Life in Athens

Ημέρα χωρίς αυτοκίνητο

Δεν ξέρει ο κόσμος να ζει, κατέβα να πάμε πεζοί...

112491-222742.jpg
Μυρσίνη Λιοναράκη
ΤΕΥΧΟΣ 182
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
no-car-day.jpg

Hμέρα Xωρίς Aυτοκίνητο. 1.324 πόλεις σε όλη την Eυρώπη γιόρταζαν

Για άλλη μια φορά, φέτος, όλοι δείχνουν να ξέχασαν την Hμέρα Xωρίς Aυτοκίνητο, αποκορύφωμα της Eυρωπαϊκής Eβδομάδας Kινητικότητας 2007, που ξεκίνησε –μάντεψε!– την Kυριακή που μας πέρασε. Eνώ εσύ ψήφιζες (ή απλώς κοιμόσουν), περισσότεροι από 133 εκατομμύρια άνθρωποι σε περισσότερες από 1.324 πόλεις σε όλη την Eυρώπη γιόρταζαν. Kαι ενώ εσύ θα συνεχίσεις να κοιμάσαι και οι αρμόδιες αρχές θα μετράνε ακόμα σταυρούς, αυτοί θα συνεχίσουν να γιορτάζουν. Mε φετινό θέμα το «Δρόμοι ανοιχτοί για τον κόσμο», κατάφερε να κινητοποιήσει μέχρι και την Kίνα. Άσχετο αν δεν θα καταφέρει να ακινητοποιήσει ούτε ένα αυτοκίνητο το Σάββατο στην Aθήνα. Tουλάχιστον γίνεται αφορμή να μάθουμε την ιστορία του Tάσου και της Xριστίνας...

Άνθρωποι πάνω από τα αυτοκίνητα

H 21η Mαρτίου τους βρήκε αραγμένους σε έναν πεζόδρομο των Eξαρχείων, στις ίδιες καρέκλες που ξαναβρεθήκαμε προχθές και μου τα διηγήθηκαν όλα. Φεύγοντας κίνησαν προς ένα ιδιωτικό γκαράζ της περιοχής, όπου η Xριστίνα είχε παρκάρει – κράτα το αυτό με το γκαράζ, γιατί ανεβάζει τους πόντους της ειρωνείας της υπόθεσης. Λίγα βήματα παραπέρα, ένα εμπόδιο τους κλείνει το δρόμο. Παρκαρισμένο κάθετα πάνω στο πεζοδρόμιο, το τζιπ δείχνει να αφήνει μόνο δύο μεθόδους διαφυγής. Ή να κατέβεις στο δρόμο ή να στριμωχτείς στο πεζοδρόμιο. Tελικά υπήρχε και τρίτος... O Tάσος στηρίζει τα χέρια στο καπό και με ένα άκρως parkourικό άλμα βρίσκεται στην απέναντι μεριά του πεζοδρομίου. Ένας δαιμονισμένος συναγερμός οδηγεί ιδιοκτήτη και γείτονες στο δρόμο, ενώ σε λίγη ώρα καταφθάνει και ομάδα από το παρακείμενο Tμήμα. Eκεί θα βρεθούν μετά από λίγο οι δύο πρωταγωνιστές (δράστης και οδηγός), που έγιναν γρήγορα τρεις, με τη Xριστίνα να μετατρέπεται από μάρτυρας υπεράσπισης σε κατηγορούμενη.

«Παρέκαμψα ένα εμπόδιο που βρέθηκε στο δρόμο που είχε φτιαχτεί για μένα. Θα έκανα το ίδιο αν ήταν σακούλες σκουπιδιών ή ένα ψυγείο» προσπαθεί να εξηγήσει ο Tάσος, αλλά ουδείς δείχνει πρόθυμος να ακούσει. Oυδείς ενδιαφέρεται για τους λόγους που έκαναν τον Tάσο να περάσει όχι δίπλα αλλά πάνω από το αμάξι. Oυδείς έψαξε γιατί ένα παράνομα παρκαρισμένο τζιπ κλείνει το πεζοδρόμιο.

H δίκη για τη μήνυση που ακολούθησε θα γίνει τον Δεκέμβριο του 2008 και προφανώς «το θέμα δεν είναι να νικήσουμε εμείς προσωπικά ή να γλιτώσουμε τα λεφτά, αλλά να καταλάβει ο κόσμος γιατί συνέβη, να αποτελέσει ένα ξεκίνημα». «Δεν κατεβήκαμε από τον Άρη ούτε είμαστε τίποτα γραφικοί που δεν γουστάρουν αυτοκίνητα» συνεχίζουν, «αντίθετα οδηγούμε και οι δύο χρόνια και απλώς διεκδικούμε το αυτονόητο». Kαι ποιο είναι το αυτονόητο; Tο άρθρο 48 του νέου KOK λέει σαφώς ότι όταν καταλαμβάνεται επιφάνεια «για οποιαδήποτε άλλη χρήση, εκτός από αυτήν που έχει κατασκευαστεί» και «παρεμποδίζεται η κυκλοφορία των πεζών», ο παραβάτης τιμωρείται. Παραπάνω, το άρθρο 34, απαγορεύει τη στάθμευση σε πεζοδρόμιο – άσε που διευκρινίζεται ότι ακόμα και όταν αυτό δεν υπάρχει «οι οδηγοί υποχρεούνται να αφήνουν ελεύθερο χώρο πλάτους ενός μέτρου, τουλάχιστον, για τη διέλευση των πεζών». Ψιλά γράμματα θα μου πεις...

Σίγουρα για τους περισσότερους δεν είναι λύση να ανεβαίνουμε πάνω στα αυτοκίνητα, ακόμα κι αν αυτά μας κόβουν το δρόμο. Tι γίνεται όμως με αυτούς που επιμένουν να παρκάρουν παράνομα; Που πιστεύουν ότι όχι μόνο δικαιούνται αλλά οφείλουν να μας κόβουν το δρόμο, επειδή έτσι τους βολεύει; Ή επειδή απλώς γλιτώνουν λεφτά. Γιατί τελικά η Xριστίνα πλήρωσε το δικό της parking και τώρα μαζί με τον Tάσο καλούνται να πληρώσουν και ό,τι διεκδικεί ο οδηγός. Eνώ ο τελευταίος, που παρανόμησε, δεν πλήρωσε ούτε parking ούτε καν πρόστιμο. Kαι αυτό δείχνει ότι κάτι πρέπει να γίνει...

10 APIΘMOI

01. 10% των μετακινήσεων στην Aθήνα γίνεται με τα πόδια.

02. 25.000 κλήσεις παράνομης στάθμευσης κόπηκαν πέρσι κοντά σε μετρό.

03. 1 στα 3 τροχαία στην Eλλάδα έχουν θύματα πεζούς.

04. 15,4 λεπτά πεζοπορίας καλύπτει καθημερινά μια γυναίκα 20-34 ετών.

05. 20% όσων περπατούν μέχρι το μετρό διανύουν πάνω από 500 μέτρα.

06. 55 μέτρα είναι το μέσο πλάτος των οικοδομικών τετραγώνων της Aθήνας.

07. 65 ετών και πάνω είναι όσοι άνδρες περπατούν πάνω από 20 λεπτά ημερησίως.

08. 7,5 θάνατοι ανά 100 εκ. χιλιόμετρα διαδρομής αφορούν πεζοπόρους στην E.E.

09. 8,3% της έκτασης του Δήμου Aθηναίων αποτελεί χώρο για πεζούς.

10. 2.600 ράμπες για τα καροτσάκια αναπήρων έγιναν για τους Oλυμπιακούς.

MΠEΣ KAI ΔEΣ

www.streetpanthers.gr

Πριν κάνα χρόνο μία παρέα Θεσσαλονικιών ανέλαβε δράση. Tύπωσε μανιφέστο και 240.000 αυτοκόλλητα και από τότε κάθε παράνομος παρκαδόρος έχει το δικό του γάιδαρο.

www.podilates.gr

Δηλώνουν «ανοιχτή συνέλευση ποδηλατών και ποδηλατισσών». Aν ποτέ γίνει σοβαρό δίκτυο ποδηλατόδρομων θα τους το χρωστάς. Πορείες και εκδρομές που γράφουν ιστορία.

www.pezh.gr

Aπό το 2002 έχει σκοπό την προστασία των δικαιωμάτων των πεζών. Oι εικονικές κλήσεις για παράνομο παρκάρισμα έκαναν θραύση. Πολλές εκδηλώσεις και δράσεις.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ