Αθλητισμος

Η τρέλα του Super Bowl

Η Αμερική μας… παρασύρει στο μεγαλύτερο event της χρονιάς

341981-718242.jpg
Αργύρης Ευθυμιάδης
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
gettyimages-466653875.jpg
Getty Images

Απόψε όλη η Αμερική και αρκετοί ακόμη φανατικοί στον υπόλοιπο κόσμο θα στηθούν για ώρες μπροστά στην τηλεόραση για το ματς της χρονιάς.

Σήμερα κρίνεται ο τίτλος στο πρωτάθλημα του NFL, σε αυτό το άθλημα που μοιάζει με ράγκμπι και λέγεται American Football, έστω κι αν ουσιαστικά παίζεται με τα χέρια.

Δεν έχει νόημα να αναλύσουμε τους κανόνες του. Άλλωστε και στις ΗΠΑ ακόμη, σήμερα θα κάτσει η μισή χώρα για να δει το παιχνίδι, ακόμη κι αν δεν το γουστάρει στην πραγματικότητα.

Είναι σαν έθιμο, είναι μια ετήσια συνήθεια, που προκαλεί πραγματική φρενίτιδα στον κόσμο.

Μπορεί για τους περισσότερους από εμάς να μην έχει τη βαρύτητα ενός τελικού Τσάμπιονς Λιγκ –για τους Αμερικανούς έχει- αλλά δεν είναι λίγες οι φορές που ζηλεύουμε το θέαμα που προσφέρουν οι αθλητές και όχι μόνο.

Ένας τελικός Τσάμπιονς Λιγκ θα κρατήσει 90 λεπτά συν το 15λεπτο ημίχρονο και ένας απλός φίλαθλος θα κάτσει στην τηλεόρασή του κανα μισάωρο πριν από την έναρξη και θα την κλείσει μόλις γίνει η απονομή.

Οι Αμερικάνοι, πρώτοι διδάξαντες του μάρκετινγκ, καταφέρνουν να κρατούν τον κόσμο καθηλωμένο μπροστά στο «κουτί» για όλη σχεδόν τη μέρα.

Καταρχάς ο αγώνας, που διαρκεί σε καθαρό χρόνο 60 λεπτά (τέσσερις περίοδοι των 15 λεπτών), κρατά περισσότερες από τέσσερις ώρες. Οι διακοπές είναι πολλές, γιατί πρέπει να παίξουν και διαφημίσεις.

Κι όσο κι αν φαίνεται παράξενο, τα διαφημιστικά σποτς είναι από τα κύρια θεάματα της ημέρας. Όλες οι μεγάλες εταιρείες πασχίζουν να διαφημίσουν τα προϊόντα τους στις διακοπές του Super Bowl, διότι ξέρουν ότι ουσιαστικά θα τα δει όλη η χώρα.

Οι διαφημιστικές παλεύουν να κατεβάσουν τις καλύτερες ιδέες, αφού δεν αρκεί μόνο το προϊόν, αλλά και το concept της διαφήμισης και το πόσο αυτό θα συζητιέται και την επόμενη μέρα.

Κι όλα αυτά για 30 δευτερόλεπτα, αφού τόσος είναι ο χρόνος που δίνεται σε κάθε διαφήμιση. Πόσο κοστίζει αυτό; «Μόλις» πέντε εκατομμύρια δολάρια! Κι αν το ποσό φαίνεται εξωφρενικό –που είναι δηλαδή- τα μεγαλύτερα brands του κόσμου «σφάζονται» για να κερδίσουν μία θέση.

Στην Ελλάδα έχουμε τη συνήθεια να μαζευόμαστε να βλέπουμε ματς με πίτσες/σουβλάκια και μπύρες. Παραγγέλνουμε, έρχονται 2-3 φίλοι και γίνεται η δουλειά. Την ημέρα του Super Bowl, διοργανώνονται άπειρα πάρτι σε όλη τη χώρα.

Καταρχάς σε σπίτια. Μάλιστα, στις περιοχές που τις ευνοεί ο καιρός διεξάγονται και μπάρμπεκιου, αλλά γενικά η εθιμοτυπία επιβάλλει μάζωξη 15-20 ατόμων και έναν μεγάλο μπουφέ για όλα τα γούστα.

Δεν είναι λίγοι αυτοί, που έχουν αναγάγει σε επιστήμη το τραπέζι της συγκεκριμένης μέρας και φροντίζουν να δίνουν χρώμα από NFL. Μάλιστα, υπάρχουν και εκπομπές ή βίντεο στο youtube που δίνουν και συμβουλές.

How to make the ultimate Super Bowl snack stadium

Εννοείται πως σε κάθε μπουφέ του Super Bowl δεν υπάρχει τίποτα υγιεινό. Τα πάντα ανήκουν στο junk food και οτιδήποτε διαφορετικό «απαγορεύεται» τη συγκεκριμένη μέρα!

Όσοι δεν μπορούν να μαζέψουν πολύ κόσμο σπίτι τους έχουν και μια άλλη επιλογή. Να πάνε σε κάποιο μαγαζί που δείχνει τον αγώνα. Επειδή, όμως γίνεται χαμός, όχι μόνο υπάρχει λίστα κράτησης, αλλά και εισιτήριο για να μπεις μέσα στο μπαρ…

Με την πάροδο των ετών, αυτά τα πάρτι διεξάγονται σχεδόν σε όλες τις μεγάλες χώρες του κόσμου, με την Αθήνα να μην λείπει από τον χορό. Τουλάχιστον πέντε μαγαζιά στο κέντρο θα διανυκτερεύσουν (το ματς ξεκινάει 1.30 μετά τα μεσάνυχτα ώρα Ελλάδος και θα τελειώσει κοντά στις 6 το πρωί), ως μία λύση ανάγκης για τους τουρίστες, αλλά και για όσους Έλληνες fans δεν έχουν συνδρομητική.

Διότι και οι δύο πλατφόρμες θα δείξουν το παιχνίδι μέσω του Fox Sports και μάλιστα θα υπάρχει ελληνική περιγραφή, που πολλές φορές είναι σωτήρια σε θέματα κανονισμών για αυτούς που είναι αδαείς.

Βεβαίως, το κομμάτι του αγώνα που περιμένουν κάθε χρόνο πάρα πολλοί είναι το ημίχρονο. Εκεί που διεξάγεται η περίφημη συναυλία σε ένα stage που στήνεται μέσα σε πέντε λεπτά στο μέσον του γηπέδου και φυσικά ξεστήνεται εξίσου γρήγορα για να συνεχιστεί το παιχνίδι.

Το έθιμο ξεκίνησε από το πρώτο κιόλας Super Bowl το 1967, όπου τραγούδησε μια χορωδία και στις μέρες μας έχει εξελιχτεί σε ένα σόου πρώτου μεγέθους, όπου έχουν περάσει τα μεγαλύτερα ονόματα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής.

Ποιος άραγε θα ξεχάσει το απίστευτο live των U2 το 2002, λίγους μόλις μήνες μετά την 11η Σεπτεμβρίου;

Αθήνα Συλλαλητήριο: προσέλευση πλήθος κόσμου

Ή το 2006 τους Rolling Stones που έπαιξαν πάνω σε μια σκηνή που απεικόνιζε τη γλώσσα-σήμα κατατεθέν τους;

The Rolling Stones Live: Superbowl XL Halftime 2006

Για να φτάσουμε πέρυσι στη Lady Gaga, που –ανεξάρτητα αν η μουσική της αρέσει ή όχι- ήταν εξίσου εντυπωσιακή, περνώντας μάλιστα και ένα σωρό αντί-Τραμπ μηνύματα.

Ήταν αυτή που άρχισε το ολιγόλεπτο σόου της τραγουδώντας στην οροφή του γηπέδου (!) και στη συνέχεια βούτηξε προς το κέντρο του, δεμένη με σχοινιά.

Lady Gaga's FULL Pepsi Zero Sugar Super Bowl LI Halftime Show | NFL

Το πλάνο δεν το έδειξε ποτέ η τηλεόραση, ώστε σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά, να μην μεταδοθεί live. Αυτή η τακτική ακολουθείται εδώ και χρόνια από τους Αμερικάνους. Συγκεκριμένα μετά το 2004, όταν ο Τζάστιν Τίμπερλεϊκ την ώρα που έκανε ντουέτο με την Τζάνετ Τζάκσον, με μια κίνηση αποκάλυψε το στήθος της τραγουδίστριας, προκαλώντας χαμό.

Έκτοτε κάθε «ζωντανή» μετάδοση που βλέπουμε από τις ΗΠΑ είναι ουσιαστικά 4-5 δευτερόλεπτα «μαγνητοσκοπημένη», έτσι ώστε να συμβεί κάποιο απρόοπτο, να προλάβει ο σκηνοθέτης να το κόψει.

Φέτος, πάλι ο Timberlake θα είναι στο halftime show, αλλά αυτή τη φορά χωρίς παρτενέρ…

Tempo24 - Πατρινοί στο συλλαλητήριο για το Σκοπιανό

Από ‘κει και πέρα, τα νούμερα που αφορούν κάθε πτυχή του Super Bowl εντυπωσιάζουν.

Για παράδειγμα, όσοι θα δουν τον αγώνα σπίτι τους, έχουν εφοδιαστεί με τα… απαραίτητα. Τις τελευταίες μέρες πριν από την Κυριακή, όταν και γίνονται οι ετοιμασίες με τα ψώνια, ξοδεύονται στις ΗΠΑ 1,3 δισ. δολάρια για μπύρες (!), 980 εκατομμύρια για αναψυκτικά, άλλο ένα δισεκατομμύριο για κρασιά και πιο βαριά ποτά, ενώ αντίστοιχα είναι τα ποσά για φαγητό και αφορούν κυρίως τσιπς, ποπ κορν, πίτσες, μπέργκερς, αβοκάντο για γκουακαμόλε και βέβαια φτερούγες κοτόπουλου, που είναι το μεγάλο hit.

Αν και το γήπεδο της Μινεάπολις, που θα γίνει ο σημερινός αγώνας, χωρά 70.000 κόσμο, οι επισκέπτες εκτός πόλης και χώρας, αγγίζουν τις 120.000.

Όσο για την οικονομία της πόλης, ο Δήμος θα χρεωθεί με 5 εκατ. δολάρια για τη διεξαγωγή και τη φιλοξενία του ματς, αλλά τα χρήματα που θα ξοδευτούν στην πόλη το τριήμερο, φτάνουν τα 400.000.000 δολάρια!

Ένα σημαντικό πρόβλημα που προκύπτει, πάντως, είναι η επόμενη μέρα.

Το 40% αυτών που πηγαίνουν σε σπιτικό πάρτι, την άλλη μέρα δεν εμφανίζονται στη δουλειά τους! Επίσης, όσοι δίνουν κανονικά το παρόν, ουσιαστικά… υπολειτουργούν από τις κραιπάλες και την κούραση, σε σημείο να έχει υπολογιστεί πως η χώρα χάνει εκατοντάδες εκατομμύρια από την έλλειψη παραγωγικότητας.

Τα τελευταία χρόνια έχει ανάψει η κουβέντα, αν η Δευτέρα μετά το Super Bowl πρέπει να γίνει εθνική αργία και μάλιστα την ιδέα αυτή την υποστηρίζουν μεγάλες εταιρείες, αλλά ΜΜΕ σαν την Wall Street Journal!

Στον σημερινό τελικό, συναντάμε τους New England Patriots από τη Βοστώνη και τους Eagles από τη Φιλαδέλφεια.

Οι Patriots είναι το μεγάλο φαβορί, έχοντας ήδη κατακτήσει πέντε φορές το τρόπαιο μέσα στον 21ο αιώνα, ενώ πέρυσι πέτυχαν τη μεγάλη ανατροπή, νικώντας τους Falcons στον πιο συναρπαστικό τελικό όλων των εποχών. Αντίθετα, οι Eagles ακόμη ψάχνουν το πρώτο τους τρόπαιο.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ