Εικαστικα

Ολική επαναφορά: Ταξίδια στην Ελλάδα (15ος - 19ος αιώνας)

Η συλλογή του Ευστάθιου Φινόπουλου στο Μουσείο Μπενάκη προκαλεί ρίγη νοσταλγίας, μνήμης και συγκίνησης

4754-202316.jpeg
Στέφανος Τσιτσόπουλος
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
fx_3796_tarone.jpg

Ακάματος, ακούραστος, διεθνής ακαδημαϊκός και ερευνητής, ο συλλέκτης Ευστάθιος Φινόπουλος θεωρείται ειδικός σε θέματα ελληνικού περιηγητικού ενδιαφέροντος. Η συλλογή του, από βιβλία, χάρτες, ζωγραφιές, χαρακτικά, φωτογραφίες κι οτιδήποτε αφορά την Ελλάδα σε ό,τι έχει να κάνει με τη διευρυμένη γεωγραφική περιοχή του Ελλαδικού χώρου εκείνων των χρόνων, είναι ό,τι πιο μεστό υπάρχει. Ως μνήμη, καταγραφή, εικόνα, λέξεις αλλά και ήρωες-πρόσωπα, που η μαρτυρία τους αναδεικνύει τις πολλαπλές ταυτότητες τόπων και ανθρώπων των καιρών εκείνων. Και το Μουσείο Μπενάκη παρουσιάζει για πρώτη φορά το απάνθισμα αυτής της συλλογής, μέσα από μια έκθεση υπό την εποπτεία του ίδιου του συλλέκτη.

f_673_feriol.jpg

Ελληνίδα αστή στα διαμερίσματά της. Αποσπασμένη χαλκογραφία, σχέδιο του J.B. van Mour. Διακρίνονται ανάγλυφες χρυσίζουσες λεπτομέρειες στα κοσμήμτα και τη ζώνη. Charles de Ferriol, Recueil de cent estampes représentant differentes nations du Levant…, Chez Le Hay, Chez Duchange, Παρίσι 1714. Μουσείο Μπενάκη – Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου


f_671_dohsson_r.jpg

Δημόσιος περίπατος στο Keaghid-Khane (Γλυκά Νερά), στα περίχωρα της Κωνσταντινούπολης. Χαλκογραφία. Ignace Mouradja d’Ohsson, Tableau général de l'Empire Othoman: divisé en deux parties, dont l'une comprend la législation Mahométane, l'autre, l'histoire de l'Empire Othoman…,Tome second, Del’Imprimerie de Monsieur, Παρίσι 1790. Αντίτυπο πολυτελείας, χωρίς υπομνηματισμό (“before letters”), το οποίο ανήκε στον βασιλιά της Σουηδίας Charles Bernadotte XV. Μουσείο Μπενάκη – Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου


Η εμπειρία, η ανάμνηση του ταξιδιού, οι ενδυμασίες, το τοπίο, οι άνθρωποι, τα βράχια και το φως, οι φαντασιακές ή απόλυτα αληθινές προσεγγίσεις των ταξιδιωτών, ειδικά των ξένων όπως φερ’ ειπείν του δούκα του Montepesier, συνθέτουν μια αφήγηση στα όρια της απόλυτης επιστροφής σε μια πατρίδα απροσμέτρητη. Διακόσια έργα, δέκα ενότητες, όψεις της Αθήνας που μέχρι πρόσφατα δεν ήταν γνωστές, αλλά εδώ αναδύονται και αναδεικνύονται, ακριβά και σπάνια μεμοραμπίλια που περισυνέλεξε ο Φινόπουλος από τις αρχές της δεκαετίας του '60 σε παλαιοπωλεία του Λονδίνου ή ψάχνοντας σε χαμένες στοές ή στα αζήτητα των υπογείων κάποιων βιβλιοπωλείων, κάνουν αυτή την έκθεση το απόλυτο φλάσμπακ!

fx_3633_de_sinety.jpg

Jules M. V. vicomte de Sinety, Ανάβαση στον Ταϋγετο, Υδατογραφία. 1845. Μουσείο Μπενάκη – Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου


fx_1315_morosini.jpg

Ο βομβαρδισμός της Ακρόπολης από τον Francesco Morosini το 1687. Σπάνιο μονόφυλλο τυπωμένο στη Βενετία από τον Girolamo Albrizzi. Μουσείο Μπενάκη – Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου


breydenbach.jpg

Άποψη του Ηρακλείου (Candia, Χάνδακας). Επιχρωματισμένη ξυλογραφία. Bernard von Breydenbach, Reise ins Hellige Land, E. Rauwich, Mainz. Τυπώθηκε στις 21 Ιουνίου 1486. Μουσείο Μπενάκη – Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου


Κεντρική φωτό: Η Πύλη του Αδριανού (λεπτομέρεια). Σχέδιο με μολύβι του Franz Tarone. Ο Tarone, που καταγόταν από τη Νότιο Γερμανία, ήρθε στην Ελλάδα το 1834 και κατατάχθηκε στον ελληνικό στρατό ως υπαξιωματικός. Εκπόνησε σχέδια για τα αρχαία μνημεία της Αθήνας, τα πρωτότυπα των οποίων αγόρασε ο Όθωνας γύρω στα 1840. Μουσείο Μπενάκη – Συλλογή Ευστάθιου Φινόπουλου


Δείτε πληροφορίες για την έκθεση στο Guide της Athens Voice.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ