν όσα παίζω ή όχι. Η πιο απρόσμενη στιγμή που συνέβη παίζοντας μουσική νομίζω πως ήταν το 2008 στο μπαρ Ποδήλατο στα Εξάρχεια. Ήταν η βραδιά που το προσωπικό κατεβάσαμε τα μπουκάλια του μπαρ και τα μοιραστήκαμε με τον κόσμο. Κάποια στιγμή, ανάμεσα στο ντελίριο, με πλησίασε ένας επώνυμος συγγραφέας και δημοσιογράφος. Κάτω από το ποτήρι του ποτού μου και πίσω από μια αίτηση διαζυγίου –δεν θυμάμαι αν ήταν δική του ή άλλου– είχε γράψει ένα ποίημα για μένα. Τελείωνε με τα αρχικά του ονόματός μου. Η δεύτερη πιο απροσδόκητη στιγμή σε σετ μου συνέβη στο Low Profile, ένα μπαρ στο Κολωνάκι. Έπαιζα κομμάτι του Serge Gainsbourg, όταν ένας θαμώνας του μαγαζιού με πλησίασε και, κρατώντας ένα μπουκάλι ουίσκι Lagavulin, μου είπε πως θέλει να με παντρευτεί. Ήταν φαν της γαλλικής μουσικής. Δεν τον παντρεύτηκα. Ήπιαμε, όμως, το ουίσκι του».

Τοp-5_ Ευδοκία Πρέκα

➊ LEE MORGAN - Hasaan’s Dream

➋ SERGE GAINSBOURG - Du Jazz Dans Le Ravin

➌ FREDDY KING - The Bossa Nova Watusi Twist

➍ SHAHID QUINTET - Shahid Quintet, Invitation To Black Power (parts 1 & 2)

➎ OJAH with HUGH MASEKELA - Afro Beat Blues

Για περισσότερα εδώ


Φωτό: Marcelle Fivaz

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ