Μουσικη

Το Κακό Ποίημα του Γιαν Βαν

Ο Γιάννης Αγγελόπουλος μιλά για τη νέα του δουλειά που υλοποίησε μαζί με τον Παύλο Παυλίδη σε στίχους του Ευθύμη Φιλίππου

4169-207182.JPG
Γιώργος Δημητρακόπουλος
ΤΕΥΧΟΣ 699
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
a-jan381_1.jpg

Ο Γιάννης Αγγελόπουλος με το ψευδώνυμο ΓΙΑΝ ΒΑΝ/Jan Van de Engel συνεργάζεται με τον Ευθύμη Φιλίππου και τον Παύλο Παυλίδη και έρχεται στο Gagarin

Ο ντράμερ Γιάννης Αγγελόπουλος μέσα από το ψευδώνυμο ΓΙΑΝ ΒΑΝ/Jan Van de Engel αποτυπώνει στιγμές της πόλης με τη δική του ματιά. Ξέραμε την ωραία τρέλα του μέσα από μια σειρά κυκλοφοριών με ελληνικο στίχο και ένα μοναδικό ταίριασμα του λαϊκοδημοτικού και του ρεμπέτικου με το funk και την exotica. Aπό τη μουσική για τα «Αίματα» των Vasistas και του συν-σεναριογράφου των ταινιών του Λάνθιμου, Ευθύμη Φιλίππου, μέχρι τους πειραματισμούς του στη «Λαδόκολλα», την κασέτα «Γιαν Βαν» και το ντεμπούτο του «Misspent».

a-jan428.jpg

Στο πρόσφατο άλμπουμ του «Κακό Ποίημα» συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον Παύλο Παυλίδη σε στίχους δικούς του και του Ευθύμη Φιλίππου. Πριν την πρώτη live παρουσίαση στο Gagarin του ζητήσαμε να μιλήσει για τους εκλεκτούς συνεργάτες του, τα πράγματα που τον ενέπνευσαν για το εξαιρετικό αυτό «Κακό Ποιήμα» και για το κρυφό του ταλέντο, τη μαγειρική…

Πώς θα περιέγραφες με λίγες λέξεις τους συνεργάτες του νέου άλμπουμ;
Χρήστος Λαϊνάς: Θετικός, ορεξάτος, μερακλής, μεθοδικός. Δουλέψαμε εύκολα, αβίαστα, λες κα αυτός ήταν ο πέμπτος δίσκος που κάνουμε παρέα.

Παύλος Παυλίδης: Έχει ακόμα, και μετά από όλα αυτά τα χρόνια που κάνει μουσική, πηγαία αγάπη για το τραγούδι και κάθε τι που ετοιμάζει. Αγκάλιασε το «Κακό Ποίημα» λες και ήταν δικός του δίσκος. Μακάρι να μπορέσω κάποτε να κάνω κάτι αντίστοιχο για κάποιον άλλον. Σε ευχαριστώ, Παύλο.

Ευθύμης Φιλίππου: Θα είναι καταχραστικό από μέρους μου να πω πως ο Ευθύμης Φιλίππου είναι συνεργάτης μου. Έχω την τύχη να μου έχει εμπιστευθεί στίχους του και να έχουμε κάνει ελάχιστη παρέα. Του είμαι ευγνώμων γιατί με τους στίχους του μπόρεσα και έκανα μουσική που δεν θα την είχα κάνει αλλιώς.

Αχιλλέας Κυριακίδης: Eδώ θα είναι ακόμα μεγαλύτερη η χοντράδα να θεωρήσω «συνεργάτη» μου τον κύριο Κυριακίδη. Η συμμετοχή του είναι μια ακόμα πόρτα που άνοιξε ο Ευθύμης για εμένα. Είναι μοναδική η φωνή του και ο τρόπος του, είναι ο ιδανικός αφηγητής, αυτός που θα θέλαμε να είμαστε όλοι μας. Τις δυο φορές που είχα τη χαρά να ηχογραφήσω τη φωνή του ήταν ορεξάτος, ανοιχτός και γενναιόδωρος.

Πώς προέκυψε ο νέος ήχος;
Για μένα, για τον ΓΙΑΝ ΒΑΝ, δεν είναι καινούριος, νομίζω είναι η συνέχεια του ντεμπούτου μου, του «Misspent». Στο «Κακό Ποίημα» απλά εμπιστεύτηκα το ένστικτό μου και ήμουν πιο ακραίος και απόλυτος στις επιλογές μου. Στη χρήση των συνθεσάιζερ και στη συνεργασία με τον Χρήστο Λαϊνά, είναι μεγάλη απόφαση να παραδώσεις τα κλειδιά του σπιτιού σε κάποιον άγνωστο. 

Ποια είναι η κλωστή που ένωσε τα κομμάτια;
Το μεράκι. Η ανάγκη να προσπαθήσω να κάνω κάτι όμορφο που ίσως κι άλλοι το εκλάβουν ως κάτι τέτοιο. Υπάρχει επιτακτική ανάγκη να κάνουμε με αγάπη, σεβασμό και αισθητική οτιδήποτε κάνουμε... είτε ράβουμε με την κλωστή είτε προσπαθούμε να ισορροπήσουμε σε αυτή.

a-jan724.jpg

Ποιο είναι το κρυφό σου ταλέντο;
Δεν είναι κρυφό, είμαι πολύ συμπαθητικός μάγειρας. Φτιάχνω δική μου miso, αλλά δυσκολεύομαι στην Αθηνα να βρώ Koji rice. Κάνω επίσης καλό sauerkraut με μάραθο και αξιοπρεπέστατο fish n chips... σούπες, γλυκά χωρίς τίποτα ζωικό, έχω δυνατό ρεπερτόριο.

Ποιος είναι ο αγαπημένος σου ποιητής;
Δεν διαβάζω ποίηση, μου άρεσε, πιτσιρικάς, ο Χριστιανόπουλος. Μέχρι εκεί.

Ποιον έλληνα συνθέτη και ποιον έλληνα συγγραφέα εκτιμάς βαθιά; Oι παρόντες, Παυλίδης και Φιλίππου, εξαιρούνται.
Συνθέτες είναι πολλοί, από την Πλάτωνος και τον Μούτση μέχρι τον Βαμβακάρη και τον Χρήστου. Δεν είμαι πολύ του βιβλίου, με αγγίζει βαθιά και ύπουλα ο Βακαλόπουλος. Εννοείται πως έχω περάσει περίοδο Καζαντζάκη και επίσης μου αρέσει ο Σκαρίμπας και ο Μιχαήλ Μητσάκης.

Ξεκινάς από τις λέξεις ή από τις μελωδίες;
Δεν έχω μέθοδο, αν και αυτό είναι μια κάποια μέθοδος. Έχω ξεκινήσει με ένα ρυθμό από τα τύμπανα, με μια ρυθμική άσκηση, με μια αλληλουχία τεσσάρων ακόρντων, ένα μικρό επαναλαμβανόμενο μοτίβο, με μια φράση. Γενικά το να πιαστώ από κάτι είναι εύκολο, δύσκολο είναι το να το ολοκληρώσω και να μου αρέσει.

Ποια είναι τα βιβλία, οι ταινίες και οι μουσικές που λειτούργησαν σαν background στο συγκεκριμένο νέο σου άλμπουμ;
Δεν είμαι σίγουρος. Σίγουρα η «Γραμμή του Ορίζοντος» του Χρήστου Βακαλοπούλου, το διάβασα τουλάχιστον δύο φορές την περίοδο που δούλευα τα τραγούδια του δίσκου. Επίσης δύο ταινίες που έμειναν μαζί μου αρκετό καιρό ήταν το «Birdman» και ο «Αστακός».

Τι άλλο υλικό έχεις επιλέξει για τη συναυλία;
Σχεδόν όλα τα τραγούδια που έχω κάνει σε στίχους Ευθύμη Φιλίππου, κάποιες διασκευές που είναι βασικές στο ρεπερτόριο της μπάντας και φυσικά ορισμένα τραγούδια του Παύλου.

Πόσο διαφορετικά θα είναι τα κομμάτια live;
Νομίζω όχι πολύ, τα ηχοχρώματα είναι ίδια, θα έχουμε όμως την ενέργεια του λάιβ, του κοινού, και αυτό μπορεί να τα πάει παραπέρα.

Ποιο είναι το αγαπημένο σου τραγούδι από τον Παύλο Παυλίδη και γιατί;
Έχει γράψει τόσα τραγούδια ο Παύλος και δεν μπορώ να πω πως τα ξέρω όλα. Μου αρέσει πολύ ο «Λαθρεπιβάτης» και το «Χωρίς εσένα». Δεν έχουν γιατί αυτά τα πράματα.

Τι ακολουθεί;
Θέλω να παίξουμε όσο περισσότερο μπορούμε, το λάιβ είναι ό,τι καλύτερο μπορεί να συμβεί σε μια μπάντα. H μουσική, τα τραγούδια, μπορούν να αποκτήσουν σχήμα και υπόσταση, να φύγουν από εμάς και να βρουν άλλα χείλη να πιαστούν.

Ένα αθηναϊκό στιγμιότυπο που σου έκανε εντύπωση;
Είδα στον δρόμο τρεις πιτσιρικάδες, ηλικίας 8-10, στα ποδήλατά τους, αυτά που παλιά λέγαμε BMX, διέσχιζαν τη μεγάλη λεωφόρο χαλαροί και οι τρεις με το δεξί χέρι στο τιμόνι και στο αριστερό κουτάκι με αναψυκτικό. Σαν διαφήμιση ήταν, μια τυχαία χορογραφία μόνο για μένα.  


Δείτε περισσότερες πληροφορίες για το Live του Γιαν Βαν και του Παύλου Παυλίδη στο Gagarin 205 στο Guide της Athens Voice

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ