Εικαστικα

Τι κάνει μοναδικό τον Νίκο Φλώρο ως καλλιτέχνη;

Ο Αριστοτέλης Καραντής, επιμελητής των εκθέσεών του παγκόσμια, μας γράφει για το ταξίδι των έργων του σε κάποια από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου

32014-72458.jpg
A.V. Guest
ΤΕΥΧΟΣ 608
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
347125-720802.jpg

Αρχές του χρόνου λαμβάνω μία πρόταση να διοργανώσω την έκθεση του παγκοσμίου φήμης γλύπτη Νίκου Φλώρου στο Εθνικό Μουσείο της Ουάσινγκτον στην Αμερική. Ήταν μεγάλη πρόκληση για μένα. Θέμα της έκθεσης μια σταρ του κινηματογράφου, μία πανέμορφη γυναίκα, η πριγκίπισσα Γκρέις Κέλι του Μονακό. Ήταν επιθυμία της οικογένειας Γκριμάλντι να δημιουργήσει ο έλληνας γλύπτης ένα έργο με αφορμή τα 30 χρόνια από το θάνατό της.

Γνωρίζοντας τον Νίκο Φλώρο τυχαία σε μία βράβευσή του στη Μεγάλη Βρετάνια της Αθήνας, στα τέλη του 2011, δεν μπορούσα να φανταστώ τη θέση που ήδη είχε στην παγκοσμία εικαστική σκηνή. Εμπνεόμενος από την Ελλάδα, το μπλε του Αιγαίου, αλλά και από προσωπικότητες όπως η Μαρία Κάλλας, ο Δομίνικος Θεοτοκόπουλος, η πριγκίπισσα Γκρέις Κέλι του Μονακό και η τελευταία οικογένεια των Τσάρων της Ρωσίας Ρομανόφ, ο μεγάλος αυτός καλλιτέχνης δημιούργησε μνημιακές σειρές από γλυπτά έργα. Το υλικό που χρησιμοποιεί είναι το ανακυκλώσιμο αλουμίνιο. Ένα ευτελές υλικό που στα χέρια του μεταμορφώνεται σε κάτι πολύτιμο και πρωτοποριακό. 

Ένα ταξίδι τέχνης ξεκινάει. Πρώτος προορισμός, Ουάσιγκτον. National Museum of Woman in Arts τον Φεβρουάριο του 2012, σε μια έκθεση φόρο τιμής για τα 30 χρόνια από το θάνατο την πριγκίπισσας Γκρέις του Μονακό. Μία τεράστια πρόκληση για μένα ως επιμελητή εκθέσεων. Το αποτέλεσμα σφράγισε και τη συνεργασία μας ως σήμερα.

National Museum of Woman in Arts στην Ουάσιγκτον στην έκθεση φόρο τιμής για τα 30 χρόνια από το θάνατο την πριγκίπισσας Γκρέις του Μονακό

National Museum of Woman in Arts στην Ουάσιγκτον στην έκθεση φόρο τιμής για τα 30 χρόνια από το θάνατο την πριγκίπισσας Γκρέις του Μονακό

Επόμενος προορισμός Μόντε Κάρλο, Μονακό, τον Σεπτέμβριο του 2012, με την ατομική έκθεση του Νίκου Φλώρου «Greys A Symbol of Change» και την παρουσίαση ενός μοναδικού γλυπτού Νυφικού προς τιμήν της Γκρέις Κέλι. Ενθουσιασμός και αναγνώριση από όλους. Ο πρίγκιπας Αλβέρτος του Μονακό μού εξέφρασε τη συγκίνησή του τόσο για τη δημιουργία του έργου όσο και για την παρουσίασή του στο Hotel De Paris, το μέρος όπου συναντιόντουσαν η μητέρα του με τη φίλη της Μαρία Κάλλας και τον Αριστοτέλη Ωνάση.

Ο Νίκος Φλώρος και ο Αριστοτέλης Καραντής επιμελούνται το γλυπτό Νυφικό προς τιμήν της Γκρέις Κέλι

Ο Νίκος Φλώρος και ο Αριστοτέλης Καραντής επιμελούνται το γλυπτό Νυφικό προς τιμήν της Γκρέις Κέλι

Το γλυπτό Νυφικό προς τιμήν της Γκρέις Κέλι στο Μονακό

Το γλυπτό Νυφικό προς τιμήν της Γκρέις Κέλι στο Μονακό

Συνέχεια στην Μπολόνια της Ιταλίας και στο «Teatro Comunale di Bologna», τον Μάιο του 2013. Η δεύτερη παλαιότερη ιστορική όπερα στον κόσμο, με την ευκαιρία των 250 χρόνων από την ίδρυσή της, καλεί τον Νίκο Φλώρο να εκθέσει τη σειρά από γλυπτά κοστούμια που έχει δημιουργήσει για τη Μαρία Κάλλας. 12 γλυπτά κοστούμια σε κλίμακα 20% μεγαλύτερη από τον άνθρωπο σε έναν τέτοιο χώρο απαίτησε σκληρή δουλειά, ενδελεχή έρευνα για την παρουσίαση και τη συνύπαρξη των έργων με το χώρο και πολλά espresso! Η ανταμοιβή ήρθε από το ολοσέλιδο άρθρο του Tonino Lamborghini της «La Republica» και τα εκτενή ρεπορτάζ από τα μεγαλύτερα κρατικά και μη ειδησεογραφικά media της Ιταλίας, όπως η «Corriere della Sera».

Τέσσερις μήνες μετά η Ρωσία τού ζητά να παρουσιάσει σε μία αναδρομική έκθεση όλα τα γλυπτά έργα που είχε ολοκληρώσει ως τότε. Στα 5.000 τ.μ. του παλατιού της Μεγάλης Αικατερίνης, πλέον κρατικό μουσείο - παλάτι «Tsaritsyno», στήθηκαν τα αριστοτεχνικά κοστούμια της Μαρίας Κάλλας και τα γοβάκια της, το γλυπτό νυφικό της Γκρέις Κέλι και πλήθος άλλα έργα για έξι μήνες. Η Ρωσία ήταν το πιο δύσκολο στοίχημα ως τώρα. Οι Ρώσοι είναι ένα δύσκολο κοινό λόγω παρελθόντος και κουλτούρας. Κι όμως. Απολογισμός της έκθεσης (2013-2014) 5.000.000 επισκέπτες.

Αμέσως μετά, Μάρτιο του 2014, η Αγία Πετρούπολη «απαιτεί» να έχει στην πόλη της μια δική της έκθεση του Νίκου Φλώρου. Το «Hermitage Museum» και η περίφημη Κρατική Ακαδημία Καλών Τεχνών καλεί τον έλληνα καλλιτέχνη και του διαθέτει την ιστορική και σημαντικότερη αίθουσά του «Ραφαήλ» για την έκθεση όλων των έργων του. Μετά από ειδική ανάθεση της τοπικής κυβέρνησης της Αγίας Πετρούπολης, δημιουργεί ένα μοναδικό ανάγλυφο μωσαϊκό πορτρέτο (μια νέα τεχνική που προστίθεται στην παγκοσμίως πατενταρισμένη τεχνοτροπία του) προς τιμήν της Αυτοκράτειρας Αικατερίνης. Πλήθος Ρώσων ενημερωμένων για τον έλληνα καλλιτέχνη συρρέουν καθημερινά να θαυμάσουν τα έργα. 21 κανάλια καλύπτουν τα εγκαίνια της εντυπωσιακής έκθεσης, ενώ η επιμέλεια γίνεται με σεβασμό στη σπουδαιότητα του χώρου με την αυτοκρατορική αίγλη, ώστε να ικανοποιηθούν και οι πιο απαιτητικοί επισκέπτες.   

Έργα του Νίκου Φλώρου στην αίθουσα Ραφαήλ στο «Hermitage Museum» της Αγίας Πετρούπολης

Έργα του Νίκου Φλώρου στην αίθουσα Ραφαήλ στο «Hermitage Museum» της Αγίας Πετρούπολης

Δεκέμβριος του 2014 στην Αγία Πετρούπολη και πάλι, στο εμβληματικό Ιστορικό Κρατικό Μουσείο του Αγίου Ισαάκ.  Ένας χώρος όπου δεν είχε φιλοξενήσει ποτέ ξανά σύγχρονο καλλιτέχνη και δη Έλληνα. Αφορμή τα 400 χρόνια από το θάνατο του μεγάλου έλληνα ζωγράφου Δομίνικου Θεοτοκόπουλου (Ελ Γκρέκο), θεματολογία τα «Πάθη του Χριστού», μέσο η Τέχνη του Νίκου Φλώρου. Για πρώτη φορά έργα τέχνης που απεικόνιζαν ένα θρησκευτικό θέμα και δημιουργήθηκαν από ανακυκλώσιμο αλουμίνιο παρουσιάζονται σε ένα αυστηρά θρησκευτικό χώρο όπως αυτός. Οι Ρώσοι, όντας ένας βαθιά θρησκευόμενος λαός, δύσκολα θα δέχονταν κάτι τέτοιο. Η επιμέλεια, μία τεράστια ευθύνη που επωμιζόμουν. Δύο ανάγλυφοι μωσαϊκοί πίνακες με επέκταση γλυπτού, 5.5 μ. το καθένα, με θέμα την «Ανάσταση» και τον «Διαμερισμό των Ιματίων του Χριστού», δέσποζαν μέσα στον επιβλητικό Ναό του Αγίου Ισαάκ προκαλώντας δέος και κατάνυξη στους επισκέπτες από όλο τον κόσμο. Η αποδοχή για ακόμα μία φορά εντυπωσιακή. 

Η έκθεση «Light in the Dark» με τα εμπνευσμένα από την τέχνη του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου έργα συνεχίζεται στην Ελλάδα. Προορισμός η Ρόδος και το «Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου των Ιπποτών της Ρόδου» («Castelo») τον Σεπτέμβρη του 2015. Η σειρά εμπλουτίζεται με τρία νέα έργα: «Η Αποκαθήλωση», «Η Σταύρωση» και το «Πορτρέτο του Ελ Γκρέκο». Η  έκθεση θα μετρήσει ένα εκατομμύριο επισκέπτες σε διάστημα μόλις ενός μήνα. 

Ο Νίκος Φλώρος και ο Αριστοτέλης Καραντής στο «Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου των Ιπποτών της Ρόδου» («Castelo»)

Ο Νίκος Φλώρος και ο Αριστοτέλης Καραντής στο «Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου των Ιπποτών της Ρόδου» («Castelo»)

Επόμενος σταθμός του ταξιδιού είναι το Σπίτι - Μουσείο του Δομίνικου Θεοτοκόπουλου «Museo Del Greco» στο Τολέδο της Ισπανίας, από τον Νοέμβριο του 2015 μέχρι τέλη Φεβρουαρίου 2016, μετά από πρόσκληση του Υπουργείου Πολιτισμού της Ισπανίας. Τίτλος της έκθεσης «Luz En Oscuridad» («Από το Σκοτάδι στο Φως»), τον οποίο εμπνεύστηκα από τον Γκρέκο, ο οποίος φιλοτεχνούσε έργα υπό το φως των κεριών. 400 χρόνια μετά, για πρώτη φορά, δύο έλληνες καλλιτέχνες «συναντήθηκαν» στο μοναδικό μουσείο του Γκρέκο. Έργα του Νίκου Φλώρου δίπλα στα αυθεντικά έργα του Μεγάλου Δάσκαλου Δομίνικου Θεοτοκόπουλου. Ρίγη συγκίνησης και μεγάλη τιμή η παρουσίαση μίας τέτοιας ιστορικής έκθεσης στη χώρα που ανέδειξε τον El Greco.

2016, Έτος Ελληνορωσικής Φιλίας. Η κυβέρνηση της Ρωσίας ζητά στον Έλληνα Γλύπτη να δημιουργήσει έργα προς τιμήν της τελευταία οικογένειας των Τσάρων Ρομανόφ. Χώρος παρουσίασης και πάλι το Κρατικό Μουσείο του Ναού του Αγίου Ισαάκ της Αγίας Πετρούπολης. Χρόνος παρουσίασης, Ιούνιος του 2016 μέχρι τον Αύγουστο. Μια ιστορική έκθεση με τίτλο «Imperial Russia» (Αυτοκρατορική Ρωσία) και τελευταία του Ναού ως μουσειακού χώρου, αφού μετά το πέρας της περνάει στα χέρια της εκκλησίας. Το χρέος της επιμέλειας, καθοριστικό για το αποτέλεσμα, έχει ως γνώμονα την ιερότητα του χώρου και την επίτευξη σύμπραξης κλασικής και σύγχρονης τέχνης. Το κτίριο εμβληματικό, η θεματολογία της έκθεσης ριψοκίνδυνη, οι ισορροπίες λεπτές. Ο καλλιτέχνης δημιουργεί επτά ανάγλυφα μωσαϊκά πορτρέτα και επτά αυγά σε στιλ Φαμπερζέ προς τιμήν του Οίκου των Ρομανόφ. Το αποτέλεσμα ήταν η απόλυτη αναγνώριση, δάκρυα και κατάνυξη για τους «Αγίους Ρομανόφ». 6.000.000 επισκέπτες σε διάστημα τριών μόλις μηνών. 

Ο επιμελητής Αριστοτέλης Καραντής με ένα από τα επτά αυγά σε στιλ Φαμπερζέ που εκτέθηκαν στο Κρατικό Μουσείο του Ναού του Αγίου Ισαάκ της Αγίας Πετρούπολης

Ο επιμελητής Αριστοτέλης Καραντής με ένα από τα επτά αυγά σε στιλ Φαμπερζέ που εκτέθηκαν στο Κρατικό Μουσείο του Ναού του Αγίου Ισαάκ της Αγίας Πετρούπολης

Τώρα, για δεύτερη φορά, εκθέτονται στο Κρατικό Μουσείο της Μόσχας «Tsaritsyno» έργα με αφορμή το Έτος Ελληνορωσικής Φιλίας 2016, ενώ το ρώσικο κράτος έχρισε τον Νίκο Φλώρο Πρέσβη Πολιτιστικής Διπλωματίας μεταξύ των δύο χωρών. Ο ρωσικός λαός έχει αναγνωρίσει και έχει αγαπήσει τον έλληνα γλύπτη τιμώντας τον και ανοίγοντάς του τα σημαντικότερα μουσεία της χώρας, ενώ ο αριθμός των επισκεπτών αναμένεται να ξεπεράσει και αυτόν του Ναού του Αγίου Ισαάκ, της Αγίας Πετρούπολης. Όταν βλέπεις αυτή την τεράστια απήχηση σε όλο τον κόσμο, είναι λογικό να σκεφτείς τη δημιουργία ενός μόνιμου χώρου έκθεσης των έργων αυτού του σημαντικού έλληνα καλλιτέχνη στην Ελλάδα, ένα παγκόσμιο hot spot τέχνης, σημείο συνάντησης με έργα από μόνιμες συλλογές από όλο τον κόσμο. 

Δείτε ΕΔΩ το φόρεμα που έχει σχεδιάσει ο Νίκος Φλώρος για την Athens Voice

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ