Κοσμος

Η selfie των μαζών: Οπαδοί της Χίλαρι της γυρίζουν την πλάτη, αλλά όχι το κινητό τους

Η φωτογραφία που κάνει τον γύρο του κόσμου και εξυμνεί την κυριαρχία της εικονικής πραγματικότητας

sgdi.jpg
Μαριάννα Μαρμαρά
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
325666-671957.jpg

Οι ΗΠΑ έχουν μπει για τα καλά σε προεκλογικούς ρυθμούς, με τους δύο υποψήφιους προέδρους Χίλαρι Κλίντον και Ντόναλντ Τραμπ να έχουν πάρει τους δρόμους και να γυρίζουν τη χώρα πολιτεία προς πολιτεία, πόλη προς πόλη, πιθαμή προς πιθαμή.

Η υποψήφια των Δημοκρατικών και πρώην πρώτη Κυρία των ΗΠΑ βρέθηκε στο Ορλάντο και η φωτογραφία που απαθανάτισε η Μπάρμπρα Κίνεϊ είναι μακράν η κορυφαία της προεκλογικής της εκστρατείας, αλλά και η πιο ενδεικτική των καιρών που διανύουμε.

Σε αυτή η Χίλαρι φέρεται να χαμογελά και να χαιρετά εκατοντάδες νεαρούς οπαδούς της μέσα σε μια αίθουσα, οι οποίοι όμως της έχουν γυρίσει κυριολεκτικά την πλάτη, με μία ουσιαστική διαφορά που κάνει τη Χίλαρι όχι απλώς να μην παγώνει από αμηχανία, αλλά να γελά επιδεικτικά και να χαιρετά το πλήθος: δεν της έχουν γυρίσει το κινητό τους.

Έτσι, όλοι μαζί βγάζουν ο καθένας τη δική του διαφορετική selfie με την υποψήφια πρόεδρο που στηρίζουν.

Η φωτογραφία της Κίνεϊ με το που ανέβηκε στο Twitter από μέλος του επικοινωνιακού της επιτελείου κοινοποιήθηκε εκατοντάδες χιλιάδες φορές. Σημειώνεται ότι μέσα σε 20 ώρες μετρά ήδη πάνω από 18.700 retweets και πάνω από 20.500 likes, ενώ τα σχόλια είναι απλώς αμέτρητα.

Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι πολλοί χρήστες μένουν στο γεγονός ότι η πλειοψηφία του κοινού ανήκει στη λεγόμενη γενιά των «millennials», των γεννημένων δηλαδή μεταξύ 1982 και 1994. Πρόκειται για νέους ψηφοφόρους με μεγάλη οικειότητα στις νέες τεχνολογίες.

Άλλοι πάλι κατηγορούν την Κλίντον ότι σκηνοθέτησε τη φωτογραφία, καθοδηγώντας τους οπαδούς της να βγάλουν ταυτόχρονα selfie με σκοπό το αποτέλεσμα που είδαμε από τον φακό της Κίνεϊ.

Όπως και να έχει, η ουσία και η σημειολογία της φωτογραφίας δεν αλλάζει: Η ζωή των millennials και των επόμενων γενεών φιλτράρεται μέσα από την οθόνη, ζώντας μια πραγματική και μια εικονική ζωή, όπως και οι υποψήφιοι ζουν μια πραγματική και μια εικονική προεκλογική εκστρατεία. Ποια θα κερδίσει στο τέλος όμως;

Αυτό που κερδίζει προς το παρόν είναι το επικοινωνιακό επιτελείο της Κλίντον, που κατάφερε -ηθελημένα ή κατά λάθος- να την απαθανατίσει πίσω από ένα τρελαμένο ακροατήριο να βγάζει selfie μαζί της. Όσο αντιφατική κι αν είναι αυτή η εικόνα, δεδομένου ότι είναι εικόνα ήττας ένας πολιτικός να μιλά και το κοινό να του έχει γυρισμένη την πλάτη, ωστόσο καταδεικνύει το πόσο μπορεί να μπλεχτεί η εικονική με την αυτή καθαυτή πραγματικότητα. Το ακροατήριο πλέον βλέπει και ακούει τη Χίλαρι Κλίντον αν και την έχει ολοζώντανη μπροστά του (ή ακριβέστερα πίσω του) μέσα από την οθόνη του κινητού του ή της ταμπλέτας του και όχι με τα ίδια του τα μάτια και τα αυτιά.

Και εδώ ακριβώς είναι η δύναμη αυτής της εικόνας. Είναι η δύναμη της αντίφασης. Η δύναμη της εικονικής πραγματικότητας πάνω στην πραγματικότητα.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ