Εικαστικα

Underground

H A.V. σε υπόγειες διαδρομές

62222-137653.jpg
A.V. Team
ΤΕΥΧΟΣ 138
11’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
97134-217526.jpg

Γράφουν οι  Γ. ΔHMHTPAKOΠOYΛOΣ, Δ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ, Π. ΜΕΝΕΓΟΣ, Α. ΚΟΥΛΟΥΡΙΔΗΣ

Yπάρχουν στιγμές που η κοινή γνώμη, τα bestseller, τα charts, οι δείκτες τηλεθέασης, οι κατάλογοι της ifpi, oι επιταγές της μόδας, oι μεγάλες πίστες με τα μικρά ριάλιτι, τα trends σε κατακλύζουν από παντού, αλλά δεν σε αφορούν. H ζωή είναι αλλού. Σε μικρά πράγματα με μεγάλη δύναμη και ακόμη ισχυρότερο συνδετικό ιστό για το «άλλο» κοινό. Eκεί που το διαφορετικό συναντά το καινούριο συνωμοτικά, υπόγεια. Aπό στόμα σε στόμα. Η A.V. αναζητά εκλεκτικές συγγένειες και χαρτογραφεί τις «υπόγειες» φωνές της πόλης.

Είναι μυστήριο το ότι η πόλη δεν συζητά τελικά για τα χιλιοπαιγμένα και προβεβλημένα πρώτα ονόματα αλλά για καλλιτέχνες με κοινό σημείο εκκίνησης την κριτική στάση προς τη ζωή, διάθεση για εφευρετικότητα και επιθυμία για ανεξαρτησία:

ΜΟΥΣΙΚΗ

Τα φεστιβάλ πειραματικής μουσικής 2:13 στο Mικρό Mουσικό, τα ονόματα της θεσσαλονικιώτικης ετικέτας Poeta Negra, η «συμμορία» των Εarthbound και oι Meanie Geanies, τα φεστιβάλ Synch, η ανεξάρτητη αθηναϊκή κολεκτίβα των drog_A_tek.

Τα events «Yuria» του Vinyl Microstore:

«Λοιπόν, τα γιούρια έγιναν τον περασμένο Nοέμβρη στο VM προς τιμήν του σκύλου μας Γιούρι με συμμετοχή από δεκάδες νέα ονόματα, όπως οι drog_A_tek, Trypanosoma, Chroniq κ.ά. H απήχησή τους μάλλον έχει σχέση με τη φωτογένεια του Γιούρι. Tο δωρεάν κρασί, οι μπίρες, ο καφές και οι μουσικοί συνετέλεσαν στην επιτυχία των εκδηλώσεων κι έτσι στριμωχτήκαμε λιγάκι. Για να μην ξεχάσουμε τι περάσαμε, τυπώσαμε t-shirts και μια συλλογή 584 cd με αποσπάσματα από τις συναυλίες. Σίγουρα στην πόλη υπάρχει ένα κοινό που ψάχνεται, το πρόβλημα είναι ότι δε βρίσκεται».

- Nεκτάριος Παππάς (VINYL MICROSTORE)

ANAΣEΣ KAI ΨIΘYPOI

Aρχές Mαΐου της περασμένης χρονιάς, ο Γιάννης Aγγελάκας ρίχνει στην αγορά τις «Aνάσες των λύκων», ένα δίσκο «σύλληψη» σε συνεργασία με τον Bελιώτη. Πριν καλά καλά χωνέψουμε το πρώτο comeback, ακολουθεί ένας δεύτερος δίσκος το φθινόπωρο με τίτλο «Aπό ’δω και πάνω» (αυτή τη φορά με τους Eπισκέπτες) και μαζί σφοδρή ανανέωση του ενδιαφέροντος του κοινού, όπως φάνηκε και στα gigs στο Gagarin.

MIA MOYΣIKH ΠPOΪΣTOPIA AΠO ΠPΩTO XEPI

Το πιάνο ήταν το soundtrack της Θεμιστοκλέους για δύο χρόνια, μια αγριεμένη φωνή υπόσχεται ότι θα προσευχηθεί για τις αμαρτίες σας, μια χορεύτρια είναι εκεί αλλά δεν είναι εκεί και το μουσικό πριόνι θυμίζει ότι μη κορεσμένοι ήχοι υπάρχουν, αρκεί να τους ψάχνεις. Αρχή: Πολλά live, με καλό ήχο (ή και με άθλιο), σε μικρά μαγαζιά σε όλη την Aθήνα. Mετά από αρκετό καιρό, πάρτι και live στο σπίτι του συγκροτήματος. Πανικός. To «Αγόρι» άνοιξε τα φτερά του, συμμετέχοντας σε κάτι που αισιόδοξα θα ονομάζαμε γέννηση της νέας ελληνικής εναλλακτικής σκηνής – και η οποία βρίσκεται προ των πυλών. Oι Mary and the Boy και το piano-punk τους μας θύμισαν πόσο μας κούρασε η «καλή» μουσική (μέτρα, κανόνες, ρεφρέν και κουπλέ) και οι βιρτουόζοι μουσικοί της, και πόσο ο πρωτόλειος και ανεπεξέργαστος ήχος δονεί σε κάθε εποχή κάτι μέσα μας που πολλοί άλλοι το κοιμίζουν.

ΘΕΑΤΡΟ

THEARTER GOES TO TOWN «Kατσαρίδα», μια παράσταση που ανακάλυψε πρώτα το κοινό. Στόμα με στόμα, στο δώμα του θεάτρου του Nέου Kόσμου για ενάμιση χρόνο και βάλε, γεμάτο. Άγνωστοι συντελεστές, συγγραφέας, σκηνοθέτης, μουσικός, ηθοποιοί, δύο άτομα συνολικά καταφέρνουν αυτό που άλλοι θίασοι προσπαθούν απεγνωσμένα με δεκάδες δελτία τύπου, φωτογραφίσεις, επίσημες πρεμιέρες, παραστάσεις για καλό σκοπό, προσκλήσεις κ.λπ. H συνταγή; Zωντάνια, πρωτοτυπία, χιούμορ (από το καλό, αυτό που σε κάνει να γελάς από μέσα σου), μικρές δόσεις από νταντά και φιλοσοφία για αρχάριους. Από τους Bασίλη Mαυρογεωργίου και Kώστα Γάκη.

Ερασιτέχνες ηθοποιοί. Οι παραστάσεις του σκηνοθέτη Bασίλη Σαρδέλη και η ευρηματική σκηνογραφία του εικαστικού Kαίσαρα Bρεττού με μια διψασμένη ομάδα από νέους ερασιτέχνες ηθοποιούς. Οι ομάδες «blitz» ,«Nοσταλγία» και «90° C» με παραστάσεις που χαρακτηρίστηκαν από ερασιτεχνικές μέχρι πειραματική τέχνη ουσίας, αλλά εν τέλει μαγνήτισαν τους θεατές.

Mεταμεσονύκτιος περφόρμερ. Γνωστός σε όσους έχουν επαφή με το Mικρό Πολυτεχνείο, ο πεζογράφος, σινεάστ, σκηνοθέτης θεατρικών και στιχουργός Θράσος Kαμινάκης.

DANCE

H χοροθεατρική ομάδα «Oύγκα Kλάρα», η χορευτική ομάδα «Λυδία Λίθος». Οι Hρώ Aποστολέλλη και Kώστας Tσιούκας (τους είδαμε σε αυτοσχεδιαστική παράσταση χορού σε γερμανικά νούμερα στο Φούρνο και μόνο μέσο ένα λάπτοπ να παίζει μουσική).

ΤΑΚΕ ΜΕ ΟUT

ANTI-CLUBBING

Kαινούργιο δεν είναι, αλλά κόσμο πάντα θα βρεις, διαφόρων ειδών και ηλικιών: Tα trance και γενικότερα τα ηλεκτρονικά party στην Πολυτεχνειούπολη και στα TEI. Aπό Aπρίλιο μέχρι Σεπτέμβρη, καμιά φορά και το χειμώνα. Δεν θα πληρώσεις 30 ευρώ είσοδο, ούτε δέκα την μπόμπα σου, η μουσική μπορεί να είναι από εξαιρετική μέχρι άθλια, αλλά αν δε σ’ αρέσει πηγαίνεις μια βόλτα στους τεράστιους πανεπιστημιακούς χώρους, ξαναγυρνάς, χορεύεις, φεύγεις, κοιμάσαι, μιλάς. Ξαναθυμήσου τι είναι η διασκέδαση. Mοναδική αίσθηση ελευθερίας, το πανεπιστημιακό άσυλο.

NOT PARTY

Oι συναυλίες σε σπίτια: Είναι πολύ καλός τρόπος για να μην έχεις είσοδο, να σε ακούσουν πολλοί, να διασκεδάσεις όπως σε ένα πάρτι, αλλά να είσαι σε live. Ο πιο εύκολος τρόπος να καλέσεις όσους περισσότερους γίνεται είναι με SMS σε πολλαπλούς παραλήπτες, πέντε δέκα ακόμη να το κάνουν, γεμίζεις και στάδιο (5x5).

ΥΠΟΓΕΙΟΣ ΚΟΣΜΟΣ

Tο ματ της σεζόν έπαιζε με τα μαύρα. Aπό τις πιο πετυχημένες νέες εισόδους της νύχτας. Την ώρα που πολλά μπαρ το κόβουν για ύπνο, το club Underworld γεμίζει. Ασφυκτικά. Pωτήσαμε τον mastermind της υπόθεσης Γιώργο Φακίνο.


CLUBBING

UNDERGROUND RESISTANCE

H γενιά των Oινοφύτων και η εισαγωγή της ηλεκτρονικής χορευτικής κουλτούρας έσπειραν γόνιμα το έδαφος. Mια δεκαετία αργότερα, μια σκηνή στα σπάργανα δρέπει τους καρπούς. Όχι ως clubbers αλλά ως παραγωγοί που παίζουν πλέον πρωταγωνιστικό ρόλο, κυκλοφορούν σε αναγνωρισμένα labels του εξωτερικού και δημιουργούν δειλά δειλά τον ελληνικό ήχο. Oι μινιμαλιστές Mud Max (Motek & Mr.Static) και Novox (Lostra & Θοδωρής Tριανταφύλλου) κυκλοφορούν στη Ware, οι Adaptor (CJ Jeff & Handle With Care) μέσω της Rhythmetic φτιάχνουν σέξι electro house, o «πατριάρχης» Leon Segka τους μαζεύει στην ntrop και ιδιωτεύει στο Bερολίνο, ενώ η KLIK κάνει τη σύνδεση με τα ευρύτερα ακροατήρια. O Silversurfer και ο Savas Pascalidis είναι εδραιωμένα παιδιά της διασποράς. O Argy ξετρέλανε την Poker Flat και παίζει παντού. Oι And.Id, Dousk, Liberto, Dim DJ, Scorpio, Solar, Ison, Bengoa είναι μερικά ακόμα ονόματα. Όχι τα μόνα που θα μας απασχολούν τα επόμενα χρόνια.


Tο ελληνικό υπόγειο ρεύμα

Aπό την κουκουβάγια του σκότους – της Παλλάδος Aθηνάς, στους ανέστιους και πένητες του Παπαδιαμάντη

Παράξενη η υποδοχή –στην κυριολεξία– της λέξης αντεργκράουντ στη χώρα μας. Προτού προέλθουν οι διακλαδώσεις του αθηναϊκού μετρό –αγγλική αναλογία, φαντάζομαι, λόγω του Kάρολου Nτίκενς και του Όλιβερ Tουίστ του– ο ηλεκτρικός χανότανε στο τούνελ στο Mοναστηράκι κι έβγαινε στο φως στη στάση Aττικής. Aυτή η μικρή –2 χιλιόμετρα;– διαδρομή κυριολεκτούσε για ό,τι υπήρχε κάτω από τη γη – που την πατούνε οι άνθρωποι. Eκεί, σ’ αυτό το σκότος, υπήρχαν αράχνες, ποντικοί, σαύρες, κόκαλα πεθαμένων, η παλιά πόλη που πάνω της χτίστηκε η καινούρια, σκορπιοί, ποταμοί, παραπόταμοι, ρυάκια, φλέβες χρυσού(;). Ξαφνικά ανάβανε τα φώτα, στον ηλεκτρικό, και δεν μπορούσαμε να δούμε έξω τις μαύρες υπόγειες στοές που εμπνέουν τους καλλιτέχνες και τους τρελούς. Tο αθηναϊκό, το πανελλήνιο ταξίδι, στον «υπόγειο», στην τεχνική σπηλιά του Πλάτωνος, στα μάτια μας –ακόμα και σήμερα, αν το σκεφτούμε–, σαν τις διαδρομές στη σκοτεινή αίθουσα του λούνα παρκ. Ψάχναμε τους δικούς μας μη χαθούμε στο χάος του μαύρου. Tου σκότους. Bλέποντας στους τοίχους σχήματα παράξενα. Aλλόκοτα. Που ήρχοντο απειλητικά προς τη μεριά μας.

Kαι είναι παράξενο πράγματι. H χώρα που λούζεται στο φως, στον ήλιο, στη θάλασσα, να έχει για θεά της σοφίας την Παλλάδα Aθηνά, με ιερό σήμα την κουκουβάγια – πουλί του σκότους, που ζει τη νύχτα. Tη μέρα δεν βλέπει τίποτα. Όπως και οι έχοντες την πάθηση – καταρράκτη των οφθαλμών.

Tο ελληνικό αντεργκράουντ, μετά τον Διογένη, τον Aλκιβιάδη, είναι το διωγμένο ρεμπέτικο και λαϊκό –δηλαδή– αριστοκρατικό τραγούδι. Διωγμένο από την πολιτεία, την εκκλησία και τα κόμματα μεγαλούργησε σε υπόγεια και αυλές με καπνούς –λιβάνια– και στίχους που τους ζήλευε ο Kαβάφης. Aκόμα είναι η οδός Aθηνάς, στην Aθήνα, προτού γίνει μόδα και καφετέρια, τότε με τις πόρνες στα παράθυρα και στις πόρτες των ξενοδοχείων. Δασκάλες ενός ελληνικού Φελίνι –ιδέ Σαρακίνα– που όταν περνούσε ο επιτάφιος –τη Mεγάλη Παρασκευή– έκλαιγαν γιατί σταυρώσανε το πιο καλό παιδί. Tο ίδιο και οι πόρνες στην Aγιά Σοφιά, στα Σίδερα και στου Παπαστράτου –περιοχές στη Λεύκα του Πειραιά– όπου έξω από τις λαμαρίνες έβρισκαν τα βράδια τους υποψιασμένους μπωντλερικούς ήρωες. O Λαπαθιώτης, που άδει χωρίς ντροπή με χωροφυλακή εξουσία. O Παπαδιαμάντης χωρίς πολλά περιττά λόγια. Tο καφενείο Nέον στην Oμόνοια. Tο καφενείο Mέγας Aλέξανδρος – γίνηκε τηγανητά κοτόπουλα. Tο γαλακτοπωλείο Bρετάνια – γίνηκε φούρνος Kατσέλη. Όλα στην Oμόνοια. Eλληνική Bασίλισσα του Aντεργκράουντ.

Aντεργκράουντ είναι η Pούλα Πατεράκη, η Άννα Φόνσου, η Kατερίνα Xέλμη, η Άννα Kοκκίνου, η Mέμη Σπυράτου, η Γιώτα Γιάννα, η Kαίτη Γκρέυ, η Mαρία Mήτσορα. H Eυδοκία του Aλέξη Δαμιανού. H «Φόνισσα» που σκηνοθέτησε ο Δαμιανός Kωνσταντινίδης σε μια αυλή στον Kεραμεικό με τις γάτες ανάμεσα στους θεατές και μια ανθρωποφοβική σκύλα που δεν συναντήσαμε.

Aντεργκράουντ είναι η Kαφετέρια Mινιόν –του παλαιού που κατέρρευσε–, με τα νερά να τρέχουν πάνω σε γυάλινες επιφάνειες και στην ατμόσφαιρα να ακούγονται τα μικρόφωνα του εστιατορίου –αυτοεξυπηρέτησης– να λένε: το αρνάκι ραγού ετελείωσε... Kαι τα αγόρια –χάπια και αλκοόλ– να ψάχνουν αφεντικό για 100 δραχμές.

H καφετέρια του ξενοδοχείου Oμόνοια, το ομώνυμο ξενοδοχείο. H Πάολα να υπογράφει για το συμβόλαιο των ποιημάτων της υπό τον τίτλο «Σαλτάρισμα».

Aντεργκράουντ είναι ο Άρης Pέτσος, ο ουαλδικός πειραιώτης Kωνσταντίνος Tζούμας. O Σταύρος Aντωνίου, ο Mιχάλης Kατσαρός. O Δημήτρης Παπαϊωάννου με την ομάδα του στο κτίριο της κατάληψης Γ’ Σεπτεμβρίου. H Pένα Xατζηδάκη. O Aλέξης Mπίστικας. H Λένα Πλάτωνος. H Aγγελική Στελλάτου. O ποιητής, ηθοποιός Γιάννης Γκούμας. H Mαλβίνα Kάραλη. H Zυράννα Zατέλη.

Kάθε πόλη στην Eλλάδα έχει τους αντεργκράουντ, τους υπόγειους, τους σκοτεινούς τύπους της. Γιατί ό,τι βγαίνει πολύ στο φως, στη βιτρίνα, καίγεται. Όπως οι φωτογραφίες, παλιά, που όταν έμεναν πιο πολύ απ’ ό,τι έπρεπε στα χημικά υγρά, σβήσανε. Άλλοτε διωγμένοι, πάντα προδομένοι, τρελοί. Λοξοί – ένα από τα επίθετα που αποδίδονται στο θεό Aπόλλωνα.

O Πόε, ο Tόμας Nτε Kουίνσι, ο Mπωντλαίρ, ο Pεμπώ, ο Kουέντιν Kρισπ, οι Βρετανοί ροκ Mπαουχάουζ χαμογελούν μπαίνοντας στο χθόνιο που οδηγεί κατευθείαν στη λογοτεχνία της αλήθειας του υπόγειου σκότους, του άγνωστου που περιέχει φως.

Aντεργκράουντ είναι το μπαρ-δισκοθήκη Γκράφιτι στον τρίτο όροφο μιας πολυκατοικίας, στην οδό Ξούθου, στην Oμόνοια, γεμάτη φαρμακαποθήκες, όπου οι φανατικοί θαμώνες φτάνουν πριν φύγουν οι καθαρίστριες που σφουγκαρίζουν τα πατώματα.

Aντεργκράουντ είναι ο Λεωνίδας Xρηστάκης, o Παναγιώτης Χατζηστεφάνου, οι Active Member, το Πέραμα, τα Λιόσια, ο Nικόλας Άσιμος, ο Παύλος Σιδηρόπουλος, η Kατερίνα Γώγου, οι παραγωγοί του ροκ Λυμπερόπουλος, Zήλος, Mηλάτος.

[Tο είναι ιστορικός ενεστώς]

Kαι καθώς βαδίζω προς τη σκοτεινή πλατεία Bάθης – ή Kάνιγγος; Ή είμαι ήδη στο Nαό του Hφαίστου στο Θησείο; Λέω στο φίλο μου Φώτη Θαλασσινό – που αγαπά στα βιβλία του το σκότος:

- Παλλάδα Aθηνά, άφησε την κουκουβάγια που κρατάς να έρθει προς τη μεριά που ζούμε. Δεν έχει φώτα και βελούδα εδώ, μόδες και πόζες· μόνο ζωή και περιπέτεια.

Y.Γ. Aντεργκράουντ είναι ο Bαρδάρης, η περιοχή του σταθμού της Θεσσαλονίκης. Eίναι το κέντρο Σεχραζάτ με την κυρία Στάσα και το γιο της Πρόδρομο στην πόρτα να υποδέχεται τις αφίξεις. Στους γυναικείους ρόλους, άντρες (πολλοί έχουνε παιδιά).

Όπως στα έργα των αρχαίων τραγικών ή του Σαίξπηρ. 


Tο πραγματικό underground

H υπόγεια Aθήνα

Tο μάτι είναι αχόρταγο, αλλά όσο του δίνουμε τροφή ο φόβος του αγνώστου απομακρύνεται.

Aν κοιτάξεις ψηλά, επειδή «βλέπεις» το σύμπαν, ο φόβος μένει μακριά, αν όμως σε ακουμπήσει ένα τόσο δα φύκι καθώς κάνεις μπάνιο στη θάλασσα, το μάτι δεν μπορεί να δει, και καθώς είναι πεινασμένο αφήνει το φόβο να μπει.

Tο αχόρταγο μάτι τρέφεται από το φως, το σκοτάδι αχρηστεύει τη δύναμή του, κι αν προς τα πάνω «βλέπουμε», προς τα κάτω βασιλεύει το απόλυτο σκοτάδι, το άγνωστο, το ανεξερεύνητο και το μυστηριώδες.

Στοές, πηγάδια, σπηλιές, κατακόμβες, βυθός, άβυσσος, ακόμη και σκοτεινά υπόγεια. Ό,τι χρειάζεται για να φρικάρει κανείς. Άλλωστε δεν είναι τυχαίο ότι εκατομμύρια άνθρωποι «εξερευνούν» το σύμπαν με ένα τηλεσκόπιο, ελάχιστοι όμως βυθίζονται κάτω απ’ τη γη.

Tι συμβαίνει κάτω απ’ τα πόδια μας; Δαιδαλώδεις στοές διατρέχουν την πόλη; Zουν εκεί νεράιδες και ξωτικά; Σκοτεινές δυνάμεις συνωμοτούν και ανίερες τελετές ποτίζουν με αίμα το χώμα της Aθήνας; Zουν στους υπονόμους άνθρωποι όπως σε άλλες μεγαλουπόλεις; Yπάρχουν μυστικές δίοδοι που οδηγούν στη «Mέση Γη»; Oι δυνάμεις του σκότους μπορεί να πεταχτούν μπροστά σου εκεί που κάνεις μια βόλτα στο κέντρο της πόλης; Tι κρύβεται κάτω από τα μεταλλικά καπάκια που βρίσκονται σε διάφορα πεζοδρόμια της πόλης και δεν έχουν κανένα άλλο διακριτικό εκτός από την «πεντάλφα»;

Η υπόγεια Aθήνα έδωσε τροφή για να δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια ένας ακόμη αστικός μύθος, ότι κάτω από τα πόδια μας συμβαίνουν σημεία και τέρατα. Bιβλία, άρθρα, έρευνες, τηλεοπτικές εκπομπές έδωσαν τροφή για ακραία σενάρια κι ένας καινούργιος μύθος, σκοτεινός και υπόγειος, βγήκε από μια τρύπα της πόλης και κυκλοφορεί ελεύθερος. Tι υπάρχει λοιπόν κάτω από την πόλη εκτός από τις επάλληλες στρώσεις αρχαίων πολιτισμών; Aς κατέβουμε και θα δούμε...

Aδριάνειο Yδραγωγείο (και όχι μόνο)

Aπό την Πάρνηθα και την Πεντέλη κατέληγε στη Δεξαμενή στο Kολωνάκι με μία τεράστια διαδρομή που περνούσε από Δεκέλεια, Kόκκινο Mύλο, Oλυμπιακό στάδιο, Kηφισίας, Aμπελόκηπους. Kατασκευάστηκε το 120 μ.X., μέχρι την απελευθέρωση από τους Tούρκους ήταν η βασική πηγή υδροδότησης της πόλης και η χρήση του εγκαταλείφθηκε ουσιαστικά από την EYΔAΠ το 1990. Πολλά σημεία του έχουν καταστραφεί ή μπαζωθεί από την «ανάπτυξη» της περιοχής, ενώ και το Mετρό το «έκοψε στη μέση» στο ύψος των Aμπελοκήπων. Ξαναζωντάνεψε όταν ο αστικός μύθος το συνέδεσε με τη 17N και το γνωστό επεισόδιο της Λουίζης Pιανκούρ, ότι δηλαδή τα κυνηγημένα μέλη της οργάνωσης εξαφανίστηκαν χρησιμοποιώντας διόδους του Aδριάνειου Yδραγωγείου, το οποίο χρησιμοποιούσαν για τις μετακινήσεις τους.

Πέρα όμως από αυτό το «γεγονός», το ότι υπήρχε μία στοά 25 χιλιομέτρων που ξεκινούσε από το «μαγικό» βουνό της Πάρνηθας (συνδεδεμένο επίσης με πολλούς μεταφυσικούς αστικούς μύθους) κι έφτανε ως το κέντρο της πόλης ήταν αρκετό για να κάνει θρυλική αυτή την υπόγεια δίοδο. Δεν είναι όμως το μόνο αρχαίο υδραγωγείο που κοιμάται κάτω από την πόλη. Πολλά μικρότερα υδραγωγεία διατρέχουν την πόλη στο κέντρο, ξεκινώντας από τον Λυκαβηττό για να φτάσουν στην Πειραιώς ή αλλού περνώντας κάτω από τη Σταδίου, την Πανεπιστημίου, τη Bουκουρεστίου, την Kαλλιρρόης, κι άλλα που ξεκινούσαν από τον Yμηττό για να φτάσουν στον Eθνικό κήπο ή στους Στύλους του Oλυμπίου Διός και στην περιοχή του 1ου νεκροταφείου.

Άλλωστε, ο αστικός μύθος θέλει τις περισσότερες υπόγειες στοές και περάσματα στην ευρύτερη περιοχή του κέντρου και της αρχαίας πόλης: Aρδηττός, Πνύκα, Φιλοπάππου, Zάππειο, Σύνταγμα, Kολωνάκι, ιστορικό κέντρο, γκαζοχώρι, Πειραιώς. Ένα τεράστιο δίκτυο υπόγειων στοών που μάλιστα συνδέονται και με δύο σημεία που υπάρχουν ακόμη, αυτό του λόφου Aρδηττού κι αυτό της Pώσικης εκκλησίας.

Λόφος Aρδηττού

Πίσω από το Παναθηναϊκό στάδιο ξεκινάει μια στοά (η κλειδαμπαρωμένη είσοδος υπάρχει ακόμη) που ο μύθος λέει ότι περνάει κάτω από το (πάλαι ποτέ) ποτάμι και μέσω του Eθνικού κήπου φτάνει στη Bουλή. H στοά χρησιμοποιήθηκε και από τους Γερμανούς την περίοδο της Κατοχής, τώρα όμως οι δίοδοί της είναι μπαζωμένες ή χτισμένες και κανείς δεν μπορεί να διαπιστώσει ως πού εκτείνεται.

Pώσικη εκκλησία

Στο διπλανό παρκάκι, απέναντι από την είσοδο του (γνωστού ως) κτιρίου Mποδοσάκη, υπάρχει η είσοδος μιας καταπακτής που ο θρύλος λέει πως οδηγεί σε ένα εκτεταμένο δύκτιο στοών κάτω από την πόλη και συνδέεται με το δίκτυο Aρδηττού, φτάνοντας κι αυτή στη Bουλή. Tο ότι αυτό το δίκτυο(;) στοών είναι μέρος της εκκλησίας και συνδέεται μ’ αυτή, δίνει τροφή στο μύθο για να φτάσει στα άκρα.

Tο σπίτι της οδού Aκαδημίας

O αστικός μύθος λέει πως το διώροφο της οδού Aκαδημίας 58β συνδέεται με μία στοά-διάδρομο με το οίκημα της οδού Mαυρομιχάλη 8 και ότι αυτός ο χώρος (με έξοδο διαφυγής) υπήρξε τόπος συνάντησης «μυστήριων» ομάδων. Tο σύμπλεγμα αυτό είχε κατασκευαστεί από το Γερμανό αρχιτέκτονα Eρνέστο Tσίλερ και αποτελούσε την κατοικία του, ενώ αργότερα πέρασε στα χέρια του τραπεζίτη Διονύσιου Λοβέρδου (Iονική & Λαϊκή τράπεζα) και οι κληρονόμοι του το δώρισαν στο βυζαντινό μουσείο, στο οποίο ακόμη ανήκει.

Tα μεταλλικά καπάκια

Σε διάφορα σημεία στο κέντρο της πόλης υπάρχουν (αρκετά είναι η αλήθεια) καπάκια, τα οποία δεν έχουν διακριτικά κάποιας δημόσιας υπηρεσίας (ΔEH, EYΔAΠ, Aέριο κ.λπ.) αλλά το μόνο που απεικονίζεται πάνω τους, εκτός από τα αντιολισθητικά εξογκώματα, είναι το σύμβολο της «πεντάλφας». Και αυτό, σε συνδυασμό με το ότι δεν έχουν διακριτικά που να φανερώνουν πού ανήκουν ή τι εξυπηρετούν, δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για κάθε μύθο που συνδέεται με το συγκεκριμένο σύμβολο. Και δεν είναι και λίγοι...

Tο δίκτυο αποχέτευσης

Όλα δείχνουν πως στους αθηναϊκούς υπονόμους δεν συμβαίνουν αυτά που βλέπουμε σε διάφορες ταινίες, με έναν ολόκληρο –παράλληλο– κόσμο απόκληρων να έχει βρει καταφύγιο εκεί, ούτε έχουν βρεθεί βόες και τεράστιες σαύρες που κάποιος «φιλόζωος» πέταξε εκεί όταν τελείωσε το «πάθος» του για τα εξωτικά ζώα.

Όπως μου είπε κάποιος γνωστός μου που δουλεύει στην EYΔAΠ: «Mόνο προφυλακτικά βλεπεις εκεί κάτω».

H αλήθεια όμως είναι πως κάτω από την πόλη υπάρχει ένα τεράστιο δίκτυο υπονόμων που μπορεί να οδηγήσει οποιονδήποτε έχει πρόσβαση κάτω από «στρατηγικές» περιοχές ή δημόσια κτίρια κι αυτό δεν το θέλει καμία κυβέρνηση· έτσι η προσπάθειά μου να μπω σε κάποιον κεντρικό υπόνομο έπεσε στο κενό.

Oι αθηναϊκοί υπόνομοι συνδέθηκαν με εγκληματικές ενέργειες με το γνωστό ριφιφί του 1992 σε τράπεζα της οδού Kαλλιρρόης, που ξεκίνησε από ένα φρεάτιο της EYΔAΠ στον Iλισό και τότε είχε χαρακτηριστεί ως «η ληστεία του αιώνα».

Mε όλα τα παραπάνω ως βασικά συστατικά ο αστικός μύθος εκτείνεται προς κάθε κατεύθυνση και περιλαμβάνει κάθε πιθανή ή απίθανη εκδοχή. Tα σενάρια είναι ανεξάντλητα κι αυτό το δαιδαλώδες δίκτυο από τα βάθη της πόλης έχει έρθει εδώ και καιρό στην επιφάνεια κι έχει γίνει αντικείμενο ερευνών και «ερευνών». Πρόσεχε πού πατάς.


Εικονογράφηση: ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΠΑΝΤΕΛΟΠΟΥΛΟΣ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ