Κινηματογραφος

Κορύφωση πολέμου μεταξύ κινηματογράφων και υπηρεσιών streaming

Θα υπερισχύσει άραγε η αγάπη για την κινηματογραφική εμπειρία, ή προσεγγίζουμε το τέλος των κινηματογράφων όπως το γνωρίζαμε;

eleni_helioti_1.jpg
Ελένη Χελιώτη
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
streaming-netflix-vs-cinema-kinimatografos.jpg

Τελικά ποιος θα νικήσει στον πόλεμο μεταξύ υπηρεσιών streaming και κινηματογράφων και πώς καθορίζουν οι θεατές τις μάχες;

Με πολλούςκινηματογράφους να κλείνουν εξαιτίας του Covid-19 και εκείνων που είναι ανοιχτοίνα αγωνίζονται να προσελκύσουν κοινό, πολλά στούντιο έχουν είτε αναβάλλει τις ημερομηνίες κυκλοφορίας μεγάλων ταινιών έως το 2021 ή δημιουργήσει ένα υβριδικό μοντέλο στο οποίο οι κινηματογράφοι που λειτουργούν μπορούν να εμφανίζουν νέες κυκλοφορίες ενώ οι ίδιες διατίθενται επίσης μέσω streamingή κατά παραγγελία υπηρεσιών. Το «Wonder Woman 1984» είναι το πιο εμφανές παράδειγμα μέχρι στιγμής που κυκλοφόρησε χρησιμοποιώντας το υβριδικό αυτό μοντέλο.

 

Για εταιρείες που έχουν τις δικές τουςstreaming πλατφόρμες, όπως η Warner Media και η Disney, η κυκλοφορία ταινιών με αυτόν τον τρόπο θεωρείται πλέον ως ευκαιρία για την αύξηση των συνδρομών.Και οι δύο εταιρείες δήλωσαν ότι αυτό θα διαρκέσει μόνο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αλλά κατέστησαν σαφές ότι το οι υπηρεσίες streamingείναι η νέα προτεραιότητα. (Η Disney, για παράδειγμα, έχει τώρα ένα κεντρικό τμήμα που αποφασίζει πώς διανέμεται το περιεχόμενό της, μια αλλαγή στη στρατηγική που θέτει τη Disney+ στην κορυφή των προτεραιοτήτων του στούντιο). Επίσης, το κοινό μπορεί να μην θελήσει τα στούντιο να επιστρέψουν στον παλιό τρόπο κυκλοφορίας ταινιών που έδιναν στους κινηματογράφους 90 ημέρες αποκλειστικών δικαιωμάτων.

cinema-kathismata.jpg

«Θα υπάρξει ένα νέο νορμάλ», δήλωσε ο JasonSquire, εκδότης του «The Movie Business Book» και καθηγητής στη Σχολή Κινηματογραφικών Τεχνών του Πανεπιστημίου της Νότιας Καλιφόρνιας. «Με την πάροδο των ετών, υπήρξε μεγάλη ένταση μεταξύ κινηματογραφικής έκθεσης και διανομής στούντιο, αλλά όχι ιδιαίτερα πολλές αλλαγές. Η πανδημία ξεκίνησε την αλλαγή». Πριν από λίγο καιρό το Hollywood θεωρούσε το streaming ως μια ανεπιθύμητη επανάσταση. Πριν από αρκετά χρόνια, όταν το Netflix άρχισε να ανταγωνίζεται σοβαρά για τα Όσκαρ, οι πιο παραδοσιακοί χλεύαζαν τη σκέψη του να απονείμουν βραβεία σε ταινίες που δεν είχαν κυκλοφορήσει κινηματογραφικά. (Φέτος, ωστόσο, μέσα σε αυτή την καινούργια πραγματικότητα, η Ακαδημία ανακοίνωσε ότι ταινίες που δεν είχαν κινηματογραφική κυκλοφορία μπορούν να είναι υποψήφιες για Όσκαρ). Τα στούντιο, όμως, θέλουν εδώ και πολύ καιρό να συντομεύσουν το χρονικό «παράθυρο» αποκλειστικότητας που δίνεται στους κινηματογράφους. Οι εταιρίες κινηματογράφων εξεγέρθηκαν επιθετικά εναντίον αυτής της ιδέας, ανησυχώντας ότι ο κόσμος θα δίσταζε να αγοράσει εισιτήρια για μια ταινία που σύντομα θα μπορούσε να δει στο σπίτι.

Τον Απρίλιο, η Universal Pictures έβγαλε με επιτυχία την ταινία «Trolls World Tour» σε μορφή video on demand και είπε ότι θα έκανε περισσότερες ταινίες διαθέσιμες με αυτόν τον τρόπο χωρίς αποκλειστική κινηματογραφική προβολή. Ο Adam Aron, διευθύνων σύμβουλος της AMC, η μεγαλύτερη αλυσίδα κινηματογράφων στον κόσμο, χαρακτήρισε την κίνηση ως «κατηγορηματικά απαράδεκτη» και είπε ότι η εταιρεία του πλέον δεν θα «κλείνει» συμφωνίες για ταινίες της Universal Films.

Μέχρι τον Ιούλιο, ωστόσο, οι δύο εταιρείες είχαν υπογράψει μια πολυετή συμφωνία, σύμφωνα με την οποία οι ταινίες της Universal θα παίζονταν σε θέατρα AMC για τουλάχιστον 17 ημέρες προτού διατεθούν σε σπίτια μέσω Premium video on demand (ή P.V.O.D. στη γλώσσα του κλάδου). Την περασμένη εβδομάδα, η Universal υπέγραψε παρόμοιες συμφωνίες με την Cinemark, την τρίτη μεγαλύτερη αλυσίδα κινηματογράφων στη Βόρεια Αμερική, και την Cineplex, την κορυφαία του Καναδά, προσθέτοντας την προϋπόθεση ότι για ταινίες που «ανοίγουν» μεπωλήσεις εισιτηρίων της τάξεως των 50 εκατομμυρίων δολαρίων, το αποκλειστικό χρονικό «παράθυρο» του κινηματογράφου θα μπορεί να διαρκέσει έως 31 ημέρες.

netflix-streaming.jpg

Η Warner Bros επέλεξε αρχικά να υπερασπιστεί το δοκιμασμένο κινηματογραφικό μοντέλο, ελπίζοντας ότι το «Tenet» του Christopher Nolan θα έφερνε τους ανθρώπους πίσω στις αίθουσες αυτό το καλοκαίρι μετά το πρώτο κύμα του ιού. Αλλά, επειδή οι κινηματογράφοι ήταν ακόμα κλειστεί στις δύο μεγαλύτερες αγορές, τη Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες, η ταινία είχε έσοδα μόνο 56 εκατομμύρια δολάρια σε ολόκληρη την αμερικανική του πορεία. Αυτές οι εισφορές ήταν σημαντικά μικρότερες από τα προηγούμενα κινηματογραφικά επιτεύγματα του κ. Nolan, όπως το «Interstellar», το οποίο έβγαλε 188 εκατομμύρια δολάρια στην εγχώρια αγορά, και υπήρξε αδιαμφησβήτητα μια προειδοποίηση προς άλλους διανομείς ότι ο παραδοσιακός τρόπος κυκλοφορίας ταινιών δεν θα λειτουργούσε το 2020.

Σήμερα, το κινηματογραφικό κλίμα φαίνεται να είναι ακόμα πιο στενάχωρο. Οι μισές από τις κινηματογραφικές αίθουσες στις Ηνωμένες Πολιτείες είναι κλειστές και τα κρούσματα αυξάνονται σε όλη τη χώρα. Η Regal Cinemas, η δεύτερη μεγαλύτερη αλυσίδα στις ΗΠΑ, έκλεισε όλες τις αίθουσές της, επικαλούμενη έλλειψη ταινιών και κοινού. Εάν δεν υπάρξει διαθέσιμο ομοσπονδιακό πρόγραμμα επιχορηγήσεων για τους κινηματογράφους σύντομα, ο John Fithian, διευθύνων σύμβουλος της εθνικής εμπορικής ένωσης των κινηματογράφων, δήλωσε ότι αναμένει ότι το 70% αυτών θα κλείσει μόνιμα ή θα υποβάλει αίτηση πτώχευσης στις αρχές του επόμενου έτους.

Η απομάκρυνση από τις κινηματογραφικές αίθουσες θα επηρεάσει και τι είδους ταινίες γίνονται. Εν ολίγοις, εάν οι εισπράξεις από τα εισιτήρια είναι λιγότερες -λόγω της μείωσης του αριθμού των κινηματογράφων ή μιας μόνιμης αλλαγής στη συμπεριφορά των καταναλωτών- τα στούντιο θα αναγκαστούν να κάνουν λιγότερες ταινίες μεγάλου προϋπολογισμού. Κάποιοι άλλοι, ωστόσο, είναι πιο αισιόδοξοι και δεν είναι σίγουροι ότι η αλλαγή θα είναι τόσο δραστική, ελπίζοντας ότι θα υπερισχύσει η δύναμη της κινηματογραφικής εμπειρίας.

*Με στοιχεία από The New York Times

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ