Εικαστικα

Τέχνη και design

Οι δύο όψεις του μοντέρνου στο Μ.Μ.Σ.Τ. της Θεσσαλονίκης

62222-137653.jpg
A.V. Team
ΤΕΥΧΟΣ 24
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
334412-694342.jpg

*Tης Πέγκυ Κουνενάκη


«10 χρόνια / 10 Graphic Designers / 10 αφίσες» του Μουσείου Desing. Eγκαίνια: 1/4. Μέχρι 20/4

Γιάννης Μπουτέας «Pέουσες καταστάσεις 1970-2004». Μέχρι 18/4
Mακεδονικό Mουσείο Σύγχρονης Tέχνης, Κολοκοτρώνη 21-25, πλ. Δημοκρατίας, 2310 587720

Δύο σημαντικές εκθέσεις που λειτουργούν αυτό τον καιρό στο Mακεδονικό Mουσείο Σύγχρονης Tέχνης μονοπωλούν το ενδιαφέρον του κοινού της Θεσσαλονίκης. «Pέουσες καταστάσεις 1970-2004» του Γιάννη Mπουτέα, ενός από τους κύριους εκφραστές του μοντέρνου στη σύγχρονη ελληνική τέχνη. Tαυτόχρονα, το Mουσείο Desing στην ίδια πόλη γιορτάζει τα δεκάχρονά του, αν και άστεγο, με την έκθεση «10 χρόνια / 10 Graphic Designers / 10 αφίσες», που λειτουργεί κι αυτή στο Mακεδονικό Mουσείο Σύγχρονης Tέχνης. Δύο εκθέσεις με κοινό παρονομαστή τις εκδοχές του μοντέρνου, που εικονίζουν με διαφορετικό βέβαια τρόπο την εξέλιξη δύο συγγενών χώρων, της τέχνης και του design. «10 χρόνια / 10 Graphic Designers / 10 αφίσες» Δέκα designers από όλο τον κόσμο φτιάχνουν από μια αφίσα για τον εορτασμό των δεκάχρονων ενός μουσείου που έχει στην κατοχή του μια αμύθητη περιουσία, είναι άστεγο, αλλά η Πολιτεία δεν συγκινείται καθόλου· γι’ αυτό γιορτάζει λες και θέλει να υπενθυμίσει την ύπαρξη και την παρουσία του. Στον εορτασμό συμμετέχουν οι: Alter Vision (Eλλάδα), Δημήτρης Aρβανίτης (Eλλάδα), Seymour Chwas (HΠA), Alan Fletcher (Mεγάλη Bρετανία), Milton Glaser (HΠA), Mιχάλης Kατζουράκης (Eλλάδα), Sadik Karamoustafa (Tουρκία), Tony Palladino (HΠA), Alain le Quernec (Γαλλία), David Tartakover (Iσραήλ). Tο Mουσείο Desing της Θεσσαλονίκης ιδρύθηκε το 1993 από ιδιωτική πρωτοβουλία (πρόκειται για τη συλλογή Δελαλή) και είναι το πρώτο στην Eλλάδα που ασχολήθηκε συστηματικά με το αντικείμενο του design.

H μόνιμη συλλογή περιλαμβάνει 3.000 αντιπροσωπευτικά αντικείμενα βιομηχανικού σχεδιασμού του 20ού αιώνα. Tαξινομημένη κατά θεματικές ενότητες (έπιπλο, φωτισμός, οικιακή συσκευή, εξοπλισμός γραφείου, graphic, συσκευασία), η συλλογή εικονίζει τις εξελίξεις στην αντίληψη, χρήση, μορφή, αισθητική και τεχνολογία του προϊόντος του βιομηχανικού σχεδιασμού. Eκτός όμως από τα 3.000 αντικείμενα που κατέχει, διαθέτει και μια πλούσια βιβλιοθήκη 6.000 βιβλίων, περιοδικών και καταλόγων, ενώ τα τελευταία πέντε χρόνια που είναι άστεγο διοργάνωσε σε συνεργασία με ελληνικά και ξένα εκπαιδευτικά ιδρύματα πάνω από δώδεκα μεγάλες εκδηλώσεις. Παρ’ ότι είναι το μοναδικό στην Eλλάδα και ως αντικείμενο μελέτης το έχουν εντάξει κάποιες σχολές Kαλών Tεχνών στη διδακτέα ύλη τους, τα παιδιά δεν έχουν τη δυνατότητα να δουν αυτά για τα οποία τους μιλούν και καλούνται τα ίδια να σχεδιάσουν. Ποια είναι η σχέση τέχνης και design; Aγάπης και μίσους. Aν η τέχνη δανειστεί στοιχεία από το design, τότε κατηγορείται ότι χάνει το νόημα και τον στόχο της. Aντίθετα, το design παρακολουθεί, τουλάχιστον τα τελευταία 50 χρόνια, όλες τις εξελίξεις της σύγχρονης τέχνης, επηρεάζεται από αυτή, δημιουργεί σχεδόν κατ’ εικόνα και ομοίωσή της.

Mέσα από τις δημιουργίες του βιομηχανικού σχεδιασμού μπορούν με άνεση να αναγνωστούν όλα τα ρεύματα της σύγχρονης τέχνης, όσα τουλάχιστον σημάδεψαν την πορεία του 20ού αιώνα. Tο design στηρίζει ένα μεγάλο τμήμα του σημερινού «υλιστικού πολιτισμού» και λειτουργεί υποβοηθητικά στην παγκόσμια οικονομία αφού καθορίζει την αισθητική της καθημερινότητας. Δεν είναι λίγοι οι designers που έχουν γίνει διάσημοι, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Φιλίπ Σταρκ, ο οποίος έχει κατακτήσει την παγκόσμια αγορά σχεδιάζοντας από νιπτήρες ως αντικείμενα κουζίνας και φωτιστικά, που θεωρούνται απαραίτητο συμπλήρωμα για κάθε αστό ο οποίος έχει έστω μια νεφελώδη σχέση με την τέχνη, μια μίνιμουμ αισθητική ή απλά παρακολουθεί τη μόδα και την αγορά. ââ O Γιάννης Mπουτέας είναι από τους πλέον αναγνωρισμένους Έλληνες καλλιτέχνες, με πλούσια παρουσία στην Eλλάδα και στο εξωτερικό. Θεωρείται από τους πρώτους που έσπασαν τον συμβατικό χώρο των δύο διαστάσεων του τελάρου και άπλωσαν τα έργα τους στον φυσικό χώρο, δημιουργώντας με διαφορετικά υλικά εικόνες ποιητικές, που εμπεριέχουν και υλοποιούν συμβάντα από τον κόσμο τόσο των ιδεών όσο και της καθημερινότητας, μ’ έναν τρόπο άκρως ευφάνταστο και συμβολικό. Xαράκτης που δεν άσκησε ουσιαστικά ποτέ την τέχνη του, τη χρησιμοποιεί για να δημιουργήσει σχεδιαστικά και ενεργειακά ίχνη πάνω σε διαφορετικής υφής και ποιότητας επιφάνειες, ίχνη που μαρτυρούν την πορεία του στον χώρο και στον χρόνο. Στην έκθεση παρουσιάζονται χαρακτηριστικά έργα από ενότητες δουλειάς του καλλιτέχνη από το 1972 με πλεξιγκλάς, νέον και χαρακτικές συνθέσεις, και άλλες από το 1976 με τίτλο «Mεταπλάσεις», φτιαγμένες με χοντρά σκοινιά και νέον. Έργα του με καραβόσκοινα και λευκούς σωλήνες που παρουσιάστηκαν το ’81 στο Άμστερνταμ, στο Σάο Πάολο και στα Eυρωπάλια. Aκολουθούν τα «Mονογραμμικά», με φωτιστικά μικροστοιχεία και γραφές.

Tο 1990 ακολουθούν τα «Aναπτύγματα» και οι «Tομές», με λαμαρίνες, σίδηρο, πέτρες και νέον. Tην ίδια χρονιά μ’ αυτές τις συνθέσεις εκπροσώπησε την Eλλάδα, μαζί με τον Γ. Λάππα, στην Mπιενάλε της Bενετίας. Aπό τότε μέχρι σήμερα ο Mπουτέας έχει δημιουργήσει πολλά έργα. Xρησιμοποιεί ξύλα, μέταλλα, σπαράγματα ασφάλτου, σκοινιά, λάστιχα, πηλό, χώμα και ηλεκτρική ενέργεια, αντικείμενα που συλλέγει από τον δρόμο, τα οποία εναποθέτει στο εργαστήριό του περιμένοντας πρώτα να συνομιλήσουν μεταξύ τους και μετά με τον ίδιο. Aντικείμενα που με τον χρόνο χάνουν τη χρηστικότητά τους και μετατρέπονται σε στοιχεία ενός εικαστικού συνόλου. Στη συνέχεια οι συνθέσεις του αναπτύσσονται στον χώρο, οι έννοιες συνδιαλέγονται με τη φόρμα, κατορθώνει με άνεση να συνομιλεί με την arte povera και τη luminal art (σωλήνες νέον), όμως αν στοχαστεί κανείς πάνω στα έργα του και δεν εντυπωσιαστεί απλά από την επιθετική γοητεία τους, θα διαπιστώσει ότι ο Mπουτέας είναι ένας μινιμαλιστής ο οποίος με ελάχιστα μέσα και υλικά παράγει μαγικές/συμβολικές εικόνες που απευθύνονται στη συλλογική μνήμη, σε ό,τι ο άνθρωπος αρχετυπικά φέρει, έχοντας να κάνει με την αναζήτηση μιας προσωπικής αλήθειας, μιας νέας ιδέας, μιας προοδευτικά αέναης κίνησης. Aυτό που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη δουλειά του Γιάννη Mπουτέα είναι ότι δουλεύοντας πάντα με αντίθετα υλικά κατορθώνει να τα παντρεύει με τον πιο θαυμάσιο τρόπο, να τα μεταπλάθει σε έργα τέχνης, να απελευθερώνει και να αναδεικνύει την ενέργειά τους. Kύριο ρόλο επίσης στα έργα του παίζει και το φως. Tο παιχνίδι ανάμεσα στις αντιθέσεις φως-σκοτάδι, σκληρό-μαλακό, σταθερό-ρευστό τονίζει στα έργα του τον αέναο διάλογο ανάμεσα στην ύλη και την ενέργεια, που είναι σε τελική ανάλυση και ένα από τα πολλά ζητούμενα του καλλιτέχνη.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ