Αρχειο

Ήταν ο Lewis Carroll παιδόφιλος;

Η Violet Luise γράφει στην A.V. την άποψη της με αφορμή την παράστασή της «Γράμματα στα κοριτσάκια»

4741-35213.jpg
Δημήτρης Μαστρογιαννίτης
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
32652-72750.JPG

Τα Γράμματα στα Κοριτσάκια, είναι μία μουσική παράσταση βασισμένη στο προσωπικό ημερολόγιο του Lewis Carroll, συγγραφέα της «Αλίκης στη Χώρα των Θαυμάτων» καθώς και στις επιστολές του προς ανήλικα κοριτσάκια. Πολύ γρήγορα κατάλαβα, ότι θα έπρεπε να ασχοληθώ με μία προσωπικότητα, τόσο πολύπλευρη, χαρισματική, ιδιοφυή, που μελέτη χρόνων δεν έφτανε για να συνθέσεις το πορτρέτο του. Τον Lewis Carroll, τον κατηγόρησαν εξαιτίας της ιδιαίτερης σχέσης του που είχε με τα παιδιά ως παιδόφιλο ή ως κρυφοπαιδόφιλο. Κάποιες νεώτερες μελέτες υποστηρίζουν το εντελώς αντίθετο. Τον παρουσιάζουν σαν γυναικά που είχε ερωτικές σχέσεις με γυναίκες, ακόμη και με παντρεμένες γυναίκες που στην βικτωριανή εποχή στην οποία ο Carroll έζησε ήταν ένα από τα μεγαλύτερα αμαρτήματα. Διαστροφή, παιδοφιλία, ηθική, ενοχές, δημιουργία. Ήταν ή δεν Ήταν. Αναπάντητο το ερώτημα.

Όσο προχωρούσα την έρευνα μου, γινόταν όλο και πιο καθαρή η διαφοροποίηση του ερωτικού στοιχείου από τη σεξουαλική εμπορευματοποίηση της παιδικής πορνογραφίας του σήμερα. Ο Lewis Carroll είχε ερωτική σχέση με το παιδί. Όχι με την σεξουαλική έννοια της διαστροφής. Όταν εννοώ ερωτική σχέση, εννοώ ότι το παιδί σαν οντότητα, έκφραση της αθωότητας, υπήρξε το κέντρο που καθόρισε όλη του τη δημιουργία του. Όλο το έργο του, στρέφεται γύρω από το παιδί. Τα βιβλία του, το nonsence, οι επιστολές του, η διδασκαλία των μαθηματικών στο Christ Church.Γράφει στο Ημερολόγιο του «Η εικόνα του παιδιού είναι η τέλεια εικόνα. Είναι η εικόνα του Θεού. Γιατί αυτό που μας έλκει στον άνθρωπο είναι η ψυχή και όχι το σώμα. Εμείς οι άνθρωποι όσο μεγαλώνουμε χάνουμε τη θεϊκή μας σπίθα. Και όταν το γήρας μας χτυπά την πόρτα καταπρόσωπα αναπολούμε με θλίψη τις μέρες της αθωότητας».

Ο αξιότιμος Lewis Carroll πάει κόντρα στην εποχή του. Μία εποχή ψευτοσυντηρισμού, άκαμπτης ηθικής που καταδυναστεύει τους ανθρώπους. Μετά το θάνατό του, άρχιζε να χτίζεται όλος αυτός ο μύθος περι παιδοφιλίας. Με τα μέτρα και τα σταθμά της εποχής μας. Το παιδικό γυμνό στην εποχή του συγγραφέα δεν παρέπεμπε στη διαστροφή. Ήταν ένδειξη αθωότητας και καλοτυχίας. Χριστουγεννιάτικες κάρτες απεικόνιζαν γυμνά παιδιά. Τι είναι ηθική, διαστροφή, διαταραχή, αυτό διαφοροποιείται, σε διαφορετικές εποχές και κοινωνίες. Ηθική και Λογική. Τους κανόνες ποιος τους φτιάχνει; Ποιος τους φτιάχνει τους κανόνες;

Η μουσική αυτή παράσταση που παίζεται κάθε Σάββατο βράδυ στο Θησείο, είναι βασισμένη εξ ολοκλήρου πάνω στο υλικό του Lewis Carroll. Εννοώ τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες του από τα κοριτσάκια που πρoβάλλονται από έναν παλιό projectora, τα κείμενα, οι στίχοι από τα τραγούδια και τη μουσική που έχω γράψει. Και εκεί ήταν και η μεγαλύτερη δυσκολία γιατί όταν καλείσαι να δώσεις σάρκα και οστά σε μία ιστορία που αφορά ένα τόσο σημαντικό δημιουργό που πλέον δεν είναι εν ζωή, οφείλεις να έχεις κάνει πλήρη και εμπεριστατωμένη έρευνα. Γιατί όπως και ο ίδιος ο Lewis Carroll επισημαίνει στο άρθρο του το οποίο αποκαλεί Αιώνια Τιμωρία, κάθε άνθρωπος είναι υπεύθυνος για τις πράξεις του, όπως το ίδιο υπεύθυνος είναι και ως προς τον συνάνθρωπό του.

Η παράσταση παίζεται στο θέατρο ΘΗΣΕΙΟΝ , Τουρναβίτου 7, Ψυρρή , 210 3255.444.

Σκηνοθετεί, πρωταγωνιστεί: Violet Luise. Σάβ. 23.30, €8.

Δείτε βίντεο από την παράσταση

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ