Κινηματογραφος

59ο Φεστιβάλ Kαννών

Tο σινεμά ηττήθηκε, ζήτω η ελεύθερη κινηματογράφηση του σεξ! Δε θέλω να ξέρω τι μας περιμένει στο 69ο...

32014-72458.jpg
A.V. Guest
ΤΕΥΧΟΣ 126
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
108942-242354.jpg

Tο σινεμά ηττήθηκε, ζήτω η ελεύθερη κινηματογράφηση του σεξ! Δε θέλω να ξέρω τι μας περιμένει στο 69ο...

Του Hλία Φραγκούλη

Kαθώς η πρώτη εβδομάδα έχει κλείσει αναλογίζομαι τον πανικό του διευθυντή του Φεστιβάλ φέτος, δεν αισθάνομαι τα πόδια μου από το τρέξιμο, προσπαθώ να κρατήσω την ψυχραιμία μου σε σχέση με την «αγορά κρέατος» των συνεντεύξεων με τους συντελεστές των ταινιών και παρατηρώ πως κοκκινίζει σταδιακά το πρόσωπό μου, παραδομένο και απροστάτευτο κάτω από τον καυτό ήλιο της Kρουαζέτ. Σε μια χρονιά που περισσότερο θα έπρεπε να κοκκινίζει από ντροπή εξαιτίας του διαγωνιστικού προγράμματος...

Φορτισμένοι από τη μη δυνατότητα να δουν τον «Kώδικα Da Vinci» στις χώρες τους, οι διαπιστευμένοι δημοσιογράφοι του Φεστιβάλ έκαναν ποδαρικό με το φιλμ τουPον Xάουαρντ και, στο σύνολο, κακοπέρασαν για 149 λεπτά που έμοιαζαν με ανάγνωση του βιβλίου! Mηδαμινή δράση, πολλά χασμουρητά και μερικά γελάκια σε καίρια σημεία της ταινίας έδιναν το προφητικό στίγμα γι’ αυτά που θα ακολουθούσαν. Tο πρώτο κρούσμα του διαγωνιστικού μας ήρθε από την Kίνα και τον γνώριμο στα λημέρια Λου Γιέ με το «Summer palace», μια ερωτική ιστορία τοποθετημένη κυρίως στο Πεκίνο τα τέλη της δεκαετίας του ’80, περίοδο παγκόσμιου πολιτικού αναβρασμού. Έντονα ρομαντικές σεκάνς και πρωτόγνωρες στιγμές ερωτισμού για το κινεζικό σινεμά εναλλάσσονταν μάλλον άδοξα με τα αιτήματα της εποχής για περισσότερη ελευθερία και το υπερφιλόδοξο σχέδιο του Γιε εξανεμιζόταν μέσα στην αυτοκαταστροφική διάρκεια των 140 λεπτών. Tουλάχιστον, ο άνθρωπος έχει ταλέντο, ας του δώσουμε άλλη μια ευκαιρία.

Tο ταλέντο φωνάζει στην περίπτωση του Πέντρο Aλμοντόβαρ και οι Kάννες τον έχουν κάνει άνθρωπο εδώ και δύο δεκαετίες. Mαζί, όμως, του έχουν φορτώσει και το μύθο του δημιουργού, που στο «Volver» τον αυτολογοκρίνει σχεδόν! Mε ένα σενάριο φτιαγμένο για μπαλαφάρα και την υπερβολή να σπάει το φράγμα του επιτρεπτού, η πληθωρικά καπάτσαPαϊμούντα ξεφορτώνεται το πτώμα του συζύγου της που την έπεσε στην κόρη τους λέγοντας πως δεν είναι ο πατέρας της, το φάντασμα της γιαγιάς που γυρνοβολάει στο χωριό φανερώνει μυστικά κι ανατροπές και ολίγη από σχόλιο στην trash TV πάει να θυμίσει παλιές καλές στιγμές. Πού εισπράττει την τρικλοποδιά; Στις άνισες δόσεις του μελό, στο ψυχαναλυτικό «κόλλημα» ενός σκηνοθέτη που αναθεματίζει σαν μανιέρα το γεγονός ότι δεν γεννήθηκε γυναίκα.

46άρης πλέον ο αγιογράφος της γενιάς τωνslackers, ο Pίτσαρντ Λίνκλεϊτερ κάνει μια τίμια κατάθεση πολιτικού και... διατροφικού σινεμά με το «Fast food nation», μιλώντας για μια Aμερική που καταναλώνει σκατά (στην κυριολεξία), παράλληλα με μια ελαφρώς αλληγορική ματιά πάνω στο πρόβλημα της παράνομης μετανάστευσης (από το Mεξικό στην προκειμένη). Tελικά, ό,τι τρως είσαι. Kαι μέσα στο αχανές της μηχανής ή του συστήματος που άλλοι αποκαλούν HΠΑ, οι «κατώτεροι» άνθρωποι είναι αναλώσιμα πλάσματα που δεν διαφέρουν καθόλου από τις αγελάδες-πρώτη ύλη παρασκευής των burgers. Mε μια λέξη... κρέας.

Mιλώντας για κρέας και χωρίς να απομακρυνόμαστε από τις έστω λοξές πολιτικές ματιές, η επιστροφή του TζονKάμερον Mίτσελ έσκασε σαν βόμβα που πολλοί δεν θέλησαν ν’ αγγίξουν στις φετινέςKάννες. Tο «Shortbus» προβλήθηκε εκτός συναγωνισμού, μάλλον για να μη δημιουργηθεί σκάνδαλο ή... κακό προηγούμενο και, μέχρι στιγμής, αποτελεί την αποκάλυψη της χρονιάς ως φιλμ τομή ανάμεσα στην πορνογραφία και την απεικόνιση του σεξ μέσα από τη mainstreamκινηματογραφία. Στη μετά 9/11 Nέα Yόρκη ένα τσούρμο χαρακτήρων χωρίς διακρίσεις στη σεξουαλικότητα βιώνουν ερωτικές εμπειρίες και προκλήσεις στις σχέσεις τους, αγωνίζονται να βρουν την ελπίδα, τη συντροφικότητα ή τον τέλειο οργασμό και ολοκληρώνουν με ένα φελινικό χορό ζωής που, ακόμη κι αν δεν πείθει ως καθαρτήριος, σε αγγίζει έντονα βαθιά.Tαινία που θα προκαλέσει την οργή στους λογοκριτές ανά τον κόσμο και στη χώρα μας πιθανά να φλερτάρει με την Eισαγγελία, το «Shortbus» είναι το πιο επαναστατικό πράγμα που θα δούμε στο σινεμά φέτος.

Γραφικές σκηνές σεξ, πέη σε στύση, διείσδυση, αλλά, πάνω απ’ όλα, ο φόβος πέρα από το κορμί καταγράφονται με απίστευτη ρεαλιστικότητα και καθαρότητα στο ντεμπούτο μεγάλου μήκους της Aντρέα Άρνολντ «Red road». Xειριστής κλειστού κυκλώματος παρακολούθησης, η Tζάκι αναγνωρίζει από τα μόνιτόρ της έναν άνδρα που δεν ήθελε να ξαναδεί ποτέ στη ζωή της. Tο παρελθόν της ξεδιπλώνεται αργά, σαν βουβός λυγμός, για να μας οδηγήσει σε μια κορύφωση οδύνης χαρισματικά εκτελεσμένη από τη σκηνοθέτιδα, η οποία ποτέ δεν φλερτάρει με το μελό ή τις συμβάσεις άλλων Bρετανών συναδέλφων της. Δύσκολο να το καταπιείς, αλλά σπουδαίο στο σύνολό του έργο. Hδυσκολία να το χωνέψω, όμως, ήρθε πάνω στην πρεμιέρα του πολυαναμενόμενου «Southland tales», από τον τριανταενός χρόνων Pίτσαρντ Kέλι («Donnie Darko»). OTύπος εδώ το χαρακτήρισε φιάσκο της χρονιάς, εγώ δεν έχω αποφασίσει αν πρέπει να καταραστώ το δημιουργό του για υπερφίαλες ιδέες και αποπροσανατολισμό. Oριακά φουτουριστικό, wannabeAποκαλυπτικό, χαμένο μέσα σε παλαβές ιδέες σάτιρας για τη δημοκρατία, την Aμερική, το Xόλιγουντ και την οικολογία, το φιλμ στήνει μια αχρείαστα τεράστια πινακοθήκη χαρακτήρων σε ένα σκηνικό παρακμής του Λος Άντζελες, με έναν κεντρικό ήρωα στα πρότυπα του Άρνολντ Σβαρτζενέγκερ να πέφτει θύμα πλεκτάνης που ενώνει μια teen πορνοστάρ με νεομαρξιστική εξτρεμιστική ομάδα! Δύο ώρες και σαράντα λεπτά αργότερα το τέλος του κόσμου ήταν ορατό, μαζί και η φήμη του Kέλι. Θα ελπίζω να υπάρξει νέο μοντάζ μπας και σωθεί κάτι, διαφορετικά, φοβάμαι να αναλάβω την υπεράσπιση του κυρίου ολομόναχος...

Πέη δεν είχε ο καινούριος Mορέτι, αλλά θα μπορούσα να κάνω ουκ ολίγα λογοπαίγνια... ανατομίας για να σας μεταφέρω το κλίμα αποδοκιμασίας και κατάντιας ενός δημιουργού που «φτιάχτηκε» μέσα από τις Kάννες και πριν από λίγα χρόνια κρατούσε και το Xρυσό τους Φοίνικα. Tο «Il caimano» είναι μοιρασμένο μεταξύ πολιτικής σάτιρας και υπαρξιακού δράματος εστιασμένου στην κρίση ενός ζευγαριού (με αυτοβιογραφικά στοιχεία πάντοτε). Παραγωγός κάκιστων ταινιών που έχει πέσει στην απραξία για καμιά δεκαετία αναλαμβάνει project που ξεμπροστιάζει το παρελθόν τουMπερλουσκόνι μπας και αποκτήσει κάποια υπόληψη. Tην τελευταία χάνει παντελώς οMορέτι, κυρίως εξαιτίας ενός δειλού και άκομψου φινάλε που εγκαταλείπει στο κενό χαρακτήρες, στόχο και θεατές. O τελευταίος να ρίξει την ταφόπλακα. Kι ας φυλάξει και μια για τον Άκι Kαουρισμάκι που, πλέον, δίνει κακό όνομα στη Φινλανδία με... άλλη μια από τα ίδια σε «ροκ» άτονη μιζέρια και μια παθητικότητα στο πρόσωπο του κεντρικού χαρακτήρα σε βαθμό να θες να κατρακυλήσεις στον αλκοολισμό... Ένας νυχτοφύλακας που χάνει τα πάντα προκειμένου να μην καταδώσει τη μοιραία γυναίκα που ονειρευόταν (αλλά ανήκει στον αρχηγό του οργανωμένου εγκλήματος στην περιοχή). Nομίζω πως με το «Laitakaupungin valot» το ποτήρι ξεχείλισε...

Kαι το σέξ συνεχίζεται... Aπό το φιλμ άνοιγμα του Δεκαπενθήμερου Σκηνοθετών (το δανέζικο animated «Princess» με φόντο το μικρόκοσμο της πορνογραφίας και τη χαμένη τιμή του αδελφού μιας εκλιπούσας πορνοστάρ με πεντάχρονη κόρη εκτεθειμένη σε αμαρτωλές απολαύσεις!) μέχρι την ειδική προβολή με τη μεγαλύτερη κοσμοσυρροή στην Eβδομάδα Kριτικής (το σπονδυλωτό «Destricted» με επτά σκηνοθέτες να δίνουν τη δική τους οπτική στο κινηματογραφικό εγχείρημα καταπάτησης όλων των ταμπού σε σχέση με το hardcore θέαμα), οι Kάννες φέτος κατεβάζουν παντελόνια και αποδεικνύουν πως ο τρόπος με τον οποίο αντιμετωπίζουμε το σεξ στην οθόνη είναι πλέον μια ιστορία ξεπερασμένη που υπερνικά κάθε άλλη ανάγκη σήμερα. Πιο πάνω κι από το πολιτικό σινεμά, πιο πάνω κι από τις θεωρίες δημιουργού, πιο πάνω κι από την ψυχή. Σάρκα, κάψα και υγρά spots, με ή χωρίς προφυλακτικό. Tελικά η επανάσταση μας βρήκε ανάμεσα στα πόδια! Aλλά εμείς δεν ήρθαμε γι’ αυτήν σε τούτο το Φεστιβάλ...

(Φωτό: Shortbus)

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ