Life

H λογική της εξωστρέφειας

Σε οποιοδήποτε ταξίδι είναι εμφανής η ελληνική εξωστρέφεια

4169-207182.JPG
Γιώργος Δημητρακόπουλος
ΤΕΥΧΟΣ 416
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
30984-69730.jpg

Σε οποιοδήποτε ταξίδι σε κάποια ευρωπαϊκή μητρόπολη είναι εμφανής η ελληνική εξωστρέφεια σε σχέση με περασμένες δεκαετίες. Καλλυντικά, λάδι, φέτα, μπίρες, ελληνικά κρασιά, μπισκότα, ο κατάλογος είναι μεγάλος. Και αυτά είναι μόνο όσα φαίνονται...

Αυτό που χρειάζεται σήμερα περισσότερο από ποτέ η Ελλάδα είναι ένα εθνικό σχέδιο εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων, που μαζί με την παραγωγική δραστηριότητα θα βοηθήσουν την ανάκαμψη της οικονομίας και την έξοδο από την κρίση. Η ανάκαμψη των εξαγωγών ξεκίνησε ήδη από το 2010, όταν αυξήθηκε κατά 2,2% (συνολική αξία των εξαγωγών, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών 16,39 δις ευρώ), χάρη στην προσπάθεια που κατέβαλλαν αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις. Την επόμενη χρονιά σημειώθηκε το ιστορικό ρεκόρ εξωστρέφειας των 22,5 δις ευρώ, με αύξηση 36,8% στη συνολική αξία των εξαγωγών.

Έτσι τη διετία 2009-2011 παρουσιάστηκε αύξηση 52,9% στην αξία των εξαγωγών (συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοειδών), από τα 14,68 δις στα 22,45 δις ευρώ με σταθερά αυξητική τάση. Η συμμετοχή των εξαγωγών στο ΑΕΠ ξεπέρασε το 10,3% για πρώτη φορά από το 2000, ενώ το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου περιορίστηκε στο ιστορικό 10% του ΑΕΠ. Σύμφωνα μάλιστα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία, στο πρώτο οκτάμηνο του 2012 οι εξαγωγές της Ελλάδας σημείωσαν τη μεγαλύτερη στο οκτάμηνο στην ευρωζώνη με ποσοστό 9,7%. Σε ό,τι αφορά τα πιο εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα υπήρξε μια ανανέωση με είσοδο 15 νέων προϊόντων, κυρίως από τους κλάδους των δομικών υλικών, των μηχανημάτων, λιπασμάτων, αλλά και των τροφίμων-ποτών (με είδη όπως φράουλες, καπνιστά ψάρια, νερά).

Η ελληνική ευκαιρία για τα βιολογικά προϊόντα

Μια μεγάλη ευκαιρία για ελληνικές εξαγωγές αποτελεί η παγκόσμια αύξηση της ζήτησης βιολογικών προϊόντων, που αυξήθηκε κατά 5% μέσα στο 2012. Η παγκόσμια αγορά βιολογικών ανέρχεται σε 44,5 δισ. δολάρια ετησίως. Η Ελλάδα είναι η τρίτη κατά σειρά χώρα στις εξαγωγές αυτές μετά την Ιταλία και την Ισπανία. Αυτό που χρειαζόμαστε, λοιπόν, είναι το ομαδικό εξαγωγικό μάρκετινγκ σε συνδυασμό με το χαρακτηρισμό του προϊόντος (brand name).

Εξάγουμε Περισσότερη Ελλάδα

Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Εξαγωγών έχει ξεκινήσει μια σειρά δράσεων που στοχεύουν στην ανατροπή του αρνητικού κλίματος διεθνώς για την Ελλάδα και στην ουσιαστική υποστήριξη των εξωστρεφών επιχειρήσεων της χώρας με έμφαση στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, προκειμένου να δραστηριοποιηθούν για πρώτη φορά ή να επεκτείνουν τις εξαγωγές τους στους βασικούς στόχους που είναι η Κίνα, η Ιταλία και οι ΗΠΑ, με προοπτική διείσδυσης σε περισσότερες από 50 χώρες του κόσμου. Το σχέδιο δράσεων περιλαμβάνει σεμινάρια, ενημερώσεις και συνεργασίες με άλλες χώρες. Πλατφόρμα αυτών των δράσεων θα αποτελέσει η συμμαχία φορέων «Εξάγουμε Περισσότερη Ελλάδα», στην οποία συμμετέχουν το Ελληνο-Ιταλικό Επιμελητήριο, το ΕΒΕΑ, η ΕΕΔΕ, ο ΣΕΒΕ και η Eurobank, με βασικό στόχο την προβολή και δικτύωση ελληνικών εξωστρεφών επιχειρήσεων μέσω 74 ιταλικών επιμελητηρίων σε 52 χώρες.

Τα πιο εξαγώγιμα προϊόντα

Η κατά 37% αύξηση των ελληνικών εξαγωγών το 2011 είναι αποτέλεσμα της γενικότερης αύξησης των εξαγωγών σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων. Σημαντικότερο ρόλο έπαιξαν τα καύσιμα, οι εξαγωγές των οποίων τριπλασιάστηκαν, αλλά και τα βιομηχανικά προϊόντα, που εξακολουθεί να είναι η μεγαλύτερη κατηγορία εξαγόμενων προϊόντων (46% του συνόλου των εξαγωγών). 

Ευκαιρίες, προβλήματα και θετικά βήματα

Τα δυνατά σημεία και οι ευκαιρίες των ελληνικών προϊόντων είναι η ποιότητα, η πρόσβαση στις αναδυόμενες αγορές, η τάση στη μεσογειακή διατροφή, ο τουρισμός, το εξειδικευμένο εργατικό δυναμικό, η παραμετροποίηση των προϊόντων ανά αγορά. Από την άλλη υπάρχουν πολλά εμπόδια: γραφειοκρατία, έλλειψη εξειδικευμένου marketing, απειρία, πιέσεις από ανταγωνιστικά κράτη, ζητήματα κόστους και παραγωγικής επάρκειας, επιστροφές του ΦΠΑ. Είναι λοιπόν άμεση η ανάγκη για διευκόλυνση των εξωστρεφών επιχειρήσεων, δεδομένων όλων αυτών των ανασταλτικών παραγόντων.

Σύμφωνα με την πρόεδρο της ΠΣΕ Χριστίνα Σακελλαρίδη, η ενίσχυση της προβληματικής ρευστότητας, που αποτελεί ένα πολύ σημαντικό εμπόδιο στην ελληνική εξωστρέφεια, έχει ήδη επιτευχθεί με το Πρόγραμμα «Εξωστρέφεια - ΟΑΕΠ» που έτρεξε το 2011, καθώς και με την ευνοϊκότερη προκήρυξη του Προγράμματος «Εξωστρέφεια - Ανταγωνιστικότητα: Β΄ Κύκλος» που εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ανταγωνιστικότητα και Επιχειρηματικότητα του ΕΣΠΑ.


Ο χάρτης των εξαγωγών

ΙΤΑΛΙΑ

Την τελευταία διετία έχει αναδειχθεί σε νούμερο ένα εμπορικό εταίρο μας παρά την κρίση, ξεπερνώντας τη Γερμανία, και απορροφά κάθε χρόνο προϊόντα αξίας άνω των 2 δις ευρώ. Όπως έδειξε πρόσφατη έρευνα του ΠΣΕ, η Ελλάδα είναι ο Νο 1 προμηθευτής της Ιταλίας σε ψάρια, βερίκοκα, κεράσια & ροδάκινα, Νο 2 σε ελαιόλαδο, Νο 3 σε λαχανικά και Νο 4 σε σκληρό σιτάρι.

ΗΠΑ

Κατά σχεδόν 50% αυξημένες εμφανίζονται την ίδια περίοδο οι ελληνικές εξαγωγές στις ΗΠΑ (στα 376 εκατ. ευρώ) οι οποίες κατατάσσονται στην 7η θέση των μεγαλύτερων εισαγωγέων ελληνικών προϊόντων, που κυρίως είναι τρόφιμα, δομικά υλικά, μηχανήματα-εξοπλισμός και χημικά προϊόντα.

ΚΙΝΑ

Δυναμική είναι η αύξηση των εξαγωγών και προς την Κίνα το 2012, κατά 49%, φέρνοντάς την στη 17η θέση των καλύτερων αγορών για τα ελληνικά προϊόντα. Η Ελλάδα εξάγει προς την Κίνα κυρίως πρώτες ύλες, βιομηχανικά προϊόντα, πετρελαιοειδή (7,4%) και τρόφιμα σε ποσοστό μόλις 3,9%.

 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ