Ελλαδα

H ερώτηση της εβδομάδας από την A.V. και την Prorata: Θα πρέπει να λαμβάνουν εκπαιδευτική άδεια οι ποινικοί κρατούμενοι;

Τι απαντούν οι πολίτες με αφορμή την υπόθεση του Βασίλη Δημάκη

341646-710462.jpg
Γιάννης Κωνσταντινίδης
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
2597320.jpg
EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ

Η επικαιρότητα τρέχει. Ακούτε για αυτήν. Τώρα έχετε τη δυνατότητα να μιλήσετε για αυτήν. Κάθε εβδομάδα και για ένα διαφορετικό θέμα. Η Prorata θέτει κάθε Παρασκευή μία και μόνο ερώτηση για ένα θέμα επικαιρότητας στους εγγεγραμμένους στη λίστα ηλεκτρονικών διευθύνσεών της και παρουσιάζει κάθε Δευτέρα τις απαντήσεις τους στην Athens Voice. Αν επιθυμείτε και εσείς να εγγραφείτε στη λίστα της Prorata, πατήστε εδώ.

Μεγαλοθυμία ή Τιμωρία;

Λέγεται ότι ο τρόπος με τον οποίο μια κοινωνία αντιμετωπίζει τους κρατούμενους μαρτυρά την ωριμότητά της. Το μείγμα εκδίκησης και σωφρονισμού πράγματι δύναται να διαχωρίσει τις κοινωνίες μεταξύ εκείνων που δίνουν βαρύτητα στην απομόνωση των παραβατών και εκείνων που δίνουν βαρύτητα στην επανένταξη των παραβατών. Ή αλλιώς, μεταξύ εκείνων που φοβούνται τον παραβάτη και εκείνων που λυπούνται τον παραβάτη. Οι πρώτες του στερούν ευκαιρίες, οι δεύτερες του τις παρέχουν.

Οι δύο αυτές διαφορετικές συλλογιστικές αποτυπώνονται με τον πλέον καθαρό τρόπο στην παροχή ή μη του δικαιώματος αδειών σε φυλακισμένους προκειμένου να παρακολουθήσουν μαθήματα οποιουδήποτε επιπέδου εκπαίδευσης. Με αφορμή την απόρριψη του αιτήματος χορήγησης εκπαιδευτικής άδειας στον κρατούμενο Βασίλη Δημάκη και τα γεγονότα που ακολούθησαν –δηλαδή την έναρξη απεργίας πείνας και δίψας του κρατουμένου και την παρέμβαση του Υπουργείου για τη χορήγηση της άδειας– η Prorata έθεσε το ζήτημα στην τελευταία Ερώτηση της Εβδομάδας.

Η πλειονότητα του δείγματος (56%) υποστήριξε ότι οι κρατούμενοι που επιθυμούν σπουδές στο Πανεπιστήμιο θα πρέπει να μπορούν να λάβουν τις σχετικές άδειες παρακολούθησης των μαθημάτων, ενώ το ποσοστό εκείνων που εναντιώθηκαν περιορίστηκε στο 30%. Οι απαντήσεις των ερωτηθέντων εμφάνισαν σημαντική συσχέτιση με τις τοποθετήσεις τους στον άξονα «αριστερά-δεξιά», καθώς οι τοποθετούμενοι στο αριστερό άκρο τάχθηκαν –σε μια αναλογία δέκα προς ένα– υπέρ του δικαιώματος, ενώ οι τοποθετούμενοι στο δεξιό άκρο διχάστηκαν μεταξύ των δύο απόψεων. Η αντιμετώπιση των κρατουμένων, αλλά και τα θέματα ατομικών δικαιωμάτων γενικότερα, φαίνονται να παραμένουν κύρια συστατικά της αφηρημένης διάκρισης μεταξύ της «αριστεράς» και της «δεξιάς».

document-page-003.jpg

Η έρευνα επιχείρησε επίσης να διερευνήσει πιθανή συσχέτιση των τοποθετήσεων στο θέμα με τον δείκτη συμπάθειας για την κυβέρνηση Τσίπρα, δεδομένης μάλιστα της παρέμβασης του Υπουργείου Δικαιοσύνης για την τελική δρομολόγηση της αποδοχής του αιτήματος του Βασίλη Δημάκη.

Το ποσοστό εκείνων που συμφωνούν με τη χορήγηση αδειών για σπουδές έφτασε στο 80% μεταξύ εκείνων που τοποθετούνται υψηλά στον δείκτη συμπάθειας προς την κυβέρνηση, ενώ περιορίστηκε στο 47% μεταξύ εκείνων που τοποθετούνται χαμηλά στον δείκτη συμπάθειας προς την κυβέρνηση.

document-page-005.jpg

Οι διαφορές είναι λιγότερο έντονες σε σχέση με την περίπτωση των «αριστερών» και των «δεξιών» ψηφοφόρων, καθώς ένα σημαντικό κομμάτι «αριστερών» ψηφοφόρων δεν εκδηλώνει συμπάθεια προς την κυβέρνηση Τσίπρα.

document-page-004.jpg

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι την παροχή ευκαιρίας στον παραβάτη –δηλαδή αυτήν που θα χαρακτηρίζαμε ως «αριστερή» θέση– στήριξε και η σχετική πλειοψηφία εκείνων που τοποθετούνται ανοιχτά εναντίον της κυβέρνησης, εύρημα που ευθυγραμμίζεται και με την ενεργητική στήριξη, τις προηγούμενες ημέρες, του αιτήματος του Βασίλη Δημάκη από εκπαιδευτικούς και πανεπιστημιακούς που εκδηλώνουν σε άλλα ζητήματα διαφωνίες με αποφάσεις και χειρισμούς της κυβέρνησης. Το δίπολο «ευκαιρίες έναντι περιορισμών», το οποίο στην περίπτωση του συγκεκριμένου ζητήματος που εμπλέκει την εκπαίδευση ως μηχανισμό αυτό-βελτίωσης και όχι απλώς τον μετριασμό της ποινής ή τη διευκόλυνση της εξόδου από τη φυλακή, ξεπερνά τις στεγνές κομματικές αντιπαραθέσεις. Ή τουλάχιστον θα έπρεπε να τις ξεπερνά.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ