Εικαστικα

Μιχάλης Βαρουξής: Η τέχνη αφορά το ευρύ κοινό

«Αναζητούμε έναν τρόπο να συναντιόμαστε για την τέχνη σε μια εποχή που είναι υπαρκτός ο κίνδυνος τα έργα τέχνης να δημιουργούνται και να προορίζονται για τον απομονωμένο χώρο συλλογών»

villycalliga.jpg
Villy Calliga
ΤΕΥΧΟΣ 823
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Ο Μιχάλης Βαρουξής.
© Δήμητρα Βαρουξή

Προτζέκτορας: Ο Μιχάλης Βαρουξής, δημιουργός του Πολιτιστικού Χώρου Macart, μιλάει για την πορεία του στο χώρο της τέχνης

Ο Μιχάλης Βαρουξής γεννήθηκε στο Αίγιο στα τέλη της δεκαετίας του ’50 και μεγάλωσε στην Αθήνα. Ως μαθητής εξασφάλιζε το χαρτζιλίκι του πουλώντας ανυπόγραφες ζωγραφιές σε συμμαθητές του για να τις υπογράψουν εκείνοι και από μπλουζάκια τα οποία ζωγράφιζε και διέθετε μέσα από μαγαζιά στο Μοναστηράκι. Η αγάπη για την τέχνη τον οδήγησε αρχικά στο Ορφείο Ωδείο, όπου σπούδασε κλασική κιθάρα με τον Δημήτρη Τυπάλδο και στη συνέχεια στη Σχολή Βακαλό για σπουδές σκηνογραφίας με καθηγητές τον Γιώργο και την Ελένη Βακαλό, τον Βαγγέλη Δημητρέα στη ζωγραφική και τον Δανιήλ Γουναρίδη στη γραφιστική.

Μουσική και σκηνογραφία. Δύο αγάπες που συνδύασες για κάποιο διάστημα. 
Πιστεύοντας από πάντα ότι η αισθητική είναι η ανώτερη λειτουργία του εγκεφάλου μας, στην ηλικία των 20 κατάφερα να μπερδέψω τον δικό μου τόσο πολύ, ώστε να ασχολούμαι τα πρωινά με σκηνικά και κοστούμια παραστάσεων μικρών περιθωριακών θεάτρων ενώ τα βράδια έπαιζα μουσική με καλλιτέχνες του νέου κύματος σε μπουάτ της Πλάκας και αργότερα στο rock club «Σοφίτα».

Έργο από την συλλογή της Macart.
Jeremy Dickinson, Buses, λάδι και ακρυλικό σε καμβά 30x42cm, 2000. Από τη συλλογή της Macart.

Πώς σε κέρδισε η γραφιστική;
Στα 23 μού δόθηκε η ευκαιρία να μελετήσω το κίνημα Bauhaus. Εντυπωσιάστηκα από την ενοποίηση της τέχνης με τη διαδικασία παραγωγής αξιοποιώντας πάνω απ’ όλα την ανθρώπινη δημιουργικότητα. Έτσι, με κέρδισε η γραφιστική. Στη «γραφιστική» μου ζωή εργάστηκα για μεγάλες εταιρείες, σχεδίασα ημερήσιες πολιτικές και αθλητικές εφημερίδες, δούλεψα ως συντάκτης ύλης και ως art director σε περιοδικά μεγάλης κυκλοφορίας.

Αρθρογραφούσες, επίσης.
4-5 χρόνια αρθρογραφούσα στην εφημερίδα «Η διαμαρτυρία των εικαστικών τεχνών» περιπλανώμενος σχεδόν καθημερινά σε εκθέσεις μουσείων και γκαλερί, συνομιλώντας με καλλιτέχνες που σήμερα συγκαταλέγονται στους κυριότερους εκπροσώπους της σύγχρονης τέχνης.

Έργο του Αχιλλέα Χρηστίδη από τη συλλογή της Macart.
Αχιλλέας Χρηστίδης, χωρίς τίτλο, λάδι σε μουσαμά 155x130cm, 1998. Από τη συλλογή της Macart.

Στη συνέχεια δημιουργήσατε με τη σύζυγό σου το δημιουργικό γραφείο Macart, του οποίου την πορεία προσδιόρισε κατά μεγάλο μέρος μια τυχαία γνωριμία. 
Το 1993 ξεκινήσαμε τη «Macart» αρχικά ως δημιουργικό γραφείο και στη συνέχεια ως ολοκληρωμένη εταιρεία γραφικών τεχνών, η οποία πλέον στελεχώνεται και από τις δύο γραφίστριες κόρες μας. Την ίδια χρονιά, ένας φίλος με ρώτησε αν ήθελα να με συστήσει επαγγελματικά στην gallery Xippas στο Παρίσι. Έτσι γνώρισα έναν από τους πιο γνωστούς γκαλερίστες της Ευρώπης, τον Ρένο Ξίππα, και μαζί κάναμε δεκάδες καταλόγους για τους καλλιτέχνες όλων των γκαλερί που διαθέτει σήμερα. Η ποιότητα αυτών των καταλόγων είχε σαν αποτέλεσμα να μας προσεγγίσουν τόσο διεθνείς και ελληνικές αίθουσες τέχνης όσο και μεμονωμένοι καλλιτέχνες, με πολλούς από τους οποίους συνεργαστήκαμε και εξακολουθούμε να συνεργαζόμαστε για 30 σχεδόν χρόνια.

Macart. Συλλογή έργων τέχνης
Macart. Συλλογή έργων τέχνης

Η Macart διαθέτει μια συλλογή έργων τέχνης. Πώς αποφασίσατε να την αποκτήσετε; Κάναμε καταλόγους του Τάκη, του Σαμαρά, του Halley, του Μόραλη, του Λάππα, του Muniz, του Pijuan, του Κόττη, του Μπότσογλου, του Ramette, του Κοκκινιά, του Χρηστίδη, της Ηλιοπούλου, του Ρόρρη, του Dickinson, του Γερόλυμπου, του Μόσχου και πολλών άλλων. Ποιον να πρωτοαναφέρω… Και ακόμα καταλόγους για γνωστούς μεγάλους Έλληνες συλλέκτες. Έτσι προέκυψε η συλλογή. Προήλθε μέσα από μια σχέση πάθους που δημιουργήθηκε μέσω εικόνων έργων που μας έκαναν «κλικ» κατά τη διαδικασία παραγωγής των καταλόγων και τα οποία βέβαια είχαμε τη δυνατότητα να αποκτήσουμε. Αυτός είναι και ο λόγος που τα αγαπάμε όλα τα ίδιο.

Πολλοί συλλέκτες επενδύουν σε έργα τέχνης. Άλλοι αγοράζουν από ευχαρίστηση. Ανήκετε σε κάποια από αυτές τις κατηγορίες;
Πράγματι πολλοί από τους κορυφαίους συλλέκτες αγοράζουν από απλή ευχαρίστηση, γνωρίζουμε όμως όλοι ότι η δημιουργία συλλογών είναι μια μοναδική ευκαιρία για επενδύσεις κεφαλαίων, αφού τα έργα τέχνης είναι το πιο σταθερό και αξιόπιστο είδος επένδυσης και η αγορά τους ένα μέσο για σταθερή χρηματοοικονομική ανάπτυξη. Εμείς δεν αγοράζουμε για επένδυση και δεν πουλάμε. Σε αντίθεση με τη λανθασμένη άποψη που επικρατεί, δεν βρίσκονται όλα τα έργα τέχνης σε μουσεία και δημόσιες γκαλερί. Πολλά φυλάσσονται σε ιδιωτικές συλλογές, όπου δυστυχώς μόνο ελάχιστοι είναι σε θέση να απολαύσουν. Ας σημειώσουμε εδώ ότι στην Αρχαία Ελλάδα η τέχνη ήταν δημόσια. Δεν υπήρχαν συλλογές. Τα έργα ήταν δώρα στους θεούς και στόλιζαν ιερούς ή δημόσιους χώρους.

Αυτή η σκέψη, σας οδήγησε στη δημιουργία του Πολιτιστικού Χώρου;
Ακριβώς. Ο Πολιτιστικός Χώρος γεννήθηκε πριν από 8 χρόνια, πάνω στην αρχή ότι η τέχνη αφορά το ευρύ κοινό και έχει σαν στόχο να το φέρει σε άμεση επαφή με τους καλλιτέχνες. Επιλέγοντας όχι μόνο εκείνους που θα πουλήσουν για την υπογραφή αλλά εκείνους που έχουν φρέσκιες ιδέες, έχουν κάτι να πουν αλλά δεν έχουν τον χώρο για να το πράξουν. Ο χώρος δεν έχει κερδοσκοπικό χαρακτήρα. Μέσα από τις εκδηλώσεις μας αναζητούμε έναν ανθρώπινο τρόπο να συναντιόμαστε για την τέχνη σε μια εποχή που είναι υπαρκτός ο κίνδυνος τα έργα τέχνης να δημιουργούνται και να προορίζονται εξ αρχής για τον απομονωμένο χώρο δημόσιων ή ιδιωτικών συλλογών.

POINT_ZERO. Έκθεση με καλλιτέχνες της Pop Art Gallery Arima.O Mike the Athens σε μία Live Art Performance ξεναγεί τους παρευρισκόμενους στην γιαπωνέζη καλλιγραφία “Shodo” .4 Οκτωβρίου 2019
POINT_ZERO. Έκθεση με καλλιτέχνες της Pop Art Gallery Arima.O Mike the Athens σε μία Live Art Performance ξεναγεί τους παρευρισκόμενους στην γιαπωνέζη καλλιγραφία “Shodo” .4 Οκτωβρίου 2019

Θέλεις να μου αναφέρεις κάποιες από τις εκδηλώσεις που έχουν φιλοξενηθεί στον χώρο; Τον Οκτώβριο του 2014, ο χώρος εγκαινιάστηκε με μία έκθεση που φιλοξένησε έργα 21 διακεκριμένων σύγχρονων ζωγράφων από τη συλλογή της εταιρείας. Έκτοτε πραγματοποιήθηκαν αρκετά εικαστικά events πολλά από τα οποία υπό την αιγίδα πανεπιστημίων, πρεσβειών και γνωστών ιδρυμάτων. Ενδεικτικά αναφέρω εκθέσεις φωτογραφίας, εκθέσεις με ψηφιακά τυπώματα fine art που έφεραν την υπογραφή σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών, φιλανθρωπικά bazaar(t) προκειμένου να ενισχυθεί το έργο διεθνών ΜΚΟ, καθώς και άλλες πολιτιστικές εκδηλώσεις

Υπάρχει κάποια εκδήλωση που ξεχωρίζεις;
Τα δύο τελευταία χρόνια της πανδημίας και της πολιτιστικής στέρησης, ο χώρος, τον Ιούνιο του 2021, φιλοξένησε με μεγάλη επιτυχία ένα pop-up event του γνωστού ζωγράφου Νίκου Κυριακόπουλου. Μία τριήμερη γαργαλιστική, ερωτική, πανδαισία αφιερωμένη στην ανθρώπινη επαφή που μας έκανε να ξανανιώσουμε ζωντανοί. Μία αισιόδοξη περιήγηση σε μία εποχή που είναι εύκολο να σκοτεινιάσει με το παραμικρό.

Έκθεση του Νίκου Κυριακόπουλου τον Ιούνιο του 2021, με τίτλο «The drawing project / works on paper»
Έκθεση του Νίκου Κυριακόπουλου τον Ιούνιο του 2021, με τίτλο «The drawing project / works on paper»

Τι να περιμένουμε από τον Πολιτιστικό Χώρο το επόμενο διάστημα; Το Σάββατο 16 Απριλίου 2022 ξεκινάει η έκθεση ψηφιακού κολάζ “LIVE LIKE THIS” του Γιάννη Ρουσάκη. Ο καλλιτέχνης ανακυκλώνει οπτικό υλικό με ψηφιακή επεξεργασία χτίζοντας με ανατρεπτική διάθεση έναν υπερρεαλιστικό κόσμο αντιμέτωπο με γκρεμισμένες συλλογικές αυταπάτες δεκαετιών. Η έκθεση θα συνοδευτεί από τη συλλεκτική έκδοση ενός αριθμημένου βιβλίου, που θα συμπεριλαμβάνει τα έργα που θα εκτεθούν και που επιμελήθηκε ο καλλιτέχνης και η δημιουργική ομάδα της Macart. H είσοδος, όπως πάντα, θα είναι ελεύθερη.

Πολιτιστικός Χώρος Macart, Λένορμαν 244, Αθήνα, 2105132322

Ο Μιχαλης Βαρουξής.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ