Visual Browsing
Ekene Stanley Emecheta, Swimmer Man, 2021

12 εικαστικές εκθέσεις για τον Ιούνιο σε Αθήνα και Πειραιά

Οι γκαλερί και οι χώροι τέχνης της πόλης άνοιξαν ξανά και μας περιμένουν.
The Breeder, Ekene Stanley Emecheta, Swimmer Man, 2021
Επιλέγουμε και σας προτείνουμε 12 εικαστικές εκθέσεις που «τρέχουν» τον Ιούνιο σε Αθήνα και Πειραιά.

Οι γκαλερί και οι ανεξάρτητοι artist-run χώροι τέχνης είναι πλέον ανοιχτοί και μας περιμένουν να απολαύσουμε νέες συναρπαστικές εκθέσεις και έργα καλλιτεχνών. Για τον Ιούνιο, επιλέγουμε και σας προτείνουμε 12 εικαστικές εκθέσεις που «τρέχουν» σε Αθήνα και Πειραιά

Όλοι οι χώροι τηρούν αυστηρά το υγειονομικό πρωτόκολλο και τις κατευθυντήριες οδηγίες (μάσκα, τήρηση αποστάσεων, συγκεκριμένος αριθμός επισκεπτών) και πριν προγραμματίσετε μία επίσκεψη θα σας συμβουλεύαμε να επικοινωνήσετε με το χώρο ή να κλείσετε κάποιο ραντεβού.

Art on Boards I The Skate Project
Γκαλερί Ζουμπουλάκη, Art on Boards - The Skate Project

Art on Boards I The Skate Project
Ομαδική έκθεση, Γκαλερί Ζουμπουλάκη

Σχετικα
Ο Σωτήρης Φέλιος δίνει τόπο στα νιάτα
Ο Σωτήρης Φέλιος δίνει τόπο στα νιάτα

Η Γκαλερί Ζουμπουλάκη και η THE SKATEROOM παρουσιάζουν -για πρώτη φορά στην Ελλάδα- το επιτυχημένο Art-For-Social-Impact Project: Art on Boards - The Skate Project, που έχει καθιερώσει συνεργασίες με τα μεγαλύτερα ονόματα παγκοσμίως στον χώρο της σύγχρονης τέχνης. Καθιερωμένοι καλλιτέχνες δημιουργούν έργα πάνω σε σανίδες skateboarding, η πώληση των οποίων υποστηρίζει έναν κοινωνικό σκοπό, και δίνοντάς τους έτσι συλλεκτική αξία.

Το Art on Boards | The Skate Project, βασίζεται στην ιδέα ότι η έμφαση στην τέχνη συνδυαστικά με τον αθλητισμό, μπορεί να κινητοποιήσει περιθωριοποιημένες κοινωνικές ομάδες προς την δημιουργική απασχόληση και την άσκηση, έτσι ώστε να προσφέρει μια νέα προοπτική που μπορεί φωτίσει με χαρά και έμπνευση τη ζωή τους. Για την ελληνική εκδοχή, παρουσιάζονται έργα 17 εικαστικών με ευρύ φάσμα καλλιτεχνικών πρακτικών, σε μία ομαδική έκθεση με 51 πρωτότυπες και συλλεκτικές σανίδες που δημιουργήθηκαν ειδικά για αυτόν το σκοπό! Τα κέρδη από τα έσοδα της έκθεσης, θα δοθούν σε δύο μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς που υποστηρίζουν ανήλικα παιδιά που βρίσκονται σε ανάγκη στην Αθήνα.

Συμμετέχουν οι: Αντωνάκης, Γιάννης Βαρελάς, Κυβέλη Ζωή, Φίλιππος Θεοδωρίδης, Λάκης & Άρης Ιωνάς The Callas, Στέλλα Καπεζάνου, Βασίλης Καρούκ, Πέγκυ Κλιάφα, Βασιλική Κούκου, Νίκος Λαγός, Όλγα Μηλιαρέση-Φωκά, Αναστασία Παπαλεωνίδα, Στέφανος Ρόκος, Βαλίνια Σβορώνου, Παύλος Τσάκωνας, Cacao rocks, Georgia Fambris.

Σχετικα
«Show Time» στην Αthanasiadou Gallery στην Πάρο
«Show Time» στην Αthanasiadou Gallery στην Πάρο

Η ATHENS VOICE είναι χορηγός επικοινωνίας της έκθεσης «Art on Boards I The Skate Project».

Διάρκεια έκθεσης: 17 Ιουνίου – 3 Ιουλίου 2021
Γκαλερί Ζουμπουλάκη, Πλ. Κολωνακίου 20, Κολωνάκι
Τηλ: 210 3608278

Roberto Sironi – RUINS: Encoded Symbols
Carwan Gallery, Robert Sironi, BAALBEK coffee table

Roberto Sironi – RUINS: Encoded Symbols
Carwan Gallery, Robert Sironi, BAALBEK coffee table, detail

Roberto SironiRUINS: Encoded Symbols
Ατομική έκθεση, Carwan Gallery

Μετά από τρία χρόνια έρευνας και ανάπτυξης, η σειρά RUINS, μια αποκλειστική ανάθεση της Carwan Gallery, είναι επιτέλους έτοιμη να παρουσιαστεί για πρώτη φορά στην Αθήνα τον Ιούνιο του 2021.

Η Carwan Gallery, σε συνεργασία με το IN Residence και τη Fonderia Artistica Battaglia, είναι στην ευχάριστη θέση να παρουσιάσει το RUINS, ένα σώμα δουλειάς από τον Ιταλό designer Roberto Sironi. Σε συνεχή ανάπτυξη από το 2017 και το αποτέλεσμα τεσσάρων χρόνων έρευνας, το πρότζεκτ εμπλουτίζεται με μια νέα σειρά έργων που ολοκληρώνουν τη συλλογή.

Το Ruins περιλαμβάνει μια σειρά από έργα τα οποία επανασημειοδοτούν αρχιτεκτονικά θραύσματα που ανήκουν σε διαφορετικές ιστορικές περιόδους, και τα οποία αναφέρονται στους σημαντικότερους αρχαιολογικούς χώρους της λεκάνης της Μεσογείου.

Το πρότζεκτ συσχετίζει δομικά στοιχεία από την κλασική περίοδο, όπως κολώνες, κιονόκρανα και τμήματα αμφιθεάτρων, με σπαράγματα της βιομηχανικής εποχής, όπως οι δοκοί με διατομή Η, δικτυωτά δομικά στοιχεία και αυλακωτά φύλλα μετάλλου, τα οποία ανασχηματιζονται σύμφωνα με μια νέα αισθητική προοπτική.

Η συλλογή βασίζεται στη σύλληψή της ως μια σειρά από σύγχρονα ερείπια, ελεύθερα αποδομημένα και επαναδομημένα, φανταστικά ομοιώματα, προγραμματισμένα τεχνάσματα, όπου τα υλικά και οι τεχνικές εκτέλεσης δεν αντιστοιχούν στο πρωτότυπο αλλά αποκτούν μια λειτουργικότητα σε σχέση με το μετα-αρχαιολογικό μήνυμα που μεταφέρεται, εκπέμποντας ένα αίσθημα «αόριστου χρόνου» το οποίο γίνεται υποθετικό, φευγαλέο, αιωρούμενο.

Ο Roberto Sironi είχε την ευκαιρία να αναπτύξει το RUINS χάρη στην επιλογή του διεθνούς προγράμματος φιλοξενίας IN Residence Design, σε επιμέλεια Barbara Brondi και Marco Rainò, αλλά και να παράξει τα έργα μαζί με ειδικούς στον μπρούντζο στη Fonderia Artistica Battaglia και τον Simone Desirò του Marmi Artificiali di Rima.

Το πρότζεκτ εικονογραφείται και με μια μονογραφία σε επιμέλεια Barbara Brondi και Marco Rainò, η οποία κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις NERO Editions το 2020.

Διάρκεια Έκθεσης: 3 Ιουνίου  – 17 Ιουλίου 2021
Carwan Gallery, Πολυδεύκους 39, Πειραιάς
Τηλ: 210 4114536

Νεκτάριος Σταματόπουλος - Βήματα στο Μωσαϊκό
13m2 Gallery, Νεκτάριος Σταματόπουλος, Βήματα στο Μωσαϊκό

Νεκτάριος Σταματόπουλος, Βήματα στο Μωσαϊκό
13m2 Gallery, Νεκτάριος Σταματόπουλος, Βήματα στο Μωσαϊκό

Νεκτάριος Σταματόπουλος - Βήματα στο Μωσαϊκό
Ατομική έκθεση, 13m2 Gallery 

Η 13m2 Gallery σηματοδοτώντας την επιστροφή των πολιτιστικών δρώμενων στη Δημοτική Αγορά της Κυψέλης παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νεκτάριου Σταματόπουλου με τίτλο «Βήματα στο Μωσαϊκό».

Η έκθεση αποτελείται από είκοσι ένα έργα, τα οποία επιχειρούν να αποτυπώσουν το πολυπολιτισμικό μωσαϊκό της γειτονιάς. Τα έργα που θα βρίσκονται στη Δημοτική Αγορά - τόσο η σειρά σχεδίων όσο και η εγκατάσταση στο Δημόσιο χόρο της - είναι βασισμένα σε πραγματικές, καθημερινές και οικείες φιγούρες ανθρώπων της περιοχής από το αρχείο του καλλιτέχνη και χαρακτηρίζονται από τις φρέσκες χρωματικές συνθέσεις και το έντονο ενδιαφέρον για το αστικό περιβάλλον.

Ο Νεκτάριος Σταματόπουλος ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Είναι εικαστικός καλλιτέχνης, σχεδιαστής και η δουλειά του περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων στο χώρο των καλών αλλά και των εφαρμοσμένων τεχνών. Η καλλιτεχνική του παραγωγή ερευνά κυρίως το σχέδιο και τις διάφορες μορφές του, από την ακαδημαϊκή του εκδοχή έως και τις νέες ψηφιακές και πειραματικές εφαρμογές και τη χρήση του ως μέσο διακίνησης της πληροφορίας.

Έργα του έχουν εκτεθεί σε σημαντικά ιδρύματα και αίθουσες μουσείων του εξωτερικού όπως: Royal Scottish Academy of Arts, Royal Ulster Academy, Royal West of England Academy, Derby Art Museum, Project Space @TATE Britain (UK), Phoenix Art Museum, Reece Museum ETSU, Ray Johnson Estate (USA), Karuizawa New Art Museum (Japan), Reykjavík Art Museum (Island), Benaki Museum, NEON Organization, Institut Français d'Athènes, B&M Theocharakis Foundation, TEDxAcademy κ.α. καθώς και σε ερευνητικές παρουσιάσεις και εκθέσεις πανεπιστημίων όπως τα UCLancanshire, East Tennessee State University, Chemnitz University of Technology κ.α. Το 2017 εργάστηκε ως επισκέπτης καλλιτέχνης στην Βασιλική Ακαδημία Τεχνών της Δυτικής Αγγλίας στο Μπρίστολ παρουσιάζοντας το έργο του 'I am not here project’ εστιάζοντας στο σχέδιο και τη δυναμική χρήση του στη δημιουργία καλλιτεχνικών συνεργασιών και δικτύων. Έχει επίσης συνεργαστεί και συνεισφέρει σε οργανισμούς όπως οι Edinburgh Macmillan Art Show, National Brain Appeal, The Strokes Association, Visual Aids NY, το Εργαστήριο Ειδικής Αγωγής Μαργαρίτα, σε διάφορα φιλανθρωπικά και κοινωφελή projects.

Επιμέλεια έκθεσης: Πέγκυ Λούτου και Άννα Μαρία Φράνκο Αλφόνσο.

Διάρκεια Έκθεσης: 11 Ιουνίου - 10 Ιουλίου
13m2 Gallery, Φωκίωνος Νέγρη 42 (Δημοτική Αγορά Κυψέλης), Κυψέλη

Μελανά
Μελανά, Οικογένεια Ρόδιου, 1937

Μελανά
Μελανά, Γιώργος Ποντίκης

Μελανά
Ομαδική έκθεση, Ελληνοαμερικάνικη Ένωση

Στην έκθεση παρουσιάζονται ιστορικά έργα και δημιουργίες 55 σύγχρονων Ελλήνων κεραμιστών. Βασικό συνδετικό στοιχείο τους είναι το μαύρο χρώμα του κεραμικού έργου, με τις πολλές και λεπταίσθητες υφές και διακυμάνσεις του χρωστήρα, που πότε οφείλονται  στην επιλογή του είδους του υαλώματος και τον τρόπο εφαρμογής του στο κεραμικό και πότε στην επιλογή του είδους πηλού και του τρόπου ψησίματος. Η έκθεση αποτελεί απόπειρα παρουσίασης του τοπίου της ελληνικής κεραμικής σήμερα, με συμμετοχές από την Βόρεια Ελλάδα ως την Κρήτη και από τα Επτάνησα ως τις Κυκλάδες, τις Σποράδες, το Β. Αιγαίο και τα Δωδεκάνησα.

Όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Ίρις Κρητικού, οι συμμετέχοντες στην έκθεση «με έμμεσες αναφορές στα ανεικονικά προϊστορικά αγγεία, τα μελαμβαφή και τα μελανόμορφα ελληνικά αγγεία των αρχαϊκών και πρώιμων κλασικών χρόνων, τις κομψές κύλικες, τους σκύφους και τους οξυπύθμενους ανασυρμένους πίθους των ναυαγίων, ακόμη και στη στιλπνή επιφάνεια της λάκας των κεραμικών αγγείων της Ανατολής, της Κίνας ή της Ιαπωνίας, αλλά και με αναφορές στη μοντερνιστική και τη σύγχρονη διεθνή τέχνη, αποδεικνύουν και υπογραμμίζουν τη δυνατότητα της κεραμικής να παρουσιάζεται ως ισότιμη Μεγάλη Τέχνη με βαθιές ιστορικές και νεότερες καταβολές και με ανεξάντλητες δυνατότητες γένεσης και έκφρασης».

Παρουσιάζονται επίσης αρχειακά έργα της οικογένειας Κουρτζή και της οικογένειας Ρόδιου. Με αφορμή την έκθεση πρόκειται να εκδοθεί συλλεκτικός τόμος.

Συμμετέχουν οι καλλιτέχνες: Βασίλειος Αναστασόπουλος, Βαγγέλης Ανετόπουλος, Στέλιος Ανετόπουλος, Aντώνης Ατσόνιος, Γιώργος Βαβάτσης, Μαρία Βλαντή, Μίκα Βογιατζή, Κατερίνα Γιάννακα, Ειρήνη Γκόνου, Μίρκα Δραπανιώτου, Mάρω Θεοδώρου, Καρμέλα Iατροπούλου, Τίνα Καραγεώργη, Κώστας Καρακίτσος, Μάρω Κερασιώτη, Μάρω Κορνηλάκη,  Χαρούλα Κοροπούλη, Ιωσηφίνα Κοσμά, Θωμάς Κοτσιγιάννης, Βασιλική Κυριάκη, Νάνσυ Λειβαθινού, Μαρία Λιναρδάκη,  Φώτης Λύκος, Χρυσάνθη Λυμπεραίου, Γιάννης Μαμουτζής, Μαρία Μαρίνογλου, Βαρβάρα Μαυρακάκη, Κυριακή Μαυρογεώργη, Μαριλένα Μιχοπούλου, Ηλίας Μπουντανιώτης, Παναγιώτης Μπρέντας, Κώστας Πανάρετος, Μένανδρος Παπαδόπουλος, Αγγελική Παπαδοπούλου, Λιάνα Παπαλέξη, Μαρία Παπανικολάου, Μαρία Πετράτου, Αγγελική Πολίτη, Γιώργος Ποντίκης, Νίκος Ρόδιος, Βέρα Σιατερλή, Νίκος Σκλαβενίτης, Ανθή Σουλτάνη, Μαρίτσα Τραυλού, Βάσω Τρίγκα, Κλεοπάτρα Τσαλή,  Θεοδώρα Τσιάτσιου, Θεοδώρα Τσιράκογλου, Σταμάτης Φιλιππαίος, Μανούσος Χαλκιαδάκης, Ηλίας Χριστόπουλος, Θεοδώρα Χωραφά.

Διάρκεια Έκθεσης: 31 Μαΐου  – 6 Αυγούστου 2021
Ελληνοαμερικάνικη Ένωση, Μασσαλίας 22, Αθήνα
Τηλ: 210 3680900

Ekene Stanley Emecheta
The Breeder, Ekene Stanley Emecheta, Man with Liquor, 2021

Ekene Stanley EmechetaTruthful Waters
Ατομική έκθεση, The Breeder

Η γκαλερί The Breeder παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση του Ekene Stanley Emecheta στην Ευρώπη. Η έκθεση «Truthful waters» συστήνει στους θεατές την χαρακτηριστική χρήση του χρώματος και την δημιουργική τεχνική του Emecheta, σε συνδυασμό με τις παραστατικές φιγούρες που αντλεί από την φαντασία, την ιστορία και την προσωπική του ζωή. Αφετηρία για τη δημιουργία του κάθε έργου αποτελεί η εσκεμμένη αφαίρεση του χρώματος του δέρματος του κάθε πρωταγωνιστή. Αποσπώντας την προσοχή από το χρώμα του δέρματος, στρέφει τo ενδιαφέρον στην ίδια τη μορφή και το περιβάλλον της, διευρύνοντας τον διάλογο με τους θεατές, καλώντας τους να συνδεθούν σωματικά και συναισθηματικά με την ιστορία του κάθε χαρακτήρα.

Στο νέο σώμα δουλειάς του, ο Emecheta καταπιάνεται με την έννοια του δυϊσμού και διερευνά ετερογενείς αρχές όπως η αντίληψη και η πραγματικότητα, το δίκαιο και το άδικο, το ιδιωτικό και το δημόσιο, ο αυτό-προσδιορισμός και ο ετερο-προσδιορισμός. Για τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση, ο καλλιτέχνης εμπνεύστηκε από την προσωπική του ζωή και τις εμπειρίες του, θολώνοντας τα όρια ανάμεσα στο προσωπικό και το πολιτικό. Το έργο με τίτλο Guardian Angel αποτυπώνει μια πτυχή της ζωής του Emecheta μέσα από το πρίσμα της φαντασίας. Ο πίνακας απεικονίζει μια οικογενειακή στιγμή από ένα παλιό φωτογραφικό άλμπουμ, με τη μητέρα και την αδερφή του καλλιτέχνη. Οι μορφές παρουσιάζονται σε ακινησία συχνά μοιάζουν παγιδευμένες στον χρόνο σαν μια ξεθωριασμένη ανάμνηση ή όνειρο.

Γεννημένος το 1994, ο Ekene Stanley Emecheta είναι ένας αυτοδίδακτος καλλιτέχνης, που ζει και εργάζεται στο Λάγος της Νιγηρίας. Η δουλειά του παρουσιάστηκε πρόσφατα στην έκθεση “Black Voices: Friend of my Mind” στη γκαλερί Ross-Sutton στη Νέα Υόρκη (2021). Η γκαλερί The Breeder παρουσίασε για πρώτη φορά τη δουλειά του Emecheta στο FIAC Online Viewing Room τον Μάρτιο του 2021 και στη συνέχεια στο FRIEZE NY Viewing Room τον Μάιο του 2021.

Διάρκεια έκθεσης: 17 Ιουνίου – 17 Ιουλίου 2021
The Breeder, Ιάσονος 45, Μεταξουργείο
Τηλ: 210 3317527

Η Φωτιά του Σαν Έλμο
Rodeo Gallery, Η Φωτιά του Σαν Έλμο Ι Photo: Στάθης Μαμαλάκης

Η Φωτιά του Σαν Έλμο
Ομαδική έκθεση, Rodeo Gallery

Καλλιτέχνες: Γιάννης Μανιατάκος, Χριστόδουλος Παναγιώτου, Giorgio Andreotta Calò, Ei Arakawa, Anna Boghiguian, Leidy Churchman, Martin Creed, David Douard, Hadi Fallahpiseh, Hélène Fauquet, Sam Lewitt, Liliane Lijn, Shimabuku.

«… Μοβ φλόγες έβγαιναν από τις σκεπές και το μόνο πράγμα που μας έκανε να νιώθουμε ότι όλο αυτό είναι πραγματικό ήταν ότι ήμασταν μαζί, και το είδατε κι όλοι εσείς μαζί μου, και γελούσαμε νευρικά, χωρίς να καταλαβαίνουμε ακριβώς αν αυτή είναι η πραγματική «Αποκάλυψη» ή κάποιου είδους θεϊκή παρέμβαση. Ήταν τεράστιο, απλωνόταν παντού και διήρκησε ώρα πολλή, κι όμως, περιέργως, δεν ήταν απειλητικό. Τίποτα δεν καίγονταν.

Ενώ περπατούσαμε στους δύο παράλληλους δρόμους, προσπαθώντας να καταλάβουμε και να ανακαλύψουμε την πηγή του πρωτόγνωρου αυτού θεάματος, ακούσαμε έναν αργό καλπασμό και γυρίσαμε πίσω να δούμε. Δύο άντρες πάνω σε τεράστια άλογα, ένα σοκολατί και ένα λευκό, μας προσπέρασαν και έμοιαζαν σαν να μη μας έβλεπαν· ή απλώς αδιαφόρησαν για εμάς και έστριψαν στη γωνία. Τρέξαμε πίσω τους, αλλά είχαν χαθεί. Ψάξαμε παντού, αλλά είχε εξαφανιστεί κι η λάμψη. Έμενε μόνο μια εκκωφαντική σιωπή.

Μετά από λίγη ώρα, που μας φάνηκε αιώνας, ανοίξαμε την πόρτα του μέρους που είναι τώρα ο δικός μας χώρος συναλλαγής και σταθήκαμε κατάπληκτοι. Βρήκαμε γκουγκλάροντας ότι αυτοί που είχαμε δει ήταν οι Διόσκουροι, οι γιοι της Λήδας, γνωστοί και ως Δίδυμοι, ένα αστρικό ντουέτο. Ένας θεός και ένας ημίθεος, παιδιά από διαφορετικούς πατέρες (έναν βασιλιά και τον θεό όλων των θεών) προστάτες όλων των ταξιδιωτών, των ναυτικών, αλλά και των ιππέων, και κυρίως, όλων των φιλοξενούμενων.

Αναρίθμητα ταξίδια έχουν πραγματοποιηθεί με την προστασία τους και κάθε λογής δραστηριότητες. Ήξερα για αυτούς: ήταν ο Κάστορας και ο Πολυδεύκης, οι δύο δρόμοι, δύο παράλληλες γραμμές. Αυτό που είδαμε ήταν «η Φωτιά του Σαν Έλμο», που μας προμήνυε την άφιξη των Διδύμων στους δρόμους τους. Ένας καλός οιωνός, όπως πίστευαν πάντα οι ναυτικοί, ένα είδος σωτηρίας».

Μία ομαδική εικαστική έκθεση στην Rodeo Gallery του Πειραιά, με μεγάλο ενδιαφέρον και πολλές διεθνείς συμμετοχές.

Διάρκεια έκθεσης: 5  Μαΐου – 30 Ιουνίου 2021
Rodeo Gallery, Πολυδεύκους 41, Πειραιάς
Τηλ: 210 4123977

Ανδρέας Βουρλούμης, Το αργό βέλος της ομορφιάς
Γκαλερί Σκουφά, Ανδρέας Βουρλούμης, Το αργό βέλος της ομορφιάς, 297

Γκαλερί Σκουφά, Ανδρέας Βουρλούμης, Το αργό βέλος της ομορφιάς
Γκαλερί Σκουφά, Ανδρέας Βουρλούμης, Το αργό βέλος της ομορφιάς, 423

Ανδρέας Βουρλούμης – Το αργό βέλος της ομορφιάς
Ατομική έκθεση, Γκαλερί Σκουφά

«Αντιγράφουμε την πραγματικότητα που βλέπουμε για να εκφράσουμε κάτι άλλο που δεν πιάνεται με τις αισθήσεις μόνο» Ανδρέας Βουρλούμης

H γκαλερί Σκουφά παρουσιάζει μία έκθεση – αναδρομή στο έργο του Ανδρέα Βουρλούμη, υπό τον τίτλο «Το αργό βέλος της ομορφιάς».

«Το αργό βέλος της ομορφιάς. Το είδος  της ομορφιάς που είναι το πιο ευγενές είναι εκείνο που δεν γοητεύει μονομιάς, που δεν ενεργεί θυμοειδείς, μεθυστικές επιθέσεις αλλά εκείνο που εισχωρεί μέσα μας σιγανά, η ομορφιά που φέρεις μαζί σου σαν να μην την αισθάνεσαι, που μας συμβαίνει να ξαναβρίσκουμε στα όνειρα, αλλά που, αφού για πολύ καιρό κρατήσει ταπεινή θέση στην καρδιά μας, στο τέλος μας διακατέχει ολοκληρωτικά, πλημμυρίζει τα μάτια δάκρυα, την καρδιά νοσταλγία…» Με αυτό το απόσπασμα από το φιλοσοφικό έργο του Friedrich Nietzsche ο γλύπτης Γιάννης Παππάς θέλησε να προλογίσει το έργο του επιστήθιου φίλου και συνοδοιπόρου του Ανδρέα Βουρλούμη στην Ακαδημία Αθηνών το 1981.

Ζωγράφος με σπάνια καλλιέργεια και βαθιά αυτοδίδακτη γνώση και εξοικείωση με την  ιστορία της ευρωπαϊκής τέχνης αλλά και την εξέλιξη της βυζαντινής και της νεότερης ελληνικής ζωγραφικής, ο Ανδρέας Βουρλούμης (1910-1999) προσέγγισε με χαρισματική ευαισθησία και ακούραστη προσήλωση τα θέματα της ζωγραφικής του· την Αθήνα της εποχής του, την ευδαιμονία του φυσικού τοπίου, τα βουνά και τον ορίζοντα, τον ανθρώπινο περίγυρο αλλά και αντικείμενα της καθημερινότητας, μικρά πράγματα που με αθόρυβη αγάπη τα ανάγει σε ποιητικούς στοχασμούς.

Στην παρούσα έκθεση παρουσιάζονται υδατογραφίες, παστέλ και λάδια, προερχόμενα από το σύνολο της καλλιτεχνικής πορείας εβδομήντα χρόνων του Ανδρέα Βουρλούμη. Αγαπημένο αντικείμενο της μελέτης του είναι η Αθήνα, με τις γειτονιές της, τα μπαλκόνια και τις στέγες των σπιτιών, η θέα από την σοφίτα του σπιτιού του στην Τσακάλωφ: Ο Άγιος Διονύσιος, ο Λυκαβηττός και ο Υμηττός, τα δρομάκια του Παγκρατίου γύρω από το ατελιέ του, αλλά και γωνιές της Αίγινας, όπου παραθέριζε τα καλοκαίρια από το 1936 και μετά, καθώς και εσωτερικά, νεκρές φύσεις και προσωπογραφίες.

Διάρκεια έκθεσης: 10 Ιουνίου – 3 Ιουλίου 2021
Γκαλερί Σκουφά, Σκουφά 4, Κολωνάκι
Τηλ: 210 3643025

Μαίρη Στεφάνου – Where the Darkness meets the Light
Art Appel Gallery, Μαίρη Στεφάνου, Connected SoulsSouls, Acrylic, dry pigment, ink and epoxy resin on canvas, 140 x 240 cm diptych, 2020

Μαίρη Στεφάνου, Where the Darkness meets the Light
Ατομική έκθεση, Art Appel Gallery

«Η Μαίρη Στεφάνου, σωματικά αντιδρώντας, ανακάλυψε ότι «Ζωή» είναι κίνηση, σώμα σε εγρήγορση, χρώμα συντεταγμένο στην αντιμετώπιση της απειλητικής παρουσίας του λευκού τοίχου στη ζωή της. Έστησε μια γιορτή χρωμάτων, άφησε το σώμα της να «χορέψει» αγκαλιά με το κόκκινο, το μπλε, το κίτρινο... Δεν σκέφτηκε ποτέ το αποτέλεσμα, το μόνο που την ενδιέφερε ήταν ο χορός, το μόνο που ήθελε ήταν να ζήσει αυτό που κρύβει η χαρά, αυτό που κάνει το «Τίποτα», «Κάτι».

Είδε το «Κάτι», να μεταβολίζει το σκοτάδι σε φως, να λέει «ευχαριστώ» στα δώρα της στιγμής, να σέβεται το παρόν σαν παρελθόν και να ζει το μέλλον σαν παρόν. «Η ζωγραφική σε φέρνει στο εδώ και τώρα. Δεν υπάρχει το χθες, δεν υπάρχει το αύριο. Εγώ είμαι ο καμβάς μου», λέει, «Η μόνη αλήθεια μου, το πάθος να ζήσω χωρίς να σκέφτομαι ότι θα χαθώ!» Κοιτάει μπροστά της, στον καθρέφτη της, και πίσω της στέκει ο Τζάκσον Πόλοκ (Αμερικανός ζωγράφος, γεννήθηκε 27/01/1912 και σκοτώθηκε, 11/08/1956, σε τροχαίο δυστύχημα) που η ζωή του όλη, ήταν δεμένη στην τέχνη του, σημαδεμένη από τη συνεχή πάλη με τα θηρία της νεύρωσης και του αλκοολισμού.

Η Μαίρη Στεφάνου, βλέπει μπροστά στον καθρέφτη της, πίσω της να στέκει "ο ζωγράφος του dripping", της τέχνης του σταξίματος, που με πιτσιλίσματα, διέφυγε του αδιεξόδου, άνοιξε την πόρτα του αφηρημένου εξπρεσιονισμού.  «Κολυμπάει» με την τεχνοτροπία της, στη φροϊδική θεωρία του ασυνείδητου και «βρέχεται» από τον σουρεαλιστικό "ελεύθερο συνειρμό των μοτίβων", την συμβολική του Γιούγκ, παράγει το δικό της σύμπαν νευρώνων που ορίζουν την χαρά και την θλίψη... «Σκουπίζεται» μια για πάντα από την αγωνία της φόρμας και καταφέρνει με το έργο της, να μπει στην μεγάλη καλλιτεχνική οικογένεια της λεγόμενης ενεργητικής ή δυναμικής ζωγραφικής, της λυρικής αφαίρεσης, η οποία βασίζεται στην ελευθερία, τον αυθορμητισμό και την ταχύτητα της κίνησης του δημιουργού της».

Κείμενο: Θανάσης Λάλας

Διάρκεια Έκθεσης: 15 Ιουνίου  – 10 Ιουλίου 2021
Art Appel Gallery, Νεοφύτου Βάμβα 5, Κολωνάκι
Τηλ: 211 1154030

Anew
KȮREN process space, Anew, Ναταλία Μαντά, KORNILIOS, πηλός και μέταλλο, 167 x 117 x 50 εκ., 2021

Anew
Ομαδική έκθεση, KȮREN process space

Η έκθεση «Anew» αποτυπώνει τις καλλιτεχνικές συνάψεις που σχηματίστηκαν μεταξύ 11 δημιουργών, μέσα στον καιρό της κοινωνικής αποξένωσης του Covid. Η γνωριμία των Irene Ragusini, Βούλα Κούκκου, Ναταλία Μαντά, Ευριπίδη Παπαδοπετράκη, Ξένια Παπαδοπούλου, Κατερίνα Σάρρα, Χριστίνα Σπανού, Ελένη Τσαμαδιά, Θάνο Φούντα και Σωτήρη Φωκέα, μαζί με τον Ηλία Παπαηλιάκη, προήλθε από κοινές ορίζουσες και ενδιαφέροντα, με αποτέλεσμα να επεκτείνουν τις σχέσεις τους σε μια εβδομαδιαία διαδικτυακή συνάντηση.

Για οκτώ μήνες, ένας άυλος χώρος δημιουργήθηκε, στον οποίο ανησυχίες και προβληματισμοί βρήκαν θέση να ειπωθούν σε πλαίσιο κατανόησης και σεβασμού. Ταυτόχρονα, η εποικοδομητική κριτική, ο διάλογος και η ανταλλαγή απόψεων αποτέλεσαν, για τον καθένα ξεχωριστά, θεμέλια για επαναπροσδιορισμό, αναστοχασμό και γέννηση νέων ιδεών. Μέσα από την έκθεση «Anew», παρουσιάζεται ο απόηχος των καλλιτεχνικών αναζητήσεων ως συμπέρασμα των εικαστικών δεσμών αλλά και των συναισθηματικών σχέσεων που εδραιώθηκαν μεταξύ των συμμετεχόντων καλλιτεχνών, μέσα σε ένα εικονικό δωμάτιο συλλογικότητας και ενδυνάμωσης. Η έκθεση πραγματοποιείται στον καινούργιο artist-run χώρο στο Κουκάκι, KȮREN process space.

Καλλιτέχνες: Ηλίας Παπαηλιάκης, IreneRagusini, Βούλα Κούκκου, Ναταλία Μαντά, Ευριπίδης Παπαδοπετράκης, Ξένια Παπαδοπούλου, Κατερίνα Σάρρα, Χριστίνα Σπανού, Ελένη Τσαμαδιά, Θάνος Φούντας, Σωτήρης Φωκέας.

Επιμέλεια: Φαίδρα Βασιλειάδου

Διάρκεια Έκθεσης: 18 Ιουνίου  – 17 Ιουλίου 2021
KȮREN process space, Ζαν Μωρεάς 10, Κουκάκι
Τηλ: 211 4202024

Μιχάλης Ζαχαρίας – Authentically Appealing
ILEANA TOUNTA Contemporary Art Center, Μιχάλης Ζαχαρίας, If Vladimir wasn’t a Da Vinci enthusiast III, 2021, Ψηφιακή εκτύπωση σε χαρτί, 42 x 49 εκ.

Μιχάλης Ζαχαρίας – Authentically Appealing
Ατομική έκθεση, ILEANA TOUNTA Contemporary Art Center

Η νέα σειρά έργων του Μιχάλη Ζαχαρία εμπνέεται από την σχέση μεταξύ avant-garde και πολιτικής, μέσα από φαντασιακά σενάρια ματαίωσης τόσο του μοντερνιστικού πνεύματος όσο και της πολιτικής ουτοπίας. Τα έργα είναι αφηγήσεις ψευδογεγονότων, οι οποίες “σχεδιάζονται” ούτως ώστε να αποδοθεί σε πραγματικά γεγονότα πότε μια κυνική, πότε μια ειρωνική, πότε μια ανασκευαστική διάσταση. Avant-garde προπαγανδιστικές μηχανές, μεταμοντέρνες κατασκευές-παραφράσεις του agitprop φαινομένου, φωτομοντάζ που παραπέμπουν σε μνημεία ανατολικού μπλοκ, πλαστά συμβάντα σχετιζόμενα με τον εκφυλισμό του μοντερνιστικού πνεύματος, είναι οι γενικές περιγραφές των έργων που διαιρούνται σε τέσσερις εγκαταστάσεις και έντεκα τυπώματα.

Όλα τα έργα αποτελούν ιστορικά détournements στην ουσία, μιας και εμπνέονται από πραγματικά γεγονότα που εκτρέπονται με τον έναν ή τον άλλο τρόπο για να αποδοθεί πιο εύστοχα το σχόλιο πάνω στην ματαίωση της ριζοσπαστικότητας που διέπει την πολιτική avant-garde. Στην εποχή των fake news, η ευκολία με την οποία κατασκευάζονται αφηγήσεις προσφέρει την δυνατότητα τέτοιων εκτροπών. Με τη δυναμική που προσφέρουν τα νέα μέσα όσον αφορά την κατασκευή ψευδών γεγονότων (τρισδιάστατα γραφικά, ψηφιακά φωτομοντάζ, αρχειακές και public domain εικόνες), γίνεται μια προσπάθεια να δημιουργηθούν μετά-απεικονίσεις της ιστορίας, είτε ως δήθεν αρχειακό υλικό, είτε ως υποτιθέμενες σύγχρονες ανακατασκευές και συμβάντα.

Διάρκεια έκθεσης: 17 Ιουνίου – 31 Ιουλίου 2021
ILEANA TOUNTA Contemporary Art Center, Αρματολών & Κλεφτών 48, Αθήνα
Τηλ: 210 6439466

Never Cross the Same River Twice
Space52, Never Cross the Same River Twice

Never Cross the Same River Twice
Ομαδική έκθεση, Space52

Η έκθεση με τίτλο «Never Cross the Same River Twice» σε επιμέλεια του Γαλλο-Τογκολέζου Kisito Assangni και της Ελληνοβρετανίδας Αριάνα Καλλιγά, είναι μια έρευνα που εξελίσσεται σε διαφορετικά χρονικά πεδία και περιλαμβάνει εκτεταμένες βιντεογραφίες που στόχο τους έχουν την προώθηση νέων οικουμενικών και συλλογικών σχέσεων.

Η έκθεση με τίτλο «Never Cross the Same River Twice» σε επιμέλεια του Γαλλο-Τογκολέζου Kisito Assangni και της Ελληνοβρετανίδας Αριάνα Καλλιγά, είναι μια έρευνα που εξελίσσεται σε διαφορετικά χρονικά πεδία και περιλαμβάνει εκτεταμένες βιντεογραφίες που στόχο τους έχουν την προώθηση νέων οικουμενικών και συλλογικών σχέσεων.

Έχοντας ξεκινήσει το 2020 ως ένα ταξιδιωτικό ερευνητικό project, η έκθεση συνδέει δύο σύνορα που ξεδιπλώνονται παράλληλα, ιχνηλατώντας τις πρόσφατες πρακτικές της κινούμενης εικόνας 11 διεθνών καλλιτεχνών, που επιλέχθηκαν από τον Assangni και 6 Ελλήνων καλλιτεχνών που προσκλήθηκαν από το space52. Τα επιλεγμένα βίντεο λειτουργούν ως οπτικός διάλογος με κινηματογραφικές αισθητικές και αφηγήσεις που διεγείρουν το μυαλό και τη φαντασία.

Συμμετέχοντες Καλλιτέχνες (Μέρος Α):
Monica de Miranda, Moataz Nasr, Emo de Medeiros, Harold Offeh, Longinos Nagila, Ahmet Öğüt, Gilivanka Kedzior, Marinella Senatore, Daisuke Takeya, Sammy Baloji και Lazara Rosell Albear

Συμμετέχοντες Καλλιτέχνες (Μέρος Β):
Βαλεντίνα Κάργα, Στέφανος Τσιβόπουλος, Μαίρη Ζυγούρη, Αριάνα Παπαδημητροπούλου, Εύα Παπαμαργαρίτη, Γιώργος Δρίβας

Επιμέλεια: Kisito Assangni και Αριάνα Καλλιγά
Σύμβουλος: Διονύσης Χριστοφιλογιάννης – Ιδρυτής του space52

Διάρκεια έκθεσης: 12 Ιουνίου – 25 Σεπτεμβρίου 2021
Space52, Καστοριάς 52, Αθήνα
Τηλ: 6977041634

Womanhoods
NOUCMAS, Womanhoods

NOUCMAS, Womanhoods
NOUCMAS, Womanhoods

Womanhoods
Ομαδική έκθεση, NOUCMAS

Έξι νέες καλλιτέχνιδες αφηγούνται

Έξι θηλυκά αφηγήματα συνθέτουν ένα κοινό έδαφος βιωμάτων και επανεξετάζουν την κατάσταση του να είσαι γυναίκα. Ποια η σχέση του φύλου με το σώμα; Είναι το κορμί μας δοχείο ταυτότητας ή/και αναπόσπαστο κομμάτι του εαυτού; Πώς μετασχηματίζεται το σώμα; Ποια είναι τα όρια του; Το δέρμα; Ο χρόνος; Η μνήμη; Η σκέψη μέσω του χεριού; Οι επαναλαμβανόμενες αυτοματοποιημένες κινήσεις; Πώς ερμηνεύονται οι παραδόσεις που έχουν σχηματίσει τον γυναικείο έμφυλο ρόλο;

Έξι προσεγγίσεις, η κάθε μία με διαφορετική αφετηρία, γίνονται απτές μέσα από κλωστές, νήματα, υφάσματα και εικόνες. Υλικά που παραδοσιακά συνδέθηκαν με τη θηλυκότητα και τον περιορισμό της γυναικείας δραστηριότητας στα όρια του οίκου. Παρόλα αυτά, η ατομική ή συλλογική—κατά ομάδες—χειρωναξία χρησιμοποιούνταν και ως καταφύγιο, τρόπος σιωπηλής αντίστασης μέσα σε ένα πατριαρχικό περιβάλλον.

Η έκθεση «Womanhoods» γίνεται τόπος επανοικειοποίησης αυτών των επονομαζόμενων «γυναικείων» τεχνικών προκειμένου να αφηγηθούμε και να επανερμηνεύσουμε την πολυπλοκότητα και τις πολλαπλότητες της θηλυκότητας.

Συμμετέχουν οι: Αφροδίτη Αναστοπούλου, Βίκυ Βασιλείου, Λουίζα Βραδή, Σεβαστιάνα Κωνστάκη, Κατερίνα Σαμαρά, Αλεξία Ψαραδέλη

Διάρκεια έκθεσης: 10 Ιουνίου – 27 Σεπτεμβρίου 2021
Ανοιχτά Πέμπτη με Σάββατο 14:00 – 21:00
NOUCMAS, Κάσου 3, Κυψέλη
 

Δειτε επισης

Back to top
Το Soundtrack της Πόλης
Athens Voice 102.5